Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat

Jahapp !

Då var man ett steg närmare den totala yankee-garderoben. ;)

Slog till på en H&R Handi Rifle i .22 Hornet i dag. :D

Sålde min Sako P75 i just den kalibern i somras, bra bössa som sköt gudomligt, men det var något som inte stämde med den för mig ändå, svårt att sätta fingret på vad bara.

Men kalibern har jag saknat som fasen, men jag konstaterade dock att om jag skulle ha en till hornet, så skulle det vara i ett brytvapen, hävdar bestämt att en R-hylsa gör sig bäst i ett sådant.

Kollade runt på en skrälldus med kombibössor med kulpipa i hornet, men njeee.. :P

Och någon kipp i rätt kaliber och rätt pris verkade inte finnas.

Handi Rifle har ju fått ömsom ris, ömsom ros här i Svedala, men jag har läst allt jag kommit över på div amerikanska forum om just HR, och där upplever jag att tongångarna är en annan, det verkar ju finnas minst 5 st HR i varje hem som har en bygelsmälla också.

Och ska man få en någorlunda rättvis bild av amerikanska vapen, så bör man höra med dom som använder dom mest..typ jänkarna.. ;):P

Det ska bli intressant att få utvärdera denna lilla nätta sak, bara licenstanten gjort sitt jobb.

Jag hade varit betydligt närmare 100% amerikanska pangar i skåpet, om jag inte haft hjärnsläppet att sälja iväg 45-70:n och 30-30:n :D , men att det blir en ny GG i 45-70 är klart, sen vet jag inte riktigt om det blir en Marlinbygel i 30-30, 35 Rem eller 308 Marlin Express, velar som faaan inför detta.

Franchin kommer att bytas ut mot någon amerikansk pumphagel, har dock inte jobbat nått på den biten, då jag koncentrerat mig på kulvapnen i första hand.

T3:an kommer jag nog att skriva över på hustrun, hon har ju bara 3 pangar..

Tikkan är mig för kär för att avyttras, men det gör ju inget om hustrun får vara matte åt den,den är ju fullt gripbar för mig ändå, samma sak ska ske med CZ:an, jag har hittat en Marlin 39A 22LR, take-downbygel som jag flurar att slå till på...kan det bli bättre ? B)

Guuud hur man håller på....men det känns bra ! :D:D

/ Janne

• Svar 380
  • Visningar 46,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jahapp !

Då var man ett steg närmare den totala yankee-garderoben. ;)

Slog till på en H&R Handi Rifle i .22 Hornet i dag. :D

Sålde min Sako P75 i just den kalibern i somras, bra bössa som sköt gudomligt, men det var något som inte stämde med den för mig ändå, svårt att sätta fingret på vad bara.

Men kalibern har jag saknat som fasen, men jag konstaterade dock att om jag skulle ha en till hornet, så skulle det vara i ett brytvapen, hävdar bestämt att en R-hylsa gör sig bäst i ett sådant.

Kollade runt på en skrälldus med kombibössor med kulpipa i hornet, men njeee.. :P

Och någon kipp i rätt kaliber och rätt pris verkade inte finnas.

Handi Rifle har ju fått ömsom ris, ömsom ros här i Svedala, men jag har läst allt jag kommit över på div amerikanska forum om just HR, och där upplever jag att tongångarna är en annan, det verkar ju finnas minst 5 st HR i varje hem som har en bygelsmälla också.

Och ska man få en någorlunda rättvis bild av amerikanska vapen, så bör man höra med dom som använder dom mest..typ jänkarna.. ;):P

Det ska bli intressant att få utvärdera denna lilla nätta sak, bara licenstanten gjort sitt jobb.

Jag hade varit betydligt närmare 100% amerikanska pangar i skåpet, om jag inte haft hjärnsläppet att sälja iväg 45-70:n och 30-30:n :D , men att det blir en ny GG i 45-70 är klart, sen vet jag inte riktigt om det blir en Marlinbygel i 30-30, 35 Rem eller 308 Marlin Express, velar som faaan inför detta.

Franchin kommer att bytas ut mot någon amerikansk pumphagel, har dock inte jobbat nått på den biten, då jag koncentrerat mig på kulvapnen i första hand.

T3:an kommer jag nog att skriva över på hustrun, hon har ju bara 3 pangar..

Tikkan är mig för kär för att avyttras, men det gör ju inget om hustrun får vara matte åt den,den är ju fullt gripbar för mig ändå, samma sak ska ske med CZ:an, jag har hittat en Marlin 39A 22LR, take-downbygel som jag flurar att slå till på...kan det bli bättre ? B)

Guuud hur man håller på....men det känns bra ! :D:D

/ Janne

Ska bli väldigt intressant att veta hur en handi-rifle i den kalibern presterar =) Jag var spekulant på en dylik bössa ett tag, och har inte släppt det helt ännu =)

Publicerat
  • Författare
Ska bli väldigt intressant att veta hur en handi-rifle i den kalibern presterar =) Jag var spekulant på en dylik bössa ett tag, och har inte släppt det helt ännu =)

Lovar att komma med ett utförligt range reportage ! ;)

Publicerat
Lovar att komma med ett utförligt range reportage ! ;)

Mumma.. då får man väl lätta på plånboken snart igen då :D

Har för mig, men är ej säker, att man ska kunna skaffa flera pipor i olika kalibrar till de där små söta bössorna.

Hur är första intrycket av den, rapplig eller gedigen? Vilken variant valde du, stainless/syntet?

Publicerat

Annars finns det ju i cal. 223 också.. tror dom är ganska fina också!

Publicerat
  • Författare
Mumma.. då får man väl lätta på plånboken snart igen då B)

Har för mig, men är ej säker, att man ska kunna skaffa flera pipor i olika kalibrar till de där små söta bössorna.

Hur är första intrycket av den, rapplig eller gedigen? Vilken variant valde du, stainless/syntet?

Jo, man kan byta pipor på dom tydligen, det säljs ju några combo-varianter i 357M och 20 hagel, samt 44M och 20 hagel, antar dock att man måste in med vapnet för tillpassning av pipa-låda då, men är ej säker på detta.

Intrycket får vänta på sig, för jag har bara sett den på bild än så länge... ;)

Det är syntet/blånerat på min, en tökkene sån häringa..

post-1868-1229546548_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Annars finns det ju i cal. 223 också.. tror dom är ganska fina också!

Sant, det debbateras friskt på de amerikanska forumen huruvida man ska ha en HR i 22 Hornet eller 223 Rem, en del menar att det är bättre att köpa en 223, och ladda lättare om man inte vill utnyttja 223:ans fulla potenial, men en hornet är ju så jäkla charmig...

Sen förstår jag inte riktigt deras problem...en HR kostar ju inget där, så varför välja??

Jag skulle köpa bägge...plus några till.. B)

Publicerat
Jo, man kan byta pipor på dom tydligen, det säljs ju några combo-varianter i 357M och 20 hagel, samt 44M och 20 hagel, antar dock att man måste in med vapnet för tillpassning av pipa-låda då, men är ej säker på detta.

Intrycket får vänta på sig, för jag har bara sett den på bild än så länge... B)

Vajjert =) Som sagt - range repport så snart du kan! =)

Publicerat
  • Författare

Micke...sover du ?

Trodde du skulle vara först att kludda här...?! ;)B)

Publicerat
  • Författare
Vajjert =) Som sagt - range repport så snart du kan! =)

Det vet du det ! B)

Publicerat
Jahapp !

Då var man ett steg närmare den totala yankee-garderoben. B)

Det är bara att gratulera!

Snart har du har uppnått nirvana i din vapengarderob (som jag har ;) )

Ska bli kul att se vad bössan presterar på bana!

Måste själv fylla upp den sista platsen med någon yankee bössa.

Antingen en bygel till eller en Winchester 70 då jag aldrig ägt någon.....en stoor brist!

/Micke

Publicerat
Intrycket får vänta på sig, för jag har bara sett den på bild än så länge... B)

Vad är totallängden? 90cm?

Toksmidig!!

/Micke

Publicerat

vakert crowfear.. värkar var en intresant pang de där :D

är själv ute efter en amerikans bössa till. men sitter och velar mellan finskt eller amerikansk. B) men det lutar åt en wincester 30-30 ;)

Publicerat

Total förvirring när en annars så klok man går över till poröst grovhugget bronsvapen :P får samma smak i munnen nu som man dricker en vattnig Bud :)

Publicerat

Hur mycket jag än gillar både USA och allt gott i vapenväg som kommer därifrån, så har jag extremt svårt att förlika mig med tanken på en helamerikansk vapengarderob - åtminstone om vi pratar kulgevär. Är det enhandsvapen som är på tapeten så är saken i en helt annan dager.

Om vi hade obegränsad vapengarderob så skulle det finnas fler jenkkibössor i min ägo, men som det är nu så har jag svårt att se annat än finsk dominans i vapenhyllan :P

Publicerat

Intrycket får vänta på sig, för jag har bara sett den på bild än så länge... :P

köpte du den på norrländska.

Publicerat
  • Författare
Vad är totallängden? 90cm?

Toksmidig!!

/Micke

Nä, 38", vad blir det..95-96 cm nånting va?

Pipan är 22".

Ja, smidig som tusan, har kladdat på en combovariant i 357 magnum, samma vikt och mått, så jag vet hur den är att hålla i, och den är smuttig som bara den ! :D

Publicerat
  • Författare
Total förvirring när en annars så klok man går över till poröst grovhugget bronsvapen :D får samma smak i munnen nu som man dricker en vattnig Bud <_<

Inte då ! :D

Presterar den inte, så åker den ut, men man måste ju våga prova. :D

Publicerat
  • Författare
Hur mycket jag än gillar både USA och allt gott i vapenväg som kommer därifrån, så har jag extremt svårt att förlika mig med tanken på en helamerikansk vapengarderob - åtminstone om vi pratar kulgevär. Är det enhandsvapen som är på tapeten så är saken i en helt annan dager.

Om vi hade obegränsad vapengarderob så skulle det finnas fler jenkkibössor i min ägo, men som det är nu så har jag svårt att se annat än finsk dominans i vapenhyllan <_<

Det finns ju fortfarande 2 st finnar i skåpet, och dom är där för att stanna, sen att de bägge står på hustrun, är ju bara en formsak.. :D

Iofs är ju den ena hennes... :D

Publicerat
  • Författare
köpte du den på norrländska.

Nope, den var såld.

Köpte min i Östersund på Landbys.

Publicerat

Nu fattas ju bara en Rem 700 och en Winchester 70 ;)

Publicerat
  • Författare
Nu fattas ju bara en Rem 700 och en Winchester 70 :D

Faktiskt finns det en 700 med i tankarna här, men när det gäller jaktvapnen så är det förutom H&R bössan, enbart byglar som är planeringen. ;)

Men det skulle sitta som en smäck med nån av 700 modellerna i 223, men den skulle jag lika gärna kunna ha på skyttelicens nämligen.

Publicerat

Om vi hade obegränsad vapengarderob så skulle det finnas fler jenkkibössor i min ägo, men som det är nu så har jag svårt att se annat än finsk dominans i vapenhyllan ;)

Lustigt detta med preferenser..helt allvarligt.

Har haft tre Sakostudsare och två Tikka under åren,den hyllade balansen,smidigheten,tillverkningstoleranserna och precisionen har jag aldrig vare sig känt eller hittat.

En sak står utom allt tvivel för min del...inga mer finska vapen i detta hem!

"US-guns are like potatochips-you can never have just one" ^_^

/Mike (som idag varit hos Svante Nilssons Vapen och bla fick med en Remingtonpenna hem :D )

Publicerat
En sak står utom allt tvivel för min del...inga mer finska vapen i detta hem!

/Mike (som idag varit hos Svante Nilssons Vapen och bla fick med en Remingtonpenna hem ^_^ )

Då lär vi aldrig kunna regga partnerskap du och jag :D^_^^_^

Seriöst, vad fick du med dej från Staffan? Ska dit i morgon, hustrun förmedlade att vi nog måste fara till Uppsala och julhandla :P:D

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Då lär vi aldrig kunna regga partnerskap du och jag :):unsure::blush:

Seriöst, vad fick du med dej från Staffan? Ska dit i morgon, hustrun förmedlade att vi nog måste fara till Uppsala och julhandla :(:D

Mvh!

Och för mig vart det samma order av hustrun, fast till Sundsvall.

Finns ju två vapenaffärer där, så det ska nog gå... -_-