Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Varför kommer jag osökt att tänka på uttrycket "att sminka en gris" :)

Missförstå mig inte, jag har inget emot byglar som sådana (bortsett från Win-88 som är en anomali av värsta sorten) men för mig är byglar den amerikanska motsvarigheten till vår dubbelstudsare. Det vill säga en kort smidig bössa med fullt tillräcklig precision för "normala" skotthåll vars fördelar ligger i det smidiga formatet.

Däremot är jag väl lite skeptisk till att försöka göra dem till precisionsbössor men jag kan givetvis ha fel??

Henrik

Du har naturligtvis rätt Henrik, men du vet ju hur det är ibland, man vill ju testa om det går.. :lol:

Liknelsen mellan dubbelstudsare och bygel i användningsområde var inte dum, jag har inte tänkt i dom banorna förr, men du har en poäng där faktiskt.

• Svar 380
  • Visningar 45,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Varför kommer jag osökt att tänka på uttrycket "att sminka en gris" :P

Missförstå mig inte, jag har inget emot byglar som sådana (bortsett från Win-88 som är en anomali av värsta sorten) men för mig är byglar den amerikanska motsvarigheten till vår dubbelstudsare. Det vill säga en kort smidig bössa med fullt tillräcklig precision för "normala" skotthåll vars fördelar ligger i det smidiga formatet.

Däremot är jag väl lite skeptisk till att försöka göra dem till precisionsbössor men jag kan givetvis ha fel??

Henrik

He he, ja det är lite som att sminka en gris. :o

Det är skillnad på precision och precision, i detta fallet är tanken endast att se till att träffläget blir det samma. Byglarna har för många rörliga delar och speciellt förstocken är känslig för tryck vilket är enkelt bevisat på skjutbanan. Bara att klämma lite olika för varje skott och voila.

Kruxet med min bössa är att den har microgrooves samt att loppet är ngt större än det borde vara så allt som kan tänkas hjälpa till att krympa en träffbild är i mitt fall välkommet men som sagt.... Om det nu fungerar. :D

Publicerat
Varför kommer jag osökt att tänka på uttrycket "att sminka en gris" ;)

Klockrent! Jag satt faktiskt hemma igår kväll och skissade på ett inlägg i stil med "att plasta en bygel är som att sätta rullskridskor på en gris - det är kul ett tag men helt bortkastat", men trodde inte att det skulle falla i god jord, så jag höll inne med inlägget och log för mig själv istället <_<

Publicerat
He he, ja det är lite som att sminka en gris. ;)

Det är skillnad på precision och precision, i detta fallet är tanken endast att se till att träffläget blir det samma. Byglarna har för många rörliga delar och speciellt förstocken är känslig för tryck vilket är enkelt bevisat på skjutbanan. Bara att klämma lite olika för varje skott och voila.

Kruxet med min bössa är att den har microgrooves samt att loppet är ngt större än det borde vara så allt som kan tänkas hjälpa till att krympa en träffbild är i mitt fall välkommet men som sagt.... Om det nu fungerar. <_<

hej,

du vill öka din noggranhet genom att plastbädda, precisionen ligger i pipa och låda, den är svår att komma åt. som nördig forskare skiljer man på detta som olja och vatten.

på engelska heter det "accuracy and precision".

annars tycker jag att du ska prova, sedan dela med dig så att vi andra lär oss om det ger ngt eller inte.

mvh Kalle

Publicerat
på engelska heter det "accuracy and precision".

Vad hände med "Barrel, Bedding, Bullets"? <_<

Publicerat
  • Författare

Ghhaaa !!!! c034.gif

En bygel med löstagbart magasin, värsta avarten av vapen...nej nej nej !!!

Och en 243W...neeee... :rolleyes:

Publicerat
Huga! :rolleyes:

Den såg hemsk ut. ;)

Jag tänkte mest på bygelrepetern. Ser ju fin ut. :D

Publicerat
Jag tänkte mest på bygelrepetern. Ser ju fin ut. :P

:rolleyes:;)

Jo det var just den jag menade;)

Tänk så olika man kan vara?

:D

Publicerat
  • Författare
Jag tänkte mest på bygelrepetern. Ser ju fin ut. ;)

Ja det var ju den jag menade också, en bygel med löst magg är ingen bygel, det är en styggelse... :rolleyes:

Publicerat
Ja det var ju den jag menade också, en bygel med löst magg är ingen bygel, det är en styggelse... :rolleyes:

Håller med du... Det skall vara rörmag! ;)

Publicerat
Ja det var ju den jag menade också, en bygel med löst magg är ingen bygel, det är en styggelse... :P

Ok! Det tänkte jag inte på! :D

Publicerat

Om man får häda lite så skulle väl i princip en bygel med radmagasin kombinera ett av de smidigaste och snabbaste omladdningssättena med ett problemfritt magasin som kan ta alla patroner... :blush:

Publicerat
  • Författare
Om man får häda lite så skulle väl i princip en bygel med radmagasin kombinera ett av de smidigaste och snabbaste omladdningssättena med ett problemfritt magasin som kan ta alla patroner... :blush:

Nu ska inte du komma här och vara förnuftig, det här handlar om känslor och tradition, inte logik ! ^_^;)

Publicerat
  • Författare
Kollade just på brownings hemsida. Alla deras "fullstora" byglar har löst mag! :huh:

http://www.browning.com/products/catalog/f...&catalog_=B

Jo det är ju så, och om man ska vara ärlig så är det faktiskt en jävligt bra kombo, det där med lever och radmagg, men det känns ju så tokfel... :blink:

Men denna skulle jag kunna tänka mig faktiskt som bygelövningspang, har kladdat en del på den och på Marlins 39A, och dom känns helt ok bägge två.

http://www.browning.com/products/catalog/f...amp;type_id=101

Publicerat
Jo det är ju så, och om man ska vara ärlig så är det faktiskt en jävligt bra kombo, det där med lever och radmagg, men det känns ju så tokfel... :blink:

Men denna skulle jag kunna tänka mig faktiskt som bygelövningspang, har kladdat en del på den och på Marlins 39A, och dom känns helt ok bägge två.

http://www.browning.com/products/catalog/f...amp;type_id=101

Den är ju så löjligt kort! dessutom har den en pubertalt kort bygelrörelse.

39A är helrätt i sammanhanget :huh:

Appropå dessa avarter med löstagbara magasin......Det är inga bygelrepetrar....den är cylinderrepeterstudsare med bygel...dessutom följer avtryckaren med i bygeln=ingen sport! e006.gif

/Micke

Publicerat

Janne!

Jag provskjöt en sån däringa 22:a en gång då chefen har en. kan säga att det är nog den snabbaste bygel jag hållt i. Vid repetering så lämnar inte fingret avtryckaren då hela paketet åker med, blir som en halvauto då man kan repetera med avtryckaren intryckt. :huh:

För övrigt kändes byssen tråkig och modern på nått sätt.. :blink:

Publicerat
  • Författare
Den är ju så löjligt kort! dessutom har den en pubertalt kort bygelrörelse.

39A är helrätt i sammanhanget :blink:

Appropå dessa avarter med löstagbara magasin......Det är inga bygelrepetrar....den är cylinderrepeterstudsare med bygel...dessutom följer avtryckaren med i bygeln=ingen sport! e006.gif

/Micke

Jepp, helt sant att längden ligger den i fatet jämnfört med 39:an.

Jaa, detta med avtryckarn ja, man är ingen riktig byglare om man inte har minst ett par klämskador på avtryckarfingret, och det får man ju inte på en Browning.. g015.gif

Publicerat
  • Författare
Janne!

Jag provskjöt en sån däringa 22:a en gång då chefen har en. kan säga att det är nog den snabbaste bygel jag hållt i. Vid repetering så lämnar inte fingret avtryckaren då hela paketet åker med, blir som en halvauto då man kan repetera med avtryckaren intryckt. :huh:

För övrigt kändes byssen tråkig och modern på nått sätt.. :blink:

Ja det har jag hört andra som sagt också, det jag ruttnade mest på när det gäller Browningen, var den toklackade kolven.. :huh:

Det var ju mer klarlack än trä på bössan...

Nä, men det jag menade var av de 22 byglar jag pillat på, så var dessa två de som var bäst, men jag känner mig själv och det blir en marlin, kan ju inte bryta trenden med att bara ha marlinbyglar nu, och dessutom så är 39:an fullt ut att träna med som komplement för 336:an framför allt, jag vet var det finns en jäkligt fin för runt 5 lök, men det jag inte fått svar på än, är om det är en Annie Okley, eller en vanlig..

Publicerat

Du gör helt rätt om du håller dig till Marlin, mycke finare bössor tycker jag.

Publicerat
  • Författare
Du gör helt rätt om du håller dig till Marlin, mycke finare bössor tycker jag.

Jo så blir det nog, ska kolla upp den där 39:an jag nämde, och se vad det är för modell, är det en AO så vette sjutton, dom är ju mindre och lättare har jag för mig.

Publicerat

näääeeeddduuuuu kråkan (joo jag fick igång datan nu har försökt hela dan bara) du skulle ha en i någon trevlig kaliber typ 50-110 eller liknande :D

jag vill ju ha i alla fall. medelande på telefon just nu från ica: du har ett pkt att hämta från vapex :P beställde i förrgår så nu måste jag sluta ,ska hämta mina 30-30 hyllsor o ladda- och kanske skjuta i morrn om jag har tid :D pansionär som man är

mvh, samme

Publicerat

HIPPEN,

jag har hafft 2st winchester 22mag, som har skjutit på under 5kronan på 100m dåligt

samme