Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat

En bra tanke är det ju att ha en röd tråd i sin garderob. Det kan vara samma land, samma fabrikat, samma konstruktion osv. Om man ska ha flera bössor än en, vilket jag bestämt hävdar, så är det ju dock så att det är bra om de är så lika varandra i funktionssätt mm så man lätt kan växla dem emellan utan hjärnsläpp den där dagen det verkligen behövs. Jag har dock satsat på en Sako-garderob i olika kalibrar från .22 Hornet till .375 H&H vilket klarar det mesta. På hagelsidan blev det Beretta. Sako tillverkar inga hagelvapen idag även om det har funnits någon modell långt tillbaka har jag för mig, men ägs ju av Beretta så de tillhör ju samma koncern - det får vara nära nog. Det enda kruxet är att jag ju också blev med drilling för ett tag sedan och då pratar vi tyskt - Krieghoff - så det är svårt att vara helt renlärig. Men man kan ju byta till bara Krieghoff-bössor... Nä jag håller nog kvar vid mina Sako-bössor!

• Svar 380
  • Visningar 45,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
En bra tanke är det ju att ha en röd tråd i sin garderob. Det kan vara samma land, samma fabrikat, samma konstruktion osv. Om man ska ha flera bössor än en, vilket jag bestämt hävdar, så är det ju dock så att det är bra om de är så lika varandra i funktionssätt mm så man lätt kan växla dem emellan utan hjärnsläpp den där dagen det verkligen behövs. Jag har dock satsat på en Sako-garderob i olika kalibrar från .22 Hornet till .375 H&H vilket klarar det mesta. På hagelsidan blev det Beretta. Sako tillverkar inga hagelvapen idag även om det har funnits någon modell långt tillbaka har jag för mig, men ägs ju av Beretta så de tillhör ju samma koncern - det får vara nära nog. Det enda kruxet är att jag ju också blev med drilling för ett tag sedan och då pratar vi tyskt - Krieghoff - så det är svårt att vara helt renlärig. Men man kan ju byta till bara Krieghoff-bössor... Nä jag håller nog kvar vid mina Sako-bössor!

Du har lyckats sammanfatta det ganska bra tycker jag!

Just den röda tråden, för vissa är det inte viktigt alls, de köper den bössa som de anser uppfylla de krav de ställer, oavsett märke eller konstruktion, och så har jag gjort tidigare också, och kanske kommer att göra igen...vem vet, man är väl inte sämre karl än att man kan ändra sig... :wub:

Har haft en hel del vapen nu under åren, men jag faller tillbaka på de amerikanska pangarna ideligen, och då speciellt byglarna, så nu ska jag skaffa mig en helamerikansk garderob, där det blir 4 st Marlinbyglar, 1 st NEF som är på väg in, och en hagelpump, märke inte utsett än.

Sen får vi se hur det känns... :wub:

Publicerat
En sak står utom allt tvivel för min del...inga mer finska vapen i detta hem!

Det är väl för väl att vi inte är fullkomligt överens på precis alla områden :wacko:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en helamerikansk vapengarderob då jag gillar många jenkkispett - ffa Winchester, Weatherby, och Marlin. Men det skulle innebära att jag skulle få göra mig av med alla mina Sakos, och det vill jag inte.

Har oxå tänkt i de banor som Ola beskriver, dvs att det nog är vettigt med samma "look & feel" på kulbössorna. In i leken har dock en Blaser blandat sig, så inte heller jag är "renlärig". Men det är medvetet, eftersom Blasern har kvalitéer som jag vill ha. Och jag har väldigt lätt för att ställa om från olika typer av kulbössor, så jag ser inget som helst problem med att Blasern har spänntangent till skillnad från Sako:na.

Om det är nåt jag skulle ändra i garderoben så skulle det vara att byta ut Sako 75:an mot en motsvarande Classic, Hunter eller liknande. Jag gillar verkligen inte den "moderna" nätskärningen som Sako började med på 75:an, även om bössan utöver just denna detalj är helt underbar och genomvettig.

Publicerat
Seriöst, vad fick du med dej från Staffan? Ska dit i morgon, hustrun förmedlade att vi nog måste fara till Uppsala och julhandla :D:D

Var skulle man annars julhandla? :huh:

Jag följde med en god vän och såg till att han fick en schysst beggad Marlin 1895 i 45-70 :o

För egen del blev det bara lite småprylar och ett gäng kal 20/70.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag följde med en god vän och såg till att han fick en schysst beggad Marlin 1895 i 45-70 ;)

/Micke

Du är en riktig vän du, som ser till att folk får riktiga grejor ! :)

Jaja, så här går mina tankar om MIN jänke-garderob, stämmer kanske inte för andra, men tror att den gör det för mig.. ^_^

Marlin 1895G, 45-70G. Williams Firesight som öppna riktmedel, Leupold 1-4x20 i Warne QR fästen. Det varianten körde jag på den förra GG:n och gillade det skarpt.

Marlin 308MX, 308 Marlin Express, Leupold 3-9x40 fast montage.

Marlin 1894SC, 357 Magnum, Williams Firesight som öppna riktmedel, Leupold 1-4x20 i Warne QR fästen.

New England Firearm Superlight, 22 Hornet ( ev blir den en K-hornet..), Bausch&Lomb 3-9x50,där blir det en europeisk tub, mest för att jag har den liggandes, är lite kluven över om det blir QR eller inte..

Marlin 39A, 22LR, Leupold 2-7x33 i fast montage.

Winchester 1300 pump, 12, nån form av fiberkorn.

Kvar på kära hustruns sida av garderoben blir då:

Tikka T3 Battue Light 308W, Leupold 2-7x33 med Warne QR , hennes hundförarpang.

Tikka T3 Light SS, 308W, Helia 3-10x50 med Warne QR, min räv och toppfågelracer.

BRNO CZ 452 Varmint, 22LR, Burris Fullfield 4,5-14x50 fast montage.

Winchester 370, .410, den hänger lite löst i skåpet just nu, men den fyller sin funktion.

Hennes Kricco 308W åker ur skåpet, den har ändå bara stått som reservpang i flera år.

Och min Franchi får lämna plats åt pumpen.

2 platser över på hennes sida alltså, skulle kunna fyllas ut med en kombi ev, vi får se vad det blir.. ;)

Publicerat

måste komma med ett inlägg!

jag vill ha en sondäringa liiiten pang som du har kråkan!!!!!!! om du ska på semester snart så kan jag hålla den under uppsikt så den inte stjäls, hyggligt va????

jag tycker att du är inne på rätt linje nu , har hafft en winchester 1300 pump som jag ångrar att jag sålde men det vart en bennelli i stället, den är nu borta så jag går och fikar på en 1300 igen så du behöver inte känna dej ensam med en sån,

marlin i 357mag SKA jag köpa så småningom när ekonomin tillåter, är sugen på en 3030 igen oxå

det måste ha brunnit i skallen på en

samme

Publicerat
  • Författare
måste komma med ett inlägg!

jag vill ha en sondäringa liiiten pang som du har kråkan!!!!!!! om du ska på semester snart så kan jag hålla den under uppsikt så den inte stjäls, hyggligt va????

jag tycker att du är inne på rätt linje nu , har hafft en winchester 1300 pump som jag ångrar att jag sålde men det vart en bennelli i stället, den är nu borta så jag går och fikar på en 1300 igen så du behöver inte känna dej ensam med en sån,

marlin i 357mag SKA jag köpa så småningom när ekonomin tillåter, är sugen på en 3030 igen oxå

det måste ha brunnit i skallen på en

samme

Hehe...var upp till Samme idag och bjöd honom på en liten eldfest på skjutbanan med min 357-bygel, så nu är han såld på en sån han med... <_<:lol:

Känns alltid trevligt att dra med sina vänner i träsken ! :rolleyes:

Publicerat
Du är en riktig vän du, som ser till att folk får riktiga grejor ! B)

Jag förkunnar endast de heliga bygelbudorden och de rättrogna lyssnar :P

/Pastor Micke

Publicerat

Hej, har nån här på tråden 44mag, i bygel, skulle vilja veta hur dom går ,skjuter mm

ursäkta kapningen

samme

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kapa på du kompis, det är ju för ett gott syfte ! :lol:

Hursomhelst, nu är jag lite närmare målet mitt, har precis köpt en beggad Marlin 336, 30-30W. <_<

Gjorde en liten ändring i önskelistan , tar en 30-30 i stället för 308ME.

Så nu är innehavet av jänkebössor följande:

Marlin 336, 30-30W

Marlin 1894SC, 357 Magnum

H&R Handi rifle, 22 Hornet

30-30:n och 22 H är ju iofs inte inne i skåpet än, men snart så..

Kvar att införskaffa är då följande:

Marlin 1895GG, 45-70

Marlin 39A, 22LR

Hagelpump.

En liten fundering runt 22:an..

Den skulle egentligen inte behöva var på jaktlicens, utan skulle lika gärna kunna tas på någon annan sorts licens.

Nu är jag inte alls insatt i sportskyttelicenser eller vad det heter, men vad är det för kriterier för att få ett vapen på en annan licens än jakt, och vad finns det för former av licenser egentligen?

Bygel 22:an vill jag ju ha enbart för att träna bygelskytte billigt och smidigt, jakt med 22LR har jag ju med frugans CZ 452 Varmint om det behövs.

Upplys mig kamrater ! ;)

Publicerat
har precis köpt en beggad Marlin 336, 30-30W. :wub:

Broder!! B)

Mer info!

är det en 336A,C,W,SS,MX ?

Fan nu måste vi ju nästan jaga ihop B)

/Micke

Publicerat
  • Författare
Broder!! B)

Mer info!

är det en 336A,C,W,SS,MX ?

Fan nu måste vi ju nästan jaga ihop :P

/Micke

Det är en C. B)

Skicket har jag bara fått på telefon av säljaren, lite patina på stock och blånering,typ skavmärken mot rygga, men förre ägaren är något av pedant tydligen, och dessutom vapenmeck på fritiden, så jag vart garanterad att insidan av pangen är heeelt ok.

Den kommer att toppas med ett Leupold VX I, 2-7x33 som jag har liggandes, till att börja med i alla fall..

Det kommer nog en beställning på lite 30-30 LE-ammo från det här hållet, om du har vägarna förbi handlarn din nått tag.

Jaga ihop ??... När som helst broder...när som helst ! :wub:

Janne

Publicerat

Då har vi i stor sett samma bössor :lol:

Hojta till när det är ammodags! var inne hos WB förra veckan och en ny sändning LE hade kommit så det fixar vi.

Your leverbuddy/Mike

Publicerat

Ni två är ju helt sjuka! Underbart :lol:

Publicerat
Ni två är ju helt sjuka! Underbart :P

:lol:

/Mike

Publicerat
  • Författare
Då har vi i stor sett samma bössor B)

Hojta till när det är ammodags! var inne hos WB förra veckan och en ny sändning LE hade kommit så det fixar vi.

Your leverbuddy/Mike

Kalas !

Pm kommer senare. :lol:

Samma bössor ja, det är bra, för då kan man göra ammunitionsutjämning när viltet väller över en i värnet, och pluggen börjar tryta.. :P

Publicerat
  • Författare
Ni två är ju helt sjuka! Underbart :lol:

Byglar förbrödrar du vet ! :P

Publicerat
Byglar förbrödrar du vet ! :)

Jovars. "Mr 9,2x62" övertalade mig att införskaffa en Marlin 1894 Cowboy 44 Rem Mag, men jag tappade sedermera stafettpinnen... ^_^

Skaffade sen en 1895G... och tappade ånyo stafettpinnen... :D:blink:

Publicerat
  • Författare
Jovars. "Mr 9,2x62" övertalade mig att införskaffa en Marlin 1894 Cowboy 44 Rem Mag, men jag tappade sedermera stafettpinnen... ^_^

Skaffade sen en 1895G... och tappade ånyo stafettpinnen... :D:blink:

Tredje gången gillt då, genom att införskaffa den nya XLR:en i 338 Marlin Express som släpps nu i vår "over there" ! :o

Skulle väl passa dej.. :)

Publicerat
Tredje gången gillt då, genom att införskaffa den nya XLR:en i 338 Marlin Express som släpps nu i vår "over there" ! :D

Skulle väl passa dej.. :D

Kan ju även tipsa om en 444 XLR som finns på WB :P

Grey Laminate kolv och Stainless B)

Om inte jag hinner före :D

/Sick puppy Mike

Publicerat
  • Författare
Kan ju även tipsa om en 444 XLR som finns på WB :o

Grey Laminate kolv och Stainless :o

Om inte jag hinner före ;)

/Sick puppy Mike

Åhååja minnsan...hmmm..det slutar väl med att jag konverterar från 45-70 till 444 innan det är färdigt nu... ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jahapp, då har man gjort sig av med T3:an och CZ:an som besudlat min ärorika och stolta blivande jänkegarderob.. :D

Dom flyttade jättelångt... till hustruns vapenskåp... :o , vad nu hon ska med 2 st T3:or till ?, men hon vill ju ha den så..

Nu är det bara att få iväg Franchin till Samme, så har man klart för en ny 45-70 också.

Både 22 Horneten och 30-30:n ramlar nog in nästa vecka, min licenstant ringde i dag, hon skulle göra klart det i morgon. :D

Fick även ett roligt paket med laddgrejor från Vapex i går, så nu har man en laddstege klar till 30-30:n, bra sysselsättning när man är lite sjuk..

Livet känns sååå bra just nu. :D

Publicerat
Livet känns sååå bra just nu. :)

Härligt :P som det ska va då B)

Det kommer kännas ännu bättre när puffrorna kommer :D

/Micke

Publicerat
  • Författare
Härligt :D som det ska va då ;)

Det kommer kännas ännu bättre när puffrorna kommer B)

/Micke

Precis, då blir det liksom på riktigt.. :P

Man måste ju ha en kraschad DNA-sträng någonstans...man har haft hur många vapen som helst nu, men man är lika förväntansfull och otålig varenda gång det är en ny pang på väg...undrar när, och om, man blir vuxen egentligen? :)

Publicerat
undrar när, och om, man blir vuxen egentligen? :P

Känns igen på nåt sätt :)