Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat

Härligt att se så många Marlins! :huh:

Har nu själv helamerikanskt, sålde min Sako Vixen idag så nu finns det bara Browning, Remington, Marlin. Snart blir det dock Browning, Remington, Marlin, Marlin, Marlin. har en 30AS på ingång och funderar STARKT på att beställa en 1894 Cowboy. Kollade med Torsbo häromdagen och man kan beställa fritt ur Marlins sortiment, dock tar de bara hem 2 ggr per år oklart exakt när, men sak samma man får väl leka med nån annan Marlin under tiden. :)

• Svar 380
  • Visningar 45,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Härligt att se så många Marlins! :)

Har nu själv helamerikanskt, sålde min Sako Vixen idag så nu finns det bara Browning, Remington, Marlin. Snart blir det dock Browning, Remington, Marlin, Marlin, Marlin. har en 30AS på ingång och funderar STARKT på att beställa en 1894 Cowboy. Kollade med Torsbo häromdagen och man kan beställa fritt ur Marlins sortiment, dock tar de bara hem 2 ggr per år oklart exakt när, men sak samma man får väl leka med nån annan Marlin under tiden. :D

Gött att höra att fler sett ljuset, fast i ditt fall så visste jag ju det redan.. :huh:

2 ggr per år alltså, det var bra att veta, jag har ju lite funderingar jag med som sagt.. :D

Publicerat
Härligt att se så många Marlins! :huh:

Har nu själv helamerikanskt, sålde min Sako Vixen idag så nu finns det bara Browning, Remington, Marlin. Snart blir det dock Browning, Remington, Marlin, Marlin, Marlin. har en 30AS på ingång och funderar STARKT på att beställa en 1894 Cowboy. Kollade med Torsbo häromdagen och man kan beställa fritt ur Marlins sortiment, dock tar de bara hem 2 ggr per år oklart exakt när, men sak samma man får väl leka med nån annan Marlin under tiden. :(

Tjenare gott folk!! fick hem min begagnade marlin 1895 cowboy 45-70 idag ;) Fick min första halvmåne med efter det 20:e skottet B) Nu blir det att beställa en i 357 med så fort jag har råd! :blink: Extremt skön bössa iof inte prövat så mycke annat men behövs nog inte!!

Publicerat
Tjenare gott folk!! fick hem min begagnade marlin 1895 cowboy 45-70 idag ;) Fick min första halvmåne med efter det 20:e skottet :( Nu blir det att beställa en i 357 med så fort jag har råd! :blink: Extremt skön bössa iof inte prövat så mycke annat men behövs nog inte!!

Har haft en slik 1894 Cowboy i 44 Rem Mag. Den var dock ny och lite rå i mekanismen. Mycket trevlig bössa med fin balans. Hann ta avdaga en nötskrika med den innan jag böt in den :huh:

Publicerat
  • Författare
Tjenare gott folk!! fick hem min begagnade marlin 1895 cowboy 45-70 idag :D Fick min första halvmåne med efter det 20:e skottet B) Nu blir det att beställa en i 357 med så fort jag har råd! :ph34r: Extremt skön bössa iof inte prövat så mycke annat men behövs nog inte!!

En cowboymodell minsann...inte illa, och kul med en sådan långpipa bland alla kortpipiga GG.:D

Och jag tror att den gamla hederliga 45-70 patronen kommer mer till sin rätt i den bössan är en GG faktiskt.

Sen kanske inte den är lika smidig för en hundförare i tätskogen iofs, men va fan.. :blush:

De är förjäkla läckra, och jag är grymt sugen på en 1894 Cowboy i 45 Colt, det är ju en direkt lillebror till den du har.

Släng gärna in en kort eller två på den om du orkar. ;)

Publicerat
  • Författare
Har haft en slik 1894 Cowboy i 44 Rem Mag.

Hann ta avdaga en nötskrika med den innan jag böt in den ;)

:ph34r::blush::D

Nötskrika kontra 44 cal kula..det motsvarar väl om en annan skulle bli skjuten med kustkanon eller nått sånt.. :D

Publicerat

Nu fick man googla upp bilder på pangen som typ efter allt mellan snack, (remember, no pics, no gun)

jo då, skulle jag köpa mig en bygel, känns den där cowboy varianten som högt upp på listan..

Nu är ju garderoben full och lär så förbli men en del saker tål att tänkas på.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Nu fick man googla upp bilder på pangen som typ efter allt mellan snack, (remember, no pics, no gun)

jo då, skulle jag köpa mig en bygel, känns den där cowboy varianten som högt upp på listan..

Nu är ju garderoben full och lär så förbli men en del saker tål att tänkas på.

/Christian

Du kämpar i motvind min vän...jag och Gunny ska nog få in dig på: smiley-flag-static-002.gifThe american way - The only way ! smiley-flag-static-002.gif och att minst en bygel i skåpet är ett måste, annars är innehavet ej till fylles.. :ph34r:

Publicerat

Crowis- njaaa

det kan av praktiska skäl bli en Rem 700 en dag i närtiden men en bygel, njaa,

om vi säger så här, hittar jag någon gång i framtiden en ny livsvän så skall jag överväga saken,

men nu låter jag mig nöja med att titta o tala.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Crowis- njaaa

det kan av praktiska skäl bli en Rem 700 en dag i närtiden men en bygel, njaa,

om vi säger så här, hittar jag någon gång i framtiden en ny livsvän så skall jag överväga saken,

men nu låter jag mig nöja med att titta o tala.

/Christian

Ja jag köper de argumenten. :ph34r:

Publicerat
En cowboymodell minsann...inte illa, och kul med en sådan långpipa bland alla kortpipiga GG.:)

Och jag tror att den gamla hederliga 45-70 patronen kommer mer till sin rätt i den bössan är en GG faktiskt.

Sen kanske inte den är lika smidig för en hundförare i tätskogen iofs, men va fan.. :)

De är förjäkla läckra, och jag är grymt sugen på en 1894 Cowboy i 45 Colt, det är ju en direkt lillebror till den du har.

Släng gärna in en kort eller två på den om du orkar. :)

Här kommer några bilder! Köpte den på Fritid och vildmarksliv i Piteå. Vill ju gärna köpa en till i lite klenare kaliber eller iaf billigare blir lite dyr att skuta med när det är den enda bössan man har, skutit upp 1200kr på några timmar nu, men det är ju så kul så ja beställde 160 skott till :D . Men vill köpa en som är så lik som möjligt att skuta med fast lite billigare ammo, 357, 44, 45 Colt som du nämde?? vad är lämpligast tro??

post-4384-1282987219_thumb.jpg

post-4384-1282987584_thumb.jpg

post-4384-1282987635_thumb.jpg

post-4384-1282987692_thumb.jpg

post-4384-1282987747_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack för bilderna !

Fy fan vad fina dom är. :)

Ska du sälja den så hör av dig.. :)

Ska du skjuta grövre bygel billigt, så är det 357 magnum/38 special som är billigast i ammokostnad, och sen 44 magnum/44 special och sist 45 Colt, detta då mest med tanke på att krutmängden ökar och kulorna blir tyngre ju mer du går upp i kaliber.

Min 357:a kostar väldigt lite i drift, i stort sett bara krut och tändhatt, då jag gjuter övningskulorna själv, och hylsorna verkar hålla hur länge som helst + att man ofta hittar annonser med engångsskjutna sådana billigt.

45 Colt kan bli dyr då hylsorna är hårdvaluta, sällan man ser sådana begagnade till salu, så den är nog ingen mängdskjutare i samma utsträckning som 357 eller 44.

Det är ju en flång ny Marlin 1894 i 44Magnum/44Special till salu här på forat nu.

Publicerat

Hörru du Janne ditt gamla mögel!... Har du inte testat att jaga med hemgjutet? :)

Publicerat
  • Författare
Hörru du Janne ditt gamla mögel!... Har du inte testat att jaga med hemgjutet? :)

Robban, ditt sketna noskvalster...klart jag har, men jag har inte fått skjuta nått än med den. :)

444:an ska ju gå med hemkokta 300 grs på älgen i år bl a.

Publicerat
Robban, ditt sketna noskvalster...klart jag har, men jag har inte fått skjuta nått än med den. :)

444:an ska ju gå med hemkokta 300 grs på älgen i år bl a.

Uhu...

Vill bara klargöra för herrn det att om grisjakt kommer på tapeten behöver du enbart ta en titt i spegeln så är där ett svin. :)

Skämt å sido... Kör du med gas-tjeck eller blöjfritt? Har funderingar på att köpa ett vettigt gjutblock, har du nårra tips om väl fungerande kulor/tillverkare?

Publicerat
  • Författare
Uhu...

Vill bara klargöra för herrn det att om grisjakt kommer på tapeten behöver du enbart ta en titt i spegeln så är där ett svin. :)

Skämt å sido... Kör du med gas-tjeck eller blöjfritt? Har funderingar på att köpa ett vettigt gjutblock, har du nårra tips om väl fungerande kulor/tillverkare?

Miffo.. :D

I byglarna kör jag alltid med GC, för att kunna gasa på lite extra.

Den kula som jag gjuter till 357:an är Lee C358-158-SWC, artikelnr 90322 om du kollar på deras hemsida.

http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/br...g/bullmol2.html

Ger väl ingen superprecision på 80 m direkt, runt decimetern, men på 50-60m ligger jag inom snusdosan med bra stöd.

Men jag har ju ändå tänkt att Hornady LE kulan ska bli jaktkula i den bössan, och blyet ska få vara övning och plinkingkula.

Publicerat
Nötskrika kontra 44 cal kula..det motsvarar väl om en annan skulle bli skjuten med kustkanon eller nått sånt.. :D

Effekten var ju inte direkt så explosiv som med en 223:a eller liknande, men nog f-n dog den med ett rejält hål genom kroppen :rolleyes:

Vad gäller gjutblock så har jag flera både i både 358 och 429, men den vetskapen har nog Robban supit bort helt under sina lill-lördagar i Kalmar :(:lol: :lol:

Publicerat
smiley-flag-static-002.gifThe american way - The only way ! smiley-flag-static-002.gif

Ja du är på god väg ser jag. Jobbar själv på det. Har kommit en bra bit i alla fall...

Rem 700 Sendero 300WinMag

Rem 700 Police LTR 308Win

Rem 11-87 US

Rem 11-87 SPS

Ruger 77/22 VMBZ 22WinMag

Savage 24 20-76/222R

Win 1300 Turkey

Någon bygel ser det inte ut att bli, men jag skulle gärna byta Savage 24:an mot en i kal 12/30-30Win, så det blir lite mer rätt. Synd att de är så sällsynta här. Har sett en på Blocket för ett antal år sedan bara. ^_^

Publicerat
Tack för bilderna !

Fy fan vad fina dom är. ^_^

Ska du sälja den så hör av dig.. ;)

Ska du skjuta grövre bygel billigt, så är det 357 magnum/38 special som är billigast i ammokostnad, och sen 44 magnum/44 special och sist 45 Colt, detta då mest med tanke på att krutmängden ökar och kulorna blir tyngre ju mer du går upp i kaliber.

Min 357:a kostar väldigt lite i drift, i stort sett bara krut och tändhatt, då jag gjuter övningskulorna själv, och hylsorna verkar hålla hur länge som helst + att man ofta hittar annonser med engångsskjutna sådana billigt.

45 Colt kan bli dyr då hylsorna är hårdvaluta, sällan man ser sådana begagnade till salu, så den är nog ingen mängdskjutare i samma utsträckning som 357 eller 44.

Det är ju en flång ny Marlin 1894 i 44Magnum/44Special till salu här på forat nu.

Den såg ju fin ut men väldigt kort väll? 1894P, finns väll 1894c med, en c är väll mer lik min 1895c?

Publicerat
  • Författare
Vad gäller gjutblock så har jag flera både i både 358 och 429, men den vetskapen har nog Robban supit bort helt under sina lill-lördagar i Kalmar ^_^;):lol:

Vilket hopplöst päron han är, hur orkar du med honom ? ^_^

Publicerat
  • Författare
Ja du är på god väg ser jag. Jobbar själv på det. Har kommit en bra bit i alla fall...

Rem 700 Sendero 300WinMag

Rem 700 Police LTR 308Win

Rem 11-87 US

Rem 11-87 SPS

Ruger 77/22 VMBZ 22WinMag

Savage 24 20-76/222R

Win 1300 Turkey

Någon bygel ser det inte ut att bli, men jag skulle gärna byta Savage 24:an mot en i kal 12/30-30Win, så det blir lite mer rätt. Synd att de är så sällsynta här. Har sett en på Blocket för ett antal år sedan bara. ^_^

Vad är det för problemos med Savagen då ?

Jag har ju två 24:or som funkar klockrent, det enda jag kan invända lite mot är väl att den store är lite tung samt hård i trycket, men i övrigt har jag inga anmärkningar.

Det fanns en Tikka ( tror jag det var) kombi i 12/ 30-30 på Gepards vapen, den var med på hemsidan i alla fall, men de gick ju tydligen i kk nyligen, såg jag i en tråd på grannforat.

Publicerat
  • Författare
Den såg ju fin ut men väldigt kort väll? 1894P, finns väll 1894c med, en c är väll mer lik min 1895c?

1894C är en 357:a med 18,5 tums pipa, piplängden är det enda som skiljer en P från en C.

1894:s nuvarande modellprogram är:

1894 = Blånerad med 20" pipa i 44 Magnum

1894SS = Rostfri med 20" pipa i 44 Magnum

1894 Deluxe = Blånerad med 20" pipa i 44 Magnum, denna har en riktigt fin djup blånering och finare träbitar.

1894C = Blånerad med 18,5" pipa i 357 Magnum.

1894CSS = Rostfri med 18,5" pipa i 357 Magnum.

Sen har det tillverkats lite korta serier av 1894 också, såsom den P som nämts tidigare, den CS som jag har, och dessutom den väldigt udda varianten M som jag lyckades komma över nyss, och det finns säkert nån till som jag inte har koll på ännu.

Alla dessa uppräknade har likadan låda ( utom M som inte har någon laddport på lådan, utan man laddar direkt i rörmagget), och slutstyckskonstruktion, det enda som skiljer är kaliber och piplängd.

Publicerat
Vad är det för problemos med Savagen då ?

Jag har ju två 24:or som funkar klockrent, det enda jag kan invända lite mot är väl att den store är lite tung samt hård i trycket, men i övrigt har jag inga anmärkningar.

Det fanns en Tikka ( tror jag det var) kombi i 12/ 30-30 på Gepards vapen, den var med på hemsidan i alla fall, men de gick ju tydligen i kk nyligen, såg jag i en tråd på grannforat.

Det är bara 14" räffelstigning på pipan och den funkar inte med 55gr eller tyngre. Pipan går inte att göra ren heller. Spelar ingen roll hur många dagar man håller på med JB, SC och 7,62. Sen är väl egentligen kulbanan på en 222:a overkill på en kombi. En 30-30 gör sig mera för det den är tänkt att användas till. Funderar även på att hålla mig till 30-kalibrar. Lite fix idé, men praktiskt med vapenvårdsgrejerna i alla fall. Sen är väl kal 20 trevligt, men jag skulle vilja kunna ha ett större ammoutbud och jag vill kunna handla framför allt övningsammo till vettiga priser och jag vill kunna handla när jag vill hos den lokale handlaren.

Tackar för tipset. Men jag har lite som princip att undvika Finska och Italienska vapen. -_-

Publicerat
  • Författare
Det är bara 14" räffelstigning på pipan och den funkar inte med 55gr eller tyngre. Pipan går inte att göra ren heller. Spelar ingen roll hur många dagar man håller på med JB, SC och 7,62. Sen är väl egentligen kulbanan på en 222:a overkill på en kombi. En 30-30 gör sig mera för det den är tänkt att användas till. Funderar även på att hålla mig till 30-kalibrar. Lite fix idé, men praktiskt med vapenvårdsgrejerna i alla fall. Sen är väl kal 20 trevligt, men jag skulle vilja kunna ha ett större ammoutbud och jag vill kunna handla framför allt övningsammo till vettiga priser och jag vill kunna handla när jag vill hos den lokale handlaren.

Tackar för tipset. Men jag har lite som princip att undvika Finska och Italienska vapen. -_-

Ah, ja det är ju ett gott skäl att byta iofs.

Och din princip ställer jag mig bakom också.. :P

( Fast jag måste erkänna att frugans T3:a är förjäkla go..)

Publicerat
1894C är en 357:a med 18,5 tums pipa, piplängden är det enda som skiljer en P från en C.

1894:s nuvarande modellprogram är:

1894 = Blånerad med 20" pipa i 44 Magnum

1894SS = Rostfri med 20" pipa i 44 Magnum

1894 Deluxe = Blånerad med 20" pipa i 44 Magnum, denna har en riktigt fin djup blånering och finare träbitar.

1894C = Blånerad med 18,5" pipa i 357 Magnum.

1894CSS = Rostfri med 18,5" pipa i 357 Magnum.

Sen har det tillverkats lite korta serier av 1894 också, såsom den P som nämts tidigare, den CS som jag har, och dessutom den väldigt udda varianten M som jag lyckades komma över nyss, och det finns säkert nån till som jag inte har koll på ännu.

Alla dessa uppräknade har likadan låda ( utom M som inte har någon laddport på lådan, utan man laddar direkt i rörmagget), och slutstyckskonstruktion, det enda som skiljer är kaliber och piplängd.

Ok tack! blev ju grymt sugen på den 44:an men är ju lite synd att det var den korta modellen tycker jag, känns som d borde va bättre precision och utgångshastighet på längre pipor, sen blir dom väll lite väl lätta med??