Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
jag har ett kalibreringsöga till kal 44 för fettpress om du är i behov, det ligger bara då jag kör med .45, du vet, den som är lite manligare än .44 :D

kalle

Manligare ?? Phöö..

444 hylsan är 57 lång, hur lång är 45-70 va va ??

Och 44 kulan är 11,2 och 45 är 11,4... :mellow:

Jag ska inte blanda in några blykluttar i denna kaliber ännu, utan jag ska köra mantlat till att börja med.

Jag har för mycket laddprojekt på gång nu med alla mina bössor, så jag vet snart inte vilken laddning jag skjutit in vilken bössa med... :P

• Svar 380
  • Visningar 45,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Manligare ?? Phöö..

444 hylsan är 57 lång, hur lång är 45-70 va va ??

Och 44 kulan är 11,2 och 45 är 11,4... :mellow:

Jag ska inte blanda in några blykluttar i denna kaliber ännu, utan jag ska köra mantlat till att börja med.

Jag har för mycket laddprojekt på gång nu med alla mina bössor, så jag vet snart inte vilken laddning jag skjutit in vilken bössa med... :P

jaja, en lite sträckt 44 magnum bara :D

nä men då vet du isåfall, det är en fin bössa du hittat där. man får gratulera

Publicerat
  • Författare

En får tacke.. -_-

Och bara det här älgjaktstramset är över, så ska jag ägna mig åt 444:an.

Jag ska även riva av Swarren från 357:an och bara köra med öppna på den, det blir så fel med optik på den lille skapelsen, har försökt med ett flertal smidiga lågförstorare nu, men nääee... ^_^

Publicerat

jag ska på älgjakten på lördag-söndag. kommer där en så smäller det antingen en 45:a eller en 6,5:a, det beror på vilket pass jag fått. båda är snuskigt bra inskjutna nu och redo.

jag hoppas vi skjuter fullt så vi får gott om kött i frysboxen till nästa år.

jag har f-resten gjutit upp 175:or i .323 nu, de ser ruskigt fina ut. sedan har jag nya till kal 30: en 115 gr flatnos och en 150 gr.

det kan va så att din 30-30 inte orkar stabilisera de tunga kulona men de lätta kanske går. ropa när du vill prova endera.

själv ska jag efte älgpuffandet prova att gjuta en hålbaskula till 45/70, det ska bli spännande!!

• 2 weeks later...
Publicerat

ajajajjj!!!!!!!!!!!

45-70 är inte 11,4mm utan den är 11,6mm så de så

kan vara bra att veta!

44 ögat är för litet för marlin byglar det ska vara grövre, 432

nu ska jag sluta att dryga mej men det är inte lätt

samme

Publicerat
ajajajjj!!!!!!!!!!!

45-70 är inte 11,4mm utan den är 11,6mm så de så

kan vara bra att veta!

44 ögat är för litet för marlin byglar det ska vara grövre, 432

nu ska jag sluta att dryga mej men det är inte lätt

samme

ja, det är väl 429:a jag har då. lite blow-by spelar väl ingen roll :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Precis, jag slänger i en klutt med kronans vapenfett mellan krut och kula när jag laddar, så smörjer det i glappet sen.. :blush:

Dessutom blir det lite svartkrutskänsla med all extra rök som blir av fettet.. :rolleyes:

Publicerat
Precis, jag slänger i en klutt med kronans vapenfett mellan krut och kula när jag laddar, så smörjer det i glappet sen.. :D

Dessutom blir det lite svartkrutskänsla med all extra rök som blir av fettet.. ;)

du får köra med minie ball, kulan expanderas av trycket och passas in i loppet. det går säkert fjonka iväg en 425:a haha!

eller papperslinda den kanske?

Publicerat
  • Författare

Hmm...nu börjar man ju bli sugen på svartkrutsskytte av allt det här pratet....mmmm...doften av ruttna ägg i krutröken.. ;)

American_Civil_War_Re-enactment_Bat.jpg

Publicerat
Hmm...nu börjar man ju bli sugen på svartkrutsskytte av allt det här pratet....mmmm...doften av ruttna ägg i krutröken.. ;)

American_Civil_War_Re-enactment_Bat.jpg

kan se det framför mig:

- vart tog älgen vägen? såg du om jag träffade?

- du får vänta till röken lagt sig....

Publicerat
  • Författare
;)
Publicerat
Skulle nog bli en allroundpang:) Har inte ekonomin riktigt men inom en snar framtid så tror jag nog det står en bygel och glänser i skåpet :)

http://www.blocket.se/skaraborg/Winchester...m?ca=16&w=2

Publicerat
  • Författare

Neeej !! :D

Ingen bling-bling winchester med mässinglåda och en massa gravyr för sjutton !

De där vapnen är bara till för att hänga på väggen i nån jänkares trofeérum, och inte till för att jaga med.

Dessutom är dom ihopskruvade av andra sorteringensgrejor på fabriken.

Usch och fy vilken styggelse...nästan lika illa som en bygel med löstagbart magasin.. :)

Publicerat

nu har jag 444an hemma igen efter ca:ett år på villovägar

och jag ska ladda om jag orkar skjuta ut all ammo som jag skickade med när jag sålde den

och så ska winnien ut ur skåpet

samme

• 2 weeks later...
Publicerat

ursäkta lite men jag skulle behöva laddata till 410 i 444 hyllsan

samme

• 1 month later...
Publicerat

skaffar du en sån så kommer detta att hända

:mellow::P
Publicerat
  • Författare

Neee..det där är ju en kaliber 60 någonting, den jag länkar till är ju bara en 45:a.. :mellow:

Den gubben kan vara glad att han har framtänderna och handlederna kvar...

Publicerat

säg det till vicejakthövding när han fick idiotjack av en 6.5 "håll i studsar nu å var inte så nära kikar! varför då? det e ju bara en 6,5!"

jo det ska nog gubben vara men jag tror han fick nått jack i skallen av kornet

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu blir det snart lite mer amerikanskt i skåpet, iofs i form av enhandsvapen denna gång då. ^_^

Köpte mig en S&W 14-2 i 38spc i dag, med 6" pipa, hade iofs föredragit 4", men det går nog bra ändå. ;)

Det tar väl ett tag med licensen, med tanke på att den lapp jag fick på Berettan igår tog nästan 2 månader att får hem, vete faen vad som hänt på licensavdelningen nu, med tanke på att det tog ett par dagar bara med 444:ans licens i höstas.. ;)

Samma var det, jag kan ändå inte skjuta nått på pistolbanan just nu, för kallt... B)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tog inte så lång tid ändå, för den trillade ner i lådan i dag, licensen på 38:an. :ph34r:

Licensdamen hade dock glömt att fylla i raden "Giltig t o m".. :mad:

Så när man läser licensen så ser det ut som att jag ej har något 5års krav på den pickan, men det törs man ju inte köra på, utan man får väl utgå ifrån att det är 5 år från utskriftsdatumet som gäller ändå.

Men lite kul var det dock.. :(

Publicerat

Plisen skiter i vad den har glömt, bäst att du skriver upp i den långa kalendern när det är dags att förnya den 5 åringen.

Du har ingen liten bild att lägga upp på skönheten,

för egen del har jag alltid varit svag för de tidigare Smittarna, de har en elegans som försvinner helt i och med 600-serien och som avklingade lite under 500 serien,

dock skulle jag aldrig tacka nej till en perfekt svart 586:a med 4' pipa och vackra valnötshandtag.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Plisen skiter i vad den har glömt, bäst att du skriver upp i den långa kalendern när det är dags att förnya den 5 åringen.

Du har ingen liten bild att lägga upp på skönheten,

för egen del har jag alltid varit svag för de tidigare Smittarna, de har en elegans som försvinner helt i och med 600-serien och som avklingade lite under 500 serien,

dock skulle jag aldrig tacka nej till en perfekt svart 586:a med 4' pipa och vackra valnötshandtag.

/Christian

Japp, så resonerar jag också.

Och skulle jag sen vilja sälja pickan om sisådär 6-7 år, så kommer jag ju att stå där med skägget i brevlådan när nya ägaren lämnar in sin ansökan med min licens bifogad, som gick ut några år tidigare, m a o är det ett fulvapen då...inte bra.. :ph34r:

Nä, inga bilder ännu, den befinner sig fortfarnde i Trollhättan tyvärr, 104 mil t o r för mig, och eftersom Posten fått hjärnblödning angående vapenleveranser, så har jag lite bekymmer just nu, då jag är mitt uppe i ett byte av pannan i kåken, och har liksom inte tiden att hasta iväg neråt just nu.

Förbannade Posten.. :mad:

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Dags att damma av tråden igen.. :D

I dag vart det levererat ett st amerikanskt nytillskott i garderoben, i form av en Savage 24 kombi i 22Hornet/kal20.

Savagekombi no:2 för mig alltså, jag har ju en 24 i 22LR/.410 bore sen tidigare också.

Jag köpte den av min gode vän Samme här på forat, så jag har haft chansen att se hur den presterar på banan, och hur den samskjuter mellan hagel och kula, och inga anmärkningar på detta vad jag kunnat se.

Nu återstår att hitta en bra laddning med en fmj kula, och Maddog brukar lovorda RWS helmantelkula, så det blir den som ska testas först.

Tanken är i första hand indianjakt på skogsfågel, och i andra hand kråka och räv, så skulle jag få till en samskjutning mellan varmintkula och fmj, så kommer denna bössa att få jobba en del i skogen.

Samme tog hem min H&R 22Hornet på prov några dagar, för att se om denna passar honom, och blir det affär på den, så är tanken att den platsen den har i mitt skåp ska fyllas med en Marlin XL7 i 270 W.

Och jag ska dessutom övertyga min fru om att hon verkligen behöver en Marlin 917 i 17 HMR... :D

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Bygel No:4 på väg in.. :wub:

Ända sen jag för flera år sen upptäckte byglarnas underbara värld, så har jag svurit över att Marlin inte tillverkat någon bygel i 22WMR, det kändes som ett stort glapp mellan modell 39A i 22LR och 1894SC i 357 Magnum i modellprogrammet.

I går insåg jag att jag tydligen var dåligt påläst.. :blush:

Gick av en händelse in på Fritid och Vildmarkslivs sida, och vad ser jag..en Marlin 1894M i 22WMR ! :blink:

Jag trodde först att de rört ihop det, då det i min värld endast tillverkats 1894:or i 357 Magnum och 44 Magnum, men efter ett idogt googlande, så insåg jag att så var icke fallet.

Mellan 1982 och 1988 tillverkades 12088 st 1894:or i 22WMR, och en av dessa är nu på väg in i mitt skåp.. :lol:

Har inga bilder ännu, då jag köpte bössan osedd över telen för en kvart sen, men de kommer bara den ramlar in här.

Glad ?...skulle tro det va ! :wub: :wub: