Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat

Grattis! :blink:

• Svar 380
  • Visningar 45,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Tog inte så lång tid ändå, för den trillade ner i lådan i dag, licensen på 38:an. :blush:

Licensdamen hade dock glömt att fylla i raden "Giltig t o m".. :blink:

Så när man läser licensen så ser det ut som att jag ej har något 5års krav på den pickan, men det törs man ju inte köra på, utan man får väl utgå ifrån att det är 5 år från utskriftsdatumet som gäller ändå.

Men lite kul var det dock.. :wub:

Då har du en livstidslicens min vän :wub: ! Polisen kan fortfarande bevilja livstidslicenser för flerskottsenhandsvapen och licenslappen är det enda beslut du någonsin ser. Enligt förvaltningslagen kan en myndighet inte ändra ett redan fattat beslut om ändringen missgynnar dig. De kan alltså inte kräva att du skall lämna tillbaka en evighetslicens för att du sedan ska få en femårslicens. Du är i gott sällskap med många andra i den här frågan; det händer titt som tätt. Men det händer att Tillståndsmyndigheten försöker köra en fuling och "återkalla" licensen. Säger man emot ger de dock med sig. Vårda den lappen ömt!!!

Publicerat

Det tar sig i garderoben. :blink:

Jag har själv bara haft ett amerikanskt vapen, det mest amerikanska av de alla - Remington 870.

Men jag kanske lär mig en vacker dag. :blush:

Publicerat
  • Författare
Grattis! :blush:

Tack broder. :wub:

Nef:en lever lite farligt just nu, iom att Savagekombin med samma kaliber kom in, dock ska Nef:ens synnerligen trånga patronläge åtgärdas först, ska testa själv med lite lätt putsning med 0000 stålull och olja, och funkar inte det så vette tusan om den inte får en ombrotchning till en k-hornet, och sen får vi se om den blir kvar eller inte, velar lite där, för den är ju förjäkla mysig. :blink:

Publicerat
Tack broder. :)

Nef:en lever lite farligt just nu, iom att Savagekombin med samma kaliber kom in, dock ska Nef:ens synnerligen trånga patronläge åtgärdas först, ska testa själv med lite lätt putsning med 0000 stålull och olja, och funkar inte det så vette tusan om den inte får en ombrotchning till en k-hornet, och sen får vi se om den blir kvar eller inte, velar lite där, för den är ju förjäkla mysig. :lol:

tjena Mannen!

jag har slarvat bort ditt mobilnr, jag kan inte ringa. ;)

hur går det med blyköret. jag har en update till dig om det! jag har bussgodsterminal 2km hemifrån, hur mkt ska du ha!!!??? :)

jag har så in i helvete med bly nu här, bussjäveln kommer inte att rulla om vi lastar på allt....

Publicerat
  • Författare
tjena Mannen!

jag har slarvat bort ditt mobilnr, jag kan inte ringa. :lol:

hur går det med blyköret. jag har en update till dig om det! jag har bussgodsterminal 2km hemifrån, hur mkt ska du ha!!!??? ;)

jag har så in i helvete med bly nu här, bussjäveln kommer inte att rulla om vi lastar på allt....

Hahaha, och jag badade med min mobil, så jag har inte ditt heller, men jag pm:ar dig sen, ska till in till frugans jobb med ena "kalven" nu snart, hon har fått några utslag på nosen som måste kollas upp.

Jag är helt utan bly ! :) :)

Drog iväg de sista kulorna i 38:an i Söndags, så nu är det tomt i blyburken, så ja...mäktar du med att skicka 30 kg tror du ?

Gärna lite hårdare om du har, typ hjulviktsbly alltså, det riktigt mjuka blyet gillade varken 38:a revolvern eller 357 bygeln tyvärr, de gick mycket bättre med det andra du skickade.

Publicerat
Hahaha, och jag badade med min mobil, så jag har inte ditt heller, men jag pm:ar dig sen, ska till in till frugans jobb med ena "kalven" nu snart, hon har fått några utslag på nosen som måste kollas upp.

Jag är helt utan bly ! :lol:;)

Drog iväg de sista kulorna i 38:an i Söndags, så nu är det tomt i blyburken, så ja...mäktar du med att skicka 30 kg tror du ?

Gärna lite hårdare om du har, typ hjulviktsbly alltså, det riktigt mjuka blyet gillade varken 38:a revolvern eller 357 bygeln tyvärr, de gick mycket bättre med det andra du skickade.

du får ringa mig så ska vi fixa det. jag tänkte mer skicka 100-200kg kanske.

Publicerat
  • Författare
du får ringa mig så ska vi fixa det. jag tänkte mer skicka 100-200kg kanske.

Åhå, ja jag säger inte emot det inte !! :lol:;)

Sitter lite trångt till just nu för att babbla i telefon, men slå en pling i morgon när du har tid, jag är disponibel hela dagen, så det är bättre du ringer när du har tiden att snacka. :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Licensen på 1894 22WMR:en kom idag, gick snabbare än vad jag trodde, sånt är kul.. :D

Bössan är förskottsbetald, så jag hoppas att firman lägger den på lådan pronto.

Denna eviga väntan på allt roligt.. :lol:

Så ja...nu är det fyra Marlinbyglar i skåpet snart, och det kommer att bli en femte också har jag bestämt mig för.

Jag saknar faktiskt att ha en ren 22:a, jag hade ju tidigare en CZ:a 452, och det först nu när den borta ur skåpet som jag inser hur mycket jag använde den.

Jag har ju iofs lillkombin, men en enkelpang är inte samma sak för den jakten som jag bedrev med CZ:an, så jag har bestämt att det blir en Marlin 39A i 22LR också.

Och helst så vill jag ha tag på en modell som heter 39 Mountie, den har 20" pipa och rakt grepp, jämfört med den vanliga 39A som har 24" pipa och pistolgrepp.

Chansen att hitta en sådan är nog minimal i detta landet, jag vet om en 39 TDS som står på en firma, men den har 16" pipa, så den får man ju inte licens på.. :)

Jag fördrar ju rakt grepp på byglarna, och har ju det på alla de fyra jag äger nu, så det vore ju synd att spräcka sviten med en kroknäbb.. :P

Och iom att både Nef:en och surkåls-222:an kommer att lämna skåpet så småningom, så blir det ju två platser över, den ena för 22:an, och den andra för "projektet", som också kommer att bli en Marlin, fast ingen bygel denna gång.. :D

Pistolfronten då..?

Jag provsköt en Ruger singelsix 22WMR i Söndags, och häftig kärlek uppstod direkt ! :wub:

Dessa säljs ju med två trummor, 22LR och 22WMR, och det var utan tvekan det skönaste jag skjutit med i revolverväg, vilket fantastiskt trycke !

Jag sköt 6 bulor med resultatet en 8, fyra 9 och en 10 i samlad grupp. :)

Så en sådan står nu på önskelistan..

Mycket nu...igen.. :D

Publicerat

Skönt att höra att andra förutom jag har bryderier både vad gäller bössor och pickor :lol:

Ja, en Single Six skulle jag vilja äga typ NU.

Publicerat
  • Författare
Då har du en livstidslicens min vän :D ! Polisen kan fortfarande bevilja livstidslicenser för flerskottsenhandsvapen och licenslappen är det enda beslut du någonsin ser. Enligt förvaltningslagen kan en myndighet inte ändra ett redan fattat beslut om ändringen missgynnar dig. De kan alltså inte kräva att du skall lämna tillbaka en evighetslicens för att du sedan ska få en femårslicens. Du är i gott sällskap med många andra i den här frågan; det händer titt som tätt. Men det händer att Tillståndsmyndigheten försöker köra en fuling och "återkalla" licensen. Säger man emot ger de dock med sig. Vårda den lappen ömt!!!

Men helv.... :D :D :wub::)

Jag trodde att det skulle bli ett jävla hallabalo om jag inte påtalade det, så jag ringde ju upp licenstanten och fick en ny licens med 5 års gräns....hur dum känner jag mig på en skala nu då...? :lol:

Fast det är klart, hon vet ju vem jag är sen tidigare, iom att vi jobbat på samma ställe, så jag kanske ligger mycket på plus för att jag var så ärlig, och det kan ju vara bra för framtiden.....eller också skrattade hon sig harmynt åt dumskallen som gick miste om en livstidslicens.. :)

Publicerat
  • Författare
Skönt att höra att andra förutom jag har bryderier både vad gäller bössor och pickor :)

Ja, en Single Six skulle jag vilja äga typ NU.

Never ending story för såna som oss, broder.. :lol:

Publicerat
Jag trodde att det skulle bli ett jävla hallabalo om jag inte påtalade det, så jag ringde ju upp licenstanten och fick en ny licens med 5 års gräns....hur dum känner jag mig på en skala nu då...? :lol:

Va f-n ska man med pickan till om man inte lyckas skjuta några guldserier var 5:e år? Självförsvar? :) Kan man inte skjuta guld så är det ju bara att lägga ner och skaffa pepparspray istället som sprider mer :D :D :D

Publicerat
  • Författare
Va f-n ska man med pickan till om man inte lyckas skjuta några guldserier var 5:e år? Självförsvar? :lol: Kan man inte skjuta guld så är det ju bara att lägga ner och skaffa pepparspray istället som sprider mer :):D :D

Kom inte här med några snusförnuftigheter, och sabba min självömkan som jag gottar mig i just nu... :D

Publicerat
Kom inte här med några snusförnuftigheter, och sabba min självömkan som jag gottar mig i just nu... :)

Jojo :lol:

Jag tycker faktiskt att femårsregeln är vettig. Vad ska man med en picka till om man inte tävlar? Innehav är behovsprövat och det tycker jag är helt ok. Annars kommer vi ha en del psychos som har sin picka 30 år efter att de slutade skjuta, och sen pangar ner någon i tvättstugan.

Licensinnehav på pickor är behovsprövat - inte en "rättighet". Och så tycker jag att det ska vara.

Publicerat
  • Författare
Jojo :)

Jag tycker faktiskt att femårsregeln är vettig. Vad ska man med en picka till om man inte tävlar? Innehav är behovsprövat och det tycker jag är helt ok. Annars kommer vi ha en del psychos som har sin picka 30 år efter att de slutade skjuta, och sen pangar ner någon i tvättstugan.

Licensinnehav på pickor är behovsprövat - inte en "rättighet". Och så tycker jag att det ska vara.

Ja visst är det så, men det är ju inte problemet i mitt fall, för jag klantade ju bort en chans att lura systemet...det är det som svider ! :D

Klart jag fixar 5 års kraven, jag är ju överaktiv skytt för fasen.. :lol:

Publicerat

Om vi nu bortser från att jag är one sick moth..... vilket vi redan konstaterat så borde väl då i rättvisans och jämlikhetens land sverige även tex körkortet vara behovsprövat? :D eller är det en rättighet att få köra bil hur gammal,blind och döv man än blir?

Själv är jag en varm anhängare av The second amendment B) men det är ju jag det :D

För övrigt crowis så lyfter jag på hatten åt din bygelfamilj :) ska faktiskt ta ut min och rasta den på lite skogssmyg imorgon!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack kompis, och skitsmyg på dig i morgon.. :D

Själv får jag nog hålla mig inne, för Tor är i antågande söderifrån hörde jag nyss, och skulle tydligen gästa oss i morgon också.. :)

Publicerat
  • Författare

Och nu var det senaste tillskottet i bygelinnehavet hemma. :o

Skicket var bättre än väntat, minns att jag köpte bössan helt osedd.

Träbitarna har lite repor och tryckskador, och en tråkig lackyta, men allt detta ska åtgärdas genom varsam lackborttagning och slipning och fiberresning enligt konstens regler, och det blir sedan en fin sidenmatt yta av vax på träet, likadant som jag gjorde på 30-30:n ( överst i bild på samlingsbilden.)

Nu väntar en total nedplockning av vapnet, samt en rejäl rengöring, för den var inte den bästa kunde jag konstatera vid en snabb besiktning, dock ingen större fara och ingen rost alls vad jag kunde se, samt att loppet såg väldigt bra ut.

Det är inte repor, det som syns på lådan, ljuset spökar till det.

Bild129.jpg

Bild128.jpg

Det där hålet upptill i framkant måste jag forska lite i vad det är till för, för det ska tydligen inte sitta något där.

Bild137.jpg

Bild132.jpg

Bild131.jpg

Bild140.jpg

Bild138.jpg

Bild139.jpg

Och så här ser den lilla samlingen ut så här långt..

Ni får ursäkta optiken, jag gillar det inte själv, men det är ett måste numera tyvärr.

Från toppen: 3030, 444, 357, 22WMR.

Bild141.jpg

Publicerat

Gulligt,

om jag kommer upp så kan vi hålla fortet mot indianerna bara du o jag tillsammans! :o

Är inte det ett evakueringshål vid eventuella th-genomslag som du funderar på vad det är för någe?

Oaktat mina inledande lite smädande kommentarer, fina riggar, en hade varit nog för mig men du gillar dem så mycket att det är förståligt om du vill ha fler.

/Christian

Publicerat

Vackert! Gillar byglar men ser inget utrymme för dem i min garderob tyvärr :D

Men kan kanske trösta dig med att en Remington kan vara på väg in i garderoben redan denna vecka... :o

Publicerat
  • Författare
Gulligt,

om jag kommer upp så kan vi hålla fortet mot indianerna bara du o jag tillsammans! :o

Är inte det ett evakueringshål vid eventuella th-genomslag som du funderar på vad det är för någe?

Oaktat mina inledande lite smädande kommentarer, fina riggar, en hade varit nog för mig men du gillar dem så mycket att det är förståligt om du vill ha fler.

/Christian

Jag har tappat kontrollen över det här med byglar nu som du säkert förstår..:D

Jo jag hade en liknande tanke om det där hålet, men vart osäker.

Men jag ser ingen annan logisk förklaring till det annars, men jag ska slänga ut frågan på MO, dom må ju veta tycker man.

Publicerat
  • Författare
Vackert! Gillar byglar men ser inget utrymme för dem i min garderob tyvärr :D

Men kan kanske trösta dig med att en Remington kan vara på väg in i garderoben redan denna vecka... :o

Åhå, vad är det då på G ? :)

Publicerat
Åhå, vad är det då på G ? :o

Jag berättar imorgon om allt faller på plats :D

Publicerat
  • Författare
Jag berättar imorgon om allt faller på plats :lol:

Gör så.

Spännande ! ;)