Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför ! tunga laddningar till rådjur ?

Featured Replies

Publicerat
.............

Om man klarar av att hålla ihop svärmen (val av förladdningar, fillers och teflonwraps) så är således hagelpangen ett fungerande vapen på ända upp till 50 meter, oavsett vad SJFarna på detta forum kommer att säga. :D Notera dock att såväl spridar- som förtätarförladdningar är förbjudna i Sverige enligt Naturvårdsverkets föreskrifter - något som T.S. på Naturvårdsverket blev uppriktigt förvånad över när jag påpekade att det var han själv som hade förbjudit detta ;) Men bortsett från människans lagar så kommer fysikens lagar att ge oss en del spännande slutsatser också.

Min hagelladdarmaskin försvann i ett flyttlass :D men jag känner att jag måste göra ett ryck på detta igen.

En US3 har 2 joule anslag ut till 80 meter..... Vad ska du med mer till? Och för övrigt så på avstånd uppemot 50 meter så blir framförhållningen inte så kul, ej heller vindkänsligheten vilket gör skyttet i synnerhet på vilt där du inte har ngn referens dvs fågel helt slumpartad och i alla fall i mina ögon bara korkat.

/Tobias Hassel

• Svar 113
  • Visningar 22,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

52 gram US1 Haaalleluja!

Publicerat
En US3 har 2 joule anslag ut till 80 meter..... Vad ska du med mer till? Och för övrigt så på avstånd uppemot 50 meter så blir framförhållningen inte så kul, ej heller vindkänsligheten vilket gör skyttet i synnerhet på vilt där du inte har ngn referens dvs fågel helt slumpartad och i alla fall i mina ögon bara korkat.

/Tobias Hassel

Instämmer tillfullo!

oavsett superborrning-superförladdningar och laddningar mellan 50-60gram :) så vill jag se det rådjuret skjutet på 50m där haglen sitter enbart där dom ska.....en utopi.

Vad man skapar med dessa megatunga laddningar är väääldigt långa hagelpelare i pipan,och långa hagelpelare ger många randhagel.

Hur många rådjur träffas om det kommer tre i rad på 50m och skott lossas mot det sista?? sannolikt alla.

Hur många gäss träffas på samma avstånd om dom kommer i flock??

Många av oss här har nog sett youtube filmerna där det skjuts hellre än bra med denna medicin och i flera av filmklippen är det inte ovanligt att det faller både tre och fyra gäss för en smäll.....

Förstår överhuvudtaget inte resonemanget runt detta,är skytte på dessa avstånd mot rådjur ett faktum så är nog en kombi eller drilling ett bättre val.

/Micke

Publicerat

Jag började min kariär med en wachtel och en kombi.

Från 89 och framåt så har det blivit ett och annat rådjur vad jag lärde mig tidigt var att så fort jag provade någon form av magnum laddning i min kombi så blev det hagel från nos till arsle det hände flera gånger att jag blev övertalad att prova någon ny laddning men det slutade alltid med att jag gick tillbaka till standardladdningar för att slippa all kött förstöring.

Samma visa när jag senare bytt till en drilling kaliber 20 och en del på stod att man var tvungen att kompensera minskad kaliber med ökade laddningar återigen samma erfarenhet så länge jag höll mig till standard laddningar så satt svärmen perfekt över bogen men så fort magnumpatroner laddades så blev det randhagel från bakklöv till nos. inget vetenskapligt testat utan egen slutsats på ett par hundra rådjur

MVH Jens

Publicerat

hur många hagel finns i en 36 gr us 4 respektive 52 gr us 1?? nån som vet? ^_^

Publicerat

Eftersom du inte orkar läsa tråden postar jag tabellen igen:

US mm 24g 28g 32g 36g 42g 52g

1 4,00 063 074 084 094 110 136

2 3,75 076 089 102 114 134 166

3 3,50 094 109 125 141 164 204

4 3,25 117 137 156 176 205 255

5 3,00 149 174 199 224 261 324

6 2,75 194 226 259 291 339 420

7 2,50 258 301 344 387 452 560

8 2,25 354 413 472 532 620 768

9 2,00 505 589 673 757 883 1094

36g US4 innehåller 176 hagel, 52g US1 136.....

/Tobias Hassel

Publicerat

En till räkne övning. Nu antar jag att de hagel vi använder är 100% rent bly.

då väger ett hagel:

V= (4 x pi x r^3) / 3

Bly densitet 11 300 kg/M^3 => 0,0113 gr/mm^3

US1: R= D/2 =4mm/2 =2 => V = (4 x pi x 2^3) / 3 = 33,510 mm^3 => vikten blir då 33,510 x 0,0113 = 0,379 gram.

52 gram US1 innehåller 52/0,379 = 137

US4: R= D/2 =3,25mm/2 =1,625 => V = (4 x pi x 1,625^3) / 3 = 17,974 mm^3 => vikten blir då 17,974 x 0,0113 = 0,203 gram.

52 gram US1 innehåller 36/0,203 = 177

Detta är beräknat på att alla hagel är en perfekt sfär. och att ammunitionen innehåller 100% bly med densiteten 11,3 kg/dm^3

Vet inte om det stämmer med verkliga livet...

## Tog lite tid att räkna ut.. så PMT som hade läst tråden hann svara medans jag räknade.... Men mina beräkningar verkar iaf stämma. diffade med ett hagel.. ##

Publicerat
Vet inte om det stämmer med verkliga livet...

Klart ett av de fetaste inläggen i år! ^_^

Snart kommer jag att be dig räkna ut min svinghastighet också jämfört med C! :)

dimg328.gif

dimg333.gif

dimg334.gif

Publicerat
...........

## Tog lite tid att räkna ut.. så PMT som hade läst tråden hann svara medans jag räknade.... Men mina beräkningar verkar iaf stämma. diffade med ett hagel.. ##

Alltså den tabellen sitter ju för tusan på insidan av vapenskåpet, i plånboken och i jaktväskan! Kan inte annat än förvånas över att den inte är mer använd. Gör man den i excel kan man ganska enkelt förfärdiga en dito tabell, det ät ju allt annat än astronomi på universitetsnivå.

Sedan bygger den på rent bly, de flesta tillverkare håller sig med en aning legering och/eller härdat bly så det stämmer som regel aldrig till 100% men å andra sidan håller i princip alla billiga patroner ändå inte laddvikten så..... Eller US numret för den delen.

/Tobias Hassel

Publicerat
Snart kommer jag att be dig räkna ut min svinghastighet också jämfört med C! :P

Enkelt.. Ge mig något svårt att räkna på :blink:

Publicerat

och med tanke på hagelantalen så hur tror ni svärmen skulle bli på 35 m med halv choke och 52 gr us 1 vid rävjakt, där det inte spelar någon roll om det är hagel över hela kropen, skulle svärmen bli för gles så det skulle vara bättre att använda full choke?? :lol:

Publicerat
och med tanke på hagelantalen så hur tror ni svärmen skulle bli på 35 m med halv choke och 52 gr us 1 vid rävjakt, där det inte spelar någon roll om det är hagel över hela kropen, skulle svärmen bli för gles så det skulle vara bättre att använda full choke?? :rolleyes:

Hur stor svärmen bli är tämligen ointressant, hur stor är den där du har densitet nog för att garantera ett dödande skott är däremot frågan.

Spontant kan du se det så här: 136 hagel (ge och ta lite beroende på hur pass nogranna tillverkaren är) 1/2 choke så har du

60% av 135 -> 81 hagel i träffbilden vilket blir i ungefär 1,8 hagel per kvadratdecimeter i en cirkel på 75 cm. Resten av haglen ligger utanför denna cirkel, och densiteten i där blir närmast fjantigt låg om du ser vad du har mellan 1 meterscirkeln och 75 cm cirkeln. Så de hagel du har där ger dig räven helt slumpmässigt och i de fall den inte dör kan den skadeskjutas eller passera helt oskadd. Så hur stor är träffområdet på en räv om du vill ha ett dödande skott? Och hur pass jämn blir träffbilden i ditt vapen?

Jag skulle nog vilja ha upp det till runt 2 hagel/kvadratdecimeter om träffbilden är jämn och snygg, i synnerhet som de flesta magnumladdningar ger ojämnare träffbilder (då får man kompensera taskig kvalitet i träffbilden med lite mer hagel) så tvivlar jag på att 2 hagel/kvadratdecimeter egentligen räcker.....

En patron med 32gram US5 innehåller i runda tal 200 hagel.....

/Tobias Hassel

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hmm , smög i mig en burk till här ;)

Man talar om svärmens täthet och storlek.

Det jag då funderar på är hagelsvärmens "längd" .

En fågel på 30m rent sido skott. I mkt snabb flykt.

Kan vi prata om täthet i svärmen här oxå ? på en rakt motkommande fågel fattar jag ju men,,, i sida ?

Eller är svärmen så snabb att et spelar mindre roll ?

Tja ?????????????

Publicerat
Hmm , smög i mig en burk till här :)

Man talar om svärmens täthet och storlek.

Det jag då funderar på är hagelsvärmens "längd" .

En fågel på 30m rent sido skott. I mkt snabb flykt.

Kan vi prata om täthet i svärmen här oxå ? på en rakt motkommande fågel fattar jag ju men,,, i sida ?

Eller är svärmen så snabb att et spelar mindre roll ?

Tja ?????????????

Tja, du kan ju räkna på det..... Säg att haglen på 35 meter håller 200 m/s. Svärmens längd beror till mycket stor del på haglens hårdhet, desto mjukare hagel deto mer "stingning" som det heter på utländska.

Så vi antar att svärmen är ganska lång eftersom vi kör med usla patroner - den sätter vi till 2 meter.

Alltså är svärmen förbi en punkt på 35 meter på 1/10 sekund. En snabb fågel kan vi väl anta håller sisådär 25 m/s (och då går det foooooort.... På 1/10 sekund hinner den flytta sig 2,5 meter. Tar vi en patron med lite bättre hagel ligger vi under en meter, dvs med samma data som ovan får vi mindre än 1/20 sekund och vår duva i rejäl medvind kommer att hinna flytta sig mindre än 1,25 meter.

Till detta ska man då lägga att det är de snabbaste haglen som kommer först (Säger sig självt) och de som retarderats pga deformering som kommer sist (säger också sig självt) vilket gör att om man ligger rätt med svärmen så har man i princip alla verksamma hagel i den första halvan av svärmen dvs vi kan dra av halva svärmen i realiteten eftersom denna sista del ändå är den som oftast är längst ut från centrum då deformerade hagel inte kan flyga rakt utan "curlar".

I fall 1 ovan har vi då 1,25 meter, och i fall 2 0,6m dvs inom den verksamma träffbildens yta. I det första fallet gör det varken till eller från eftersom rörelsen blir inom vår 75cm cirkel, i det andra finns risken att fågeln flyger "ur träffbilden"

Men den som då roar sig med att se vad framförhållningen blir på 35 meter kommer aldrig i helvete att skjuta på en fågel i den farten..... Och det som oftare fördärvar prestandan är kraftig vind som kah blåsa sönder en träffbild totalt. Blåser det rejält - då är 25 meter som regel max skjutavstånd.

/Tobias Hassel