Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Klart man stressar som en tok, kör 4,5 mil på lunchrasten för att köpa en sådan här liten goding för en hundring En originalrembygel till Griseknoen, "bara" att löda fast
Publicerat Februari 19, 200917 yr Jag klarade inte att hålla mig Nu är totallängden under metern, 99,5cm för att vara exakt Min gammla 9,3x57 är 98,5 cm och den är underbar
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Min gammla 9,3x57 är 98,5 cm och den är underbar Va kul Precis sådant jag vill höra Nu har mästerlödaren varit i farten Rembygelfästet på plats.
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Kornbasen var ju en utmaning Det krävdes två försök innan den kom rakt på. Vanligt tennlod dvs tråd med flussmedel i samt rikligt med lödvatten. Jag hamrade tråden flat och la den under kornbasen. Värmde sedan försiktigt med gasol tills den gick at pressa ned mot pipan. Jag tror dock att det finns hopp om att det blev bra till slut
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Eftersom jag bestämt mig för en blästrad finish på pipan så var det bara att blåsa på. Så här ser den ut nu
Publicerat Februari 19, 200917 yr Eftersom jag bestämt mig för en blästrad finish på pipan så var det bara att blåsa på. Så här ser den ut nu Ser kanon fint ut, vad ska du ha för ytbehandling på den för att behålla den så fin? /Lasse
Publicerat Februari 19, 200917 yr Författare Ser kanon fint ut, vad ska du ha för ytbehandling på den för att behålla den så fin?/Lasse Det är faktiskt ett av mina bekymmer just nu........ Jag har köpt klarlack, men den ger en plastig ytkänsla, lite trist. Jag har funderat på hur det skulle gå om man bara satsar på att olja den regelbundet, oljan hänger kvar rätt bra på den blästrade ytan. Men jag vet inte om det kommer att funka, vore ju trist om den rostade för mycket. Alla goda förslag emottages tacksamt
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Jag frågar igen Är det någon som har ett bra förslag på ytbehandling som gör att pipan behåller sin blästrade finish utan att bli allt för rostkänslig?
Publicerat Februari 20, 200917 yr Jag frågar igen Är det någon som har ett bra förslag på ytbehandling som gör att pipan behåller sin blästrade finish utan att bli allt för rostkänslig? Fotografi?
Publicerat Februari 20, 200917 yr Du vill ha kvar bössan med blänk o allt är det det som är idéen? Då har jag inga råd att ge, men en ljus parkerizering skull iofs kunna vara nästan alu färgad i tonen, googla det. jag skulle föredra en coating, gun coate eller liknande. /C
Publicerat Februari 20, 200917 yr Vad exakt menar du nu? Fota bössan och vårda minnet av den efter första regnet..?
Publicerat Februari 20, 200917 yr Författare Du vill ha kvar bössan med blänk o allt är det det som är idéen?Då har jag inga råd att ge, men en ljus parkerizering skull iofs kunna vara nästan alu färgad i tonen, googla det. jag skulle föredra en coating, gun coate eller liknande. /C Jag hade tänkt mig att ha den stålgrå färgen kvar och gärna med lite metallkänsla i ytskiktet, med den lacken jag köpt blir det en lite plastig känsla. Ska kolla det du tipsar om, tack.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare Nu närmar sig dagen med stormsteg då jag ÄNTLIGEN kan ta med Griseknoen ut till skjutbanan. Det som återstår är att blästra underbeslaget och montera ihop den. JAg har bestämt mig för att försöka olja pipan bara. Oljan hänger ju kvar ganksa bra på den blästrade ytan och jag låter alltid bössorna stå inne varmt ett tag för att torka upp innan jag ställer indem i skåpet efter att ha varit ute med dem, att i samma veva få på lite olja borde inte vålla några stora bekymmer. En sak jag funderat på, behöver jag plastbädda? Det är ju inte snack om superprecision och rekylklacken ser ut att ligga bra an mot stocken. Det är heller inga sprickor i stocken. Det borde inte behövas tycker jag. I kväll har jag i alla fall plockas isär slutstycket och gjort rent det ordentligt och oljat in allt. Nu har jag bara sprayat på tunn vapenolja, det känns lite klent, borde jag fetta in de rörliga delarna med någon olja med högre viskositet? Man måste ju bara älska denna konstruktion
Publicerat Februari 22, 200917 yr Nu närmar sig dagen med stormsteg då jag ÄNTLIGEN kan ta med Griseknoen ut till skjutbanan. Det som återstår är att blästra underbeslaget och montera ihop den. JAg har bestämt mig för att försöka olja pipan bara. Oljan hänger ju kvar ganksa bra på den blästrade ytan och jag låter alltid bössorna stå inne varmt ett tag för att torka upp innan jag ställer indem i skåpet efter att ha varit ute med dem, att i samma veva få på lite olja borde inte vålla några stora bekymmer. En sak jag funderat på, behöver jag plastbädda? Det är ju inte snack om superprecision och rekylklacken ser ut att ligga bra an mot stocken. Det är heller inga sprickor i stocken. Det borde inte behövas tycker jag. I kväll har jag i alla fall plockas isär slutstycket och gjort rent det ordentligt och oljat in allt. Nu har jag bara sprayat på tunn vapenolja, det känns lite klent, borde jag fetta in de rörliga delarna med någon olja med högre viskositet? Man måste ju bara älska denna konstruktion Du kan vaxa pipan med hårdvax det sitter rätt skapligt och skyddar mot rost. Vad gäller bäddning är det bra att göra även om man inte kräver max precision, just för att den inte ska spricka och bli mera pålitlig att hålla träffläget. Lite helsyntetisk tvåtakts olja törs du stryka på och torka av försiktigt på slutstycket.
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Du kan vaxa pipan med hårdvax det sitter rätt skapligt och skyddar mot rost. Vad gäller bäddning är det bra att göra även om man inte kräver max precision, just för att den inte ska spricka och bli mera pålitlig att hålla träffläget. Lite helsyntetisk tvåtakts olja törs du stryka på och torka av försiktigt på slutstycket. Hårdvax, ok Jag har tänkt lite på sågkedjeolja, som ju har mycket god vidhäftningsförmåga, hade det kunnat funka tror du? Det är väl viktigt att det inte är en olja som härdar, det ska ju inte bli en seg gegga av det när det stått i skåpet en månad
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Håller med Lars, virket spricker förr eller senare så bädda du. Ja det kanske är lika bra, när man ändå gör en relativt omfattande översyn av bössan så är det väl dumt att snåla på det
Publicerat Februari 22, 200917 yr Hårdvax, ok Jag har tänkt lite på sågkedjeolja, som ju har mycket god vidhäftningsförmåga, hade det kunnat funka tror du? Det är väl viktigt att det inte är en olja som härdar, det ska ju inte bli en seg gegga av det när det stått i skåpet en månad Kedjeolja visst är vidhäfningsförmågan bra på den speciellt på att samla på sig skräp och sedan gör den under för vapenfodralet också
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Kedjeolja visst är vidhäfningsförmågan bra på den speciellt på att samla på sig skräp och sedan gör den under för vapenfodralet också HAHAHA point taken
Publicerat Februari 23, 200917 yr Författare Första asken ammo inköpt Med risk för att låta som Exabit, jag tycker den är så himla knubbigt söt En hylsa med mindre bröst än en haute couture-modell Nu måste jag bara ha tålamod att bädda och göra färdigt resten innan jag skruvar ihop den och drar till skjutbanan
Publicerat Februari 23, 200917 yr Författare Någon tidigare ägare har helt brutalt borrat hål i förstocken för ett rembygelfäste. Det är på insidan försänkt för att få plats för en mutter, så långt inte någon katastrof, men bulten från rembygelfästet var så lång att pipan vilade på den, säkerligan inte helt sunt för precisionen. När jag nu lött på ett originalfäste på pipan så var det bara att plugga igen hålet. Det har jag gjort med epoxikitt för trä. Det var lite ljusare än jag hade tänkt men ytan är helt fin, det känns inte att det varit ett hål. Det är klart att en osynlig lagning hade varit trevlig men nu får det bli så här.
Publicerat Februari 23, 200917 yr Hårdvax i all ära men det brukar vara svårt att få bort det på en yta som är blästrad och inte slät. Blir så vitt och fult när det torkar. Bilens motorhuv brukar vara svår att få till när det är mycket stenskott på den tex. Men jag kommer inte på något bra alternativ heller så du får kanske prova dig fram. Jag har vax till Trux fronbågar i aluminium om du vill ha. Gratis är bäst..... /Lasse
Publicerat Februari 23, 200917 yr Verkar gå som hejsan med bygget, har du nån ny ide om behandling av pipan än?