Publicerat Mars 1, 200917 yr Mitt varma grattis till vinnarna. Jag är ju ny här och vill bara skriva att jag är så jäkla glad att ha hittat likasinnade, även om det är på distans. Nu åker jag till skjutbanan för att skjuta 100 meterstassen. Idag har man ju en teoretisk chans att leda tävlingen. mvh Toz
Publicerat Mars 1, 200917 yr Det är bara till att gratulera vinnarna och blicka fram imot kommande månad. Som har en början idag MVH/Jocke
Publicerat Mars 1, 200917 yr Mars månads bidrag lämnat för 100 meterstassen. Två träffar upp jmf förra omgången. Lyckades få ihop 12 denna gång. I andra trådar har jag läst att där finns intresse för varminpatroner i 308. Bif en bild här på mitt lilla knubbiga koncept. mvh Toz
Publicerat Mars 1, 200917 yr Inte nog med att du leder än så länge utan med det resultatet ligger du nog väl framme till en pall plats. /Lasse
Publicerat Mars 1, 200917 yr Hej Skurebo, Jovisst nu e d bara å hålla tummarna. Ser att flera av oss bor rättså nära varandra. Det är inte så att vi skulle kunna planera en liten skytteträff till våren / sommaren. Kanske göra gemensam sak av t.ex. Rinkaby? mvh Toz
Publicerat Mars 1, 200917 yr Skoj med många skyttar redan första månade och fint skytte överlag Att skjuta 15 på detta är nog svårare än man tror tassen är faktiskt 1mm. mindre än tian på månadscup tavlan, så 15träff innebär tre raka 50poängare med marginal Ni ivriga skyttar som saknar längre håll på banorna glöm inte att man kan skjuta enbart 100 i månadscupen där är det fritt fram att testa dem avstånd man har tillgång att skjuta på. Måste passa på att ge henrik beröm för dessa tävlingar det är toppen bra upplagt man har kvar sina resultat som bilder och kan se hur skyttet utvecklas och sedan diskutera runt detta är toppen bra
Publicerat Mars 1, 200917 yr Hej Skurebo,Jovisst nu e d bara å hålla tummarna. Ser att flera av oss bor rättså nära varandra. Det är inte så att vi skulle kunna planera en liten skytteträff till våren / sommaren. Kanske göra gemensam sak av t.ex. Rinkaby? mvh Toz Det vore kul att träffas o skjuta lite, men därifrån till att åka på tävlingar är steget långt för mig och mitt skytte Men visst vore det nyttigt att träffas o utbyta erfarenheter, i och med att jag inga har så får ni andra stå för dom Var i NV Skåne finns du? /Lasse
Publicerat Mars 1, 200917 yr Känns som att jag bor bra till för en eventuell träff då också Jag drar med mig Starr också Var i NV Skåne finns du? Bra fråga skuris MVH/Jocke
Publicerat Mars 1, 200917 yr Känns som att jag bor bra till för en eventuell träff då också Jag drar med mig Starr också Bra fråga skuris MVH/Jocke Exakt 6 mil sydost Halmstad, i skogen. Finns en sång om en skyttepaviljong. Bekant? Har tillgång till 100, 200 och 300 m. Och sedan naturligtvis min lilla skogsbana med torp och allt. En bra samlingspkt för en träff. mvh Toz
Publicerat Mars 1, 200917 yr Exakt 6 mil sydost Halmstad, i skogen. Finns en sång om en skyttepaviljong. Bekant? Har tillgång till 100, 200 och 300 m. Och sedan naturligtvis min lilla skogsbana med torp och allt. En bra samlingspkt för en träff.mvh Toz Inte så långt från mig och Rikard "Exabit" då....
Publicerat Mars 1, 200917 yr TOZ går ut starkt och imponerar Själv har jag i snitt på var tredje skott en dålig avfyrnig och stor avviklse (30-40mm) sen är det en väldigt liten prick att träffa och jag är helt enkelt inte en bättre skytt. Jag funderar doch starkt på att gå tillbaka till jaktmatch för detta skyttet då jag fortfarande får tätare träffbilder med den än handladdade Matchking 140Gr. Åtminståne tills jag hittat rätt i laddningen.
Publicerat Mars 1, 200917 yr TOZ går ut starkt och imponerar Själv har jag i snitt på var tredje skott en dålig avfyrnig och stor avviklse (30-40mm) sen är det en väldigt liten prick att träffa och jag är helt enkelt inte en bättre skytt. Jag funderar doch starkt på att gå tillbaka till jaktmatch för detta skyttet då jag fortfarande får tätare träffbilder med den än handladdade Matchking 140Gr. Åtminståne tills jag hittat rätt i laddningen. MarkusR, Misströsta inte med dina MK. Dina bommar sitter inte långt ut. Jag har skjutit massor med MK i 6,5 och skall ge dig några tips att börja med. Laddningar som jag sköt bra med (nu antar jag att det är 140 gr du har) var 45 gr MRP med cci250 th. Satt kulan med 0 i friflykt. Gick sedan över till Viht 140 37,5 gr, 0,3 friflykt. Som du ser försiktiga laddningar. Ja detta var off topic, men lycka till. Hör av dig om du tror jag kan vara till hjälp. mvh Toz
Publicerat Mars 1, 200917 yr Som jag räknar Marcus så är det 5 träff, jag tyckte det var en bruten linje ner i höger och så har du ju två träff på samma tass men det får man nog inte räkna. apersson69. Mycket stiligt.. bara att gratulera till ett föredömligt skytte /Lasse
Publicerat Mars 1, 200917 yr Apersson RULES! Snyggt skjutet mannen.. Min laddning med SMK168 å 45,0gn N150 går snabbare än din... 850m/s
Publicerat Mars 1, 200917 yr apersson69. Mycket stiligt.. bara att gratulera till ett föredömligt skytte /Lasse Tackar Apersson RULES! Snyggt skjutet mannen.. Min laddning med SMK168 å 45,0gn N150 går snabbare än din... 850m/s Tackar Hur lång pipa har du på din Tikka, skulle tro att skillnaden ligger där och att jag hade temp på -7 i dag. Grymt svårt att hålla fokus alla skotten och att släppa och ta om när det blir minsta mirage eller annan störning. Sköt 5 skott och vilade en minut, sköt 5 skott vilade 1 minut osv. men 5 skott är nästan många det med, 4:e och 5:e skottet var dubbelt så "svåra" tyckte jag. Bra gjort av er som skjutit 15 i ett svep och har 10-13 träff! Jag tänkte skjuta 22 på 80m också i dag men det kändes att det inte var så stor ide för man blir trött i skallen av det här skyttet. Hur kul som helst var det iaf, kanske skulle göra liknande för 200 och 300 också?
Publicerat Mars 1, 200917 yr Snackade med din fru å enligt henne vinner du den varje månad.... *ASG* Ska försöka ge dej en match i avdelningen kantantänd Kråkjanne i Mars Mvh!
Publicerat Mars 1, 200917 yr Går ju och grunnar på det här skyttet, som det ser ut nu så talar det för att jag kör med 22:an då den har bäst optik för detta.. När det är så här j-la petigt och viktigt att man gör allt så lika som möjligt, är det då smart verkligen att göra uppehåll mellan skotten? Ok om man gör uppehåll och låter bli att resa sig men jag får för mej att om man gör paus och reser sig så är sannolikheten för att man ska hamna i samma ställning igen när man väl börjar skjuta rätt låg.. Mvh!
Publicerat Mars 1, 200917 yr Går ju och grunnar på det här skyttet, som det ser ut nu så talar det för att jag kör med 22:an då den har bäst optik för detta.. När det är så här j-la petigt och viktigt att man gör allt så lika som möjligt, är det då smart verkligen att göra uppehåll mellan skotten? Ok om man gör uppehåll och låter bli att resa sig men jag får för mej att om man gör paus och reser sig så är sannolikheten för att man ska hamna i samma ställning igen när man väl börjar skjuta rätt låg..Mvh! Eftersom det är träning i första hand är det nyttigt att även öva på att göra allt lika, ställning, grepp, kontakt med kind och axel osv. Särskilt med en klass 1:a får man facit på om man gör något tok men även 22:an är rätt känslig på sådant.
Publicerat Mars 1, 200917 yr Hur lång pipa har du på din Tikka, skulle tro att skillnaden ligger där och att jag hade temp på -7 i dag. Det är en 26" pipa, kan säga att jag fick upp samma kula i 870m/s med 46,0gn N150 utan trycktecken dock backade jag ner till 45,0 för att ta hänsyn till kommande värme osv. /Robban me räserpipan.
Publicerat Mars 1, 200917 yr Det är en 26" pipa, kan säga att jag fick upp samma kula i 870m/s med 46,0gn N150 utan trycktecken dock backade jag ner till 45,0 för att ta hänsyn till kommande värme osv./Robban me räserpipan. Då är skillnaden helt normal. Kan elda mer i min jag med men har bästa precisionen kring 800m/s. Min pipa är bra mycket racer den också fast i hur tätt den slår :wub:
Publicerat Mars 1, 200917 yr Eftersom det är träning i första hand är det nyttigt att även öva på att göra allt lika, ställning, grepp, kontakt med kind och axel osv. Särskilt med en klass 1:a får man facit på om man gör något tok men även 22:an är rätt känslig på sådant. Jo jag anar att 22an är känslig då avståndet är rätt drygt känns det som även för kal .22. Skjuter typ hälften frihandsskott och hälften med stöd från bildörren från förarplatsen med denna bössa så det kan ju vara kul att pluppa lite liggande även. Ska bara fixa tiden för det.. Mvh!
Publicerat Mars 1, 200917 yr Grymt snyggt skjutet apersson69 Tack för tipsen, jag ska testa lite mer, men jag är lite feg när det gäller att köra med bomkontakt
Publicerat Mars 1, 200917 yr snyggt skjutet apersson69, jag är imponerad Hur tycker du N150 funkar i LTR:ens pipa? Jag tycker jag får mycket krutstänk i snön med N140, N150 är väl lite långsammare? Blir snart dags att handla krut igen, det rassar iväg. Även jag sköt idag men väljer att se det som träning, kan ha nåt att göra med resultatet
Publicerat Mars 1, 200917 yr Bör väl kommentera min tavla antar jag.. ja.. alltså.. det finns inget mönster i träffarna alls.. det är bara helt enkelt rent bedrövligt. Jag sköt 15 smällar på en månadsträffentavla med markus winchester, det gick bättre.. Inte jättemycket bättre, men iaf var det tydligt att det gick bättre..
Publicerat Mars 1, 200917 yr snyggt skjutet apersson69, jag är imponerad Hur tycker du N150 funkar i LTR:ens pipa? Jag tycker jag får mycket krutstänk i snön med N140, N150 är väl lite långsammare? Blir snart dags att handla krut igen, det rassar iväg.Även jag sköt idag men väljer att se det som träning, kan ha nåt att göra med resultatet Jo 150 är lite trögare än 140. Kollade faktiskt särskilt efter krutstänk framför pipan i dag då vi har 50cm pudersnö för tillfället men det var vitt och fint. Har jämn fart med 150, provade med det i LTR:en eftersom jag kom över tre kilo till halva priset för ett tag sedan. Hade inga jätteförhoppningar men tyckte inte att 140 gick riktigt hundra för mig, för stora skillnader mellan skjuttillfällena i precision med 140, har inte alls upplevt samma sak med 150 i min bössa, kan ju vara tvärt om i din... Ser ingen praktisk skillnad på mynningsflamma heller mellan 140 och 150. Testade 45,5gr när jag tog fram laddningen men fick ingen fartökning så jag tror att fartmässigt ligger jag kring max i min korta pipa.