Hoppa till innehåll

Diskussioner kring Månadsträffen


Henrik

Recommended Posts

Bör väl kommentera min tavla antar jag.. ja.. alltså.. det finns inget mönster i träffarna alls.. det är bara helt enkelt rent bedrövligt. Jag sköt 15 smällar på en månadsträffentavla med markus winchester, det gick bättre.. Inte jättemycket bättre, men iaf var det tydligt att det gick bättre..

Ta det som en man :angry:

Du bangar i alla fall inte att presentera tavlan, det är strongt <_<

Du fick ju till mycket bättre resultat med min bössa, bara du blir kompis med siktet och bössan ska du se det blir bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 289
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • exabit

    51

  • Ausch

    27

  • Lars

    25

  • apersson69

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ta det som en man :angry:

Du bangar i alla fall inte att presentera tavlan, det är strongt <_<

Du fick ju till mycket bättre resultat med min bössa, bara du blir kompis med siktet och bössan ska du se det blir bättre.

Ja.. när vi kommer hem från rävlocket så blir det att plastbädda den och frilägga pipan.. det kan ju ha en viss inverkan kanske att det inte är gjort. Sen blir det till att hitta en laddning som bössan gillar. Och för den delen borde jag skjuta med ngt annat än ett 3-9x50, ser ju knappt prickarna med den förstoringen och riktmedlet är ju bredare än tassarna =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Pommern" har nog en serie på 13 träff på väg in också, LTR:erna var på bra humör i Bollnäs i dag. B)

Japp, skall bara digitalisera tavlan så den blir lite mera medgörlig att stoppa in i burken. Vi tar det under morgondagen.

Lagomt till toppjaktssäsongen har avslutats så är bössorna hetare än nånsin. Lika taskig tajming som våra kära skidlandslag :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bör väl kommentera min tavla antar jag.. ja.. alltså.. det finns inget mönster i träffarna alls.. det är bara helt enkelt rent bedrövligt. Jag sköt 15 smällar på en månadsträffentavla med markus winchester, det gick bättre.. Inte jättemycket bättre, men iaf var det tydligt att det gick bättre..

Nu ska du inte sucka för djupt, kolla min tavla från feb så skiljer den sig inte så mycket från din.

Detta är skit svårt,har man sedan ett riktmedel som täcker hela tassen så blir det 5 ggr så svårt.

Så med en matematiken så fick du ju 15p :P

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo 150 är lite trögare än 140. Kollade faktiskt särskilt efter krutstänk framför pipan i dag då vi har 50cm pudersnö för tillfället men det var vitt och fint. Har jämn fart med 150, provade med det i LTR:en eftersom jag kom över tre kilo till halva priset för ett tag sedan. Hade inga jätteförhoppningar men tyckte inte att 140 gick riktigt hundra för mig, för stora skillnader mellan skjuttillfällena i precision med 140, har inte alls upplevt samma sak med 150 i min bössa, kan ju vara tvärt om i din... Ser ingen praktisk skillnad på mynningsflamma heller mellan 140 och 150. Testade 45,5gr när jag tog fram laddningen men fick ingen fartökning så jag tror att fartmässigt ligger jag kring max i min korta pipa.

ahh okej, tyvärr har jag bara skjutit 50 skott med färdigladdade Sierra MK laddad med N140, resten gick till laddstegar...Men möjligen har jag haft ett par flyers men svårt att säga. Har dock 150 st 150gr MK, som ska sätta 15 av 15 innan månadens slut :P . Kanske provar N150 nästa gång det ska köpas krut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Apersson!!

Det var ett riktigt imponerande skytte! Jag hoppas bara att fler bidrag kommer även om det såklart inte går att slå din prestation.

För egen del skall det till otroliga mängder tur för att jag skall klara av 15/15 men 13, 14 träff borde inte vara omöjligt denna månad.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska du inte sucka för djupt, kolla min tavla från feb så skiljer den sig inte så mycket från din.

Detta är skit svårt,har man sedan ett riktmedel som täcker hela tassen så blir det 5 ggr så svårt.

Så med en matematiken så fick du ju 15p B)

/Lasse

Nej då, det gör jag egentligen inte <_< Till bössans syfte duger faktiskt träffarna alldeles utmärkt.. Jag ska ju inte ha den till vilt med små träffytor på långa avstånd.. Så man kan säga att på de avstånd jag kan tänka mig att avlossa skott hade samtliga träffar på tavlan varit acceptabla =) Även om jag vet att jag med lite träning och pyssel kan prestera bättre även på tavlan =) Så det ska bli intressant att skjuta en gång i månaden och följa utvecklingen =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Apersson!!

Det var ett riktigt imponerande skytte! Jag hoppas bara att fler bidrag kommer även om det såklart inte går att slå din prestation.

För egen del skall det till otroliga mängder tur för att jag skall klara av 15/15 men 13, 14 träff borde inte vara omöjligt denna månad.

Henrik

Tackar <_<

Jag hade ett par tre kanske fyra "nära" bommar, en som skottet gick iväg på och jag hade turen att det satt, det var skottet i övre högra hörnet. Dom andra som var nära bom tog jag för lång tid på mig med avfyringen, luften tog slut så jag fick ta om och så fick jag plötslig mirage nån gång också här låg jag på vippen att skotten skulle gå och då hade det blivit bom. Nästa gång kan det lika gärna bli 10-11 träff... Så tur hade jag också i min serie.

För mig var det här kanon som skytteträning, har svårt att locka fram samma koncentration annat än vid jaktskott annars. Dessutom testar det hela kedjan: ammunitionen, bössan, skytten, skjutställningen på ett bra sätt. Man är ju chanslös på 15 träff om inte det stämmer skapligt på dom punkterna. Egentligen skulle man resa sig mellan varje skott för att få mängdträning på att ta samma skjutställning varje gång också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

*ASG*

Ska försöka ge dej en match i avdelningen kantantänd Kråkjanne i Mars B)

Mvh!

Det ser jag fram emot. <_<

Jag ska försöka mig på att skjuta en ny serie i veckan, om vädret tillåter, har inte bestämt mig än om det blir med 22horneten eller 22LR:en, vi får se.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar B)

Jag hade ett par tre kanske fyra "nära" bommar, en som skottet gick iväg på och jag hade turen att det satt, det var skottet i övre högra hörnet. Dom andra som var nära bom tog jag för lång tid på mig med avfyringen, luften tog slut så jag fick ta om och så fick jag plötslig mirage nån gång också här låg jag på vippen att skotten skulle gå och då hade det blivit bom. Nästa gång kan det lika gärna bli 10-11 träff... Så tur hade jag också i min serie.

För mig var det här kanon som skytteträning, har svårt att locka fram samma koncentration annat än vid jaktskott annars. Dessutom testar det hela kedjan: ammunitionen, bössan, skytten, skjutställningen på ett bra sätt. Man är ju chanslös på 15 träff om inte det stämmer skapligt på dom punkterna. Egentligen skulle man resa sig mellan varje skott för att få mängdträning på att ta samma skjutställning varje gång också.

Jävlar vad vackert kompis !! <_<

Vette fan om inte jag måste packa bilen full i bössor och komma upp till dej och skjuta nästa gång, dels har ju du en bana som är öppen, så att jag kan testa att ta detta med 308:an, och sen om jag nu skulle råka skjuta 15/15 med 22LR:en, så måste jag ha vittnen på att allt gått rätt till, annars tror aldrig Hippen på mej... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Respekt!

Fantastiskt fint skytte apersson extra imponerad av att göra detta med en .308 som trots allt ger en del rekyl. Dessa LTR bössor skjuter otroligt bra out-of-box.

Grattis från en Remington fantast <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävlar vad vackert kompis !! B)

Vette fan om inte jag måste packa bilen full i bössor och komma upp till dej och skjuta nästa gång, dels har ju du en bana som är öppen, så att jag kan testa att ta detta med 308:an, och sen om jag nu skulle råka skjuta 15/15 med 22LR:en, så måste jag ha vittnen på att allt gått rätt till, annars tror aldrig Hippen på mej... -_-

Tackar kompis! <_<

Ja gör så! Nu har vi ju skottat fram en bra plats att ligga på bredvid skjutkojan, för visst skulle man väl skotta lite snö först så man håller värmen medans man skjuter :P Tänkte skjuta pliggis jag också men har inte bestämt mig vilken ammo jag skall använda. Blir ju lite problem på 80m, man vill ju inte att kulan skall ligga kring ljudhastigheten många meter.

Respekt!

Fantastiskt fint skytte apersson extra imponerad av att göra detta med en .308 som trots allt ger en del rekyl. Dessa LTR bössor skjuter otroligt bra out-of-box.

Grattis från en Remington fantast B)

Tackar B) Den är nästan "out of the box"... Den är tunnskiktsbäddad från tangen till rekylklacken med marineepoxy för jag hittade lite nötningsfläckar efter ca 100 skott som visade att systemet rörde sig i stocken. Var gränsfall att magboxen klämdes också så jag höjde hela systemet mellan 0,5 och 1mm. Det förbättrade precisionen en del och tog bort de enstaka flyers jag fick i början. Rekylen tycker jag är relativt lätt att hantera med LTR:ens stockning och bakkappa, det är nog en liten del av hemligheten med alla LTR:er som skjuter bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och sen om jag nu skulle råka skjuta 15/15 med 22LR:en, så måste jag ha vittnen på att allt gått rätt till, annars tror aldrig Hippen på mej... :D

Helt givet så tror jag på dej Kråkjanne! Jag har inga som helst förhoppningar om att prestera ngt toppresultat så min tavla kan gott och väl se ut som Wizards tavla :D:D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr Mauser hjälper till att hålla LTR-flaggan högt :D Snygg serie, den var inte långt borta från en fullpottare! Men är det inte 13 träff? Svårt att se på kortet iofs. antar att det är den näst längst upp till höger du dömmer ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr Mauser hjälper till att hålla LTR-flaggan högt :D Snygg serie, den var inte långt borta från en fullpottare! Men är det inte 13 träff? Svårt att se på kortet iofs. antar att det är den näst längst upp till höger du dömmer ut?

Du vet vad vi säger i branchen "Med en LTR i skogen är det nästan för enkelt att träffa rådjuret i bogen" B):D

Jag dömer ut den träffen du misstänker med 1mm marginal :D

Sköt 3x5 och visseligen gick det bättre denna gång men tycker fortfarande det är svårt att hålla skärpan alla 15 skotten.

Dina 15 klockrena träffar ÄR en prestation B) bara att konstatera!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dina 15 klockrena träffar ÄR en prestation :wub: bara att konstatera!

/Micke

Månadens prestation vetetusan om inte "Pommern" gjorde, han har en i princip likadan serie som din med 12 träff, en tiondelsstrykare och ett par bommar med några mm. Det lyckades han med liggandes i en utförsbacke som var så pass att han har ont i nacken i dag. Bra det med så pass med rekyl som i en 308, fast det är klart det var ju en LTR så :)

Snyggt skytte guys! Och ffa apersson som imponerar stort :D:angry:

Tackar! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten tanke.

Eftersom det klassar in sig i centralantänd och kantantänd klass av sig själv nu, kan man inte göra en tavla för 50m med 10mm prickar för kantisskyttet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket imponerande skytte, pommern! :D

Dina "bommar" var minsann inte långt utanför cirkeln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket imponerande skytte, pommern! :blush:

Dina "bommar" var minsann inte långt utanför cirkeln.

Tackar exabit, men nog var 2st "grova" bommar allt. Den tredje skulle jag nog försvara om det gällde pengar :D

Hur som helst var det ett roligt och nyttigt skyttepass. Bra initiativ Henrik. Var mera en liten test denna gången för att se hur man ligger till. Klart över förväntan måste jag säga. Får väl rulla ut röda mattan och piffa till ryggsäcken alá Ernst nästa gång så ska vi nog se om inte tassarna ryker ;)

Skall ge mig på kantantända oxå någon dag. Då blir det nog lite annat resultat är jag rädd. Fasen vad bra vissa skjuter där. Allt över 5 träff måste vara superbra. Skall bara fixa lite Bollnäsdoping först så man gör sig själv och Tozen rättvisa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar exabit, men nog var 2st "grova" bommar allt. Den tredje skulle jag nog försvara om det gällde pengar ;)

Hur som helst var det ett roligt och nyttigt skyttepass. Bra initiativ Henrik. Var mera en liten test denna gången för att se hur man ligger till. Klart över förväntan måste jag säga. Får väl rulla ut röda mattan och piffa till ryggsäcken alá Ernst nästa gång så ska vi nog se om inte tassarna ryker :blush:

Skall ge mig på kantantända oxå någon dag. Då blir det nog lite annat resultat är jag rädd. Fasen vad bra vissa skjuter där. Allt över 5 träff måste vara superbra. Skall bara fixa lite Bollnäsdoping först så man gör sig själv och Tozen rättvisa.

Snyggt!

Tummen upp.

mvh

Toz

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med 50m för 22lr? Och en fråga till =) Får man göra om 80m tavlan till cirklar i samma storlek men med solid svart färg? Så vi vanliga dödliga med gluggar på 3-9x har en chans att se målet?

Lyfte in quoten här i stället. Du behöver ju inte rikta korset mitt i målet utan du kan sjkjuta in så att det slår mitt i om du har målet som en ballong ståendes på spetsen (om du har tyska ettan eller linknande) Annars, med duplex kan du skjuta in med målet 45° uppåt, så att cirkeln tangerar både vertikala och horisontala delen av korset. Gjorde en bild i Paint som visar hur jag menar.

post-2135-1236326269_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyfte in quoten här i stället. Du behöver ju inte rikta korset mitt i målet utan du kan sjkjuta in så att det slår mitt i om du har målet som en ballong ståendes på spetsen (om du har tyska ettan eller linknande) Annars, med duplex kan du skjuta in med målet 45° uppåt, så att cirkeln tangerar både vertikala och horisontala delen av korset. Gjorde en bild i Paint som visar hur jag menar.

Aasch.. skrev jag i fel tråd förut? Sorry för det.

Förstår vad du menar, men jag ser knappt målet oavsett vart korset befinner sig. hehe.. kanske dags för glasögon -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...