Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner kring Månadsträffen

Featured Replies

Publicerat
Aasch.. skrev jag i fel tråd förut? Sorry för det.

Förstår vad du menar, men jag ser knappt målet oavsett vart korset befinner sig. hehe.. kanske dags för glasögon :lol:

Att dom blir liten förstår jag, dom försvann skapligt bakom mitt tunna mildot på 16x på 100m. Minsta störning i form av mirage eller så är förödande. Kollade lite i 222:an på tavlan, har ett VX-1 2-7x på den just nu och i den var ringarna små! För min del är det OK om du svärtar dom så länge du har under 10x förstoring.

• Svar 289
  • Visningar 68,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Att dom blir liten förstår jag, dom försvann skapligt bakom mitt tunna mildot på 16x på 100m. Minsta störning i form av mirage eller så är förödande. Kollade lite i 222:an på tavlan, har ett VX-1 2-7x på den just nu och i den var ringarna små! För min del är det OK om du svärtar dom så länge du har under 10x förstoring.

Nästa gång blir det med nya 22:an och 16x förstoring =) så nu ska det nog gå bra utan att svärta ned dem =)))

Publicerat
Nästa gång blir det med nya 22:an och 16x förstoring =) så nu ska det nog gå bra utan att svärta ned dem =)))

Du får svärta ner den om du använder det toarullesiktet på 22:an också :huh: Närå, hoppas du har tur och fick en kines som funkar bra!

Publicerat
Du får svärta ner den om du använder det toarullesiktet på 22:an också :huh: Närå, hoppas du har tur och fick en kines som funkar bra!

Det hoppas jag med.. =) Det var allt plånboken mäktade med just nu =) Verkade helt OK när jag kikade i det i butiken iaf.. lär duga till övningsskyttet.. men som sagt, den som lever få se om det bytes ut framöver.

Publicerat

Tycker mig ana att exabit har ett tydligt högerläge B)

//

Gabbe

Publicerat
Tycker mig ana att exabit har ett tydligt högerläge ;)

Nä, vadå? Jag som tyckte allt stämde idag... B)

Publicerat

Detta är sn stor dag för mig, jag blir nästan tårögd ;)

Det lär vara den första, enda och sista gången jag klår exabit i en skyttetävling B)

Publicerat
Detta är sn stor dag för mig, jag blir nästan tårögd B)

Vilket sammanträffande - det blev jag oxå när jag var färdig med skyttet...

Publicerat

Detta visar vilken ärlig gentleman du är exabit som tar detta som en man och publicerar den som tävlingsbidrag för denna månad. Sedan tycker jag sista tre bommarna är riktigt snygga den treskottaren är lätt en screamer om man lägger dem på varandra ;)

Själv vet jag inte när det ska hinnas skjuta denna månad jobbar i helgen och ska jaga dem lediga dagarna nästa vecka men, jag ska försöka lägga in en grym slutspurt :D

Publicerat
Detta visar vilken ärlig gentleman du är exabit som tar detta som en man och publicerar den som tävlingsbidrag för denna månad.

Precis vad jag tycker. Varför undanhålla sanningen och skjuta om vid senare tillfälle när man kan bjuda på såna här godingar? ;)

Det här är den krassa verkligheten :D

Publicerat

Jag håller med Exabit,

man måste vara ärlig mot sig själv och mot andra,

det är hålen i tavlan som avgör.

Att han sedan är en gentleman är väl en självklarhet!

själv provade jag en ny laddning idag, 155:or Scenar, de är dem jag sköt månadsträffen med, anser att de skjuter bra, bortser man från mina två/tre vindläsningsfel och ett avfyrningsfel så är det 10 skott inom 15 mm det är helt ok.

då andra har talar om is på banan och andra omständigheter tänkte jag visa hur min bana såg ut idag.

banan.jpg

Förresten, det kanske är bäst att göra följande förklaring angående bilden, jag är fattig/snål, använder Norma askar för en del mängd ammo, den öppna boken är min nya vän, en loggbok, att skriva i på banan och i efterhand.

/Christian

Publicerat

Ja, skyttdagboken är greit att "skriva av sig i". Här är en bild på min:

51FXB4HBSRL._SL500_AA280_.jpg

Publicerat

Exabit den var fin,

nu skäms jag lite för min svarta enkla bok...

Förresten min "lilla svarta bok" har ett helt annat innehåll, snart blir det dags att börja göra återbesök enligt den.

/C

Publicerat
Förresten min "lilla svarta bok" har ett helt annat innehåll, snart blir det dags att börja göra återbesök enligt den.

Önskar jag hade en sån ^_^

Publicerat
Önskar jag hade en sån ^_^

Editerat, var OT och tillförde inget mer än en insikt i min egen svarta humor...

/C

Publicerat

Lars- fan det var ett fint resultat trots allt,

tycker att du hanterade vinden bra för om du hade tavlan på andra hållet är det ju mest vertikaler som du har drabbats av,

har du någon aning om vad det kan bero på?

Vi är allt bra roliga som "tävlar" med att testa nya laddningar.

/Christian

Publicerat

Jag hade tänkt skippa detta skytte då mitt fokus ligger på att träna på längre håll men, valde att skjuta då jag ändå skulle göra slut på skotten för att få kalibrera samtliga hylsor och ladda nytt då det nu anlänt en 1000pack Scenar90. Blir mera imponerad över resultaten i denna cup varje gång jag provar själv och självförtroendet fick en törn även idag :D

Publicerat
Lars- fan det var ett fint resultat trots allt,

tycker att du hanterade vinden bra för om du hade tavlan på andra hållet är det ju mest vertikaler som du har drabbats av,

har du någon aning om vad det kan bero på?

Vi är allt bra roliga som "tävlar" med att testa nya laddningar.

/Christian

Har ingen vettig förklaring varför det droppar ibland men ser mönstret på mina tavlor att bommarna sitter lågt för det mesta. Gissar på vinden och diverse skräp bakom bössan B) mina laddningar var inte nya utan jag kör med dessa två och tanken är att mängd träna med SMK70gr. men nu har jag köpt Scenar för bara 50öre mera st så vi får väl se hur det blir :D

Publicerat

Lars- man kan inte hitta scenar 155 grain till rimliga priser någonstans?

Jag provade dem ju till helgen, verkar fungera bra även om man, läs jag gasade på lite väl hårt med krutet i laddningarna.

Om jag har förstått allt rätt kan en liten medvind sänka träffen på det där sättet, skit bakom ratten har vi lite till mans, det viktiga är att man listar ut vad som hände.

/C

Publicerat
Lars- man kan inte hitta scenar 155 grain till rimliga priser någonstans?

Jag provade dem ju till helgen, verkar fungera bra även om man, läs jag gasade på lite väl hårt med krutet i laddningarna.

Om jag har förstått allt rätt kan en liten medvind sänka träffen på det där sättet, skit bakom ratten har vi lite till mans, det viktiga är att man listar ut vad som hände.

/C

Christian, kolla med skytteombuden. http://www.skytteprecision.se/ombud.html Tror du hamnar kring SMK-priser där. Skall ringa Jansson i Söderala och kolla hur han har med 167gr idag tror jag så jag kan kolla priset åt dig med. Dom har samma priser. Dock finns dom inte kring Stockholm men det går ju att lösa om det kniper.

Publicerat

Tjusigt Lars! :P

Mina låga träffar beror uteslutande på dålig rekylupptagning, men eftersom jag vet att du har bra koll på det där samt att det blåste en del så kanske vind förefaller mer sannolikt.

Publicerat
Tjusigt Lars! B)

Mina låga träffar beror uteslutande på dålig rekylupptagning, men eftersom jag vet att du har bra koll på det där samt att det blåste en del så kanske vind förefaller mer sannolikt.

Smörigaste inlägget på länge :P

Jag har nog inte bättre koll på rekylupptagning än någon annan och tjusigt var då inte den tavlan. Jag väntar däremot med spänning att dem som skjuter så otroligt bra på denna tavla ska dyka upp på 100-300 då blir det ett riktigt getingbo.

Publicerat
  • Författare

Lars,

om man skall uttala sig generellt så brukar man säga att spridning i höjdled ofta är relaterat till andningen.

Med det menar jag att om man inte skjuter med "tomma lungor" utan försöker hitta en annan punkt i andningscykeln så kan det resultera i en spridning i höjdled.

På samma sätt brukar man säga att bommar till vänster beror på avfyrningen, men säkert är det inte....

Henrik

Publicerat
om man skall uttala sig generellt så brukar man säga att spridning i höjdled ofta är relaterat till andningen.

Där fick man lärarens pekpinne rätt över näven direkt! :P

Publicerat
  • Författare

Nja,

man skall nog passa sig för att vara alltför säker när man uttalar sig om spridning och vad den beror på men om vi diskuterar höjdspridning så kan det finnas flera olika skäl.

Dels finns det de anledningar till "vertikaler" som man brukar prata om inom bänkskyttet (d v s bomkontakt etc), vid längre skotthåll spelar så klart även hur jämn Vo man har in.

Dessutom så kan yttre faktorer som vind etc in men de förändrar sig som regel inte mellan skotten om man inte skjuter väldigt långsamt :D Däremot så kan de vara en förklaring till att träffläget förändrar sig mellan skjuttillfällena.

Vet man att man har en laddning som normalt ger runda fina träffbilder och de yttre omständigheterna inte är anmärkningsvärda återstår det egentligen bara att finna felkällan hos skytten. Då finns det två primära källor till höjdspridning, den allra troligaste är att man inte har lika mycket luft i lungorna vid varje skott. För att undvika detta så bör man skjuta med tomma lungor, det vill säga att skottet går efter en utandning. Den andra förklaringen kan finnas i hur skytten håller stödhanden (det vill säga vänsterhanden för högerskyttar), om man håller i bakkolven med denna handen och inte bara stöttar upp "beanbagen så gäller det att man inte varierar det stödet mellan skotten.

Vet inte om detta inlägg gjorde någon så värst mycket klokare. Det är rätt vanskligt att komma med tips så här över internet, att "coacha" någon som man aldrig sett skjuta blir i bästa fall chansartat :)

Henrik