Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner kring Månadsträffen

Featured Replies

Publicerat

Om man tittar på mina tavlor på detta skytte så är bommarna lågt och höger idag kom visserligen den första vid ammunitions byte men jag själv tror att Henrik är på rätt spår med andningen för jag fuskar rätt mycket där. Skjuter långt ifrån alltid med tomma lungor utan brukar om det gäller enstaka skott utan tidspress köra tre djupa andetag och spara lite luft på sista innan skottet. Sedan håller jag inte med om att vinden inte hinner ändra sig mellan skotten för det gör den och behövs inte stora förändringar för att flytta kulan någon cm. på 100meter.

Jag ska försöka rigga videokameran och filma mig själv vid nästa skytte tillfälle som nog blir 100-300cupen och ser det inte för hemskt ut ska jag lägga upp det i tråden :)

• Svar 289
  • Visningar 68,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Lars, jag vet inte hur oense vi egentligen är om vindens inverkan.Den vinden jag åsyftade är den raka mot eller medvinden och dess inverkan på träffläget i höjdled.

Att sidovinden har en betydligt större inverkan är vi helt säkert ense om. Visst kan en kraftig med eller motvind påverka träffläget i höjd även på såpass korta avstånd som 100m men enligt min erfarenjet så skall det till riktigt kraftiga vindar för att det skall vara en faktor att ta hänsyn till med avseende på variation mellan skotten i en serie.

Henrik

Publicerat

Kan detta ha med turbulens bakifrån över skjutvall/tak att göra?

Som bänkskytt var man hjärntvättad med att det var en dödssynd att skjuta med vind i nacken av denna anledning. Effekten kanske är betydligt större med de flatbasekulor vi använde iof sig (rätt låg bc alltså).

Publicerat

Ja nog är det tur att det fortfarande vinter, för hade det varit sommar med lagom mycket knott i luften är nog risken stor att man skjuter på dom istället för dom där fluglortarna man ser genom mitt sikte.

Roligt var det i alla fall, och jag som bara, i princip, skjuter stående med stöd med den här bössan kan konstatera att kolven inte riktigt passar mig när jag ligger ner. Konstigt, den passade ju så fint när vi köpte den, kanske har jag vuxit lite sen jag var 7-8 år gammal.

En par av dom missade skotten var helt enkelt för att jag inte drog rent pipan ofta nog, resten för att jag gjorde fel. Nåja, känner mig rätt nöjd i alla fall.

Publicerat

Bara jag som tyckte Pommern var onödigt dryg? Sköt ett BRA resultat utan att ens använda inskjutningstavlan? :rolleyes::D:D

Snyggt!

Mvh!

Publicerat
Bara jag som tyckte Pommern var onödigt dryg? Sköt ett BRA resultat utan att ens använda inskjutningstavlan? :P:):)

Snyggt!

Mvh!

Vadå?!? Varför detta påhopp, det finns ju femton tassar att skruva på :) Jag ber ödjmukast om ursäkt och lovar bättring.

Publicerat

Nej nej, det var på intet sätt ngt påhopp!!

Inskjutningstavlan om jag skulle skjutit skulle sett ut som om man dragit en hagelsmäll på den :):P:)

Mvh!

Publicerat

Mycket snyggt, Johan_85!!! :rolleyes:

Publicerat

Jupp,

riktigt bra jobbar Johan,

satan, nu måste jag verkligen skärpa mig till nästa månad..

/C

Publicerat

Tack så mycket exabit och Solna-Christian. Nu gäller det bara att träna för min del, tyvärr så finns det ej nog med tid. Att hinna med ett pass i veckan är nog svårt tycker jag.

Det blir bättre nu när det blir ljusare och ljusare på kvällarna och så ska snön smälta bort bara så man inte behöver plumsa.

Här är en bild från skjutplatsen överblickande målen. Jag var först tvungen och skjuta in bössan efter jag flyttat fram siktet nu när jag lärt mig korrekt anläggning i liggande skjutställning.

gallery_3287_71_10558.jpg

Och en liten mer detaljerad bild på bössan.

gallery_3287_71_40561.jpg

/ Johan

Publicerat
  • Författare

Magnus,

kul att se att både skytt och bössa verkar vara på vårhumör! Kul att din Heym verkar kunna leverera en bra praktisk precision.

Hoppas att vi får se dig återkommande på våra små månatliga övningar!

Henrik

Publicerat
Magnus,

kul att se att både skytt och bössa verkar vara på vårhumör! Kul att din Heym verkar kunna leverera en bra praktisk precision.

Hoppas att vi får se dig återkommande på våra små månatliga övningar!

Henrik

Tack skall du ha,

Inkörningstiden på denna bössa har varit mycket kort, vilket var en del av planen när man kört SR konceptet sedan rakningen utgjordes av frotéhandduk.

Egenprecisionen i Heym vapnen är otvetydigt god, var lite bekymrad hur kloven skulle te sig i liggande men det funkar faktiskt bra. Stabilteten är otroligt god och de extra 1,5 kilona är precis vad som behövs för att ta vara på det som vapnet kan prestera. Tror det kommer att bli ännu mera uppenbart på det fristående löpskyttet.

Så fort jag såg ditt inlägg om liggställningar insåg jag att det skulle hjälpa mig, kommer fortsätta öva skjutställningar mycket i vår, 90% av mina praktiska purschskott tas sittandes på rumpan med benstöden i sitt längsta läge, det får man aldrig glömma när man nöter liggande. Men naturligtvis är också de nyare 6-9' stöden en stor del av hemligheten till ett bekvämare liggskytte.

Jo jag kommer nog att fortsätta, jag går ju in i pursch säsongen snart igen ;)

Publicerat
Nej nej, det var på intet sätt ngt påhopp!!

Inskjutningstavlan om jag skulle skjutit skulle sett ut som om man dragit en hagelsmäll på den :lol:B):D

Mvh!

Eftersom jag var tvungen att skjuta in bössan lite innan så sitter hagelsvärmen på en annan tavla. Men vi kan köra på att jag bara kom till skjutbanan, makade ner kroppshyddan i 2m djupsnö och dammade av 15 puffar, de fyra första gick dessutom åt till att "skotta" bort snön mellan mig och tavlan. Jodå hyffsat resultat trots detta :) Man vill ju inte skryta så därför har jag valt att inte berätta detta tidigare. Eftersom du frågade så.... :lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

MKJ-grymt snygg skjutning på korthållen,

det är sådan stabilitet som kommer av att ha en korrekt skjutställning i liggande.

UNdrar egentligen vilka monster det är som vi har släppt loss i skog och mark/skjutbanor.

/Christian

Publicerat

Resultatet idag var en träff sämre än sist men jag är ändå hyffsat nöjd. Jag lärde mig en sak idag nämligen att man måste ha nog mycket tryck framåt på benstöden (visste detta iofs men nu fick jag veta det igen). Första 7 tävlingsskotten hade jag bara 2 träff på och ingen ordning i hur skotten for. Jag tog en paus och funderade på vad i hela jag pysslade med och kom fram till att det måste vara just för lite tryck på benstöden. Nästa 8 tävlingsskott blev det 7 träff på.

Jag har lite problem när jag har benstöd och skjuter på vintern när det är en massa snö eftersom det är just svårt att få en bra plattform för benstöden att stå på.

MVH / Johan

Publicerat

Jag är fortsatt imponerad hur bra ni skjutet med .308 liggande. Jag har laborerat med rätt mycket olika varianter att ställa benstöden på som tex. liggunderlag och plankor men nu kör jag med en filt och tycker det fungerar bäst av det jag provat. Sedan är den lätt att bära med sig och fördelen är att den inte fortplantar rörelser så det fungerar toppen att ligga på den och även ställa benstöden och det glider inte då du belastar när man själv ligger på den. Jag använder en brandfilt från jobbet den är rätt tjock och hyfsat vatten tålig vilket är bra nu när det börjar bli vår.

Publicerat

Väl utfört Johan! Här gäller de olympiska idealen som alltid :lol:

Vilket påminner mig om att jag har en riktig jumbomånadsträff från förra månaden att ta revansch på! :rolleyes:

• 3 weeks later...
Publicerat
Vilket påminner mig om att jag har en riktig jumbomånadsträff från förra månaden att ta revansch på! ;)

Det kan vi väl säga att det är avklarat nu va :)

Skall skynda på stocktillverkningen så jag kan komma ut på banan jag också, just nu ligger LTR:en i molekyler. Förhoppningsvis så blir nya kolven ett lyft för skyttet, om jag lyckas få till den som jag vill med mina 10 vänstertummar men än känns det riktigt lovande.

Riktigt nyfiken på benstöden som sitter på TRG-n, dom kostar väl en halv, stooor, förmögenhet gissar jag?

Publicerat
Riktigt nyfiken på benstöden som sitter på TRG-n, dom kostar väl en halv, stooor, förmögenhet gissar jag?

De är... fantasifullt prissatta. Tror jag gav strax över 300 Euro för mina. Så här långt tycker jag dock att de är värda priset då infästningen i blocket som lådan sitter i är exemplarisk. De har oxå lite mer frihetsgrader än mina Harris vilket jag tolkar som något positivt då det inte blir några onödiga spänningar.

Skyttet gick väl bra. Hade två skott som var på gränsen att vara träffar, men det var de. Kanske har jag inte lika mycket tur med marginalerna nästa gång ;)

Publicerat

Fan vad jag har försummat det här skyttet på sista tiden.. ;)

Ska försöka mig på att skjuta det nu i veckan med 308:an och JM på 80m.

Publicerat
De är... fantasifullt prissatta. Tror jag gav strax över 300 Euro för mina. Så här långt tycker jag dock att de är värda priset då infästningen i blocket som lådan sitter i är exemplarisk. De har oxå lite mer frihetsgrader än mina Harris vilket jag tolkar som något positivt då det inte blir några onödiga spänningar.

Då gissade jag i princip exakt rätt... Tror jag hellre satsar på ett par Atlas i sånt fall, dom ligger 20-30 Euro lägre i europa, kanske ännu billigare om man tar dom från min kran i USA. Men jag är mer och mer inne på att lägga en slant på ett riktigt stöd, det är ju en minst lika viktig länk i kedjan som optik, trycke, fästen osv.

Publicerat
Tror jag hellre satsar på ett par Atlas i sånt fall

Jag ser ingen som helst vits med att skaffa ett par TRG-benstöd om man inte har en TRG ;) Det är inte direkt nåt universalfäste på de där benstöden, utan de är 100% customiserade för bössan.

Publicerat

Grattis exabit till skyttet, 15 pinnar in ger respekt :D

/Lasse

Publicerat

Är det inte dags att skapa en PIN, en enkel i svart och guld som det bara står 15 på,

lite som 13 rätt är respekt?

Rikard, du är en fantastisk skytt, att ha psyke på slutet, hur gjorde du? Sköt du fem i taget?

/Christian

Publicerat
Sköt du fem i taget?

Lite tur ska man ha oxå :D

Jag sköt först 9 skott, sen gick jag upp och vilade nacken och tänkte på annat. Sen tillbaka ner i ställning, ett provskott, och sen rev jag av de sista 6.