Publicerat September 22, 201015 yr Jag har funderationer på att anmäla till Arboga provet, men vet inte om jag får ledigt än.Men de börjar vara dax att anmäla sig nu! Lycka till på provet! Tack! Vi ska göra vad vi kan!! Jag ska anmäla till minst en dag. Det skulle vara väldigt roligt att träffa Er. Cobra verkar ju vara i storfom... Jens
Publicerat September 23, 201015 yr Det skulle vara väldigt roligt att träffa Er. Cobra verkar ju vara i storfom... Jens Ja hon är defenitivt i storform på skog Där går hon helt underbart. Klimpfjällprovet var en besvikelse där gick hon dåligt, så vi får väl se hur hon går på fält i år. Men jag hoppas hon har bibehållit och kanske till och med förbättrat sin "fältform" från ifjol för då kan de bli riktigt roligt
Publicerat September 27, 201015 yr Författare Jens väntar på att höra om nm.... De e nog just det han fasar (en som vet hur de gått) Skulle jag inte haft feberfrossa o hållt på att somna sittandes skulle jag avraporterat helgens jaktträning. Men korta versionen låter: MKT fåglar Inga i säcken. Dock nöp ja en för Primus då övriga farit hem o vi tog en kvällstur själva.
Publicerat September 27, 201015 yr Jens väntar på att höra om nm.... Förr eller senare så kommer det ut,så det är lika bra att jag säger som det är.... Derbyt gick inte som jag hade tänkt.. Vi skulle starta i femte släpp.Hundarna som gick i dom första fyra släppen var ganska måttliga i söket och vi hade inte sett någon fågel. Eftersom det verkade dåligt med fågel,så hade jag lite förhoppning att kunna gå vidare på sök. Det är ju hans starka sida.....trodde jag. När det var våran tur,så strök jag kopplet av honom och tänkte: Nu ska ni få se. Det som sen hände har jag ingen förklaring till.Det hände INGENTING! Han sprang och pinka lite,hejade på dom andra hundarna i partiet osv. Till sist så sprang han i alla fall en liten vända,men då med nosen mellen benen på den lilla söta tiken som han gick i släpp med. Scenariot pågick ca 5-6 min sen tyckte domaren att vi skulle koppla. EXIT Detta måste förmodligen vara det snabbaste uttåget i Derbyts historia,men jag kan trösta mig med att det var fler hundar som inte sökte. Jag fick rådet att åka till Konsvold en gång innan Derbyt, för att prova terrängen som är lite speciell. Så här i efterhand så skulle man ha lyssnat på det rådet som kom från flera som har erfarenhet därifrån. Bara att bryta ihop och komma igen Nu har vi anmält till Arboga och så hoppas vi att det går bättre. Jens
Publicerat September 28, 201015 yr Förr eller senare så kommer det ut,så det är lika bra att jag säger som det är.... Derbyt gick inte som jag hade tänkt.. Vi skulle starta i femte släpp.Hundarna som gick i dom första fyra släppen var ganska måttliga i söket och vi hade inte sett någon fågel. Eftersom det verkade dåligt med fågel,så hade jag lite förhoppning att kunna gå vidare på sök. Det är ju hans starka sida.....trodde jag. När det var våran tur,så strök jag kopplet av honom och tänkte: Nu ska ni få se. Det som sen hände har jag ingen förklaring till.Det hände INGENTING! Han sprang och pinka lite,hejade på dom andra hundarna i partiet osv. Till sist så sprang han i alla fall en liten vända,men då med nosen mellen benen på den lilla söta tiken som han gick i släpp med. Scenariot pågick ca 5-6 min sen tyckte domaren att vi skulle koppla. EXIT Detta måste förmodligen vara det snabbaste uttåget i Derbyts historia,men jag kan trösta mig med att det var fler hundar som inte sökte. Jag fick rådet att åka till Konsvold en gång innan Derbyt, för att prova terrängen som är lite speciell. Så här i efterhand så skulle man ha lyssnat på det rådet som kom från flera som har erfarenhet därifrån. Bara att bryta ihop och komma igen Nu har vi anmält till Arboga och så hoppas vi att det går bättre. Jens Har också varit med om att hunden inte alls går som vanligt.... snacka man blir frustrerad! Men jag tror du har helt rätt i detta med att träna i liknande terräng före.... tror de har varit problemet för oss också... hunden måste tro på att den kan hitta fågel i den terrängen! Då var vi tillbaka till detta att hunden ser i bilder Bättre lycka nästa gång! Vi ses i Arboga då!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Författare Många hundar som lyckats riktigt bra på jaktprov i höst. Riktigt kul! Senaste prestationen stod Rainer och Bekkaurens D-Stoy för på Norska Engelsksetterklubbens stora höstprov på Kongsvold . Vad vore denna tråd utan ett STORT GRATTIS till dem (samt övriga onämnda). GRATTIS!!!
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Utställning i Sundsvall i helgen.Ngn som ska dit? Hej! Ingen utställning för oss. Det blir lite rapphönsträning och kanske en liten sväng till skogen. Vi måste slipa formen till Arbogaprovet. Jag har inte lyckats fått tag i något boende,men jag hoppas att det ordnar sig! Det kanske är någon här som har något tips?Bolunda,där provet hålls, är fullbokat. Jens
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Författare Tält eller husvagn går väl slå upp mitt på marken. Annars får du fråga om de kanske finns nå ledig voljär Jag ska ner till Sundsvall o kika på Noppa, Fajihta tror ja e den andre Bretonen som e anmäld. Så de e lide glest med Bretoner.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Anette och Te Noppa kammade hem 1a pris i ökl/jkl med både cert o caccit på inomhus-utställningen i Sundsvall idag. STORT Grattis!!! Te Noppas första utställning dessutom. Lena o Fahjita kammade hem ett 1a pris i junior.kl samt ett BIR. Grattis till er också Lena (och Mats) Själv stod ja o myste i publiken utan hund idag. Rätt kul de med för en gång skull
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Varför var inte primus med på utställningen?? Kul att de gick så bra för startande hundar! Cobras kullsyster Pålamalmens Elva blev Svenskt Jaktchampion idag! Elva har startat 8gånger på prov och har följande meriter. 1ukl, 1ökl, 1ekl, 2ekl, 2ekl, 2ekl, 1ekl, 1ekl Helt otroligt! Och alla dessa priser är tagna före 3års ålder! Så med detta glädjande besked i bagagen fortsätter jag och Cobra finslipa formen och hoppas även att turen är med oss i Arboga så att "familjetrenden" fortsätter Blir spännande nästa helg!
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare Tandröntgen Fick nyheter igår om alla premieringar i Arboga. O mååånga var det Ser fram emot lite mer ingående berättelser Men ett supergrattis för allas prestationer hittills. Ny dag idag med ännu en chans för 1a priser o HP (men även 0or )
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Nu har det varit glest med fågelkontakter sista veckorna. Dvs närkontakter som fått blysprutan att injicera Idag såg vi orrar lätta på flera hundra meter innan hunden kom fram. Trist. Hade en intressant löparbete uppför ett berg som fick husse att svettas ordentligt o pusta därefter. Dock var de enda som hittades lite färsk tjäderskit. Men snart vänder det hoppas jag. Med första snön brukar de kunna bli lite tryggare fågel. Men än har den inte infunnit sig här. Hur går de för er i andra delar i landet?
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Nu har det varit glest med fågelkontakter sista veckorna.Dvs närkontakter som fått blysprutan att injicera Idag såg vi orrar lätta på flera hundra meter innan hunden kom fram. Trist. Hade en intressant löparbete uppför ett berg som fick husse att svettas ordentligt o pusta därefter. Dock var de enda som hittades lite färsk tjäderskit. Men snart vänder det hoppas jag. Med första snön brukar de kunna bli lite tryggare fågel. Men än har den inte infunnit sig här. Hur går de för er i andra delar i landet? Älgjägare överallt så jag har inte kommit mig ut på flera veckor...*suck*
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Författare Ja sådana dräller de ju med av här o där Men snart e kvoten fylld på min mark. De hade bara 5 av 20 kvar för 14 dar sen
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Dags för en liten rapport från Valbo! Nu i värsta lövfällningstider så har vi struntat i skogen, och motionerat rapphönsen istället! Den mesta träningen handlar om stadga i olika former. Jag nöter på med lugn i flog och skott,och jag tror det ger resultat. Mitt mål är att vingfladder ska betyda ovillkorligt sitt,men dit är det långt.....VÄLDIGT långt! Det finns iallafall två kommandon som sitter till 100 %. Det ena är : Sök ut! och det andra: Ja,nu tar vi pippi! (avancekommandot). Vi var med på ett trevligt jaktprov i Bolunda,och lyckades få till ett 1:a pris ukl på lördan,men söndagen va inte lika rolig. I mitt tycke så sökte Traste bra hela förmiddagen,men det fanns väldigt dåligt med fågel. När vi hade gått fram till klockan ett och ingen hund hade fått till något fågelarbete,så bytte vi område till samma som föregående dag. Efter flytten så var det Trastes tur att gå först. Han tyckte nog att han hade sprungit nog i fågeltomma marker,så han tog helt enkelt kompassriktning mot där fåglarna satt dagen före.Efter att först ha kört upp en kull rapphöns,och sedan en flock fasaner 150 meter längre bort,och inte lyssnat nå alls på mina signaler, så tyckte domar´n att det va dags att koppla. Lite snopet med ett sånt avslut,men jag är jätteglad åt lördagens prestation Eftersom "Ella" ska komma men en utförlig rapport om Alingsåsprovet,så skriver hon säkert lite mer om Bolunda oxå Ha det!! Jens o Traste
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Jasså Jens du tycker jag ska avlämna lite rapport Var mycket trevligt att vara på fältprov i Bolunda! Väldigt trevligt att se så många bretoner "in Action" på fält! Cobra gick rätt ok och framför allt gillar jag att hon gick upp sig för varje släpp. Vi jagar ju bara i skog vilket kräver ett helt annat sök än på fält, men Cobra tog sig ut mer och mer för varje släpp och vi fick med oss ett 3ekl hem. På söndag tror jag vi kunde fått med oss ett snäppet bättre pris hem med ett bra fågelarbete, men fåglarna var inte på vår sida så de blev inget pris söndag tyvärr. Lördag var ju helt otrolig med så många hundar som gick till pris!! Hade ju privilegiet att få träna på Peter och Johannas (ägare till Cobras kullsyster Elva) fåglar en dag innan Alingsåsprovet. Är enormt tacksam för den träningen! Finns ju inga möjligheter till sån träning för oss här hemma! Alingsås då... Regn i två dagar Men jag tycker Cobra skötte sig bra i svåra förhållanden och på lördag fick vi till ett fågelarbete, men kraven är ju höga i elitklass och med vissa "små minus" under dagen så blev det tyvärr bara ett 3ekl även där. Söndag fortsatte Cobra bra, men lyckades inte få fast två skygga rapphönskullar (hon står inte på långt håll på löpa utan vill nära inpå fågel och trycka fast dem) men vädret gjorde att fåglarna inte var riktigt samarbetsvilliga för de å då hade hon fått sina chanser så de blev inget pris söndag. Det fattades alltså lite rutin här.... men de vet jag ju kommer med åren så.. Över lag är jag riktigt nöjd med Cobra. Visst skiner det igenom lite att vi bara jagar skog (de är i skog hon har all sin träning å den lilla rutin hon samlat på sig på 2½år) men för varje släpp så tyckte jag att hon höjde sig och utökade vidden i söket, vilket var en av de saker som domarna hade som minus på henne. En elitklass hund skall ta med sig större del av fältet... ... då var denna provsäsong över för vår del och jag är väldigt nöjd. Målet var att ta oss upp i Ekl... att Cobra sedan redan nu börjat gå så bra som hon gör i skog så vi även fick med oss ett 1ekl är en stor glädje för mig och än hinner vi ut och utnyttja detta några gånger till i praktisk jakt!!! För det är ju de vi alla strävar efter med våra bretoner... att få en trevlig jaktkamrat att gå ut i skog och mark med! Så i helgen ska jag ta med mig båda mina goa jaktkamrater ut i skogen och trots att förhållandena i skog är svåra nu hoppas jag vi får några fina fågeltagningar!
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Här fanns lite roligt att kolla på o säkert bra saker att läsa om man begriper språket. Hittade länken på Dansk Bretonklubb. http://www.facebook.com/pages/Epagneul-Bre...ns/236434831743
Publicerat November 3, 201015 yr Jaha typiskt. Jag såg på youtuben att ni har haft fältprov i Arboga av alla ställen Tur otur att man inte varit inne här på länge annars hade jag haft svårt att låta bli att titta Fina hundar.
Publicerat November 4, 201015 yr Jaha typiskt.Jag såg på youtuben att ni har haft fältprov i Arboga av alla ställen Tur otur att man inte varit inne här på länge annars hade jag haft svårt att låta bli att titta Fina hundar. Lördag 13 nov är det träning för breton i Enköping/Långtora. Vet ej hur många hundar som kommer att vara där, men då har du ju ännu en chans att se lite bretoner Dock inte prov, men träning. Och på söndagen är det Fågelhundsmatchen raserna mot varandra.
Publicerat November 9, 201015 yr Får tacka för senast nere i Bolunda! Fin tur med många bra hundar att titta på. Ny upplevelse att gå på fält bland vägar och gårdar. Det är ju inte riktigt vad man är van vid. Kul med filmen va?