Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Börja från början. :D

Kolla in Rödseths eller Landins inlärningssteg i apportering.

Tror dina frågor besvaras där.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Ja du jimmy, här har det varit dött, bra att du håller uppe den:D

Själv så har jag varit hos Mattias Westerlund på kurs, och fått lite hemläxor ang mitt ledarskap. Jag ska vara ännu ärligare med hunden, och inte som jag har varit lite mitt emellan. Jag måste säga att nu bara på 4 veckor så har Loke blivit en bättre hund och lydigare.

Sen tränar vi vidare på lugn i flog på duvor och plats ripan ( ett plaströr och byggplast som låter som ett uppflog)

måste ändå säga att det går framåt riktigt mycket, är snart klar med apporten också, fast jag tar det väldigt lugnt framåt där.

ang apporten killroy så om du inte får han att hugga apporten så testa det när han är riktigt motiverad ex när du kommer hem från jobbet, när han är glad och har haft det tråkigt, ta då fram dummyn och lek fram ett gripande och se till att han först tar den och bär dvs håll fast (detta måste vara befäst) innan du kan lägga på ordet apport som betyder "gripa". Men som sagt håll fast måste vara befäst ordentligt för du får inte säga apport och han inte tar den, utan lägg till apport när du är helt säker på att han ska ta dummyn, använd dig av ett koppel också så att han inte kan misslyckas och springa undan med dummyn, han ska ju lära sig att allt han har i munnen ska han komma till dig med. men även som jimmy skriver, läs böcker :D

Loke dumtittar på mig också när han sitter med dummyn, som att detta är under min värdighet, men så fort han ställer sig upp så går svansen en trummpinne.

Någon som ska till boden nu till helgen? Bretonträff är det för er som inte har koll, ska själv dit iaf en sväng på lördag, all info om detta står även på breton.se

Publicerat

Jag och Cobra ska till Boden :D

Publicerat

vi kommer också till boden =) hur många är de som ska ditt ?

Publicerat

Hej! Jag måste oxå ta mitt ansvar o hålla liv i tråden.

Här hemma lever vi ett ganska slött liv i värmen.

Det är mest apportträning som gäller.Gripa,hålla fast ,gå med den i munnen o.s.v.

Ganska tjatigt och tålamodsprövande,men man ska nog inte gå för fort fram.Då är risken ganska stor att man får backa nåt steg, å det vill vi INTE.....

I helgen blir det Trastes och min första utställning. Vi ska börja med en inofficiell sådan i Hudiksvall som ett litet genrep

inför höstens riktiga utställning i Sandviken. Om det går åt h...vete på lördag så är det ju inget som syns i nå

registereller sådant ^_^ . Vi har varit med på några utställningsträningar som hundklubben ordnar.Det har gått skapligt, så jag är inte så orolig.

Jag skickar med några bilder ....bl.a en på en stackars ekorre som Traste stolt kom bärande på. Tack och lov så var den stel som en pinne,så det var inte hunden som va banemannen :lol:

Ha det så gott!! Jens

post-2042-1275511296_thumb.jpg

post-2042-1275511375_thumb.jpg

post-2042-1275511508_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Vet inte hur jag ska tyda bilden med 2 spjuvrar o en ekorre MEN..... jag älskar den.

Tummen upp o en min av äckel samt en hund som ser stoltare ut än få.

Nästan en ny MonaLisa :lol:^_^;)

Publicerat
Vet inte hur jag ska tyda bilden med 2 spjuvrar o en ekorre MEN..... jag älskar den.

Tummen upp o en min av äckel samt en hund som ser stoltare ut än få.

Nästan en ny MonaLisa ;):lol:B)

+1, en mäktig bild :huh: haha

Ang bretonträffen i boden så har jag hört att det är 12 hundar anmälda. 1 setter, 1 vorsteh och 10 bretons, varav 9 är unghundar. Ska bli riktigt kul att se dessa i helgen, jag ska försöka ta med mig kameran så det kan bli lite bilder här också.

Publicerat

är de nå speciellt man ska ta me sig på träffen ?

Publicerat
  • Författare

Du kan ju alltid komma o hämta mig o jyckarna :wacko::rolleyes::lol::angry:

Publicerat
är de nå speciellt man ska ta me sig på träffen ?

Hunden vore bra om du hade med dig :wacko:

Skämt å sido, de som står i inbjudan är de du behöver ha med dig :rolleyes:

Publicerat
har varit ganska lugnt i breton tråden senaste tiden. men nu har ja lite frågor.

är de någon som har använt sig av en lerduvekastare när dom tränat lugn i flog? de borde väl va ganska bra då får man ju både ett ljud och ett flygande föremål? sen är de de här me apportering hur har ni gjort just nu håller ja på att lära valpen att hålla fast men de är inget han gillar utan han sitter bara och glor på mig och biter ihop munnen när ja ska ge han apporten ?? hur har ni gjort ?

Kul att du frågar om det där med lerduvekastare, jag var med om något skoj här om dagen.

Vi har hållt på och tränat sitt och lugn i flog. Det har väl fungerat si sådär. Men när man minst anar det så trillar det ned en polett i lillskallen på hunden. Jag var på skjutbanan och tränade apport och sånt. När vi gick bakom lerduvekastaren så skjöts en duva ut... Pang så satt hunden där som på beställning, ganska förvånad matte kan jag lova.

En annan rolig sak var att jag tänkte att jag skulle ut i skogen och träna sitt på pipa. Vi knallar ut i skogen, med filmkameran i högsta hugg för att dokumentera våra brister och eventuella framgångar. Jag skickar iväg hunden och efter ett tag ber jag min sambo slå på kameran för jag ska blåsa ned hunden på sitt. Jag hann inte blåsa utan när han slår på kameran och då låter det blipp typ...ja ni vet. Å pang så slår lillrumpan i backen lite längre bort. Haha... skratta fick vi då göra. Synd att man inte har den effekten i alla situationer.

Publicerat
  • Författare

Kul att höra framgångar.

Själv får jag nog skäpa till mig lite med dressyren.

Jag har 2 fullkommligt jaktgalna idioter just nu som blir totalt galna bara de ser skogen.

Men så var de ett tag sen de fick vara lös där o strax innan koppeltvång hade vi en del orrar på vingar så.... :D

Men nu ska jag snart köra igång ett ordentlig pass med apportering både på land o i vatten med lillhund.

Hittills har allt varit lek o spontanapport utan ngt som helst tvång.

Igår ville jag testa om Primus kunde apportera en havstrut.

De e ju som sagt riiiktigt stora så de fanns absolut inga krav med i bilden o dessutom låg de ett par gråtrutar att alternera på (men de e också stora :D )

Skickade Zingo på första apporten för att trigga lillpyret.

Sen var de Primus tur men han bara snusade lite o sen brydde han sig inge mer.

Reagerade varkens positivt eller negativt utan enkom struntade i den.

Skickade Zingo på den o då ble den intressantare men mest bara att stjäla, inte apportera.

Sista Truten (grå) gick ja med fram o vifta lite med vingen o PANG så satt apporten som en smäck o han bar den superfint med sig en bra bit o gick dessutom "bak" tills vi kom till frysboxen.

Så lite puffningar i rätt riktning o göra honom förstådd med kravet i apport så ska nog saken vara biff.

Publicerat

Nu har man väntat i två lååånga dagar.......och inte ett ljud från träffen i Boden :D

Vi som inte va där vill ha en lång och utförlig redogörelse om vad ni gjorde,

hur det gick, och hur det va tänkt att det skulle gå :D .

Det här behöver jag kanske inte nämna, men vi förväntar oss MASSOR med bilder.

Go´natt Jens

Publicerat
Nu har man väntat i två lååånga dagar.......och inte ett ljud från träffen i Boden :P

Vi som inte va där vill ha en lång och utförlig redogörelse om vad ni gjorde,

hur det gick, och hur det va tänkt att det skulle gå :D .

Det här behöver jag kanske inte nämna, men vi förväntar oss MASSOR med bilder.

Go´natt Jens

Iom att jag deltog i kursen hade jag inte riktigt tid att fota B)

Det var en riktigt trevlig helg med grill och samvaro på lördag kväll. Mycket trevligt.

Vi tränade mycke kontakt med hundarna. Tränade på "harmaskin" drog spår, Gick igenom apportering och de som ville tränade apportering, tränade lugn i uppflog, stoppkommando, ytteligare lite kontaktträning... och avslutade med en sitt tävling och efter den prisutdelning!

Det är roligt att se förändringen som blir på hela gruppen under en sån här kurs. Alla jobbade på mycket bra!

Personligen är jag nöjd med Cobras insatser och har fått kvitto på att vi är på rätt väg. Positiv helg för vår del och jag hoppas kommande helg blir lika positiv när vi ska på SV-utställning i Avesta!

Publicerat

ja de var verkligen en givande helg åtminstone för husse å matte:P alltså ja håller på att försöka få valpen att hålla fast och de gör han ju men nu vill ja ju att han ska kunna gå också samtidigt att han ska tycka att de är lite roligt iallafall inte de tråkigaste som finns i hela världen, hur ska ja göra ?

hur har ni gjort era ¨kastfåglar" :) ??

Publicerat

Har du fått mailet med häftet med apportstegen som Saila visade?

Om inte så maila till mig så vidarebefordrar jag den!

Publicerat

nää dom har ja inte fått skulle va snällt om du kunde skicka =)

engman_24@hotmail.com

Publicerat
ja de var verkligen en givande helg åtminstone för husse å matte:P alltså ja håller på att försöka få valpen att hålla fast och de gör han ju men nu vill ja ju att han ska kunna gå också samtidigt att han ska tycka att de är lite roligt iallafall inte de tråkigaste som finns i hela världen, hur ska ja göra ?

hur har ni gjort era ¨kastfåglar" ;) ??

Jag har haft stora problem med det där med min hund. Hon satt och höll apporten fint i alla tillstånd men var inte speciellt lycklig. När jag reste henne upp så ville hon bara ramla ihop. Sen när vi skulle börja gå så vägrade hon, hon kunde fan inte flytta en fot ens... Om man drog henne fram i kopplet så ramlade hon ihop. Med andra ord hon hatade det.

Jag försökte få hjälp av Saila men det fungerade inte riktigt att få henne att gå på hennes sätt. Men Mattias Westerlund hjälpte mig med hur jag skulle göra. Det började med att jag skulle flytta runt henne med händerna...alltså att tvinga henne att gå genom en hand under magen och en under hakan. Det tog bara några dagar på det viset sen gav hon upp och nu springer hon runt och bär apporten helt obekymrad. Verkligen stor skillnad!!!

Kanske inte helt samma för dig men det fungerade för mig i alla fall. Ju mer man bär ju roligare blir det.

Publicerat
Jag har haft stora problem med det där med min hund. Hon satt och höll apporten fint i alla tillstånd men var inte speciellt lycklig. När jag reste henne upp så ville hon bara ramla ihop. Sen när vi skulle börja gå så vägrade hon, hon kunde fan inte flytta en fot ens... Om man drog henne fram i kopplet så ramlade hon ihop. Med andra ord hon hatade det.

Jag försökte få hjälp av Saila men det fungerade inte riktigt att få henne att gå på hennes sätt. Men Mattias Westerlund hjälpte mig med hur jag skulle göra. Det började med att jag skulle flytta runt henne med händerna...alltså att tvinga henne att gå genom en hand under magen och en under hakan. Det tog bara några dagar på det viset sen gav hon upp och nu springer hon runt och bär apporten helt obekymrad. Verkligen stor skillnad!!!

Kanske inte helt samma för dig men det fungerade för mig i alla fall. Ju mer man bär ju roligare blir det.

aha okej tänkte på de här me bära igår för de gillar han ju pinnar å allt när man är ute å går bär han ju gärna och visar upp.

igår tänkte jag att ja skulle prova me en dentastix som vi brukar ge han ibland nog höll han fast den men sen ville han typ inte se den mer ;) de hela slutade med att min sambo fick ge den till han så han skulle äta upp den.

Publicerat
  • Författare

Ja alla har vi olika problem B)

Jag var ut för att träna Primus på lugn i flog.

Hitta en flock duvorpå sisådär 50 individer på en fotbollsplan.

De förekommer mkt ungdomsfotboll på denna.

Sagt o gjort ville jag testa honom lös o körde revieringsträning med signal.

Då han fattade synstånd på 100m körde ja bara på honom.

Efter ngr gånger så blev han väl lite osäker för då det låg en sportflaska i vägen tog han den o kom in med ;)

Han bytte alltså från sök till apport pga av att jag ignorerade fågeln.

Kom in sisådär 4-5flaskor till :ph34r:

Tillslut var vi iaf sånära att de fick bli en avance.

Tveksamt sitt men ändå.

Kört lite sökapporter i skogen med dummies o fasttejpade vingar.

Inga problem med uppsökandet men mitt problem är att Primus blir så upprymd att han jonglerar med apporterna.

Större o tyngre objekt kommer han snyggt med.

Vattenapporten har vi inte kommit igång med.

Tycker vädret varit sisådär o hundarna tagit 100 år på sig att torka.

Har en hel sommar att nöta det o jag vet redan att det mest e dirigering som behövs för Primuso den biten ska man ju börja träna på land.

Publicerat
  • Författare

Ikväll hade ja litet roligt eftersök.

Sköt en trut, rätt många iof, men ust denn tog de lite dåligt i.

Hörde hur den dunsa ner ett par m från gömslet bara.

Då Zingo fått lite stryk av en annan trut ikväll så gick ja själv för att hämta in fågeln.

Men kunde banne mig inte hitta den.

Så Zingo sattes in iaf o Primus kunde inte hålla sig utan sprang som en tok runt runt han med.

Trotts detta inte ett spår.

Komenderade Primus "BAK" o lät Zingo söka ut ordentligt då de såg ut som att han fått upp ett spår.

Efter ngt 100tal meter hittar han fågel o kommer in med.

En lättad o glad husse låter Zingo bära fågeln tillbaks.

Men ngt stämde inte in i bilden.

Tog emot o undersökte fågeln. LIKSTEL efter 5min?????

Näääää, en i personalen som har jakträtt måste skjutit denna på fm för den var fräsch men de va banne mig inte den jag sköt.

Trots idogt sökande återfanns den ej trots att jag hörde den ta i backen 2-3m från gömslet -_-

Förstår faktiskt ingenting för de e hyggligt öppna ytor runtom skogsdungen jag stod i men ändå bara gick den upp i rök...

Kan faktiskt vara så att jycken hittade men vägrade apportera o helt enkelt igorerade.

Men inte Zingo inte...... :rolleyes:

Appropå apportering kommer detta så småningom erbjudas på Bretonsidan.

Självklart ska vi härinne se de före.

Apporteringsträning SBnK Reg Västernorrland!

Har du och din Breton kommit till stadiet där det e dags att komma ut i skog, vatten o träna apport med eller utan skott.

Då kan vi i Region Västernorrland göra detta ihop under trevligt samkväm med eget fika o korvgrillning.

Självklart är alla välkommen oavsett stadie i sin träning.

Helger är färre än vardagar så anmäl ett förintresse så att jag kan spika ett eller flera datum.

Det kommer finnas möjlighet till:

Håll fast övningar

Apportsök

Spår

Vattenapport mm.

Vi använder oss av dummies i olika storlekaroch tyngder, svart (kaja/kråka) o vitfågel (mås/trut) samt 9mm startpistol för de som vill (smärre ers för ammo tas ut).

Fördel om man tar med sig eget apporteringsobjekt/-vilt om man vill ha ngt övrigt.

Tex: orre, ripa, järpe,tjäder, fälthöns, bisam, räv, mm =)

Om intresset är stort kan de arrangeras flertalet träffar runt ämnet Apport.

post-399-1276779773_thumb.jpg

Anmäl snarast intresse till:

Jimmy Andersson

070-413 47 52

Kasta er på telefonerna (imorgon tidigast)

Publicerat
aha okej tänkte på de här me bära igår för de gillar han ju pinnar å allt när man är ute å går bär han ju gärna och visar upp.

igår tänkte jag att ja skulle prova me en dentastix som vi brukar ge han ibland nog höll han fast den men sen ville han typ inte se den mer :wub: de hela slutade med att min sambo fick ge den till han så han skulle äta upp den.

Det är ju oftast när det blir ett krav som hundarna säckar ihop. Min hund bär gärna på egen hand pinnar och andra saker men typ dummies som jag ber hon bära blir en helt anna sak, för då måste dom ju bära och då är det inte på deras villkor. Så för oss har det där varit två helt olika saker.... Apportträning en sak och bära saker som hon vill en annan sak.

Men på vissa hundar verkar det ju fungera utmärkt att träna in apporten med typ lekapportsmetoden.... eller vad man ska kalla det. Huvudsaken man får det å fungera i slutändan.

Publicerat
  • Författare

För att sammanfatta våran träff igår lite kort.

2 jaktidioter med noll dresyr som visade upp sin värsta sida, glupsk apportör som jag fick plocka kajor ur halsen på (nästan), lite bad o mkt knott.

Sen hade vi en trevlig liten tik, Fajita, som tyckte de va blött vatten o konstiga men välluktande saker som de därnia reg.omb. tagit med sig (kajor o korp) <_<

Men de va riktigt gd korv som grillades på knastrande eld med ackompanjemang av morkulle sisningar.

Allt som allt en mkt trevlig kväll.

post-399-1277362230_thumb.jpg

Publicerat

En härlig kväll med våra supertrevliga hundar och korvgrillning <_< .

Tack Jimmy för intiativet, tråkigt att fler inte hade möjlighet att komma en sådan sommarkväll när solen aldrig ville gå ner.

Kul och nyttigt att få möjlighet att träna apportering med riktiga fåglar och inte dummies, se och lära vad dina hundar kan uppvisa <_< .

Vi ligger i hårdträning inför nästa träff, här skall badas och apporteras mest dagligen framöver.

Stort tack från Fajita med husse och matte

Publicerat

har då glömt av att tacka för apportstegen av Ella. som ja har skrivit tidigare har ja haft gode stora problem med att jerry inte vill bära.

Men då fick ja hjälpa han igång å tvinga han att bära som de skrevs att någon fler hade gjort.

Å vips gissa vem som bär för fulla muggar nu då =) :huh: