Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
För er som smygkikar o gärna vill bli Bretonägare så är 2011 ett riktigt valpBOOMsÅr i Sverige efter riktigt fina linjer.

Passa på vetja.

Här är en som passat på :D Kunde inte låta bli att göra ett inlägg här på breton tråden. Hämtar en liten tikvalp om nästan 8 veckor om allt går som det ska. Så nu börjar den långa väntan. Efter all fundering och väntan så känns det toppen att det blev en breton.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Vill Både säga GRATTIS samt välkommen in i gemenskapen.

Du lär inte bli besviken.

Men man blir lite nyfiken vilka föräldradjuren är?

Vet att Barbie valpade härmdagen o ut kom 2 levande valpar.

Kan de månde tro vara en av dem?

Eller finns de fler som valpat?

Publicerat

2 valpar? Kan inte låta bli att tycka att kombon Barbie-Traste är otroligt spännande!

Vill Både säga GRATTIS samt välkommen in i gemenskapen.

Du lär inte bli besviken.

Men man blir lite nyfiken vilka föräldradjuren är?

Vet att Barbie valpade härmdagen o ut kom 2 levande valpar.

Kan de månde tro vara en av dem?

Eller finns de fler som valpat?

Publicerat

Tack :D

Kul med en så aktiv tråd om bara breton.

Det är efter Stevnsåen's Marco och undan Eirams Ramsa Raring.

Blev 3 tikar så får se vilken det blir.

Väntar inte lite nu.

Är det någon som har bra tipps om bok/film för sående fågelhundar.

Publicerat
  • Författare

Väntar inte lite nu.

Då är våra hundar släkt :D

Dvs Primus blir era valps Morbror.

Hade glömt att Maggan också parat.

Blir valpen som mor sin får du en riktigt trevlig jakthund med allt och lite till!

Grattis till ett gott val.

Nu e resten upp till er som förare att ta tillvara på hundens potensial (eller hur de stavas)

Publicerat

Väntar inte lite nu.

Landinarnas DVD och bok är härlig läsning och bra filmer att titta på när man går i väntans tider :D .

Välkommen in i Bretongänget!

Publicerat

Då är våra hundar släkt

Dvs Primus blir era valps Morbror.

Hade glömt att Maggan också parat.

Blir valpen som mor sin får du en riktigt trevlig jakthund med allt och lite till!

Grattis till ett gott val.

Nu e resten upp till er som förare att ta tillvara på hundens potensial (eller hur de stavas)

Kul att redan hitta en släkting :D

Ja nu kan jag inte skylla på hunden :unsure: .

Hoppas det är lika bra med fågel till hösten, som det var i höstas. Gick med bandhund på älgjakten och det var fågel överallt. Räknade till 30 orrar på en myr.

Landinarnas DVD och bok är härlig läsning och bra filmer att titta på när man går i väntans tider .

Välkommen in i Bretongänget!

Den får jag beställa så att jag inte börjar klättra på väggarna.

Publicerat

Läs Landins bok "från valp till stående fågelhund"

Lycka till!

Väntar inte lite nu.

Publicerat

Halloj.

Jag och min flickvän ska nu till sommaren flytta till ett hus med lite tillhörande mark. Då jag kommer att ta jägarexamen inom kort och tänkte att nu är det dags att skaffa sig en blivande jaktkompis. Hittar dock inte så mycket fakta om rasen breton som vi bägge är intresserad av.

Är rasen överlag rymningsbenägen? Ta egna jaktrundor osv.

Hur pass självständig är rasen? Har hört någon jämföra det med en katt :wacko:

Hur går det med andra djur i hushållet t ex som katt?

Är rasen i sig skällig?

Finns det någon av- och påknapp? Lugna ner sig inomhus?

Finns det några sjukdomar? Har hört något om mycket epilepsi inom rasen?

Finns säkert fler frågor men det var väl de första tankarna man har.

Utöver jakt kommer tösen träna agility och andra småtricks

Publicerat
  • Författare

Mycket av det du frågar har inget med ras i göra utan är rena dressyr/ledarskapsfrågor.

Dvs de beror på dig/er.

Tagit frågorna i sifferordning:

1. Ja/Nej! Dressyr!

2. NEJ! Absolut inte lik en katt. Väldigt sociala.

3. Min första jaktmaskin gick jättebra ihop med katter o min nuvarande Breton jagar inte efter katter ute på gården men e såklart nyfiken.

Tror de e rent individuellt o inte heller rasbetingat.

Vet flera Breton som lever i familjer med katt.

4. De har mkt hög skalltröskel = inte skälliga

5. Ja! Åldersbetingat samt Dressyr.

Valpar e alltid valpar.

6. De finns individer med Epelepsi men Granskar man alla fågelhundsraser finns de i alla raser.

Dvs inte särskilt vanligt men värt att kolla extra innan man tar valp då det förekommit medveten avel på epelepsihundar.

Bretonklubbens Avelsrådet har hygglig koll.

Övrigt har jag hört att Breton är en av de friskaste raser.

Det är en förträffligt social pigg o vaken hund som kan gå ner i varv hemma utan problem

Publicerat

Bytte från Eukanuba till Royal Canin.

Funderat på de läääänge men nu ble de gjort-

Ah, själv byttes det från Royal Canin till Standart. Ett , enligt mig, klart bättre foder.

Dessutom klart billigare om det har betydelse. :P

Publicerat

Tappade bilnycklarna under 2a varvet så de var bara att ta ett 3e varv för att söka.

Men varkens jag eller jycke hade motivation så de blev i pensionärsfart så att man även hann leta nycklar.

Dock hade jag turen att ha tappat dem precis där man kan gena på halva spåret.

Skönt att du hittade dem, men du får mig osökt att tänka på mitt första fältprov i Enköping (med min då unghund) och tappade nycklar.

September 2008 startade jag på Weimaranerklubbens fältprov i Långtora (Enköping) hos Amir. Efter 3 fågeltagningar så var det bara "mer släpptid" som skulle till för att Eazac skulle få sitt pris och jag vill inte ha mer djur i näsan för honom då han på den tiden lätt drog efter småvilt med drevskall en 30-40 minuter. Med ca 5 minuter kvar står hundskrället igen mitt ute på en vall i "närheten" där parkamraten just haft fågelsituation. Väntade och tänka att han skulle reda ut det men han stod fast. Rackarns. Bara anmäla stånd.

Fram kommer skytten och domaren.

Domaren: -Då kan du köra på hunden.

Jag: - JAAH!

Eazac får fullfart 3 meter, ner med nosen i vallen och inget som kommer upp.

Domaren: - Jaaa, det var väl tomstånde där det nyss låg rappisar som släppkamraten kört upp.

Jag går fram till hunden och tittar ner där Eazac fortfarande har nosen och plockar upp det som liggar där.

Jag: - Ehhh, domar´n, jag tror min hund stod för denhär nyckelknippan (med tillhörande band).

Domaren: -öhm, okej?!?

Domaren kallar nu in parkamraten som kopplat hunden medans vi skötte min situation.

Domaren: - G, du har inte tappat något på fältet va?

G: - Nae, det har jag inte.

Domaren: - Okej, då är de där bilnycklarna inte dina?

G: -Jooo? Men, ligger dom inte i fickan?

Nåja, det blev lite av en snackis efter provet den därna situationen. :P

Publicerat

Ah, Marie Nylander. Med Marie och hennes hundar har man gått på prov tillsammans ett otalgånger. Både med henne som hundförare och hennes "gubbe" Gunnar som förare. Gunnar har man även blivit dömd på prov av.

Måste erkännas att man är lite avis på deras fina jaktmarker på Gotland och den fågel som finns där.

Publicerat

Halloj.

Jag och min flickvän ska nu till sommaren flytta till ett hus med lite tillhörande mark. Då jag kommer att ta jägarexamen inom kort och tänkte att nu är det dags att skaffa sig en blivande jaktkompis.

[snipp]

Utöver jakt kommer tösen träna agility och andra småtricks

Det är just en stående fågelhund du är ute efter? Eller vad har du för tankar om att din blivande jaktkamrat skall klara av?

Bortsett från agility och småtricks som jag tror man kan lära alla hundar. ^_^

Publicerat

Det är just en stående fågelhund du är ute efter? Eller vad har du för tankar om att din blivande jaktkamrat skall klara av?

Bortsett från agility och småtricks som jag tror man kan lära alla hundar. ^_^

Ja, alltså jag är ju inte så kunnig inom detta område. Rätta mig om jag har fel men en stötande hund jobbar närmare föraren och stöter upp utan kommando medan en stående ställer stånd och på kommando stöter upp fågeln. Huvudsakligen är det fågel jag vill jaga kanske även något mindre vilt som t ex hare. Vet inte om jag är inne på rätt ras då så att säga. Har varit inne på vorsteher, pointer och även gdh men ingen av de raserna föll tösen i smak utom bretonen. Utöver jakten vill jag ha en kamrat som mer än gärna följer med på aktiviter som skidor, skoter, fisketur m.m men även kan gosa i soffan en lugn söndagskväll (även andra kvällar om veckan)

En till fråga när vi ändå är inne på min oerfarenhet kring jakt. Är detta en ras som passar för en första gångs jägare? Har erfarenhet av hund och hundträning.

Edit: Kanske kan vara vettigt att säga att de är väl mest skogsmark men även fjäll.

Publicerat
  • Författare

Om du menar fågelhund JA. :wub::)

Jag köpte Breton som första hundsägare och jaktnovis.

Finns bara intresset där så löser sig resten.

Publicerat

Ja, alltså jag är ju inte så kunnig inom detta område. Rätta mig om jag har fel men en stötande hund jobbar närmare föraren och stöter upp utan kommando medan en stående ställer stånd och på kommando stöter upp fågeln.

Det är i stora drag helt korrekt. :)

Huvudsakligen är det fågel jag vill jaga kanske även något mindre vilt som t ex hare. Vet inte om jag är inne på rätt ras då så att säga. Har varit inne på vorsteher, pointer och även gdh men ingen av de raserna föll tösen i smak utom bretonen.

Med risk att få hela breton-klubben på mig: Va? Har du inte kollat på Weimaraner. :lol:

Tittar vi på de raser du nämner så är ju Vorsteh, Pointer och GammelDankHönsehund alla modellen större än en breton.

När du nämner fågel, kommer du jaga mest skogsfågel eller fältfågel eller kanske både och? Jag tror inte breton ofta driver t.ex. hare med skall. Dock kan du få ståendefågelhundar att just "stå" för hårvilt också. Har varit med om ett antal Weimaraner som stått för större djur än hare, så som rådjur för att sedan "resa" dem på kommando. Jag har aldrig sett en breton göra det för större villt än hare MEN här får bretonägare gärna rätta mig då (som jag skrev) JAG har aldrig sett det och det betyder ju inte att de inte gör det. B)

Utöver jakten vill jag ha en kamrat som mer än gärna följer med på aktiviter som skidor, skoter, fisketur m.m men även kan gosa i soffan en lugn söndagskväll (även andra kvällar om veckan)

I alla stående fågelhundar hittar du en hund med motor i som gärna kommer att vilja vara med ute i skog och natur.

När det gäller lugna kvällar i soffan sä är det en fråga om framförallt 4 saker: 1: Dressyr 2: Ålder, 3: Har du jobbat mycket med den och 4: Får hunden vara i soffan. :P

En till fråga när vi ändå är inne på min oerfarenhet kring jakt. Är detta en ras som passar för en första gångs jägare? Har erfarenhet av hund och hundträning.

Som icke ägare av breton skulle jag säga att det är breton definitivt. Men vissa hundar kan vara bökigare än andra. Det är ju till viss del även individanpassat och man kan inte säga att alla i en ras är bättre än andra men det finns naturligtvis raser som över lag är lättare än andra. Samtidigt vet jag många som har jakthundar som inte skall vara något för förstagångs ägaren av hund, eller jakthund och det har fungerat hur bra som helst. Allt är en fråga om motivation och tiden man är villig att lägga ner på hunden och att man lär sig av sina misstag. :)

Som sagt, har själv ingen Breton utan gick på en Weimaraner istället. Av nyfikenhet, är det en ras ni tittat på?

Du/Ni kan hitta mer information om Kontinentala Fågelhundar som både Breton och Weimaraner faller under på http://www.specialklubb-skf.se/

Publicerat
  • Författare

"Thyrus"

Går i taket gör jag inte då jag hade förmånen att träna ihop med en Sveriges bästa Weimeraner i Höör.

Fina häst....ja menar hundar :rolleyes::D

Att alla Weimeraner Zingo mött försökt äta upp honom ger inget + i kanten från mig! :angry:

MEN.. man kan pm:a forummedlemmar!

Bara ett tips så att man inte blandar ihop ämnen.

Här inne e de just Breton som diskuteras som ämne.

Finns många andra ställen på forumet att diskutera annat.

Mvh_: Jimmy

Publicerat

Det är i stora drag helt korrekt. :)

Med risk att få hela breton-klubben på mig: Va? Har du inte kollat på Weimaraner. :lol:

Tittar vi på de raser du nämner så är ju Vorsteh, Pointer och GammelDankHönsehund alla modellen större än en breton.

När du nämner fågel, kommer du jaga mest skogsfågel eller fältfågel eller kanske både och? Jag tror inte breton ofta driver t.ex. hare med skall. Dock kan du få ståendefågelhundar att just "stå" för hårvilt också. Har varit med om ett antal Weimaraner som stått för större djur än hare, så som rådjur för att sedan "resa" dem på kommando. Jag har aldrig sett en breton göra det för större villt än hare MEN här får bretonägare gärna rätta mig då (som jag skrev) JAG har aldrig sett det och det betyder ju inte att de inte gör det. B)

I alla stående fågelhundar hittar du en hund med motor i som gärna kommer att vilja vara med ute i skog och natur.

När det gäller lugna kvällar i soffan sä är det en fråga om framförallt 4 saker: 1: Dressyr 2: Ålder, 3: Har du jobbat mycket med den och 4: Får hunden vara i soffan. :P

Som icke ägare av breton skulle jag säga att det är breton definitivt. Men vissa hundar kan vara bökigare än andra. Det är ju till viss del även individanpassat och man kan inte säga att alla i en ras är bättre än andra men det finns naturligtvis raser som över lag är lättare än andra. Samtidigt vet jag många som har jakthundar som inte skall vara något för förstagångs ägaren av hund, eller jakthund och det har fungerat hur bra som helst. Allt är en fråga om motivation och tiden man är villig att lägga ner på hunden och att man lär sig av sina misstag. :)

Som sagt, har själv ingen Breton utan gick på en Weimaraner istället. Av nyfikenhet, är det en ras ni tittat på?

Du/Ni kan hitta mer information om Kontinentala Fågelhundar som både Breton och Weimaraner faller under på http://www.specialklubb-skf.se/

Jag ber alla weimaraner-ägare om ursäkt! Det var faktiskt den första ras jag la ögonen på i mitt sökande. Jävligt stilig hund om jag får säga det. Dock föll ingen av de raserna tösen i smak gällande utseende. Visade henne då en breton och den gick hem. Så därför sitter jag här nu och kollar upp en ras som jag har 0 koll på MEN rasen har ett väldigt tilltalande yttre må jag säga.

Det . Motivationen finns helt klart. Behöver lite utmaning, kan hunden allt så finns det ingen tjusning i det. Kanske är bättre mesta är ju helt klart individanpassat och det är ofta en själv som står för hur hunden blir. Är inte helt bakom flötet när det gäller hundträning och sånt. Är utbildad hundinstruktör men ger inte 5 öre för den utbildningen så det spelar ingen rollför blodtrycket men skitsamma.

Ja, kommer inte gråta floder om den inte klarar av annat vilt utan det är fågel som t ex ripa, tjäder och vad det nu finns där ute ^_^

Publicerat

"Thyrus"

Går i taket gör jag inte då jag hade förmånen att träna ihop med en Sveriges bästa Weimeraner i Höör.

Fina häst....ja menar hundar :rolleyes::D

Att alla Weimeraner Zingo mött försökt äta upp honom ger inget + i kanten från mig! :angry:

MEN.. man kan pm:a forummedlemmar!

Bara ett tips så att man inte blandar ihop ämnen.

Här inne e de just Breton som diskuteras som ämne.

Finns många andra ställen på forumet att diskutera annat.

Mvh_: Jimmy

Men? Bretoner studsar ju fram som stora harar. Så det var säkert därför... ;)

Visst kan jag PM:a, men jag svara ju på en massa frågor som också är relevanta generellt i tråden gällande Breton. Hade jag varit inne på att "övertala" vederbörande att byta ras hade jag då inte gjort det i denna tråd eftersom den då helt och hållet inte skulle handla om Bretoner.

Jimmy, har du startat något på fält nedåt i landet?

Publicerat

Jag ber alla weimaraner-ägare om ursäkt! Det var faktiskt den första ras jag la ögonen på i mitt sökande. Jävligt stilig hund om jag får säga det. Dock föll ingen av de raserna tösen i smak gällande utseende. Visade henne då en breton och den gick hem. Så därför sitter jag här nu och kollar upp en ras som jag har 0 koll på MEN rasen har ett väldigt tilltalande yttre må jag säga.

Det . Motivationen finns helt klart. Behöver lite utmaning, kan hunden allt så finns det ingen tjusning i det. Kanske är bättre mesta är ju helt klart individanpassat och det är ofta en själv som står för hur hunden blir. Är inte helt bakom flötet när det gäller hundträning och sånt. Är utbildad hundinstruktör men ger inte 5 öre för den utbildningen så det spelar ingen rollför blodtrycket men skitsamma.

Ja, kommer inte gråta floder om den inte klarar av annat vilt utan det är fågel som t ex ripa, tjäder och vad det nu finns där ute ^_^

Be om ursäkt behöver du definitivt inte göra. Var mer nyfiken eftersom de hundar din dam "ratat" är alla av en större modell än Breton så jag gissar att storleken kanske har lite betydelse i hennes ögon också.

En av de bretoner jag träffat och som varit mest i ögonfallande för mig är en tik som heter "Svärta" och bor på Gotland. En svart/vit spräcklig (dålig förklaring?) liten tjej. Faktiskt den enda svarta jag sett när jag tänker efter. Fråga till alla bretonägare, är svart en väldigt ovanlig färg på en Breton?

Publicerat

Be om ursäkt behöver du definitivt inte göra. Var mer nyfiken eftersom de hundar din dam "ratat" är alla av en större modell än Breton så jag gissar att storleken kanske har lite betydelse i hennes ögon också.

En av de bretoner jag träffat och som varit mest i ögonfallande för mig är en tik som heter "Svärta" och bor på Gotland. En svart/vit spräcklig (dålig förklaring?) liten tjej. Faktiskt den enda svarta jag sett när jag tänker efter. Fråga till alla bretonägare, är svart en väldigt ovanlig färg på en Breton?

Jag vet inte riktigt för hon är ju intresserad av berner sennenhund och newfoundland. Iaf så får jag fortsätta leta vidare. Någon som vet någon bra uppfödare i norrlandstrakterna?

Publicerat
  • Författare

Nej de finns en hel del svarta Bretoner.

Dock inte så många trikolorer.

Tyvärr satte hundens sjukdom stopp för mig och mina planer med fält.

Zingo, min äldre o numer avlidne hund, drabbades a EP 2år gammal o vid 5år avslutade jag hans lidande.

Han skulle kunnat bli en enormt duktig fälthund för han jagade på alla underlag utan ngn som helst vana.

Unghunden e inte 2år fyllda ännu o han har inte fattat va man ska göra på fält ens, mer än pissa o leta sork.

Sista försöket gav ngr fågelkontakter så nu kanske.

Men innan dess har han inte sett ett vilt i liknande terräng.

Höör bjöd nämligen inte på fågelkontakter, däremot en hare med fullt drev. :wub:

Publicerat
  • Författare

Någon som vet någon bra uppfödare i norrlandstrakterna?

Norrland e STORT.

Var lite mer precis så ska du nog kunna få både namn o telefonnummer!

Finns mkt valpar på gång så de ska nog inte va nå problem att hitta en bra Breton.

Publicerat

Norrland e STORT.

Var lite mer precis så ska du nog kunna få både namn o telefonnummer!

Finns mkt valpar på gång så de ska nog inte va nå problem att hitta en bra Breton.

Dooh, tänkte inte på den :blush: Vi bor inom västerbotten. Bjurholm rättare sagt. Kan dock åka en bra bit men lite roligare om kennel är hyfsat nära iaf. Ingen brådska med valp här, vi är ute i god tid och vill nog inte ha någon förrän nästa vinter iaf då vi ska flytta och sånt.