Publicerat November 10, 201015 yr Författare Filmen var verkligen ett uppsving i Svensk Bretonhistoria! FETT NICE för oss som inte kunde vara där! Här e en ynka våldsrusning på stadsduva samt ett perfekt arbete på de samma enda fågelkontakt vi haft på lääänge. Eller kanske ska säga "fågel som ja sett inom hagelhåll" Men idag har snön lagt sig vit på backen så de ska bli intressant att ta jycke o blysprutan med sig till skogs. Nu avslöjas ju va byrackan har för sig då han e borta för läänge. Hoppas att vädret inte ställer till de för fågelhundsmatchen i helgen. Blir de film därifrån också måntro?
Publicerat November 10, 201015 yr Kan avslöja att det finns lite flimklipp från Klimpfjällprovet också. Tyvärr så var det så dåligt väder att det inte gick att filma så mycket. Skall vid tillfälle lägga ut något.
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Nu e dragträningen igång för fulla muggar. I helgen hade vi sammankomst för regionen med lite dressyr, apportträning o MKT fika =) Kameran hemma. Nu blir de lugnt till nya året med endast lite dressyrpass o skidåkning o ev ngn toppjakt. Förhoppningar om tjäderapport finns med men de e vaga
Publicerat November 27, 201015 yr Författare Nu börjar saknaden av Zingo göra sig påminnd (igen) Första turerna på skidor med Primus som draghjälp e tagen. Viiiilken skillnad. Jag som tyckte Zingo va slö.......... Nä nu ska ja va snäll! Husses stadiga 90+ e ingen lek att dra runt på. Primus e faktiskt en naturbegåvning i allt han gör. Men bara för att han gör allt rätt (skidat 2ggr) betyder det inte att han ger 120% direkt. De kommer då han känner sig trygg i det han gör. De Zingo hade i benen har Primus i hjärnan. Jäsiken vilken kombo de skulle blivit av de 2 tillsammans. Får väl leta upp mig en Zingolik tik så småningom. Imorn blir de lite toppjakt.
Publicerat November 30, 201015 yr Författare Nu tar de sig. Utökat kvällsskidturen till 4km nu (invänjer husses muskler försiktigt ) 21min tog de oss och för att va en köttbulle till hund (och husse) e de nog bra. Min gode kamrat o tillika ägare till Te Noppa påpekade min hunds rundhet häromdagen. Vistt e kondisträningen eftersatt pga sjuka barn mm och dessutom bytt till ett skitfoder (Zingos mat ) men..... Tog sonika vågen o hund i famn....... (den kan ju visat fel men...) DE BLIR MKT SKIDÅKNING o nytt foder NU!!!
Publicerat December 1, 201015 yr Nu tar de sig.Utökat kvällsskidturen till 4km nu (invänjer husses muskler försiktigt ) 21min tog de oss och för att va en köttbulle till hund (och husse) e de nog bra. Min gode kamrat o tillika ägare till Te Noppa påpekade min hunds rundhet häromdagen. Vistt e kondisträningen eftersatt pga sjuka barn mm och dessutom bytt till ett skitfoder (Zingos mat ) men..... Tog sonika vågen o hund i famn....... (den kan ju visat fel men...) DE BLIR MKT SKIDÅKNING o nytt foder NU!!! Vad visade vågen då? (bara hundens vikt såklart )
Publicerat December 1, 201015 yr FEL! med 6hg.Över 15kg under 20kg Du får väl köra nån klassiker.... "de är bara musklerna som väger" eller "grov benstomme"
Publicerat December 1, 201015 yr Du får väl köra nån klassiker.... "de är bara musklerna som väger" eller "grov benstomme" Hej! Nu var det ett tag sen vi uppdaterade forumet här ifrån Valbo! Främsta orsaken till det är väl att det inte händer så mycket! En halvmeter snö och -20 grader gör att motivationen inte är på topp. Vi traglar vidare med apporteringen,med varierande framgång.Traste tycker att söka och stå för fågel är det bästa som finns, men han vill inte ha dom i munnen. Dummies och apportbockar går bra, men fågel är lite krångligare. Men det är väl som med det mesta......det löser sig!! Om man lägger ihop Trastes muskler,benstomme,fett och allt annat,så stannar vågen på 16,6-16,8. Ha det! Jens
Publicerat December 1, 201015 yr Författare Om man lägger ihop Trastes muskler,benstomme,fett och allt annat,så stannar vågen på 16,6-16,8. Exakt samma för Primus.......i höstas Var ner till Öyvind o röntga Primus höfter idag o där stannade en krönt nollad våg på 19,3kg O näää, de var inte husses vikt Ngt mer än vad som kanske man vill ha en hund som ska flyta fram på skaren i vinter. Men om ett par veckor är vi förm i trimm igen om man bara får hålla sig själv o barna frisk. Ser mörkt ut med en 1,5åring som har över 40 graders feber just nu o en 3åring som nyss avslutat penecelinkur. Men vintern e lång o träningen kommer att axelerera mer o mer efter jul. Men med 50 mil i bil känner jag mig i behov av lite sömn just nu. GodNatt!
Publicerat December 6, 201015 yr Var ner till Öyvind o röntga Primus höfter idag o där stannade en krönt nollad våg på 19,3kg O näää, de var inte husses vikt Det var det jävligaste! Han är ju tyngre än Troy då!! Hehe...jag som tyckte Troy var så mycket större än alla andra, men han är nog bara mest lite högre på benen då kanske. Men det kanske ligger lite i det Lina skriver....det kanske är mest fett på honom som väger, för någon träning har det ju inte direkt blivit ännu som skulle genererat några muskler att tala om! Här hemma har vi ju så lite snö så någon skidträning har inte påbörjats ännu. Men om ett par veckor till kanske... Hörs! /Henke
Publicerat December 6, 201015 yr Författare VAR tyngre. Nu har han sänkt fodergiva o skidtur vare dag. Turerna inte längre än vardagsmotion ännu så nå exrafoder behövdå inte. Så fettet lär ju förbrännas o ersättas av muskler kan man hoppas! Efter nyår ska lååånga spåret invigas.
Publicerat December 7, 201015 yr Jag vet inte om det är kastreringen som gör att Troy fått ökad ämnesomsättning, men jag upplever att det nästan är omöjligt att få något fett att fastna på kroppen på Troy numera. Alla sa ju att hunden kommer bli fetare efter kastrering, men det verkar inte stämma med Troy. Visst får han lite mer mat nu än tidigare, men det blir ingen som helst skillnad. ...ja de är klart, skulle han ha fri tillgång så skulle han kanske lägga på sig några gram, men mest troligt åt han nog bara ihjäl sig! Han har varit rysligt olydig senaste tiden. Jag försöker skylla på understimulering och för lite jakt...men helt odräglig får han ändå inte va... Den 1/12, alltså hans 3-årsdag, höll på bli den sista i hans liv. Bägaren rann tillslut över för husse och bössan stod farligt nära! ...nåja tror han kände av det och skärpte till sig och klarade dagen...och är faktiskt fortfarande i livet. Jag längtar efter snön nu så man får köra igång med lite skidåkning med fanstyget så han varvar ner lite på kvällarna. Värst var nog ändå härom helgen då Troy fick sin årliga innan-jul-dusch. Strax efter duschandet skulle han naturligtvis ut å pissa. Blev väl för nervöst i duschen... Ja va tror ni han gör... - pissar, vänder om och tittar på husse, och sen vänder igen och sätter iväg med breton-fart rätt ut i skogen. Sen var han borta dryga timmen. När han kom hem såg det inte ut som en breton. Synd man var så arg att man inte kom ihåg att fota på honom. All päls och båda öronen hade frusit i utåtstående läge. Såg riktigt ful ut faktiskt...! ...men, även fast han varit blöt och det var -22grader ute så såg han lika glad ut ändå. Snacka om springsugen!! Nä nu ha ja varit pessimist nog för idag! Ha en trevlig dag! /Henke
Publicerat December 7, 201015 yr Författare Du verkar fått dig en liten "Emilhund" Vad menar du med ingen snö??? Här e de snö så de räcker o blir över. Säkerligen 5dm+ lite till (har inte mätt) Skiljer de så mkt på 10mil? Fick mig tillsänt en fin bild sen sista Regionträffen. Självklart delar jag med mig här först a allt
Publicerat December 13, 201015 yr Du verkar fått dig en liten "Emilhund" Vad menar du med ingen snö??? Här e de snö så de räcker o blir över. Säkerligen 5dm+ lite till (har inte mätt) Skiljer de så mkt på 10mil? Fick mig tillsänt en fin bild sen sista Regionträffen. Självklart delar jag med mig här först a allt Nä det är otroligt dåligt med snö ett stråk mellan nordmaling och Övik och sen ändra upp inåt landet till fjällvärlden som jag förstått. Här är det bara dryga decimetern! Enligt SMHI & YR så verkar kylan hålla i sig och snön får man vänta på ytterligare! Fint med en vinterbild!
Publicerat December 13, 201015 yr Författare Nä det är otroligt dåligt med snö ett stråk mellan nordmaling och Övik och sen ändra upp inåt landet till fjällvärlden som jag förstått. Här är det bara dryga decimetern! Enligt SMHI & YR så verkar kylan hålla i sig och snön får man vänta på ytterligare! Fint med en vinterbild! Här tog vi, jag och Primus, oss en topptur på dryga 2mil under skidorna i helgen. Men de var gränsfall till skidföre pga pudersnön men gick ändå riktigt fint faktiskt. Nå toppfåglar hitta vi ej men jag såg både järpe o orre kumma ut i flygande fläng från samma ställe Primus husserade. Såg honom inte hack i häl på fåglarna men man kan ju misstänka ett o annat hyss. Droppen var väl då jag skickade ut honom på ett mkt hett ställe o ut kommer det en STOOOR SVART tjädertupp på perfekt hagelhåll. VARFÖR tog jag inte med hagelgeväret!!! Men å andra sidan skjuter jag ju inte på stöt så....... Men jag tror inte att det vart ngn stöt direkt heller. Primus e helt enkelt så ovan situationen med nergrävda fåglar att han förmodligen skrämde upp dem utan att fatta ett smack (kan man ju hoppas) Men i sist släppet hör jag en orre kacklande ta till vingarna o därmed var dagens topptur slut. Bara att konstatera att man tagit med sig fel bysse ut för dagen. Men hunden fick en hel del nya inlärningssituationer så träningsvärken var ändå mödan värd. Förhoppningsvis tappa han ngr överskottsgram också
Publicerat December 14, 201015 yr DE BLIR MKT SKIDÅKNING o nytt foder NU!!! Vad blev det för nytt foder?
Publicerat December 14, 201015 yr Författare Bytte från Eukanuba till Royal Canin. Funderat på de läääänge men nu ble de gjort-
Publicerat December 15, 201015 yr Bytte från Eukanuba till Royal Canin. Funderat på de läääänge men nu ble de gjort- Jag kör Royal på mina två oxå. Funkar fint =)
Publicerat December 19, 201015 yr Författare Nu e skogsjakten för Primus del slut detta år. Nu ska man va familjefar över julen så man samlar på sig lite på plusskontot inför vårproven/-träningarna. Var ut idag en sväng men pudret låg 2dm över huvudet på hunden då han ömsom hoppa som en känguru o ömsom for fram som en mullvad. Kunde ju iof inte sluta bättre än förra helgen då han fick känna på alla skogshönsens vittringar då de tryckte i/under snön. Ibland skäms jag då jag ställer krav o sedan kommer på att han faktiskt bara e 18mån och har så mkt kvar att lära men jag jagar över honom som en fullt utvecklad hund. Ska bli riktigt kul att se vad han presterar nästa år med början då snön satt sig på fjället så vi kan komma igång med lite vinter fjällträning. En hatkärlek har under åren uppstått mellan mig, skidorna o de frostbitna fjällent som alltid sänder nordanvinden mot en. Men de man minns e ju solskensdagarna med trygga ripor, fasta stånd o stugvärmen i goda vänners lag.
Publicerat December 21, 201015 yr Nu e skogsjakten för Primus del slut detta år. Nu ska man va familjefar över julen så man samlar på sig lite på plusskontot inför vårproven/-träningarna. Var ut idag en sväng men pudret låg 2dm över huvudet på hunden då han ömsom hoppa som en känguru o ömsom for fram som en mullvad. Kunde ju iof inte sluta bättre än förra helgen då han fick känna på alla skogshönsens vittringar då de tryckte i/under snön. Ibland skäms jag då jag ställer krav o sedan kommer på att han faktiskt bara e 18mån och har så mkt kvar att lära men jag jagar över honom som en fullt utvecklad hund. Ska bli riktigt kul att se vad han presterar nästa år med början då snön satt sig på fjället så vi kan komma igång med lite vinter fjällträning. En hatkärlek har under åren uppstått mellan mig, skidorna o de frostbitna fjällent som alltid sänder nordanvinden mot en. Men de man minns e ju solskensdagarna med trygga ripor, fasta stånd o stugvärmen i goda vänners lag. Lite snö hindrar inte dom små marsvinen Du brukar ju vara flitig med kameran. Du har inte tagit nån roligt bild på känguru/mullvaden? Men håller som du säger med om att nu är jakten slut å det kommer bara vara "underhållsmotion" framöver för att hålla oss alla i trim men speciellt Cobra som förhoppningsvis senare i vinter ska bli tjock av annan orsak än för mycke av god julmat GOD JUL till er alla!
Publicerat Januari 5, 201115 yr Författare Hd B på Primus. Så nu e man gla. Passar på att skicka ett stort tack till Öyvind som verkligen vet vad han gör. Nu ska hårdtrimningen börja inför årets vårvinterprov. Men först måste man väl plöja spår i de meterdjupa snöh..vetet. Puder e för offpist o knarkare INTE för skidåkare på platten o jägare!!! Sen ska väl även husse få sig lite motion, "förhoppningsvis", på köpet! GOD FORTSÄTTNING på er allihopa OCH..... För er som smygkikar o gärna vill bli Bretonägare så är 2011 ett riktigt valpBOOMsÅr i Sverige efter riktigt fina linjer. Passa på vetja.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Så var jycken 2kg lättare o nu ska de köras hårt. Tog ett extra varv i spåret igår för att utöka rundan o vara lite duktigare själv med. Men ödet ville annorlunda. Tappade bilnycklarna under 2a varvet så de var bara att ta ett 3e varv för att söka. Men varkens jag eller jycke hade motivation så de blev i pensionärsfart så att man även hann leta nycklar. Dock hade jag turen att ha tappat dem precis där man kan gena på halva spåret. Så de bidde 2,5 varv. Nu förtäljer ju inte historien längden på varven men normalt kör vi ett innan vi kommit igång med träningen. O julhelgen har mest bjudit på god mat