Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Min hund KAN INTE bygga upp sina fett/energi reserver. Jag har testat flera gånger om.

De enda som händer är att han skiter mer eller stressar ut överskottsenergin  :'( :'(

Önskar att han klarade av det!

Kanske kommer det med åldern?

Det ser man tydligt nu vintertid då aktiviteten endast 1/4 av jaktperiodens aktivitet.

Int går han upp nå i vikt för det!

Hmmm............. :-  Ja jag minns att Ella lugnade ner vid sitt andra löp. Och vid tredje löpet blev hon den hund hon är i dag så att säga.

När hanar lugnar ner vet jag inte. Hanen vi hade var ett riktigt energiknippe han också. Han hade konstant turboväxeln i. Förutom när vi vilade, då vilade han också!

Givetvis gillade han att busa, men han kunde slappa rätt bra inne också när han såg att vi gjorde nått ointressant, men var med på noterna så fort det var aktivitet på gång.

Du säger att han stressar ut överskottsenergin. På vilket sätt?

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Va göder ni hundarna me  :o :o :o

Min lille Zingo ligger på trygga 13,7 kg o ja tror int han gått upp ett gram.

Kanske dags att göra ett besök hos veterinären o väga.

Kul att de börja dyka upp fler o fler antusiaster här i tråden.

Ngn som känner till denna parning o varför den inte finns med på Bretonsidan?

http://www.blocket.se/vi/10469490.htm?ca=4_s

Betalt tar de iaf!

Den där kullen finns här i byn....känner ägaren väldigt ytligt då vi jagade älg ihop i 2 år..har dock varken nåt att säga om hunden eller ägaren då jag känner till dem för dåligt.

Publicerat

Såg att de var både en tik och en hane kvar nu och inget pris angivet :) undra om han tjuv läser här.  Synd bara att man inte vet någe om hur hon jagar eller någon bild på hur hon ser ut.

Publicerat
Min hund KAN INTE bygga upp sina fett/energi reserver. Jag har testat flera gånger om.

De enda som händer är att han skiter mer eller stressar ut överskottsenergin  :'( :'(

Önskar att han klarade av det!

Kanske kommer det med åldern?

Det kanske är som med vi män...att magmusklerna börjar komma vid 30...   ;)

Synd bara att man inte vet någe om hur hon jagar eller någon bild på hur hon ser ut.

Såg att det åtminstonde fanns utställningsinfo om modern på Bretons sida:

http://www.breton.se/index.cfm?mID=5&s...ning=1&ID=8

/Henke

Publicerat
  • Författare
Du säger att han stressar ut överskottsenergin. På vilket sätt?

Svårt att beskriva men går från lugn o go innehund till en som springer runt som om han va skitnödig 24h om dygnet o blir helt döv.

Säger de dig nåt?  ;D

Han hade stressymptom som liten med (trodde vi) men så fort vi bytte ut valpfoder till vuxenfoder ble han hur lugn o go som helst!

O desutom påverkar det inte hans uthållighet eller liknande under jakt, träningar mm.

Verkar som om all överskottsenergi bara måste ut o att han inte kan lägga det som reserver.

En egen teori som jag har men annars ligger inte ordet DAMP långt ifrån heller  :D :D ;D ;D

Nädå, övergöder jag inte honom o rastar som de bör för en fågelhund e han hur go som helst.

Publicerat
Svårt att beskriva men går från lugn o go innehund till en som springer runt som om han va skitnödig 24h om dygnet o blir helt döv.

Säger de dig nåt?  ;D

Han hade stressymptom som liten med (trodde vi) men så fort vi bytte ut valpfoder till vuxenfoder ble han hur lugn o go som helst!

O desutom påverkar det inte hans uthållighet eller liknande under jakt, träningar mm.

Verkar som om all överskottsenergi bara måste ut o att han inte kan lägga det som reserver.

En egen teori som jag har men annars ligger inte ordet DAMP långt ifrån heller  :D :D ;D ;D

Nädå, övergöder jag inte honom o rastar som de bör för en fågelhund e han hur go som helst.

Ja du man kan ju bara spekulera när man inte träffat hunden, men detta "springer runt som om han va skitnödig 24h om dygnet o blir helt döv" låter ju inte riktigt sunt.

Unghundssyndrom  ??? om inte så får du kanske lägga lite träningstimmar så att han slutar med sådana fasoner.

Publicerat
  • Författare
Ja du man kan ju bara spekulera när man inte träffat hunden, men detta "springer runt som om han va skitnödig 24h om dygnet o blir helt döv" låter ju inte riktigt sunt.

Unghundssyndrom  ??? om inte så får du kanske lägga lite träningstimmar så att han slutar med sådana fasoner.

Hmmmmm. Nu missförstog du mig nog!

Han springer inte runt 24h om dygnet. Försökte bara tala lite bildligt hur de skulle kunna se ut. (överdrev lite mkt)

Har du sett hur en valp beteer sig om man ställer fram en matskål (såklart du har)

Oj va de e go o har fin kontakt. Lite stressartat beteende tycker jag o FÖRVÄNTAN.

Så kan Zingo börja beteè sig om han har överskottsenergi (överdoserat maten) o inget annat duger än att ut o springa.

Får han inte de så kan han då rakt inte ligga still o gosa. BARA bus, tugga ben mm.

Dvs. han vill bli av med överskottet på en gång o lagrar inget.

Efter rejäl tur med skitningar o mkt motion blir han normal igen = Överskottet borta!

Då han får normalt med mat, dvs "lite" för mkt, lägger han sig i nå hörn o väntar tills husse bjuder in till aktivitet.

Mkt gosig me andra ord.

Så int har de me dressyr o göra. Han kan helt enkelt inte ligga still/lyssna då han får för mkt mat/energi dvs om jag inte ger komando förstås. Då går de men motigt.

Ser samma beteende då han e Xtremt skitnödig.

Vet inte vart vi vill komma med denna diskussion egentligen.

Problemet är inte Zingos stressartade beteende vid övergödning utan att han inte kan behålla ngt av överskottsenergin i form av fettreserver.

Vet inte om fler har erfarenheter av detta.

De e ju trots allt min första hund o ja har inget att jämföra med men jag har hört många erfarna hundägare som säger att de haft jyckar som int lagt på sig ett gram under hela levnadstiden utan stått still i färdigvuxen vikt, dvs mager/tunn.

Zingo e magrare än Extra. Hon kan lägga på hullet men så får hon hemkokt mat  :o;):D ;D

Jag skulle kunna utveckla detta i 22 månaders dagbok men tycker de blir lite segt  ;D ;D ;D

Publicerat

;D Ja du det är inte lätt detta låter det som.......... Men jag vet folk som med flit håller hunden nere för att den inte ska behöva dra runt på så mycket vikt under jakten. Enligt mig är dock lagom alltid bäst. ;)

Men huvudsaken är ju att din hund inte är sjukligt mager, vilket jag inte tror han är, och att ni trivs ihop både hemma och i skogen.............

Publicerat
  • Författare

Vet inte hur man inte skulle kunna trivas med en BRETON  ;D ;D ;D ;D

Jag göder så mkt de går utan att det ska balla ur i huvet på han o då går de fint, Förutom att han står still i vikt!!!

Att de e svårt har jag konstaterat för LÄÄÄÄNGE sen  ;) ;D ;):D

Var ut en sväng idag med "maddog" här på forumet.

1 eller två tomstånd vart de. Han har liasom inte hunnit lära sig vittringsförhållanden på snöbacke.

Senare lyckades Zingo ställa en höna av ngn sort. Jag gick ej med fram då den satt i träd o "maddog" skulle "OM DE VART EN TUPP" skjutit ner den.  :-

Tyvärr lyckades jag inte fota Zingo då jag stog dumt till o våga mig inte fram då ja kunnat skrämma bort den eventuella tjädertuppen :)

Att de va fågel i träd syntes på hunden som tittade uppåt i exakt riktning.

Men "maddogs" ansmygning finns de bild på :)

Som vanligt låg vinden i ryggen o söket blev som de blev. Ställer inte så stora krav då vi går så!

Men ofta gick han ut o sökte in mot os som de ska va.

Imellanåt svängde vinden o då gick söken riktigt bra.

Bla på ståndet kom han i rätt vind o tomstånden me för den delen.

Men oj va de märktes att vi ej varit ut på heldagsjakter på närmre 14 dar nu.

Men de va nog tungt att springa i 4dm puder. Han valde ofta skidspåret eller skoterspår då dessa dök upp.

Då ble de riktig fart.

Tacklade av snabbt i pudret då ingen belöning i form av fågel eller vittring fanns där.

De e tydligen dags o börja träna upp han inför Vemdalen :)

Vill ju int ha med en Latmask dit ;)

1m puder ska väl en Breton fixa o springa igenom? :o  ::)   ;):D :D

Skämt åsido. Imorgon ska han följa som apportör (förhoppningsvis)

post-399-1169850214_thumb.jpg

Publicerat

Här kommer en ny bild på birk, snart är han 13v och väger nu 9kg.

Börjar skjuta i höjden lite :D

6997902.jpg?0

Publicerat
1m puder ska väl en Breton fixa o springa igenom? :o  ::)   ;):D :D

;D Inga problem ;D Allt går....en del saker tar bara lite längre tid ;D

Publicerat

Visst föds vissa breton utan svans? Eller är alla Breton utan svans kuperade? Hur vanligt är "svanslösheten"?

Publicerat
Visst föds vissa breton utan svans? Eller är alla Breton utan svans kuperade? Hur vanligt är "svanslösheten"?

Ja, Breton kan antingen födas med nästan obefintlig svans (en liten stump bara) eller med en lång svans. Kupering förekommer inte i Sverige eftrsom båda typerna är godtagna, stumpsvansen är naturlig. Hur förhållandet mellan ingen svans/lång svans är jag osäker på men det kanske Lina vet?

Publicerat
Ja, Breton kan antingen födas med nästan obefintlig svans (en liten stump bara) eller med en lång svans. Kupering förekommer inte i Sverige eftrsom båda typerna är godtagna, stumpsvansen är naturlig. Hur förhållandet mellan ingen svans/lång svans är jag osäker på men det kanske Lina vet?

Nja, det är svårt att säga hur många av varje det föds, men min gissning är att det föds fler med svans än utan. Dock så är det ju helt beroende på vilka hundar man parar.  Sedan så har alltid de importerade hundarna stubb eller är utan. Men man vet ju inte då om dom är födda utan eller om dom är kuperade. Dock så är det ju relativt lätt att kolla upp.........

Detta är inte min starka sida, men överlag är det på detta vis att om du parar två långsvansade så får alla valpar lång svans (finns säkert undantag ::)) Parar du en långsvansad hund med en kortsvansad så kommer det att bli blandad kompott. Jag hade en kull på min tik (lång svans) med en hane som var utan svans och de 4valparna fick olika svanslängd allihopa  ;D

En valp utan svans, 2olika stumplängder och en med lång svans! ;D

Så allt är med andra ord lite beroende av vad du parar för hundar!

Publicerat
  • Författare

Tycker de ser å kul ut när Bretoner utan svans springer i kurvtagningar ;)

Sett det en del gånger då de varit bus på gång.

Men även de med vans kan se lite märklig ut då de pringer omkring i lek med baken lågt.

Testade Zingo i -23 o 4-8 dm puder igår. Men de va lite häftiga förhållanden.

Såg ut som han simma i luften ibland. Sprang för fullt men kom ingenstans  :D ;D :D

Gick iof bra o han kämpa på sålänge jag sa till honom. Men de va roligare att springa i spår  >:(

Men de märktes på uppmärksamheten att de va tufft.

Idag har han legat hela dan så jag for ensam till skogs, men nu vet ja vart gränsen går o de va lite de jag va ute efter att kolla .

Stackars jycke men man måste ju testa. O gla va han de första 2-3 timmarna de va de sista 2 som de va tungt.

Har "NI" nån köldgräns för era hundar o då menar jag inte för rastning!

Har hört en del som tycker -15 e gräns för att jaga över hunden?

Men då kan man ju aldrig fara till fjälls med dem för ofta e de ju kallare än -15.

Publicerat

Nej, jag har ingen gräns vad gäller temperatur. Så länge hunden springer så går det nog bra. Men det kan hända att det blir kortare dagar om det är riktigt kallt (-20 - -30). Viktigare för mig är att det är "rätt" snö. Om det är sån snö som fastnar i tassarna och i "kjolen", då blir det inte att släppa länge. Kan tillägga att jag inte använder värmetäcke eller nåt sånt heller på rastningarna och promenader även om det är -30 grader. Han verkar inte bry sig om temperaturen. Men det är ju olika från individ till individ.

Kanske ska tillägga att husse är lite känsligare vad gäller kyla, så det är inte ofta vi är ute nå längre tid om det är svinkallt... :-[ :)

Är era bretons köldkänsliga? Tycker att pälsen min jycke har i alla fall är riktigt tjock o tät och verkar värma bra.

Publicerat

Hej! :)

Kan nog vara klokt att använda värmetäcke på fjället då det ofta blåser där så att kyleffekten blir stor.Och om du ska gå på jaktprov så

får hunden gå länge utan att jaga och då kan den extra värmen behövas.

Jag har själv en fodrad vindsäck som jag brukar ta med, och den är bra då man ska rasta/fika. 8)

Det är bara att stoppa in hunden så håller den värmen även om den blivit blöt.

Jag har haft sockar på mina hundar och det fungerar bra då det är den snön som brukar fasna i trampdynorna.

Men man ska helst sätta på dem på hunden utomhus så de inte upplevet obehag att halka omkring innomhus då försöker de bara bita bort dem.

Publicerat
  • Författare

Kan nog vara klokt att använda värmetäcke på fjället då det ofta blåser där så att kyleffekten blir stor.Och om du ska gå på jaktprov så

Jag har själv en fodrad vindsäck som jag brukar ta med, och den är bra då man ska rasta/fika. 8)

Jag har haft sockar på mina hundar och det fungerar bra då det är den snön som brukar fasna i trampdynorna.

Men man ska helst sätta på dem på hunden utomhus så de inte upplevet obehag att halka omkring innomhus då försöker de bara bita bort dem.

Hade det inte varit för färgerna skulle man kunna tro de va Zingo  :D

Precis så såg han ut i söndags.

G.G

Vilka sockar använder du? Märke eller Hemmagjort? Slits de inte ut fort?

Jag har både värmetäcke och vindpåse med fodrad botten samt ficka med liggunderlag i (dyr historia), för hunden.

Men som jag nämnt i ngt tidigare inlägg har jag lite svårt att sitta still.

Då börjar jag frysa ist.

I söndags fick Zingo iaf 5min paus i vindpåsen under en 5-6h tur.

Va kanske lite onödigt långa släpp med tanke på hans kondition för tillfället, kylan samt snömängd.

Fundera mest på köldgränser med tanke på hundarnas utanpåliggande (pung/snopp) attiraljer.

Har hört talas om förfrysta pungar o de vill man ju int va med om!

Men att Zingo blev knäckt i sön berodde nog mest på att jag slappat ett tag med konditions träningen.

Harvade på i 9-10km ensam idag o jag e helt knäckt (nästan)  ::) pga att snön inte satt sig o de va ospårat. Blir liasom inget åka utan man går nästan mest med skidorna. Sjönk 3-4dm för varje skidtag. Tungt!

Nästan lika löst i spåren på vägen hem, men lite mer glid hade man då.

Kom bara halva turen jag tänkt göra  :'( o ingen pippi såg vi heller.

Men så kom ja aldrig ut till "the hotspot" ju  :'( :'( :'(

Nu e toppjakten slut för mig så nu ska de tränas jycke. Kondition, avance o apport står på schemat.

Har hittat ett gäng duvor som sitter på en o samma lyktstolpe varje dag.

Får väl ta med lite bröd ett par dar o sen ut gå med jycken  ::) ;D :D :D

Sen blir de ju Tossåsen med parsläpp o avance på riktig fågel ;) Kanske hinner man med ngn fjälltur innan dess också.

Nu ska ja SOVA zzzzzzzzz.

Publicerat

Jag har både värmetäcke och vindpåse till vovven. Som GG säger så är det väldigt bra att kunna ta på hunden täcke när den inte jobbar utan kanske måste vara still ett tag, typ på jaktprov. Vindpåsen är bra för att då ligger hunden och vilar i den och tappar inte så mycket energi genom att försöka hålla sig varm.

I övrigt så klarar hon kyla väldigt bra så länge hon är i rörelse. När jag sedan är så dum (i hennes ögon) att jag inte följer med henne och jagar utan exempelvis sätter mig och fiskar på isen istället så tigger hon ofta in sig i vilopåsen  ;)

GG: Härlig bild du tagit!

Publicerat
Vindpåsen är bra för att då ligger hunden och vilar i den och tappar inte så mycket energi genom att försöka hålla sig varm.

Vilken modell på vindpåsen har du och var kan man köpa den ?

Jag är ute efter just en vindpåse :)

Publicerat

Ja, det där med värmetäcket var när jag rastade och var ute på "pisspromenaden". Det handlar inte om några längre tider och hunden har inte jobbat så han behöver återhämta sig. På fjället är det ju annat läge.  :) Har en vindsäck som han kan krypa in i. Det är en vanlig, 1-personers vindsäck som modifierats lite under symaskinen. ::) 8)

Sockar kan fungera bra i den snön som är nu. Om det är mjukt o puder. Senare när det blir lite skare eller hårdblåsta partier är det svårare iom halkan. Har aldrig testat på honom, men det har fungerat bra på föräldrarnas settrar.

GG: Vilken fotograf! Är det ditt yrke också eller är du bara en grym amatör?

Publicerat
Vilken modell på vindpåsen har du och var kan man köpa den ?

Jag är ute efter just en vindpåse :)

Jag har köpt denna vilopåse  http://shop.fsdata.se/shop/main.asp?ID=458...k.htm&SOK=1

Gå in på hundsport/jakt/vilopåse. Botten på påsen är fodrad, men det finns även en ficka på undersidan där man kan lägga in en bit liggunderlag för extra värmeskydd! Jag har storlek 2 på vilopåsen. Den är egentligen lite för stor för Ella, men min tanke är att jag ska kunna få ner en vovve till  ::) Ytmässigt så är storleken på påsen för 2breton så jag skulle gissa att storlek 2 passar för 1Vorsteh. Dock så tror jag Ella tycker det är rätt bekvämt när det är lite större för hon kan ställa sig upp och snurra runt lite hur hon vill så vi får se hur nöjd hon blir om jag stoppar in en till hund i "hennes" påse! ;D

Lägger in en bild när hon ligger i påsen...........

Publicerat

Var precis in på en hemsida till en duktig och kunnig hundmänniska........där stod det att man skulle vara försiktig och inte exponera sin hund för stark kyla längre stunder!

Bara ett litet tillägg i "kyla-diskussionen"  ;)

Publicerat
  • Författare

Ser ut o låter precis precis som min vindpåse till Zingo.

"Jaeger og hund" i Norge har tillverkat den.

Enda skilnade är att jag också har en tvåa men tycker nästan den e liten till Zingo

Ang kylan. Vad e "Stark kyla" för en hund då????

Publicerat
Ser ut o låter precis precis som min vindpåse till Zingo.

"Jaeger og hund" i Norge har tillverkat den.

Enda skilnade är att jag också har en tvåa men tycker nästan den e liten till Zingo

Ang kylan. Vad e "Stark kyla" för en hund då????

Är nr 2 liten  ??? Då tror jag inte att det är exakt samma modell....eller........för om man tar bottenytan så ryms det då två liggande Ella i hennes påse. Men som jag sa får vi framöver se hur det fungerar med två hundar i påsen. I värsta fall får man köpa en till  ;) Men som du ser på bilden är det väldigt "pösigt" kring henne. :)

När det gäller kyla blev jag så nyfiken att jag var tvungen att ringa och rådfråga min vet.

Så här säger dom: Börjar det närma sig ner mot -20 (typ mellan -15 och -20) så ska man ta det lugnare med hunden för det blir större påfrestningar av hjärta och lungor när det är kallt. Man ska köra korta släpp med fler pauser och överlag ta kortare turer än när det är varmare. Max ca: 1h släpp innan man tar paus. Helst ska man inte låta hunden gå lika hårt som vanligt men det är ju inte så lätt med en jakthund som är på släpp så man får då korta ner släppen istället  ;)