Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Ja Zakke  är Zingos lillebror (fast redan  tyngre, 18 kg sist jag vägde).

Nej han är inte fet!

Vi var och hälsade på hos uppfödarna i Boliden i Torsdags. Hemskt trevlig, och vi fick lite praktiska råd.

Han fick testa duvor o det var trevligt.Första ståndet!!!! 

Här är det ca 10cm nysnö. I morse var det -20 .

Tänker försöka med bilder men hittar inte kabeln mellan kameran o datorn.

• Svar 3,8k
  • Visningar 495k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Lite bilder skulle inte vara så tokigt jimbolo ;)

Publicerat
Ibland går de inte riktigt som man planerat  :-

Såg till att fodra hunden ordentligt med högenergifoder inför en heldagsjakt i lördags.

O nog va han full av energi på lördagen  :o

Nu visade det sig blivit -9 o ordenligt vass skare som inte bar hunden.

Inte att tänka på att ta med hunden eller släppa mer än för kisspaus.

Gissa hur olycklig hunden blev o vem som fått ta tråkiga asfalts promenader till leda efter detta  :-[

Själv tog jag en kortare tur på skidor medans hunden fick ta en extra tupplur i bilen. Inte en fjäder!

Kunde lika gärna vänt hem men ibland straffas man av sin envishet.

Kunde dock träna lite vändsignaler i bilspåret på vägen hem  ;D

De har blivit ruggigt tyst i denna tråd.

Ni lever väl än efter Nyårsfirandet alla bretonvänner eller har ni snöat fast på fjället?

Appropå det! Hur ser de ut med snö o fågel på olika fjäll/delar av landet?

Har de satt sig tillräckligt för att ta med hund på träning/jakt????

Här uppe i Kiruna har det inte gått att jaga med hund sedan slutet av oktober. Snön kom tidigt, det kom mycket och den var/är lös, så hunden sjunker som en sten. Han får hoppa upp och ner ur snön och ser mer ut som en känguru än en Breton... Lite trist att säsongen är så kort här, men det är bara att gilla läget. Nu har vi kallt också (-20 i helgen). Safir bryr sig inte, men husse fryser.. :D Brukar låta han springa bort lite energi på skoterspåren utanför stan, mer blir det inte. Men snart kommer snön bli lite mer packad och då kommer det nog att gå bättre. Men det dröjer nog till slutet av mars skulle jag tro. >:(

Nu är det nog 80-90 cm snö.

Jag ska ta och försöka fota Safir och lägga ut bilderna. Han är ju nu 14 månader, tiden går fort... :o Men först får jag vänta tills solen kommer tillbaks, nu är det så mörkt ute så det är svårt att fota.

Publicerat
  • Författare
Lite bilder skulle inte vara så tokigt jimbolo ;)

Jo tack detsamma "Ella"  ;)

Har lite haveri med kameran för  tillfället så de blir glest med bilder.

Använder samma kamera över som under vattnet så att de blir slitage får man räkna me.

O de e försent att be tomten om en ny   :'( >:(  :'(

Inatt spöregnade det här i krokarna så kanske man kan få sig en tur med jycken i helgen igen  ;D

De har ju lovat massor med snö, hoppashoppas.

Vill ju trots allt ha "lite" toppjakt ockå i år. O de int långt kvar på den säsongen  :'( :'( :'(

Har vi nå Bra bretonfolk i Åsele/Villhelmina som man kanske kunde hälsa på o få sig en RIKTIG toppjaktstur?  ;) ;D ;D

Publicerat
  • Författare
Tänker försöka med bilder men hittar inte kabeln mellan kameran o datorn....

Tog tid att hitta kabeln ;) Köp en ny vetja  ;D ;D

Jag ska ta och försöka fota Safir och lägga ut bilderna....

E ni så förslöade av julmaten att det tar 14dar att hitta kameran *asg*  ;D ;D ;D

Nä nu va ja stygg. Men de e bara för att få igång tråden.

Här har de regnat i veckan o sen har kylan slagit till.

Tror skaren ska hålla riktigt bra för min Zingo, endast 14kg tung, i helgen.

Lite roligt hur valpar ur samma kul utvecklas så otroligt olika.

Zingo e mager men hans kullbror Zatto e stor(höjden) o tung.

Hörde av C&L att Zakke e lite som Zatto.

De kan väl vara på gott o ont. Skulle gärna se att Zingo kunde lägga på sig lite men samtidigt trampar han sist igenom skaren :)

Får välan se om de blir nå valpträff för Boliden-köparna framåt våren.

Annars blir de välan i Tjärnberg.

Har föresten pratat med Mattiaspå HUNDSKOLAN VISION om en del 2 av Tjärnbergskursen o de va han mkt villig till.

Ska prata med det reg.ombud som ska hålla i trådarna i år.

Inte helt ointressent, eller vad tycker ni????

Publicerat

Ja ja ja ja ja ja, bilder kommer när jag fått tummen ur *piiiiiiip* och fotat. ;):) Det är inte ofta jag har kameran med mig när det inte är jakt.

Var glad att Zingo inte väger så mycket, jag ser många fler fördelar med en lätt hund än med en tung. Safir väger ca 16-17 kg kanske, jag har inte vägt honom på ett par månader nu. Om jag fotar honom nu så har han en blå fläck på pannan, snyggt... Han var lite för nyfiken på vad barnen satt och målade här i veckan. :D Finns färgteckningen vit/orange/blå med i rasstandarden? ::) ;D

Nu har vi svinkallt men jag ska försöka fota till helgen. Men lovar ingenting, känner mig själv. ::):P

Publicerat

Tjärnberg var/är en kanon dressyrkurs!!!!!!!

Men vad menar du med del2? Ska det bli samma som senast eller ska man gå på fjället två hela dagar och träna där när hundarna är släppta??

Förhoppningsvis har ju jag snart en ny liten odåga som skall tyglas, men den lär nog vara något för liten för att gå en sådan kurs  :( eller kanske inte ::) Det skall börjas i tid  ;D

Nåja, först skall det tillverkas valpar och sedan får vi se längre fram. Man kan ju rådgöra med Mattias den dag det blir aktuellt! Bra kurs är det iaf. Man lär sig hundarnas tänk och tyda deras beteenden i olika situationer och framför allt hur hunden uppfattar de olika saker som jag gör!!!

Men det känns som att det är onödigt att gå kursen med min gamling ett år till.......hon är ju fullärd.....*host* ::) .......så dyker jag upp på kursen skall jag nog ha en ny förmåga att träna med. ;D

Publicerat
  • Författare
Tjärnberg var/är en kanon dressyrkurs!!!!!!!

Men vad menar du med del2? Ska det bli samma som senast eller ska man gå på fjället två hela dagar och träna där när hundarna är släppta??

Såhär skriver Mattias ang en del 2 men självklart kan man önska annat innehåll om intresse finns:

"...ett steg 2 skulle helt klart kunna vara en möjlighet att genomför. Det upplägg jag tänker mig där är en dag förberedande träning på tam fågel och sedan två hela dagar på fjället med singelsläpp, parsläpp, apportering och hopp om bra fågeltillgång. Så snart det är spikat lägger jag ut om detta på hemsidan."

Bra träning innan jaktstart för alla hundar tycker jag!

Publicerat
  • Författare

Dagens tur gav följande resultat:

1 stånd på tjäder i träd, 1 stånd på  orrflock i träd (eller så va de räven som var precis utom hagelavst.), 1 stånd på marksittandes orre.

Sen hade husse 3 orrhönor i kikarsiktet utöver det.

Tyvärr kom den därnia jämthunden in i bilden då vi hade arbete på markorren.

Kanske blev nyfiken på de tidigare skotten. JA jag sköt bom idag (hagel)  >:(  Hållet var nog lite drygt!

Men ingen i säcken. Men de va en av de finaste o roligaste turer jag gjort detta år.

Runt 4dm snö så Zingo va ganska slut på em. Skutta fram som en känguru! :)

Synd att kameran inte funka för de va FIIIINT ute idag.

Publicerat
  • Författare

Finns de fler än jag som har en hund som ÄLSKAR snö.

Lyckades efter lite knackande o skakande få liv i kameran men jag tror inte på de konceptet i längden.

Har dödat en tv så  :-

Men lyckades ta bilder gjorde jag ändå  ;) ;D :D

post-399-1168814277_thumb.jpg

Publicerat

Fin hund du har! :)

Publicerat
  • Författare

JAPP

O här kommer en "nästan" lika fin!  ::) ;D :D

ZAKKE (Zingo:s lillebror) Hoppas du ble nöjd "FIN"

post-399-1168816123_thumb.jpg

post-73-1168816123_thumb.jpg

Publicerat
Såhär skriver Mattias ang en del 2 men självklart kan man önska annat innehåll om intresse finns:

"...ett steg 2 skulle helt klart kunna vara en möjlighet att genomför. Det upplägg jag tänker mig där är en dag förberedande träning på tam fågel och sedan två hela dagar på fjället med singelsläpp, parsläpp, apportering och hopp om bra fågeltillgång. Så snart det är spikat lägger jag ut om detta på hemsidan."

Bra träning innan jaktstart för alla hundar tycker jag!

Ja helt klart superbra träning inför jaktstart och skulle jag satsa på fler prov och hon var några år yngre skulle jag deffenitivt fara dit med henne. Det är ju dessutom väldigt trevligt att vara på ett ställe där alla har samma sak gemensamt: breton & jakt med breton  :D

Publicerat

Fina bilder på Zakke och Zingo! Jag ser dragen från deras mor i dem båda  ;)

Publicerat

JIMBOLO.

Tack för hjälpen, med att visa Zakke!

Publicerat
  • Författare

De va så lite så. Bara till o skicka fler bilder om du behöver mer hjälp!

Ser att Zakke e otroligt lik Zingo i pälsen, som han såg ut i den åldern. Alla dessa virvlar :)

Hur ser de andra kullsyskonen ut?

1: kullen e de bara Zingo som har dessa virvlar vad jag vet.

Publicerat
Finns de fler än jag som har en hund som ÄLSKAR snö.

Lyckades efter lite knackande o skakande få liv i kameran men jag tror inte på de konceptet i längden.

Har dödat en tv så  :-

Men lyckades ta bilder gjorde jag ändå  ;) ;D :D

Fina bilder på fin hund  ;D

Är just nu "hemmapappa" med en Bretonvalp på drygt 11 veckor, ´min första Breton.

Att det kan finnas så mycket vilja i en så liten hund har jag svårt att begripa, är helt slut efter en dag med Birk som han heter. :D

Publicerat
Är just nu "hemmapappa" med en Bretonvalp på drygt 11 veckor, ´min första Breton.

Att det kan finnas så mycket vilja i en så liten hund har jag svårt att begripa, är helt slut efter en dag med Birk som han heter. :D

Kul med en Breton-frälst till! Visst är det tempo med valp? Fullt ös, medvetslös. Tar aldrig slut. ;D

Safir är dryga året nu och HEL-vild! Viljan blir bara större o större med tiden! Om jag inte hade börjat dressyren tidigt (från ca 10 veckor) så hade jag med min kunskap varit i det närmaste chanslös att tygla energin han har nu. :)

Micke Palo låter som ett norrbottensnamn, kommer du här uppifrån?

Publicerat
Kul med en Breton-frälst till! Visst är det tempo med valp? Fullt ös, medvetslös. Tar aldrig slut. ;D

Safir är dryga året nu och HEL-vild! Viljan blir bara större o större med tiden! Om jag inte hade börjat dressyren tidigt (från ca 10 veckor) så hade jag med min kunskap varit i det närmaste chanslös att tygla energin han har nu. :)

Micke Palo låter som ett norrbottensnamn, kommer du här uppifrån?

Jepp, bor i Malmberget!

Ja, det gäller nog att vara hård på dresyren, det är första hunden jag har själv, hade en Setter tillsammans med farsan tidigare.

Det finns mycket jag måste lära mig, chansen är väl 90% att man jag gör vissa tabbar, men det får man väl ta  ;)

Publicerat
  • Författare
Ja, det gäller nog att vara hård på dresyren, det är första hunden jag har själv, hade en Setter tillsammans med farsan tidigare.

Det finns mycket jag måste lära mig, chansen är väl 90% att man jag gör vissa tabbar, men det får man väl ta  ;)

Välkommen in i denna tråd!

De finns inga dumma frågor så bara fråga på.

Min Zingo, som e 22mån nu, är ockå min första hund. Riktigt odrägligt vild som ung  ;D

Jag har behövt en hel del hjälp igenom hans utveckling o lärt mig massor!

Vist gör man misstag men man kan undvika en hel del genom att läsa o fråga sig fram ockå.

Ang vara hård i dressyr håller jag ej med men det är viktigt att man visar ett tydligt LEDARSKAP.

Åtm. jag skiljer på dressyr och ledarskap.

Första tiden är jätterolig o man kan leka fram många grundläggande saker inför dressyren som kommer senare.

Hoppas vi får se lite bilder för de e ju SÅÅÅÅÅ söt som valp.  :D

Publicerat
Välkommen in i denna tråd!

De finns inga dumma frågor så bara fråga på.

Min Zingo, som e 22mån nu, är ockå min första hund. Riktigt odrägligt vild som ung  ;D

Jag har behövt en hel del hjälp igenom hans utveckling o lärt mig massor!

Vist gör man misstag men man kan undvika en hel del genom att läsa o fråga sig fram ockå.

Ang vara hård i dressyr håller jag ej med men det är viktigt att man visar ett tydligt LEDARSKAP.

Åtm. jag skiljer på dressyr och ledarskap.

Första tiden är jätterolig o man kan leka fram många grundläggande saker inför dressyren som kommer senare.

Hoppas vi får se lite bilder för de e ju SÅÅÅÅÅ söt som valp.  :D

Tack tack!

Bilder finns, är det någon som har något bra tips på var jag kan lägga upp dom?

Just nu funderar jag mest på:

Inkallning, jag märker redan att han har börjat tjura lite, jag säger bara "kom hit" en gång, kommer han inte så springar jag ifatt han och plockar in han eller så går jag bara iväg. ( Settern hade vi alltid svårt att få in under jakt, det tyckte jag var fruktansvärt enerverande)

Några bra tips där?

Övrig dressyr, ibland går han helt överstyr och har ett fruktansvärt humör om man försöker få han att tex låta bli att tugga på blommorna, har fått tipset att man ska hålla fast hunden till denne har lugnat ner sig, vad tror ni om det?

Ensam hund, vi undviker att lämna hunden ensam så mycket det går (även i framtiden), men trots allt så måste han kunna klara sig i en timma iaf så att man kan åka och träna eller handla, nu har jag bara tränat 5 min åt gången och det verkar fungera rätt bra. Tänte att man kanse sedan öka till en kvart ett par gånger om dagen.

Hur gör du/ni?

ja, jag vet inte det var väl ett par dumma frågor iaf :)

Publicerat

Det finns inga dumma frågor!

När du skriver svar i tråden finns det något som heter "Ytterligare tillval" Där lägger du in bilderna. Men kolla storleken för dom får inte vara hur stora som helst!

Snabba tips i brist på tid:

Lär valpen i miljö utan störning vad "hit" betyder........kalla aldrig in hunden om du på förhand vet att den mest troligt inte kommer att komma. Då underminerar du ditt kommando. Det är bättre att då direkt hämta valpen och istället sedan under kontrollerade former träna "hit".

Träna ledarskap för att få hunden lugn. Får du ledarskap så kommer valpen bli mer öppen för vad du gillar och ogillar.

När du lämnar hunden ensam så tala alltid om för valpen att du går men kommer tillbaka. Då börjar den lära sig att du alltid kommer tillbaka. Du ska inte "smita" ut när valpen sover och vara borta när den sedan vaknar då kan den börja förfölja dig för att den är rädd att du försvinner. Att sedan lämna valpen när den börjar vara trött är ett annat knep. Går helt enkelt smidigare då. Den vet att du försvinner en stund men är trött och somnar snabbt när det blir lugnt.

Ser fram emot bilder på ditt nyförvärv!!!

Publicerat

Ett par bilder (om det fungerar)

Ett par bilder från morgonpromenaden:

6745770.jpg?0

6745771.jpg?0

Och lite bus med en Breton från samma uppfödare:

6745772.jpg?0

6745769.jpg?0

Och ibland så frå jag hjälp på jobbet..

6746142.jpg?0

Publicerat

Micke Palo: Men gud vad vacker hund!

Jag och sambon är så sjukt sugen att skaffa en breton, men just nu går det inte pga jobbsituationen (Pendlar=ej tid)

Dock har jag kanske ett nytt jobb på gång så jag slipper pendla och får lite mer fri arbetstid. Då blir det en breton, förhoppningsvis till sommaren!

Publicerat
Micke Palo: Men gud vad vacker hund!

Jag och sambon är så sjukt sugen att skaffa en breton, men just nu går det inte pga jobbsituationen (Pendlar=ej tid)

Dock har jag kanske ett nytt jobb på gång så jag slipper pendla och får lite mer fri arbetstid. Då blir det en breton, förhoppningsvis till sommaren!

Tackar!

Ja själv så har jag flextid och ska nog få det att gå ihop, men nog kommer jag och min sambo att behöva lite hjälp av min far och bror för att få det att fungera.

Men grymt roligt är det! ;D