Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Förlåt att jag släckte den pyrande elden och gjorde din vardag lite tråkigare. ;) ;D

Och angående morkulla så har jag inte ens sett en sån i hela mitt liv... :-[ Antingen för att jag inte letat eller för att de inte finns här, vet inte vilket. :)

Jag har jagat hare med stövare en gång i mitt liv i Svanstein i tornedalen och det var en enormt spännande jakt! Lite kontraster mot fågeljakten då man går hela dagarna. Vi gick efter en grusväg, släppte hunden och gjorde en kaffe-eld. Sedan tog hunden upp en hare (eller vad det nu heter) och drev den medan vi satt o drack kaffe i lugn och ro. Tog efter ett tag varsitt pass och sköt haren efter ett par svängar. Men det var spännande att höra hunden komma närmare och närmare när haren buktade (eller vad det heter...)!

Jepp,vi kallar den oxå hare... :D

Måste väl på sätt å vis beklaga att det bara är traditionell stövarjakt på hare du fått uppleva...rävjakt är i en helt annan dimension.Men jag ska inte gå in alltför djupt på det här eftersom det är en tråd om Breton.Däremot så finns det ju ett par jaktdagböcker du kan läsa...om riktig rävjakt..

Ska försöka ta tag i min vardag själv...verkar ju inte få mkt hjälp från utomstående tyvärr... :(

• Svar 3,8k
  • Visningar 498,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Morkullorna finns i hallonrisena och granskog. Dom är väldigt stationära har man hittat en så kan man träna på den igen om någon dag.(väldigt  bra träningsfåglar och billigare än rapphöns :) )

Har man små hål i myrstackarna så finns morkullorna där synd bara att bästa jakten är i november här i dalarna när alla kommer norrifrån.

I norrbotten flyttar dom när första snön kommer och inga insekter finns kvar. Jag har jagat med jaktspaniel i Pite och där finns de mycke kullor.

Så med en ståendehund,  beper och visselpipa så bör dom gå och jaga i hela sverige :)

Publicerat
  • Författare

Jag brukar se hur mkt morkullor som helst överallt utom just på min jaktmark  :'( :'( :'(

Ska kolla upp lite andra marker inför kommande midsommarjakt på morkulla!

Eller hur ble de me de nu?

Måste man vänta nån dag för att öva på morkullan? Flyger de så långt?

Publicerat

Men finns de så högt upp som i Kiruna? Borde ha sett någon efter 20 år i skogen... ;) Fast som sagt, vet man inte vad man letar så hittar man inte... ;D

Jepp,vi kallar den oxå hare... :D

Nu var du slug som en räv! :-*

Måste väl på sätt å vis beklaga att det bara är traditionell stövarjakt på hare du fått uppleva...rävjakt är i en helt annan dimension.Men jag ska inte gå in alltför djupt på det här eftersom det är en tråd om Breton.Däremot så finns det ju ett par jaktdagböcker du kan läsa...om riktig rävjakt..

Har läst, riktigt spännande!

Ska försöka ta tag i min vardag själv...verkar ju inte få mkt hjälp från utomstående tyvärr... :(

Försöka duger! Skapa en tråd "Fördelar/nackdelar med olika stående fågelhundsraser?", då smäller det värre än på nyårsafton! ;):D

Publicerat
Jag brukar se hur mkt morkullor som helst överallt utom just på min jaktmark  :'( :'( :'(

Ska kolla upp lite andra marker inför kommande midsommarjakt på morkulla!

Eller hur ble de me de nu?

Måste man vänta nån dag för att öva på morkullan? Flyger de så långt?

nä dom flyger bara nåra hundra meter så nåra fågelkontakter får man på samma fågel.

Publicerat

Hej !

Var det flera än jag som tränade vatten apport i sommarhettan?

Verkar vara en medföddgen i den hära rasen har två "badjävlar" ;D

Så jag brukar ha med en appotrör under andjakten.

post-1210-1166108926_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jajemen  ;D

Bad o vattenapport på dagarna o sen en cykeltur i sommarnatten  ;D

Däremot filmade jag bara apporterna men så här såg de ut efteråt :)

Publicerat

Sista gräsanden jag sköt så var det is vid stranden men det gick bra ändå.

Synd bara att det var så dåligt fotoljus.

post-1210-1166125176_thumb.jpg

Publicerat

Fina bilder på en väldigt fin ras ni lagt ut  :)

Vi e HELT överens om att BRETON e lite bättre än alla andra fågelhundar  ::)

Ellerhur "Rosen, Ella, GG mfl"   ;) ;D ;D ;D

Å hoppla... är vi det  :-  ::)  ;D

Tycker du överdriver en aning, kan tänka mig Breton som nummer två eller tre bland fågelhundarna.

Vilken som är bäst vet vi redan, eller hur  ;D

Men finns de så högt upp som i Kiruna? Borde ha sett någon efter 20 år i skogen... ;) Fast som sagt, vet man inte vad man letar så hittar man inte... ;D

Jodå Rosen, jag såg två kullor flyga nedanför Lossabacken förra sommaren när jag körde förbi där, så dom finns.

I Masugnsbyn är det ganska gott om morkullor, har haft två kullar bara ett stenkast från stugknuten.

Jag skjuter inte denna fågel, men dom är roliga att träna hundarna med  :)

Publicerat
  • Författare

Ursäkta "SEGER"  ::)

Jag håller med dig!

BRETON e både 1, 2 o 3

För bäst vet vi ju att de e!

Publicerat
  • Författare

Har kommit fram till att jag har en bit kvar innan lille Zingo e redo för att gå prov i ökl.

Vi har tex aldrig fått till en avance då fågeln alltid gått innan jag kommit fram till hunden!

Han har aldrig gått i parsläpp med allt vad det innebär tex sekundering mm!

Ni som har hundar o gått lite prov, hur gick ni tillväga?

Avancen kräver ju trygg fågel o parsläpp/sekundering kräver ju fler hundar!

Tossåsen e ju perfekt att öva detta på men har ni ngr andra tipps? Skulle ju gärna köra lite träning innan dess!

Känns lite kymigt att första provet ska va i ökl för vi missar vi ukl med 10 dar bara  :'(

Men så smäller välan ett pris i ökl högre iof.

Alla tipps mottages!

Publicerat

Kör enl. Mattias avans träningingsmetod som han beskrev i Tjärnberg. Kort förklaring.

Du har en godisbit några meter framför hunden och när du säger "JA" "Avans" eller vad du nu använder för avans kommando så får hunden ta godisen. Med träning så kastar den sig tillslut över godisen och vet då att den ska göra så när den får kommandot i skogen.

Poängen är att då har du givetvis tränat in så att hunden har i ryggraden att fågel som flyger = sitt. Detta medför att du får en bra avans + lugn i flog!  ;)

Publicerat
  • Författare

Hittade Zingo sittandes på ståndplatsen förra helgen å de om nåt tyder väl på att de lilla trollet lärt sig lugn i flog  ;D

Hemma kör vi med avanceplatta men har inte tagit ut de i skogen än.

Kanske dags att börja.

Har varit försiktig med avancen då Zingo va lite het/okunnig på skogsfågel tidigare i höst.

Men nu när de e dags trycker de ju inget.

Sekundering då??????

Publicerat

Ja du det är det bästa tips jag kan ge dig. Sedan får du gå framåt i den takt som du tror är lämplig för Zingo och fungerar det inte så backa tillbaka och träna lite mer på föregående moment.

När det gäller sekundering har jag ingen aning om hur man kan träna det annat än att ha en annan hund med sig ???

Men just för provet så är det sällan som det blir sekundering. Oftast så blir så att man kallar in hunden innan den hinner få chansen att sekundera!

Publicerat
Hittade Zingo sittandes på ståndplatsen förra helgen å de om nåt tyder väl på att de lilla trollet lärt sig lugn i flog  ;D

Hemma kör vi med avanceplatta men har inte tagit ut de i skogen än.

Kanske dags att börja.

Har varit försiktig med avancen då Zingo va lite het/okunnig på skogsfågel tidigare i höst.

Men nu när de e dags trycker de ju inget.

Sekundering då??????

Sekundering tränar man genom att leda upp unghunden från sidan till en annan stående hund ,hunden skall fatta stånd genom synintrycket .Det är väl inte ofta det blir aktuellt på ett prov men visst är det snyggt när din hund respekterar en annan hunds stånd.Om du är rädd att hunden ska vara trög i resningen så blir han förmodligen det. :- Vad är en avanceplatta ??? 
Publicerat
  • Författare
Om du är rädd att hunden ska vara trög i resningen så blir han förmodligen det. :- Vad är en avanceplatta ??? 

Om de e ngt jag inte varit rädd för e de avancen. Men förra helgen vägra han gå fram då han stod för fågel.

Själv trodde jag de va tomstånd. Har nämligen varit en hel del sådana en tid nu  :-

Men tillslut fick jag fram han o de visa sig då att det var fågel som löpt undan.

Om de var en engångsförteelse får vi se imorgon förhoppningsvis.

Möjligt att jag ryat lite hårt åt han då han stött fågel tidigare o att detta visar sig nu.

Som sagt har jag aldrig sett honom uppträda på detta vis förut.

Om du tittar på Linas beskrivning av inlärning av Avance, enligt Mattias/HunkolanVision, osså lägger du till en platta där man lägger godisen.

Då har du vipps en avanceplatta.

Enligt Mattias på HundskolanVision blir hunden både fastare i stånd samt snabbare i avance av denna träning.

Återstår o se :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

God Jul o Gott Nytt År

ALLA Bretonvänner o Breton-wannabees  ;D

önskar: Jimmy o Zingo -H-sand

Publicerat

Tack detsamma önskar då en Breton-wannabe...    8)

/Henke

Publicerat

Gott Nytt År!

Tycker att ni har sommnat in av all julmat!

Brukar läsa era rader men nu verkar ni behöva en injektion nytt blod.

Zakke heter hunden! 8 månader i dag.

Ja han är också från Boliden, men vi bor i Boden

Publicerat
Gott Nytt År!

Tycker att ni har sommnat in av all julmat!

Brukar läsa era rader men nu verkar ni behöva en injektion nytt blod.

Ja nu är julen över så då har man lite tid över att skriva några rader igen  ;D

Kul med ännu en Bretonägare! Lite bilder av Zakke också skulle vara riktigt kul!

Publicerat

Gott nytt år!!

Det har blivit lite dator-tid och mycket mat-tid ett par veckor nu...

Nu är julen äntligen över och man är tillbaks på jobbet. Julen är välkommen, men det är skönt när den är över också. Har varit bortrest och hundledig i en vecka över julafton och det var både skönt och trist men nu är familjen "hel" igen!

Publicerat
Gott nytt år!!

Det har blivit lite dator-tid och mycket mat-tid ett par veckor nu...

Nu är julen äntligen över och man är tillbaks på jobbet. Julen är välkommen, men det är skönt när den är över också. Har varit bortrest och hundledig i en vecka över julafton och det var både skönt och trist men nu är familjen "hel" igen!

Lite ledigt från jobbet har man ju haft...däremot inte hundledigt...tvärtom.Med tjejen på besök å knappt hälften av hennes hundar gjorde att det var 10 st här..men det har ju sin charm ändå.Nog är det lite trist att vara  utan hund ändå...även om de kan vara bekvämt ibland..

Publicerat
  • Författare

ÅHHHHH

Zingo:s lillebror måntro?

Nog ska de skrivas här! Bara varit bort till Skåne en sväng i jul.

Kom nyss hem.

På tors bär de av till skogs igen  ;D

Få se hur de går då :)

Publicerat
  • Författare

Hur går de för er andra?

Har ni fören så de fortf. går att jaga över hunden?

Själv var jag ut o gick en bra tur med Zingo i 2-3dm blötsnö igår.

Hann inte långt förrän de var stånd o fälld fågel (hagel/orre) med hyffsad apport. Gick lite sakta tyckte jag men så fick han vänta ett bra tag för att avdramatisera själva floget o skottet.

De var tungjobbat för hunden de märktes. Sällan jag ser honom ta slut men igår gjorde han de nästan men så pausa vi inget då fikat stanna hemma av ngn märklig anledning  :-[

Sen gick o gick vi för att få vinden rätt men icke. Skogen e lynnig med vindförhållande o jobba med en unghund i de förhållanden känns som att pissa i motvind  :'(

JAG stötte en tjäderhöna, 4m, o sen sprang vi på en orrflock , allt i medvind förstås.

Men de bestod mest av hönor så de gjorde inte så mkt ur hundperspektiv.

Han e mest med för att lära-nöta sig apportera men får jobba en hel del, då ingen fågel finns i topp verkar de som.

Imorgon ska de bli en heldag men föret verkar bli skarpt så han får nog mest gå fint vid sidan imorgon o förhoppningsvis testa apportera ngr tjädertuppar :)

Skulle va kul o höra hur ni andra jagar/tränar just nu.

Här är de som sagt fullt jaktbart över hunden fortf.

Publicerat
  • Författare

Ibland går de inte riktigt som man planerat  :-

Såg till att fodra hunden ordentligt med högenergifoder inför en heldagsjakt i lördags.

O nog va han full av energi på lördagen  :o

Nu visade det sig blivit -9 o ordenligt vass skare som inte bar hunden.

Inte att tänka på att ta med hunden eller släppa mer än för kisspaus.

Gissa hur olycklig hunden blev o vem som fått ta tråkiga asfalts promenader till leda efter detta  :-[

Själv tog jag en kortare tur på skidor medans hunden fick ta en extra tupplur i bilen. Inte en fjäder!

Kunde lika gärna vänt hem men ibland straffas man av sin envishet.

Kunde dock träna lite vändsignaler i bilspåret på vägen hem  ;D

De har blivit ruggigt tyst i denna tråd.

Ni lever väl än efter Nyårsfirandet alla bretonvänner eller har ni snöat fast på fjället?

Appropå det! Hur ser de ut med snö o fågel på olika fjäll/delar av landet?

Har de satt sig tillräckligt för att ta med hund på träning/jakt????