Publicerat Februari 6, 200719 yr Författare Visst får du fråga! Zingo e fortf ung, idag ca:23mån, o lär inte bli mindre i söket! Tycker inte om då han fattar stånd 200m eller mer ut i tät skog. Har inte hänt ofta men de har hänt o då e jag inte glad!!! O fågeln har ofta hunnit gå innan man hinner dit ändå. Sen tycker jag att de mer e en känsla man får hur ofta hunden ska visa upp sig. Har gått efter skogsvägar för att kolla hur han beter sig o då gör han helt rätt men i skogen ser man inte detta vilket gör att jag tappar kontrollen vart hunden befinner sig. Ofta går han en 20-50m framför mig o kollar hela tiden in vart jag e. Kommer han för långt ifrån kommer han in en bit o jobbar vidare framåt. Skulle jag tycka de va okej i skogen skulle jag inte se min hund förrän han fattat stånd. På fjället funkar de fint men i skogen vill jag att han visar upp sig oftare med jämna mellanrum o inte jobbar allt för långt framför mig. Ang sidförflyttningar tycker jag att 100m- MAX 150 räcker gott för en unghund som min!
Publicerat Februari 7, 200719 yr Hur lång söker Zingo ut på fjäll? När det gäller skogssök så kan det ju variera enormt. För du kan helt plötsligt gå i väldigt tät skog ett tag och då bör hunden dra ihop söket och kommer du till lite öppnare skog och kanske en myr så kan ju hunden söka ut betydligt längre. Mitt mål är att ha en hund som självmant anpassar sig utifrån den terräng den befinner sig i så jag tycker att det är svårt att säga hur långt ut hunden skall söka för det beror på hur tät skog man jagar i.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Ang sidförflyttningar tycker jag att 100m- MAX 150 räcker gott för en unghund som min! Det är svårt att ange i meter vad som är lagom, men om man ska försöka så håller jag med dig om 100-150 meter. Ok, med elektronik och ett jättesök så kanske man kan få en fågel mer då och då. Men är det inte roligare att ha hunden närmare så man ser vad som händer? Det är också som du säger en känsla man får om hunden är nog nära eller inte. Finns inget drygare än att gå i riktig snigelfart för att inte stöta fågel själv när hunden är långt ute åt sidan för länge. Det är också superdrygt att leta en hund som står någonstans inom en radie på 300 meter. Det kan ta hur länge som helst att hitta honom!! Hur lång söker Zingo ut på fjäll?När det gäller skogssök så kan det ju variera enormt. För du kan helt plötsligt gå i väldigt tät skog ett tag och då bör hunden dra ihop söket och kommer du till lite öppnare skog och kanske en myr så kan ju hunden söka ut betydligt längre. Mitt mål är att ha en hund som självmant anpassar sig utifrån den terräng den befinner sig i så jag tycker att det är svårt att säga hur långt ut hunden skall söka för det beror på hur tät skog man jagar i. Det är ju det optimala. ;D ;D Om man har en hund som går så kan man gå runt med ett leende hela tiden och njuta!
Publicerat Februari 7, 200719 yr Det är ju det optimala. ;D ;D Om man har en hund som går så kan man gå runt med ett leende hela tiden och njuta! Är det inte alltid så när man jagar : ;D
Publicerat Februari 7, 200719 yr Är det inte alltid så när man jagar : ;D Ja, just det. Så är det alltid. Och svag vind, +6 grader, solsken, fast stånd i riskanten(obs! inte inne i högriset!), en kull på 10 fåglar går upp, dubble, fullkomlig RIOS, klockren apport. Och allt detta endast 300 meter från bilen. : ;D Sedan vaknar man och åker till jobbet....
Publicerat Februari 7, 200719 yr Ja, just det. Så är det alltid. Och svag vind, +6 grader, solsken, fast stånd i riskanten(obs! inte inne i högriset!), en kull på 10 fåglar går upp, dubble, fullkomlig RIOS, klockren apport. Och allt detta endast 300 meter från bilen. : ;D ;D Ja precis så brukar våra jaktturer vara ;D
Publicerat Februari 19, 200719 yr Författare Nu börjar träningveckan i Tossåsen samt vårvinter provet i Vemdalen närma sig! Fler än jag som tänker delta? Tossåsen far jag upp de sista dagarna på fre-sön.
Publicerat Februari 20, 200719 yr Oss kommer ni inte träffa på träningen i Tossåsen, så jag vill givetvis ha rapporter och bilder därifrån!!! ;D
Publicerat Februari 20, 200719 yr Nu börjar träningveckan i Tossåsen samt vårvinter provet i Vemdalen närma sig!Fler än jag som tänker delta? Tossåsen far jag upp de sista dagarna på fre-sön. Lycka till med hund o skidåkning! Ta inte skidor med stålkanter! Jag hoppas få läsa några rader om era bravader!
Publicerat Februari 22, 200719 yr Författare Jag har inga större förväntningar för då kan de bara bli sämre. :- Jag tar fjällprovet som en träning inför storbravaderna men gör han de han kan bäst så lär de bli pris ;D Var ut o pulsa runt i snön lite o träna ett par apportsök med hunden. De va så mkt puder att jag våga inte kasta fågeln nå långt från spåret vilket också ledde till omedelbar kontakt eftersom hunden inte var dummare än att ta mitt spår. :-[ Ibland e man dummare än tåget. Vad annat skulle han göra då de var 1m lössnö o stackarn e bara 50hög Men själva apporten gick rätt genom ospårad snö. Såg rätt festligt ut de få gångerna man såg honom Han släppte inte fågeln en gång utan gick som en ångvällt rätt genom snön o kom upp emellanåt, på sälars vis, o kippa efter luft ;D O GLAD VA HAN! Körde nå kortare kastapporter för att se om han fixa dem o de gick som en dans. Sen var de ren rastning tills vi kom till bilen. Där var de lite mindre o mer packad snö. Husse pulsar ut i kringel i krokar för att förvilla hunden o får fågeln en bit iväg från spåret. Hunden har intresserat sig för annat o ser inget o husse e mkt nöjd med sitt arangemang (o svettig till tusen). Skickar hunden som går rakt på fågeln o allt e över på mindre än 30sek. Tja va ska man säga :- Hunden gjorde kanonjobb o husse stog med hakan vid knäna ö förbanna att snöskorna låg hemma.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Har anmält mig till Abisko-provet i april. Har liksom jimbolo inte några större förväntningar på resultatet, men det ska bli kul att se andra hundar jobba och få lite tips och råd från andra förare. Safir är ganska omogen och busig, hoppas han koncentrerar sig på söket bara. Men jag tror att han förmodligen kommer spendera de första minutrarna i släppet med att försöka få fatt i den andra hunden för en brottningsmatch... :- Det ska bli kul med lite träning på vårripor! Strax är det lite vänligare väder för det. Just nu är det -20 grader och styv kuling. Håller på att frysa arslet av mig bara jag går till bilen på morgonen..
Publicerat Februari 23, 200719 yr Har anmält mig till Abisko-provet i april. Har liksom jimbolo inte några större förväntningar på resultatet, men det ska bli kul att se andra hundar jobba och få lite tips och råd från andra förare. Safir är ganska omogen och busig, hoppas han koncentrerar sig på söket bara. Men jag tror att han förmodligen kommer spendera de första minutrarna i släppet med att försöka få fatt i den andra hunden för en brottningsmatch... :- Vad roligt att du tänkt gå prov!!! Oroa dig inte för att han springer efter andra hundar. Dom brukar oftast ge sig efter nån minut. Det är nyhetens behag så att säga innan jaktlusten tar över! Om inte så sätter domaren ihop honom med någon mer erfaren hund som verkligen visar honom att h*n inte vill ha honom i hasorna vilket gör att han återgår till fokus på dig och fågel! Unghundssyndrom kallas det
Publicerat Februari 24, 200719 yr Har anmält mig till Abisko-provet i april. Har liksom jimbolo inte några större förväntningar på resultatet, men det ska bli kul att se andra hundar jobba och få lite tips och råd från andra förare. Safir är ganska omogen och busig, hoppas han koncentrerar sig på söket bara. Men jag tror att han förmodligen kommer spendera de första minutrarna i släppet med att försöka få fatt i den andra hunden för en brottningsmatch... :- Det ska bli kul med lite träning på vårripor! Strax är det lite vänligare väder för det. Just nu är det -20 grader och styv kuling. Håller på att frysa arslet av mig bara jag går till bilen på morgonen.. När är provet i Abisko? skulle vara intressant att vara med och studera hur proven går till och vilken klass det är på hundarna..
Publicerat Februari 24, 200719 yr När är provet i Abisko? skulle vara intressant att vara med och studera hur proven går till och vilken klass det är på hundarna.. Det är 21-22 april. Har hört att det kommer ett knippe jyckar från finland och några norska hundar utöver de svenska. Har själv aldrig varit på ett jaktprov så det blir lite "på kurs med kurt" för mig... Kolla på Bretonklubbens hemsida, där finns information om provet och vem du kan kontakta för att höra mer om tider mm om du är intresserad att hänga med och titta!
Publicerat Februari 27, 200719 yr Författare Har alla Bretoner gått i ide eller e det ägarna? Kanske fler än jag som fått kamerahaveri?? Skulle va kul o få se lite vinterbilder från träningar! Ska se om jag får låna med mig grabbens kamera ut så man kan få till lite snygga vinterbilder framöver. Bara 2v kvar till Tossåsen Då om inte annat hoppas jag få till lite bilder E de ok att öva avance på katter Har ngr sådana som stryker omkring o skriker utanför fönstret på mornarna. Osså har jag ju sambons innekatt iof (tur att hon aldrig läser här ;D )
Publicerat Februari 28, 200719 yr Ja, det har tystnat på tråden! > Jag har fotat senast vi var ut på fjället, men bilderna är kvar i kameran och datorn kraschade så jag har inte kunnat tanka över dem. Katter vet jag inte, men duvor brukar vi öva på. Grannen har så snällt ställt ut ett fågelbord på sin gård och ofta brukar ett par tre duvor sitta där o kalasa. När jag kommer hem på lunchen och går ut med hunden brukar han snabbt springa fram och titta om det sitter några där. Om det gör det blir det stånd, avance och ro i uppflog. Men inget skott... ;D Bor inne på ett villakvarter.
Publicerat Februari 28, 200719 yr Författare Får nog ta o slänga upp ett fågelbord för enda ställen jag ser duvor på nu e uppe på tak o i lyktstolpar :- Men bara 16 dar kvar tills vi ska träna lite på ripor i Tossåsen! ;D ;D ;D
Publicerat Mars 2, 200719 yr Har alla Bretoner gått i ide eller e det ägarna?Kanske fler än jag som fått kamerahaveri?? Nej då........ ;D.......är bara in en "snabbis" just nu....åter igen vid min datorn på måndag Är på "hallik" uppdrag : i södra sverige med vovven denna vecka ;D
Publicerat Mars 2, 200719 yr Författare Väntar med spänning på resultat o fler i min region e nog MKT sugen på resultat! Jag e så förbenat tosigt elak idag. Letat med ljus o lykta efter ett par turskidor med lite bredd på UTAN stålkant. Verkar helt kört. Sprang sen på en butik som hade mitt sista val. Fischer Country crown 60-?-57 med Rottefellas Bc manual bindning. Skulle gärna haft en lite bredare skida! Beställde dem direkt, eftersom inget annat fanns till buds, o for 10mil enkel väg för att hämta dem. Nä, jag e int tokig. Skulle tjäna flera 100kr på affären ändå. Väl framme tar fanskapet fram en helt annan skida, Fischer fiber crown, med fel bindning desutom. Smalt f..nskap som absolut inte passa mitt behov av en turskida. Snacka om att man kan balla ur för mindre. Nån som vet av en butik som har nån turskida bredare än 60, UTAN stålkant hemma?
Publicerat Mars 4, 200719 yr Går det att ta med hunden till Arjeplogsfjällen nu? Jag behöver hitta någon ripa att träna Zakke (9 mån.) på. Men har hört talas om mycket snö i Arjeplog. Ni som är ute nu, tar ni med er hundarna? Eller drunknar dom i snön?
Publicerat Mars 5, 200719 yr Ja då var jag tillbaka vid datorn igen Kan meddela att det är väldigt mycket snö i Arjeplogsfjällen. Mina föräldrar var upp nu i helgen och rapporterade då att det är väldigt mycket lössnö!
Publicerat Mars 5, 200719 yr Författare "Ella" Hur gick HALLICK-resan? Mina bekymmer med skidor e över! Butiken ifråga fixade fram de skidor jag skulle ha samt gav en liten rabbatt. Tur för dem > ;D Nu närmar sig träningsveckan i Tossåsen med stormsteg. Oj va kul de ska bli! Riktigt nyfiken på hur de ska gå. Man vet ju aldrig.
Publicerat Mars 5, 200719 yr Hej ALLA på den här tråden. Ert resonemang och hjärtliga rasdiskutioner har ju hunnit bli en nästan rekortlång tråd. Jag fick en idé! Hur vore det om så många som möjligt av er kunde träffas till hösten över en eller ett par dagars ripjakt? Så kunde jag ta med kameran och pennan och göra ett reportage om detta till Jaktmarker och Fiskevatten, det skulle nog bli en bra grej och kul vore det oxå!! Och med ALLA menar jag även dom inte har någon hund, utan bara är nyfiken. Och ju fler raser och hundar det är desto roligare blir det ju.... Ett förslag på tid och plats kan vara Klimpfjäll dagarna efter bretonklubbens prov där i slutet av september....? Är det någon som kan tänka sig detta....? Christer Lindberg
Publicerat Mars 5, 200719 yr Författare Låter kul. Hoppas att fler än jag som tycker de Kanske kan vi få dit Vorsteh som apporterar älg o skadskjutna björnar me. Ser fram emot att få se de ;D ;D ;D Ellerhur Seger
Publicerat Mars 6, 200719 yr "Ella"Hur gick HALLICK-resan? Det gick bara bra! Men nu får man ju vänta några veckor för att se om det har tagit! Hoppas hoppas hoppas.....