Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

Nä men kolla vilken liten söting!!!

Du får komma ihåg att fortsätt lägga in bilder så vi får se utvecklingen av ditt stjärnämne  ;)

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Nä men kolla vilken liten söting!!!

Du får komma ihåg att fortsätt lägga in bilder så vi får se utvecklingen av ditt stjärnämne  ;)

Får väl göra det :)

Stjärnämne, jo det kommer jag alltid att säga fast hunden blir värdelös på jakt: "Med rätt förare hade den här hunden blivit champion!" ;D

Publicerat
  • Författare

Många börjar inkallning redan vid matskålen o får ett lustfyllt "Hit". Detta kan man sen ta ut o kalla in med en gobit för att sen mer o mer övergå till enbart beröm o omklappningar!

Man ska va lite försiktig med gobitar så det inte enbart blir "FOODTIME"

Sen skulle jag använda hela kroppen o visa, dvs inte enbart ordkomando.

Men viktigt är att det ska va kul att komma in!

Numer använder jag bara visselsignal (busvissling) o enbart i skarpa lägen "HIT".

Att träna störningsfritt med en valp e en förutsättning då hela världen e full av nya upptäckter som kan vara mkt roligare :)

Ostyrig hund ;) Sån va Zingo med tills vi bytte från valpfoder till vuxenfoder. Stressade ut överskottsenergi o kunde lätt bli helt nipprig.

Efter vi bytt foder blev han from som ett lamm ;) Njae kanske inte men bra mkt lugnare.

Hjärngympa o tuggben funkar bra det me!

Tuggknuten du har skulle jag byta bort mot ett märben eftersom tuggknutarna släpper många o långa trådar som kan ställa till det.

Har själv haft till min jycke.

Att lämna hunden ensam måste börja med kortare turer precis som du gör nu för att sedan utökas.

Idag lämnar jag lätt Zingo 4h i stöten "om det behövs" men han har katten som sällskap.

Satt o titta lite bland mina kort o kom på att jag aldrig lagt in denna bild från den 10dec-06

Oskarp men väldigt talande.

Fågeln har nyss lättat o Zingo har spontant satt sig. Jag tittar febrilt efter fågeln men ser inget utan hör bara vingslagen avlägsna sig. Mkt vanligt på skogsjakten.  :o  ::)

post-399-1168977649_thumb.jpg

Publicerat
Många börjar inkallning redan vid matskålen o får ett lustfyllt "Hit". Detta kan man sen ta ut o kalla in med en gobit för att sen mer o mer övergå till enbart beröm o omklappningar!

Man ska va lite försiktig med gobitar så det inte enbart blir "FOODTIME"

Sen skulle jag använda hela kroppen o visa, dvs inte enbart ordkomando.

Men viktigt är att det ska va kul att komma in!

Numer använder jag bara visselsignal (busvissling) o enbart i skarpa lägen "HIT".

Att träna störningsfritt med en valp e en förutsättning då hela världen e full av nya upptäckter som kan vara mkt roligare :)

Ostyrig hund ;) Sån va Zingo med tills vi bytte från valpfoder till vuxenfoder. Stressade ut överskottsenergi o kunde lätt bli helt nipprig.

Efter vi bytt foder blev han from som ett lamm ;) Njae kanske inte men bra mkt lugnare.

Hjärngympa o tuggben funkar bra det me!

Tuggknuten du har skulle jag byta bort mot ett märben eftersom tuggknutarna släpper många o långa trådar som kan ställa till det.

Har själv haft till min jycke.

Att lämna hunden ensam måste börja med kortare turer precis som du gör nu för att sedan utökas.

Idag lämnar jag lätt Zingo 4h i stöten "om det behövs" men han har katten som sällskap.

Satt o titta lite bland mina kort o kom på att jag aldrig lagt in denna bild från den 10dec-06

Oskarp men väldigt talande.

Fågeln har nyss lättat o Zingo har spontant satt sig. Jag tittar febrilt efter fågeln men ser inget utan hör bara vingslagen avlägsna sig. Mkt vanligt på skogsjakten.  :o  ::)

Tack för tipsen! :)

Jag har då kommit fram till att hundfolk kan vara väldigt dryga att ha att göra med, senast så var det en vorsteh(stavas?)ägare som menade att det är bara ren tur om man får en Breton att funka på fågel, nu har jag inte så stor erfarenhet av det men jag tycker bara att det är så trist att så många ska hålla så stenhårt på "sin" ras och se ned på andra.

Publicerat
  • Författare

De e bara o vänja sig att fölk pratar ner BRETON eftersom de e hästlängder bättre på fågel än ngn annan ras!  :o ::)

Jag fick personligen höra att man inte kan jaga i skogen med stående förrän vid 4-5års åldern.

Jag vågar säga att min Zingo nog skulle slå en hel del andra raser på fingrarna o han e inte ens 2år.

Klockren i skogen, för de mesta  :D

Skjöt min sista orre för honom förra veckan i skogen  ;D

Alla har sina ideer o de ligger nog lite sanning eller avundsjuka i allt.

Finns ingen HUND som e den andre lik.

Allt e individ inriktat. (min pers. uppfattning)

Men de som säger att Breton inte funkar på fågel kan INGENTING om hundar o visar bara upp deras inteligensbefrining!

Publicerat

Om jag säger så här så har jag också hört en del om hur breton jagar. Dom söker antingen alldeles för stort eller är stöveltrampare........ hmm...... med tanke på att många av dem jag träffat på jaktprov fått pris både i skog och på fjäll ( även jag och min vovve) så vill jag påstå att det är en myt.

Dock detta om ras vs ras. Som du sett så har vi våra små diskussioner om vilken som är den bästa rasen ::) ;D

Men saken den att dom jagar bara lite olika stort, smått, hårt, mjukt, är stora hundar, små hundar, burdusa hundar, försiktiga hundar, korthåriga, långhåriga....mm.

Man får helt enkelt välja den hund som passa sitt eget behov och givetvis är då den rasen den bästa för mig. Sedan finns det olika linjer inom varje ras så man kan få bättre och sämre ämnen att jobba med. Men köper man valp efter hundar som är duktiga på hitta fågel, duktiga i fågelbehandlingen, samarbetsvilliga, mentalt stabila....osv föräldrar så då har du de bästa förutsättningarna att få en bra hund oavsett ras. Allt bottnar i att vi har olika behov och tycke!

Men givetvis så ligger ju Breton snäppet över alla raser!  ;D Den är snäppet bättre på allt helt enkelt  ;D Så ska man ha det bästa så ska man givetvis köpa en Breton  ;D

Publicerat
  • Författare
Jag har då kommit fram till att hundfolk kan vara väldigt dryga att ha att göra med.....

... jag tycker bara att det är så trist att så många ska hålla så stenhårt på "sin" ras och se ned på andra.

Glömde ju säga att vi BRETON-folk inte ser ner på andra raser utan bara ser UPP till vår egen ras!  ::):D ;D :D ;D

Publicerat
Glömde ju säga att vi BRETON-folk inte ser ner på andra raser utan bara ser UPP till vår egen ras!  ::):D ;D :D ;D

Det var faktiskt riktigt bra sagt!!! Breton i sig är inte en bättre hund än andra stående hundar. Det är helt individbaserat. Det finns nog procentuellt sett lika många "bra" resp. "dåliga" (observera ""-tecknen! Smaken är som baken...) hundar i vår ras som i alla andra stående raser. :)

Det är lätt för andra att skapa en fördom mot en numerärt liten ras eftersom de aldrig ser så många Breton´s jaga. Har de sett en eller två stycken så kan de omöjligt säga att de sett genomsnittet på rasen! :) Fast de drar ju slutsatser efter vad de sett ändå... ;D

Och vi får inte glömma att den allra mesta "skitkastningen" raser emellan på detta forum är gjord med en jättestor glimt i ögat! ;):o ::) ;D

Publicerat
Och vi får inte glömma att den allra mesta "skitkastningen" raser emellan på detta forum är gjord med en jättestor glimt i ögat! ;):o ::) ;D

Marsvinen vs Jätteråttorna    ;D :D;) ;D ::)

Publicerat

Fast just det är ju dagens sanning! :o ::) ;D ;D ;)

Publicerat

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad över din Zingo jimbolo !!! Spontant sitt i flog på en UNGHUND ,hur vanligt är det ? Dessutom har Zingo presenterat en hel del fågel framför bössan efter klockrena fågelarbeten.Vad månde bliva  :o Starta du på jaktprov och visa var skåpet ska stå  ;) Och detta är alltså din första hund ? Strålande  ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Mig veterligt e det min första hund men vem vet va ja gjorde i mitt förra liv  :D ;D

Han har haft MÅNGA timmar på fjäll och i skog i år.

Först denna helg som han inte kunde följa så jag bestämde mig för att ta en paus ja med :)

Däremot tog vi en långpromenad o träna lite apport me djupfryst KAJA. Gick bra!

För er som inte provat fota apport kan jag berätta att de inte blir lättare med blåst o snö men jag lägger in ett par bilder ändå! :)

post-73-1169413490_thumb.jpg

post-73-1169413489_thumb.jpg

post-399-1169413489_thumb.jpg

Publicerat
Men givetvis så ligger ju Breton snäppet över alla raser!  ;D Den är snäppet bättre på allt helt enkelt  ;D Så ska man ha det bästa så ska man givetvis köpa en Breton  ;D

Hmmm inte många sanna ord i den raden, nej  :-  ;)

Jaha då var vi där igen  ;D

De e bara o vänja sig att fölk pratar ner BRETON eftersom de e hästlängder bättre på fågel än ngn annan ras!  :o ::)

Det ska bli ett nöje att se dig bevisa detta  :o  :o  :o  :)

Fast just det är ju dagens sanning! :o ::) ;D ;D ;)

Hörru, passa dig så jag inte kommer och hämtar tillbaka buren  :(  ;)

Jag måste säga att jag är väldigt imponerad över din Zingo jimbolo !!! Spontant sitt i flog på en UNGHUND ,hur vanligt är det ? Dessutom har Zingo presenterat en hel del fågel framför bössan efter klockrena fågelarbeten.

Ja du Niak, då har du aldrig sett en ung Vorsteh jaga  ;D  ::)  ;)

Publicerat
Mig veterligt e det min första hund men vem vet va ja gjorde i mitt förra liv  :D ;D

Han har haft MÅNGA timmar på fjäll och i skog i år.

Först denna helg som han inte kunde följa så jag bestämde mig för att ta en paus ja med :)

Däremot tog vi en långpromenad o träna lite apport me djupfryst KAJA. Gick bra!

För er som inte provat fota apport kan jag berätta att de inte blir lättare med blåst o snö men jag lägger in ett par bilder ändå! :)

Kul när poletterna trillar ner på plats efter hand. Grattis och jag hoppas verkligen att Ni får många fina timmar ihop i skog och på fjäll! :D

Publicerat
  • Författare
Ja du Niak, då har du aldrig sett en ung Vorsteh jaga  ;D  ::)  ;)

Jag anar ett uns avundsjuka.

Men de gör inget Seger, du vet ju att du har ett finger med i Zingos framgång så bara njut av lovorden.

;):D :D :D :D :D :D ;)

Publicerat
Hörru, passa dig så jag inte kommer och hämtar tillbaka buren  :(  ;)

Nej! Förlåt, jag ska aldrig prata illa om jätteråt..., oj, Vorsteh igen!  ;) :-* :)

Publicerat

Niak har jagat med alla möjliga typer av unghundar,dock aldrig med en Breton. :'( Tror inte att alla Bretoner är som Zingo.Setterunghunden jag har är väl inte riktigt i Zingos kaliber men kommer ju att bli ännu bättre då han är färdig... :o;) ;D

Publicerat

Oj det var en flitig tråd det här, måste vara flitiga jägare som skriver?? Fräna hundar verkar ni ha också i alla fall ni med Breton! Jag har har och har haft finskspetsar i 12 år men sedan ett knappt år tillbaka har spetsen sälskap av en stående hund i hundgården, naturligt vis en Breton! Ett val jag inte ångrar även om det var meningen att det skulle bli en eng.setter...... :D

Publicerat
  • Författare
Niak har jagat med alla möjliga typer av unghundar,dock aldrig med en Breton. :'( Tror inte att alla Bretoner är som Zingo.Setterunghunden jag har är väl inte riktigt i Zingos kaliber men kommer ju att bli ännu bättre då han är färdig... :o;) ;D

Va bra! Då har vi en given tävlande i mitt o Segers JaktsideMästerskap då vi ska se vem som kan Pissa längst ;)

På schemat står: Fågelarbeten, björnapport o apport av skadskjuten älg  ;D Seger förklarar sökert hur man lär in detta i god tid ;D

Då saknar vi bara Pointer och ???

Om inte annat blir de nog en upplyftande jakttur  ;D ;D ;D

Publicerat
Oj det var en flitig tråd det här, måste vara flitiga jägare som skriver?? Fräna hundar verkar ni ha också i alla fall ni med Breton! Jag har har och har haft finskspetsar i 12 år men sedan ett knappt år tillbaka har spetsen sälskap av en stående hund i hundgården, naturligt vis en Breton! Ett val jag inte ångrar även om det var meningen att det skulle bli en eng.setter...... :D

Välkommen till bretontråden!

Vi är givetvis nyfikna på vad du har för hund och som du nog märkt om du läst hela tråden så gillar vi bilder  ;D

Publicerat

Ja det var ju ganska sniket av mig och inte tala om det......Jo, han är en förmåga från Öyvind. Arrak heter han. Jag provar att bifoga en bild......annars finns han och några andra bretoner på www.utebilder.se

post-1315-1169480136_thumb.jpg

Publicerat

Snyggt foto på hunden. :D

Publicerat

Väldigt läckert tagen bild. Tror jag sett den i galleriet på bretonklubbens hemsida! ;)

Fin hund också!

Tveka inte att sätta in fler bilder. Såg på länken att du är ganska duktig på ta bilder!

Publicerat

Hej o välkommen till en tätt uppdaterad tråd!

Fin hund!

Publicerat

Tack! Men det är inte svårt att ta bra bilder när man har en fin hund framför kameran.... ;) Fast Arrak är väll inte någon stjärna på det viset, hans 1/4 Amerikanare lyser igenom ganska väl, för av pappa Pronto tycktes han inte ärva några utseende egenskaper, han är ju liten och svart.... Och ute i markerna är han ingen stjärna heller för den delen, ännu! Men han har nog vad som krävs, frågan är om husse har det  :) Men helt klart är att det är betydligt lättare att dressera en breton än finnspetsar, fast dom jagar ju bra utan dressyr och riktigt rolig jakt dessutom.

Sen är det roligt att bretonklubben är så aktiv, trots sin litenhet. I jämförelse med trädskällarklubben så är det fler yngre och mer GO i bretonklubben och det är inte riktigt lika insnöat i gamla spår som de "gamla" trampat. Pratade med en duktig hundkille här om dagen och han tycket Breton var en hund på väg in, men ställde i meningen efter frågan: Fast dom kanske inte jagar lika bra som de andra stående raserna?