Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat

GRATTIS JIMBOLO!!! :)

Härligt att allt gick bra!!!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Underbart att det gick så bra.Grattis också till jaktprovspremierna ,det tar sig... ;)

Publicerat

Grattis! :D

Publicerat

Grattis!!!  :)

Publicerat

Den som väntar på något gott......fast det går ju tydligen bra att hoppa över de sista 9 veckornas väntan oxå  :)

Grattis!!

Publicerat
  • Författare
Den som väntar på något gott......fast det går ju tydligen bra att hoppa över de sista 9 veckornas väntan oxå  :)

Grattis!!

Hur går det för er??? Trodde ni skulle ha i mars???

Eller e de bara som jag inbillat mig?

Publicerat

Jag trodde oxå det skulle bli i Mars....hon har gått över 2 veckor nu. Så vi väntar och väntar :-  Men den kommer väll nå tag  :)

Publicerat

Jätte jättegrattis  ;D  ;D  ;D

Publicerat

Tänkte bara önska er alla en GLAD PÅSK!!!

Det blir fjällen (Vuogga) för oss. Dock verkar det bli kraftig vind/storm. Men jag har tidigare varit i fjällen en hel påsk (10dagar  ;D) med sol och klarblå himmel när prognosen sa att det skulle vara skitväder......så man får vänta och se hur det ser ut när man drar upp rullgardinen helt enkelt. Skönt ska det iaf bli med lite ledighet!!! ;)

GLAD PÅSK!!!

Publicerat

GLAD PÅSK!

Och ett litet "e-påskägg" till vårt nytillskott av Breton-fantaster... Syftar naturligtvis på Jimmys lilla tös, som jag antar kommer växa upp till en liten jägarbrud med en Breton vid sin sida!

Eller vad tror du "Ella"?  ;D

/Henke

Publicerat

Jägarbrud....deffenitivt  ;D  Se bara på mig, jag är i princip född i skogen.... ;D....och jag gissar att denna lilla tös också kommer att vara med pappsen en del!  ;)

Har jag berättat att mitt första jaktminne är från när jag var 3-4år?  ;D  Vi hade dock Vorsteh på den tiden  ;)

Publicerat
Vi hade dock Vorsteh på den tiden  ;)

Sedär, ännu ett bevis på att allt inte var bättre förr  :D

Själv är jag lite orolig för Klara. Hon verkar ha fattat tycke för motorcyklar istället för jakt. Kolla in ställningen...

/Henke

post-1154-1175688314_thumb.jpg

Publicerat

Grattis, jimbolo!

Och Ella, ha en skön påsk! Hoppas solen lyser på er "där nere i södern". ;D

Publicerat
Sedär, ännu ett bevis på att allt inte var bättre förr  :D

Själv är jag lite orolig för Klara. Hon verkar ha fattat tycke för motorcyklar istället för jakt. Kolla in ställningen...

/Henke

Barn är formbara  ;) ;D det är bara till att starta präglingen (JAKT/SKOGSMÄNNISKA)så fort den lilla tösen kan stå på egna ben  ;D

Publicerat
Och Ella, ha en skön påsk! Hoppas solen lyser på er "där nere i södern". ;D

Ja du det hoppas jag också att den kommer att göra  ;D

Publicerat

Grattis!

:D

Publicerat

Grattis till Lillgumman Jimmy!

Hoppas det går bra att sköta barn också!

(Frun är barnmorska)

Publicerat

Vägde o mätte Safir idag. Han är 53 hög o väger 15,5 kg och är 1,5 år. Nu har han inte blivit större/tyngre de senaste månaderna, kanske att han har minskat lite i vikt sedan solen började skina och skaren började bära bättre.  ::)

Är det så att höjderna på Breton har börjat öka? Tycker att jag hör så många hundar, speciellt hanhundar, som överstiger maxmåttet. Och vissa rejält över. Om det är på det sättet så borde man väl reagera och anpassa aveln mer efter det än vad man gör idag. För det är ju viktigt att behålla rasens storlek, om man vill ha större finns det ju andra raser.

Hur höga är era Bretons?

Publicerat

STORT grattis Jimmy och fru Jimmy? ;)

Skönt att det gick bra med lilltösen

Publicerat

Hur höga är era Bretons?

Zakke 11 mån. Höjd 55 vikt 18.8 kg.

Och han har inte växt något på höjden på flera månader.

Publicerat
  • Författare
Barn är formbara  ;) ;D det är bara till att starta präglingen (JAKT/SKOGSMÄNNISKA)så fort den lilla tösen kan stå på egna ben  ;D

Så länge? Jag frågar efter permis för mig o lillgumman varje dag så att vi kan komma ut på bäverjakt. De envisas med att hon måste skulla kunna andas o äta själv först.

Tycker de e lite petig ja.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Stort tack till alla gratulationer.

Hemma o hämtar den stora pojken ikväll. Ska få bo med oss ngr dagar på prematuravdelningen.

Lillgumman ligger fortf i kuvös men mår för tillfället bara bra.

Hade en riktigt dålig dag i förrgår men de vände. Skönt. Man blir lätt hispig!!

Man börjar känna lite cellskräck o då har man bara legat där 4 hela dar.

Hur ska detta sluta?????

Utskrivningdatum e beräknat till 28maj 3v + -.

Publicerat
Hur höga är era Bretons?

Ella är 49cm hög och vikt??? Vet inte just nu, men hon brukar ligga mellan 16 och 17kg.

Hade tidigare en hanhund på 52,5cm och 19kg.

Du snackar om att ta storleken mer i beräkning vid avel.........hanen Ella är parad med är lika stor som Ella!  ;D

Publicerat
Ella är 49cm hög och vikt??? Vet inte just nu, men hon brukar ligga mellan 16 och 17kg.

Hade tidigare en hanhund på 52,5cm och 19kg.

Du snackar om att ta storleken mer i beräkning vid avel.........hanen Ella är parad med är lika stor som Ella!  ;D

Ella, har du märkt något att det är fler hanhundar som ligger på eller över den övre gränsen vad gäller höjd jämfört med hur många som ligger på eller under den undre gränsen?

Jag vet att det finns viktigare saker att tänka på vid avel av en så pass numerärt lite ras, men just storleken är ju en av fördelarna med Breton. Och så finns det säkert folk som tycker tvärt om..  :o:)

Det verkar onekligen vara en intressant kull Ella har på gång! Ska du ta en tik eller hane?

Publicerat
  • Författare

De där med höjd e väl mkt en gensak men kan man påverka de på ngt annat sätt också? som tex övergödning.

Sett att i Zingos kull blev det en hanne på 55 o resten normalhöga (va jag vet)

Avelshanen är 49 (liten) o tiken på gränsen till för hög enl normen.

Att då få till en hanne på 55???

Inte vet jag hur de går till men allt hänger nog inte enbart på genbanken.

Kolla bara på mig 90 friska kilo o fick till en liten på 1800g  ;D ;D ;D

Hon var ner o vände på 1580g men e nu på väg upp igen.

Fick permis, utan lilltösen, för en kvälls hundträning o bäverjakt igår.

De tyckte väl att jag börja bli olidlig.

Men med tankarna kvar i sjukstugan trampa vi upp bävern 10m ifrån oss, osså va allt slut för den kvällen.

Men nu vet jag vart han/hon/de e ;)

Kanske ska vi få prova på bäverapport i år  ;):D ;D

Publicerat

Jag har sett exemplar som både är för små och dem som är för stora. Dock håller jag med om att det är fler som är för stora.

Att det sedan som jimbolo säger föds en hund på 55cm av en tik på 51 och en hane på 49 är ju kanske en gåta, men tittar du bakåt i generationerna så hittar du nog storvuxna hundar där. Det är ungefär som att Ella är en "kopia" utseendemässigt av sin mormor. Vissa saker ligger i generna men visar sig inte förän någon/några generationer senare. Därför är det viktigt att titta på hela stamtavlan när man avlar (säger hon som valt en hane som hon inte har en susning om förfäderna hos ::)).

Jag kommer att behålla en tik ur denna kull (dvs om det föds någon tik).