Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Osså har vi försökt oss på en bäverapport.

Hade den bara legat där hade de kanske gått :(

Tyvärr var de djupvatten, vilket jag ej räknat med, så bävern var borta för gott.

Men de går fler tåg!

Träna lugn i fågel på spelande orrtuppar ikväll igen!

Ikväll fick vi även träna på rådjur, hare, räv o morkulla.

Syns tydligt att våren/försommaren e här!

Ser bra ut inför hösten med fågel iaf.

Skrämde iväg ett 15-tal adrenalinstinna tuppar på sista bäverjakten. 

Finns de bara hönor me så ska de nog bli bra :)

Bara hoppas att kycklingarna överlever till hösten isf!  ;D ;D ;D

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Ser bra ut inför hösten med fågel iaf.

Skrämde iväg ett 15-tal adrenalinstinna tuppar på sista bäverjakten. 

Finns de bara hönor me så ska de nog bli bra :)

Bara hoppas att kycklingarna överlever till hösten isf!  ;D ;D ;D

Ahh, avundas dig. Tänk den som hade orre på markerna! Har varit med om en fågelkontakt med en orr-kull och det var nere i tornedalen/Pajala. Roligare att jaga än tjäder eftersom antalet ofta är större = fler kontakter under en dag! Men jag föraktar inte en tjädertupps list och vikt!  ::):D

Nu har snön sluta bära här, och markerna har blivit rejält blöta. Våren har kommit på riktigt. Skit också.

Publicerat

När förväntas dina valpar ELLA?

Hoppas det går bra!

Det är ju bara ett år sedan Zakke föddes. Men det är svårt att inse att han har varit så liten, som han är på korten från den första tiden!

Det första året går då väldigt fort.Kom just hem efter en dag med träning. Först sjöfågel i en liten bäck, som vi kom på ca 15m håll innan dom startade. det fanns flera par så det blev några försök med lugn i flog!!

Lite vadning i iskallt vatten. Så en skogssväng på några km.

Sedan unghundskurs på kvällen.

Han har aldrig varit tröttare, så nästa kurskväll ska vi ta det lungt med motionen.

Jimmy jagar du i en djurpark?

Jag o Zakke har haft väldigt svårt att hitta Orre o Tjäder.Jag har sett någon fågel men inte hunden.

Det är inte så lätt att tänka på vinden osv.

Ripa gjorde vi ett försök på Norr om Vuoggatjolme, men dom har ju Ella skjutit osv.

Tur att det finns vida Fasaner i Boden i vårat villaområde. Men jag törs inte släppa, tror inte grannarna skulle uppskatta detta.

Så till hösten ska vi försöka hitta lite bättre med fågel. Så kanske Zakke o jag fattar det här!

Publicerat
När förväntas dina valpar ELLA?

Det är med stor sog i hjärtat jag måste meddela att Ella var tom :'( Så tyvärr blir det ingen valp för min del  :'(

Ripa gjorde vi ett försök på Norr om Vuoggatjolme, men dom har ju Ella skjutit osv.

;) Ja du där uppe härjar jag och Bellis  ;)

Publicerat

Beklagar det tråkiga beskedet om valparna!

Publicerat
Det är med stor sorg i hjärtat jag måste meddela att Ella var tom :'( Så tyvärr blir det ingen valp för min del  :'(

:'( :'( :'(

Publicerat
Det är med stor sog i hjärtat jag måste meddela att Ella var tom :'( Så tyvärr blir det ingen valp för min del  :'(

:'( :'( Ledsen.

Publicerat
  • Författare
Det är med stor sorg i hjärtat jag måste meddela att Ella var tom :'(

Jag sörjer med dig  :'( :'( :'( och alla Västernorrlänningar som blir utan valp ;)

Bara på ett igen!! Ge inte upp!!

Henrik!!!

Hur ser de ut för dig i de olika valp-köerna?

Visst hade du välan ringt fler o ställt dig på kö eller?

Annars e de bara o börja om från  början!!

Publicerat
Henrik!!!

Hur ser de ut för dig i de olika valp-köerna?

Visst hade du välan ringt fler o ställt dig på kö eller?

Annars e de bara o börja om från  början!!

Det blir nog ingen valp i år för mig:

Tiellas Ella gick tom.

Eirams Unni gick tom.

Agnetas tik bröt benen och kunde inte paras.

Ralfs tik hoppade löpet.

Sen visste jag inte om att Micke skulle ha valpkull förrän det var för sent.

Funderade dessutom ett tag på åka till Norge, men de norrmän jag snackat med har haft så jävulskt dyra valppriser och dessutom blir de lång resa. Så det går bort.

Det är väl bara vänta till nästa år. Det ska inte vara enkelt. Det hade passat så jäkla bra med valp i sommar när jag skulle vara pappaledig och långsemester mm.  Men, men...  Jag får fortsätta använda mig av ett kexpaket som avatar ett tag till...

/Henke

Publicerat
Det blir nog ingen valp i år för mig:

Tiellas Ella gick tom.

Eirams Unni gick tom.

Agnetas tik bröt benen och kunde inte paras.

Ralfs tik hoppade löpet.

Sen visste jag inte om att Micke skulle ha valpkull förrän det var för sent.

Funderade dessutom ett tag på åka till Norge, men de norrmän jag snackat med har haft så jävulskt dyra valppriser och dessutom blir de lång resa. Så det går bort.

Det är väl bara vänta till nästa år. Det ska inte vara enkelt. Det hade passat så jäkla bra med valp i sommar när jag skulle vara pappaledig och långsemester mm.  Men, men...  Jag får fortsätta använda mig av ett kexpaket som avatar ett tag till...

/Henke

Du måste ha en otrolig otur, du!! :o

En fråga: Hur motiverar norska uppfödare att ta så höga priser? Vad tar de? Priset på våran valp var 9000 nok, fast NBK hade rekommenderat max 8000. Orkade inte tjorva för en tusing, men det är trist om priserna går upp ännu mer. Men då hade vi flygit till oslo och bodde på hotell, så räkningen var redan rejält stor...

Publicerat

Ja priserna har stigit rejält senaste åren. Men efterfrågan har också stigit rejält, så pris och efterfrågan har väl följts åt. Dock är det ju inte bra om priserna blir skyhöga det gynnar ju inte heller rasen! Dock så ska ju givetvis meriter på föräldradjuren väga in i prisbilden!

Jag undersökte frågan för några veckor sedan och insåg att det pris jag tänkt lägga mig på inte alls var marknadsmässigt, så blir det någon mer kull så måste jag ta mig en funderare i frågan........

Publicerat
  • Författare

Med tanke på vi inte momsar i Norge borde de va billigare  ;)  :D :D

Sen e de alltid omkostnader, även i Sverige, med att hämta valp!

Tycker inte man kan räkna in dem i valppriset.

"Ella"

Skulle vara intressant med siffror.

Vad är marknadsmässigt? Vad skulle du "Vilja" ha för pris? Varför?

Hur mkt påverkas priset av hanhundsägarna? Vad för ersättning utgår där?

Kostar det för tikägarna även om de blir tomt?

Intressant att få veta lite vad som händer o kostar bakom fasaderna!

Nu har lillan fått komma hem på 2dagars permis!

Funkar allt e vi utskriven tills på fre.

KANSKE man kan ta med familjen till 5-kampen då :)

Frågan är ställd men inväntar svar  ::) :)

Publicerat

Nåt pris på vad jag eventuellt kommer att ta för en valp har jag inte tänkt ge mig på att uttala mig om, för jag vet inte de i dagsläget.

Givetvis påverkas priset av hur mycket jobb och pengar man fått lägga ut för parningen. Det kan ju både bli väldigt långa resor + att man måste vara ledig från jobbet!

Om det kostar för tikägarna även om det blir tomt.....Oftast är parningsavgiften en valp iaf inom Bretonvärlden! Men man kan även komma överens med hanhundsägaren om en språngavgift och sedan får hanhundsägaren en viss summa/levande valp. Men resekostnad + ledighet från arbetet är ju kostnader som man alltid får stå för.

Vad som också spelar in i priset är ju hur meriterade tiken och hanen är. Man har fått lägga ut ett antal kronor på att få sin hund bra meriterad. Det är inte gratis att "ligga på topp"  ;)

Publicerat

Hej på er...

Jag håller med Henrik O: Det är minsann inte lätt att få tag i en Breton! Men det är bara att kämpa vidare... Men nog hade det varit perfekt i sommar, allt var ju liksom planerat för det...

Publicerat
  • Författare
Hej på er...

Jag håller med Henrik O: Det är minsann inte lätt att få tag i en Breton! Men det är bara att kämpa vidare... Men nog hade det varit perfekt i sommar, allt var ju liksom planerat för det...

Hej på dig!

Kul med fler nya namn i denna tråd!

Nä alla kan inte ha det som jag!

När jag skulle skaffa valp fick jag "erbjudande" från 3 olika håll o fick därmed tacka nej till 2 av dem, I SVERIGE. :)

Givetvis pga min entusiasm o INTRESSE.

Men skam den som ger sig!!

På köpet blev jag Regionombud för Västernorrland :)

Nu fattas det bara lite hundar i Regionen

O jag gör ALLT jag kan för att mina intressenter i regionen ska få köpa valp.

O det ska jag fortsätta med tills uppfödarna e så less på mig att de säljer sina valpar hit för att jag ska bli tyst  ::):o:D :D :D :D :D :D

Vilken region tillhör du Maria?  ;)

Publicerat
Vilken region tillhör du Maria?  ;)

Hon tillhör "min" region  ;)

Publicerat

Jag förstår besvikelsen hos alla som inte får sig en valp till den tidpunkt som dom planerat. Jag är faktiskt i dagsläget en av dem! Dock har jag ju min "gamling" att jaga med, men besvikelsen att inte få valp denna sommar/höst är enormt stor även hos mig.

Breton blir mer och mer eftertraktad ras vilket vi ju givetvis är glada för. Problemet är dock som i dessa fall att det är inte det lättaste att få sig en valp. Men ge inte upp för så småningom kommer det att komma ett litet marsvin hem till er också. ;)

Skulle ni hitta någon breton kull på andra sidor än Svensk och Norsk bretonklubb så rekommenderar jag er att höra er för med Avelsrådet innan ni köper en valp från den kullen. Detta för att få veta om det är en ok kull som har de egenskaper ni är ute efter!

Publicerat

Jajamän, jag är på ditt "lag" Ella!! ;D ;D ;D ;

Och jag är envis!! Jag ska ha en Breton, sambon börjar överväga

att vi ska ta en eng. setter istället, men icke...

Nu har jag tänkt Breton i mer än 1½ år så nu är jag inställd på det ;)

Publicerat
  • Författare
Jajamän, jag är på ditt "lag" Ella!! ;D ;D ;D ;

Och jag är envis!! Jag ska ha en Breton, sambon börjar överväga

att vi ska ta en eng. setter istället, men icke...

Nu har jag tänkt Breton i mer än 1½ år så nu är jag inställd på det ;)

Ajdå!!!  ;) ;D Tror nog Lina kan lägga ett gott ord för dig!!

Har du väntat så länge borde du ju vara känd hos de flesta vid de här laget :)

Du får åka på femkampen o övertyga alla tikägare om vilken fin människa du är :)

Visst e Setter fin o kan jaga fågel men vill man alltid komma 2:a så...... ::):o:D ;D

Publicerat

Verkar vara svårt och få tag i breton

Efter ett tags fundering  och brist på valpar så blev de en vorsteh  igen

Hämtar en tik hos Landin på måndag

Publicerat

Jag inser att jag hade tur som fick tag i en valp,  förra sommaren.

Även om jag åkte till Norge för att hämta den, så det är inte den billigaste valp jag införskaffat.

Men vad gör man inte för en liten Breton  ;D

Publicerat
  • Författare

Ja vad ska man göra när tillgången är mindre än efterfrågan!

Vara ute i tid o ha tålamod e nog de minsta man kan begära av en Breton-wannabee.

Import ser en del som ett alternativ!

Nöjer man sig med de näst bästa så kan man ju köpa Vorsteh, Setter o dyl. ;):D

Nädå. Jag skulle gjort samma om jag inte haft den tur jag hade.

Publicerat

Själv viker jag inte ner mig. Det SKA bli en liten Breton...nångång!!

Under tiden som gått så har man ju snackat med en hel del Breton-uppfödare...det är väl bara hoppas att man kanske har bättre lycka nästa år. Väntar nog till nästa vår igen och hoppas det blir några bra parningar då...

Vill helst ta valp på våren/sommaren och inte på smällkallaste vintern.

Jimmy, det blir ingen 5-kamp för min del. Födelsedagskalas hos svärdottern och besök av 97-åriga farmor får gå före ändå.

Hade hemskt gärna åkt på 5-kampen och träffat Breton och knyta lite mer kontakter...men men...man får inte alltid som man vill!!  :(

Jag förstår besvikelsen hos alla som inte får sig en valp till den tidpunkt som dom planerat. Jag är faktiskt i dagsläget en av dem! Dock har jag ju min "gamling" att jaga med, men besvikelsen att inte få valp denna sommar/höst är enormt stor även hos mig.

Antar att Din besvikelse ändå är av större karaktär än min!! Du har ju åkt rätt många mil för parning mm.

Ha det så trevligt på 5-kampen ni som åker dit!

/Henke

Publicerat
Nöjer man sig med de näst bästa så kan man ju köpa Vorsteh, Setter o dyl. ;):D

Nädå. Jag skulle gjort samma om jag inte haft den tur jag hade.

Som den inbitna Bretonmänniska jag är skulle jag inte byta ras. Man har hunden längre än man väntar på den och Breton är de jag vill ha så då nöjer jag mig inte med nått annat! ;)

Publicerat

Ja, har vi väntat 1½ år så kan vi nog vänta ett tag till för att få det vi vill ha,

den som väntar på något gott... ;D

Man ska ju som sagt ha hunden i flera år och det gäller ju att hitta en ras man trivs med!

Vi har inte träffat så många Bretons men de vi träffat verkar vara jätte trevliga hundar...