Publicerat April 10, 200719 yr Författare Men om de nu e fler som e för stor.... Har man inte missbedömt medeltalet för maxhöjd då? Nu e de slut på permisen! Tillbaks o mysa med den lille tösen o hunden får lite semester hos en barnfamilj som skämmer bort honom alldeles för mkt! Man vet ju själv hur de var att få mata hundar när man var liten ;D Men de överflödet springer vi bort till helgen! De börjar bli fina tider för vattenapportering nu! Zingo tog sitt första frivilliga dopp igår!
Publicerat April 10, 200719 yr Men om de nu e fler som e för stor....Har man inte missbedömt medeltalet för maxhöjd då? Förstår inte riktigt hur du menar ??? Utveckla......... ........min hjärna är fortfarande på påsklov
Publicerat April 10, 200719 yr Men om de nu e fler som e för stor....Har man inte missbedömt medeltalet för maxhöjd då? Fast tanken är ju att hålla rasen inom standarden, inte att ändra standarden efter hundarna. Om det var så du menade, min hjärna är också på en låååååång påskledighet (nu 31 år lång) : :-[ 8)
Publicerat April 11, 200719 yr Fast tanken är ju att hålla rasen inom standarden, inte att ändra standarden efter hundarna. Om det var så du menade, min hjärna är också på en låååååång påskledighet (nu 31 år lång) : :-[ 8) Ja det var så jag också tolkade det, men jag tänkte att jag kan ju inta ha tolkat rätt ???
Publicerat April 11, 200719 yr Ok, jag har varit en dålig människa och inte lagt in bilder på länge trots löften. Nu ska jag försöka pilla in bilder under dagen eller i kväll! Ska bli bättre på det, lovar. :-[
Publicerat April 11, 200719 yr Rosen är fortfarande en dålig människa! Snart är det ny dag men inga bilder. Han bara lovar o lovar.
Publicerat April 12, 200719 yr Den dåliga människan har äntligen fått fingrarna ur *****!! Här kommer lite vinterbilder. Först tre bilder på jycken, sen en på stånd för skygg vinterripa.
Publicerat April 12, 200719 yr Nä men se där ;D Fina bilder! Tycker ännu fler här inne kan få tummen ur...... och sätta in lite bilder på sina hundar :-*
Publicerat April 12, 200719 yr Författare Fast tanken är ju att hålla rasen inom standarden, inte att ändra standarden efter hundarna. Om det var så du menade, min hjärna är också på en låååååång påskledighet (nu 31 år lång) : :-[ 8) Det här kan nog ältas fram o tillbaks i hundra år för de finns tusen åsikter om just "standard" Vad är standarden o vart e den tagen ifrån o när bör den ändras? Utveckling går framåt så även med våra hundars genbanker. Men nog om detta! De kan vi ta i en egen tråd!!! Snygga bilder!!! Vad glad man blir då man ser ett par vackra vinterbilder. Fick ett par bilder från Tossåsen o provet skickat till mig som jag kan dela med mig av. Inga topp 10 men ändå!!! De från Tossåsen e från träning o de från Vemdalen e från en nöjd pristagare
Publicerat April 12, 200719 yr Nä men här bara ramlar det in bilder .....mera mera.......... Måste bara få tillägga att just storleken är en sådan sak som utmärker just breton. Att då ändra standarden efter att hundarna Avlas till att bli mer stora (typ setterstorlek/setterlik) ......nä fy f...n.......jag vill ha min lilla breton! Vill man ha en större hund får man byta ras helt enkelt!
Publicerat April 12, 200719 yr Nä men här bara ramlar det in bilder .....mera mera..........Måste bara få tillägga att just storleken är en sådan sak som utmärker just breton. Att då ändra standarden efter att hundarna Avlas till att bli mer i stora (typ setterstorlek/setterlik) ......nä fy f...n.......jag vill ha min lilla breton! Vill man ha en större hund får man byta ras helt enkelt! Amen.
Publicerat April 12, 200719 yr Fina bilder, jimbolo! Det verkar ha fläktat lite i Tossåsen? ;D :-* Du ser lite andfådd ut på bilden, var det tungt före? :-* Men var är vita blixten??? Vad är det där för plastpinnar du har under fötterna?!?! : ;D Ska erkänna att jag ska inhandla ett par skidor (riktiga, inte vita blixten) snart. Sist jag var ute hade jag 10 cm snö fastklibbat under träbelagen o då var jag lagom nöjd över kronans trä-skit och muttrade högt om kaffeved och liknande. :
Publicerat April 12, 200719 yr Författare ....jag vill ha min lilla breton! JAG MED! Men ibland bublar debattmonstret upp o jag får svårt att hålla munnen stängd! Alla mått är inte av GODO satta (åtm i uttällningskretsar) Riktigt nöjd med "plastpinnarna" o med tanke på hur jag skidar kommer jag aldrig nyttja ett par stålkanter då hunden ska gå kopplad bredvid mig! Såg att de lagt ut fjällkursen med HundskolanVision nu. Förstår dock inte riktigt vilken målgrupp de vänder sig mot! Måste undersökas!
Publicerat April 13, 200719 yr Ok, nu är det en vecka till mitt livs första jaktprovsstart. Tänkte be om tips om vad man får göra och vad man inte får göra på provet. Och vad man BÖR göra och inte göra. -Får man styra hunden under släppet? Eller ska den få söka helt själv? -Får man ge den stöd mha ord el. liknande när/om den står? -Får man kalla in honom när man vill? -Hur länge brukar varje hund få släppas? -Flera korta eller ett långt släpp? Övriga tips på vad man bör/får göra tas även emot tacksamt!
Publicerat April 13, 200719 yr Författare När jag gick uppe i Vemdalen blev jag förvånad över hur mkt man styrde hundarna med pipor. Känner du att du behöver göra det för att hunden inte ska gå ur hand så gör det annars tycker jag att du ska låta det va sålänge de går. Jag visslade Zingo först 3:e dagen då de höll på o gå helt åt pepparfjäll Nädå men jag tyckte inte att han skulle gå över en kam utan hålla ig på vår sida. När de gäller ståndet så vet ju bara du hur din hund står. Men e de unghund så skulle nog jag åtm föröka hjälpa honom stå fast (om de går) om han inte kan det eller ser nervös ut. Vi släppte i 15min släpp första släppen o jag tror aldrig de gick så lång tid innan Zingo hitta fågel LYCKA TILL!
Publicerat April 13, 200719 yr Ok, nu är det en vecka till mitt livs första jaktprovsstart. Tänkte be om tips om vad man får göra och vad man inte får göra på provet. Och vad man BÖR göra och inte göra. -Får man styra hunden under släppet? Eller ska den få söka helt själv? -Får man ge den stöd mha ord el. liknande när/om den står? -Får man kalla in honom när man vill? -Hur länge brukar varje hund få släppas? -Flera korta eller ett långt släpp? Övriga tips på vad man bör/får göra tas även emot tacksamt! SPÄNNANDE!!! Jag minns vår första jaktprovsstart och kommer aldrig att glömma den heller! - Domarna brukar gilla ett självständigt sök där hunden själv på ett bra sätt söker av terrängen, men visst får du styra hunden om du ser att det behövs. Var dock uppmärksam på vad domaren säger ALLT HAN SÄGER till alla ekipage. Där kan du rätt snabbt uppfatta om han är helt emot att man styr hunden eller om han tycker att det är ok att man gör det. De flesta domare gillar dock inte om man går och visslar/blåser i pipan hela tiden - Bete dig som vanligt mot hunden annars kan den bli förvirrad. Dock kan du ju måsta stå bakom hunden och vänta ett tag innan dom får tag i partnern vilket kan göra att hunden som är van att du kommer upp och ger avanceorder direkt börjar fundera vad f...n du håller på med. Du kan dock komma att hamna i en situation där partnern står och sedan hittar ni din hund i stånd och då kommer dom att låta den andra hunden göra sitt arbete först med allt vad det innebär och sedan går domaren/skytten till din hund. I dessa lägen får man gå upp till hunden och hålla den lugn för det kommer ju att börja smälla i närheten vilket kan göra vissa hundar oroliga. - Du kallar in när domaren säger att "nu kan ni börja kalla in hundarna". Ser du dock att något är konstigt med din hund, täcket har lossnat...osv, ja man vet aldrig vad som kan hända så kan du givetvis kalla in hunden och exempelvis sätta fast täcket. Tala dock alltid om för domaren vad du tänker göra och om han tycker det är ok! -Släpptiden brukar vara 15-20min. I slutet kör man ibland med något kortare släpp på 10min. Men 15-20min är den tid som släppen oftast är! I övrigt så rekommenderar jag dig att läsa igenom jaktprovsreglerna som finns på Svensk Bretonklubbs hemsida. Lyssna hela tiden på vad domaren säger. Inte bara åt dig utan även åt andra. Då snappar du snabbt upp vad han kräver av hundarna och hur han vill ha saker och ting. Har du tänkt söka hunden för du tycker att den varit borta länge, meddela domaren......har du tänkt kalla in hunden av någon orsak, meddela domaren.........ja poängen är att gör så att domaren är uppmärksam på vad du tänker göra under släpp. Nu vet jag inte om din hund är i ökl eller ukl?? Har glömt....sorry :-[ Men du måste alltid få tecken från domaren att det är ok att skicka hunden på apport!!! Du måste också få klartecken av domaren innan du skickar hunden på avance. Du måste även anmäla till domaren genom att höja en arm(eller säga åt domaren om han är nära!) att hunden står. Dessa saker är viktiga! Var alltid färdig när det är dags för ditt släpp. Dvs. hunden har västen på och du är redo att börja släppet. Domarna brukar inte uppskatta att få vänta! Domaren brukar alltid när ett släpp börjar berätta vilka två hundar som ska ut i nästa släpp. Så det är inga problem att veta när det är din tur! Försök att bete dig som du gör när du jagar. Börjar du bete dig på annat sätt så blir hunden förvirrad och då kan det lätt skita sig. LYCKA TILL!!!!!!!!!
Publicerat April 13, 200719 yr Tack för alla tips! Det jag helst vill undvika är att behöva styra hunden. Jag gillar när det är tyst på fjället! Ska tänka på att meddela domaren vid varje sak jag behöver/vill göra som inte ingår i det vanliga sök- och revieringsarbetet! Hunden går i ukl och gör det även hela hösten (blir 2 år i november). Varför jag frågar en massa om hur jag ska göra är för att jag vill minimera risken att förstöra hundens prestationer bara för att jag är "grön" och inte vet allt man får och inte får göra. Jag tar detta första prov mest som en erfarenhet för både mig och hunden. Har inga förhoppningar om premiering, det är inte det som är viktigt. Jag vill helst bara se hur andra hundar jobbar och ha någonting att jämföra med. Och få massa tips om träning och med vad vi behöver jobba mer med. Ska lägga lite extra tid sista tiden innan provet att skärpa upp lydnaden på visselpipan. Har tränat lite de senaste dagarna på hararna som skuttar runt där jag rastar honom. Lite sitt och lite inkallning när en kritvit gobit skuttar framför näsan... ;D Tack för alla tips!!! Kommer ni på mer så skriv gärna! Alla är nybörjare nån gång, erfarenhet mottages tacksamt!
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Jag lät Zingo sköta jobbet på provet för annars hade de nog lätt skitit sig Fick faktiskt lite kritik mot att jag litade FÖR MKT på hunden första dagen! Men är man osäker som förare tycker åtm jag att de är lättast att lita till hundens naturliga instinkter! O de har visat sig funka för mig i de flesta lägen!!!!! Man ser på hunden då de bär iväg åt olater eller rackartyg. Då gäller de o va med! Men de e ju en unghund o då accepteras en hel del! De va en himla skilnad på att gå med på ett prov o verkligen ställa. Om inget annat SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mkt roligare!!!
Publicerat April 13, 200719 yr Ja du jag har både sabboterat och varit väldigt nära att sabbotera bort premier pga min påverkan på Ella. Men varje tillfälle är en erfarenhet...... Hoppas ni får bra med fågel och bra väder på provet!!!
Publicerat April 13, 200719 yr Författare Hoppas ni får bra med fågel och bra väder på provet!!! Instämmer o insup lite av stämningen åt oss med kameran! Be gärna nån som går med fota med din kamera för själv kommer du glömma bort de! JAG VET att de lätt blir så! :-[ Jag önskar sååååå mkt att jag var där! Men de går fler tåg!
Publicerat April 14, 200719 yr Hoppas ni får bra med fågel och bra väder på provet!!! Ja, hoppas snön bär. Just nu regnar det lite och är flera plusgrader, även på nätterna. >
Publicerat April 14, 200719 yr Författare Ja, hoppas snön bär. Just nu regnar det lite och är flera plusgrader, även på nätterna. > Hur ser de ut på fjället då? E de inte allt för mkt snö så spelar de ju ingen roll! Hade de inte varit så långt härifrån hade jag garanterat fart iväg. Har cellskräck just nu. Först inlåst på sjukan med sambo o lillen för att sedan isoleras hemma pga insjuknande. Inte så illa som de låter men nog hade jag hellre haft både sambon o lillan hemma o suttit ute i de fria o druckit kaffe under pappaledighet Men de får bli till nästa år!!! Håller på med ett pulkaprojekt (typ Fjellpulkan mod STOR) så att lillan ska kunna följa med ut på vinterns skidutflykter. Har dock kommit fram till att jag nog behöver en till hund för att kunna dra ekipaget Hur var det Lina, ngr valpar över Hur mkt i vikt kan man räkna med att en Breton kan dra??? Oj va detta inlägg spåra ut! Ikväll blir de Alvedon o bäverapport förhoppningsvis Lycka till i Abisko. Jag e såååååååå sugen på o komma upp. Går de flyg???? Kan ngn hämta en då???? Nä nu måst jag skärpa mig!!!! [glow=red,2,300]GOOD LUCK!![/glow]
Publicerat April 14, 200719 yr Hur ser de ut på fjället då?E de inte allt för mkt snö så spelar de ju ingen roll! Lycka till i Abisko. Jag e såååååååå sugen på o komma upp. Går de flyg???? Kan ngn hämta en då???? Nä nu måst jag skärpa mig!!!! [glow=red,2,300]GOOD LUCK!![/glow] Det är nog mycket snö på fjället. Fram till nu har det varit sån skare så man har kunnat gå överallt och hunden har kunnat springa helt obehindrat. Vilken fart det är då! Safir går inte lika bra i lösare terräng, tyvärr. Och det går flyg!! Jag har både bil och boende helt gratis, slå en pling så hämtar jag dig på flygplatsen på fredag kväll! ;D :-* Nej, satsa på familjen just nu. Det är nog ett prov i Abisko nästa vår också.
Publicerat April 14, 200719 yr Vägde o mätte Safir idag. Han är 53 hög o väger 15,5 kg och är 1,5 år. Nu har han inte blivit större/tyngre de senaste månaderna, kanske att han har minskat lite i vikt sedan solen började skina och skaren började bära bättre. :Är det så att höjderna på Breton har börjat öka? Tycker att jag hör så många hundar, speciellt hanhundar, som överstiger maxmåttet. Och vissa rejält över. Om det är på det sättet så borde man väl reagera och anpassa aveln mer efter det än vad man gör idag. För det är ju viktigt att behålla rasens storlek, om man vill ha större finns det ju andra raser. Hur höga är era Bretons? Vet inte riktigt hur hög Birk är, men han väger redan 17kg @ 5,5 månad, han kommer inte att passa in i standarden. Jag bryr mig intre så mycket om det, fördelen med en större hund är att det bli lättare att köra lite drag. Men jag har inte tänkt ställa ut honom, och knappast avla på heller, så ni behöver inte vara oroliga!
Publicerat April 16, 200719 yr Hur mkt i vikt kan man räkna med att en Breton kan dra??? Jag är dålig på just detta, men jag vet att hunden skall vara färdigvuxen/musklad innan man börjar dra så att den inte får skador. Jag skulle prata med vet. om jag var du. Dom borde veta vad som är lämpligt!