Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Den på 7 hade jag hört men inte att de va i år, den på 3 missa jag!

Den på 7valpar är född i april! Och den på 3 i början av året.

Däremot va de väl han som sköt lösplugg på Gotland me?

Har han fler misslyckande bakom sig???????

Stämmer gällande tiken på gotland. Ella och den tiken är de som gått tom.

Spelar ju ingen roll hur snygg eller jakduglig man e om man skjuter löst i aveln ;)

Spelar ju stor roll!!!  :o Jag har min hund för att ha en bra jaktkompis i skogen. Klarar hunden inte av att avla så har jag ju fortfarande min superbra jaktkompis!!! Vilket var orsaken till att jag skaffade hunden från början! Så visst spelar det roll!!!

Men visst är det synd om en duktig hund inte kan avlas på!

Sedan hör jag här att det finns en del okunskap gällande avel  ;)

Henrikt har dock tänkt lite längre ;). Vad är det som säger att det är hanen som skjuter löst?? Nu ska ju kanske inte jag som tikägare yttra mig på detta vis för visst är det enkelt om hanen skjuter löst! Då är det ju inte tikens fel. ;) Men detta med avel är en hel vetenskap har jag fått erfara. En tik kan gå tom för att nästa gång få 10valpar! Orsak....  ???

En tik kan bli dräktig för att sedan efter ett antal veckor resorbera fostrena innuti kroppen. Dvs. tiken kan ha blivit dräktig och man har sett foster på ultraljud, men i slutändan kommer det ändå inga valpar för dom har resorberats och ägaren märker aldrig när det händer. Det finns många olika "bakterier" som tikarna kan få vilket gör att kroppen avbryter dräktigheten. En penicilinkur och det problemet är löst. Herpesvirus har jag fått höra är nått som flera tikar i år har fått.

Sedan så kan det ju givetvis vara så att hanen skjuter löst också och kanske har även han någon bakterie som ställer till det ???, men man ska veta att det finns många olika faktorer som kan spöka när en tik går tom!

Sedan är det vanligt att man parar på fel dygn = tiken går tom!

Finns många saker som kan fela!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Ella, hur gammal är din tik nu? Hinner hon med en kull till?

Hon blir 7år i sommar. När tikarna går över 7år måste man ha veterinärintyg på att dom är tillräckligt friska och i bra kondition för att få en kull. Borde inte vara något problem i vårt fall, men det blir ju ett extra moment att genomgå! Ett par chanser till har jag att ta en kull efter henne!

Publicerat
...

Ett par chanser till har jag att ta en kull efter henne!

Det hoppas nog vi alla på!!  ::)  :-*

/Henke

Publicerat

Jag tycker att det läggs in lite lite bilder ;).............här kommer några bidrag från våran vår/vinter.

post-800-1179227259_thumb.jpg

Publicerat

....och några till........ ::);)

post-800-1179227407_thumb.jpg

post-73-1179227407_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Spelar ju stor roll!!!  :o ........

.....

Men visst är det synd om en duktig hund inte kan avlas på!

NÄÄäää. Det spelar INGEN roll FÖR AVELN hur snygg o duktig en hund är om det inte blir ngr avkommor.

Sa inget om individen i sig!!

Men du fick ju fart på skrivandet "Ella" o tog upp en hel del intressanta saker runt aveln för en okunnig :)  ;):D :D (vilket var lite av min avsikt med komentaren :) )

Hur påverkar ett herpesvirus hanen? För han det vidare?

Ang para på fel dygn borde de vara ett av de vanligaste felen?

Men vad jag hört känner tikarna på sig när de e dags o släpper till först då?

Sen e de bara kul med en del diskusioner o ibland måste man tydligen reta gallfeber på folk för att få uttömmande svar  ;D ;D ;D ;D

Sen e de ju självklart att det inte e hanhunden som misslyckas!! :D :D :D :D

Publicerat
  • Författare

Häääärligt me bilder!

MEEEER!

Min kamera e fortf paj o funkar bara efter milda smekningar o kärleksballader  ::)

Men då kan de bli bra me!

post-399-1179228227_thumb.jpg

Publicerat
NÄÄäää. Det spelar INGEN roll FÖR AVELN hur snygg o duktig en hund är om det inte blir ngr avkommor.

Sa inget om individen i sig!!

Men du fick ju fart på skrivandet "Ella" o tog upp en hel del intressanta saker runt aveln för en okunnig :)  ;):D :D (vilket var lite av min avsikt med komentaren :) )

Hur påverkar ett herpesvirus hanen? För han det vidare?

Ang para på fel dygn borde de vara ett av de vanligaste felen?

Men vad jag hört känner tikarna på sig när de e dags o släpper till först då?

Sen e de bara kul med en del diskusioner o ibland måste man tydligen reta gallfeber på folk för att få uttömmande svar  ;D ;D ;D ;D

Sen e de ju självklart att det inte e hanhunden som misslyckas!! :D :D :D :D

Håller med men samtidigt inte. Hunden (den ej avelsdugliga) bidrar ju till att visa hur bra dennes gener är jaktligt och utställningsmässigt!

Vet inte hur herpesviruset påverkar hanen. Har inte hunnit sätta mig in i det, men logiskt sett borde han ju kunna få det och föra det vidare! Men allt är inte alltid så logiskt......så jag vet faktiskt inte!

Jo tiken brukar visa när det är läge, men är hanen väldigt på så kan det nog bli parning för tidigt om han får tillfälle  ;) sedan finns det säkert tikar som är villiga även om det inte är exakt rätt dygn. Sedan kan man ju ha missbedömt och tror att tiken är på rätt dygn medan hon egentligen börjat några dagar tidigare men själv hållit sig väldigt ren så det inte märkts att hon börjat löpa, vilket medför att hon gått över de mest mottagliga dygnen.

Publicerat

Vilka fina bilder!!! Man börjar bara längta mer, efter hund alltså, barn har jag nog av  :D även om de är väldigt fina :) Egentligen är det mer otroligt att det blir valpar än inte,

det är mycket som ska klaffa ;)

Publicerat
  • Författare

Men de e sällan man får höra talas om tjuvparningar som misslyckats  ???

Hur kan de komma sig?

Får hanarna bara komma till en gång per parning eller tar tiken inte emot fler ggr?

Snart måste Lillan få sig en egen valp så nu börjar man hålla sig ajour :)

Sen e de ju pappa som får sköta jobbet o skörda frukten men de e en annan femma ;) Skulle sitta fint me 2 hundar på skidturerna.

Men de e fler än jag som bestämmer här i huset  :- tyvärr!

Publicerat
Får hanarna bara komma till en gång per parning eller tar tiken inte emot fler ggr?

Det vanligaste är minst 2 parningstillfällen.

Publicerat

Jag måste prova med en bild från vårens äventyr. Den är tagen 070327.

Och då är det kallt i vattnet i Boden!

post-1217-1179265358_thumb.jpg

Publicerat
Det är med stor sog i hjärtat jag måste meddela att Ella var tom :'( Så tyvärr blir det ingen valp för min del  :'(

Hmm har inte varit speciellt mycket på jaktsidan eller denna tråd sista tiden, så detta har jag missat totalt :-[

Det var verkligen inte kul att läsa om Ellas parning, men jag hoppas ni prövar igen.

Breton är underbart fina hundar och ligger som klar tvåa efter en något bättre och finare fågelhund som kh vorsteh. ;D

När det gäller vorsteh kullar så verkar det finnas väldigt många valpar ute nu och iår har inte så många tikar gått tomt.

Nästa år kan det vara tvärtom och det blir brist på valpar, konstigt detta  :-

Fina bilder ni lagt in :)

Publicerat
Hmm har inte varit speciellt mycket på jaktsidan eller denna tråd sista tiden, så detta har jag missat totalt :-[

Det var verkligen inte kul att läsa om Ellas parning, men jag hoppas ni prövar igen.

Breton är underbart fina hundar och ligger som klar tvåa efter en något bättre och finare fågelhund som kh vorsteh. ;D

När det gäller vorsteh kullar så verkar det finnas väldigt många valpar ute nu och iår har inte så många tikar gått tomt.

Nästa år kan det vara tvärtom och det blir brist på valpar, konstigt detta  :-

Fina bilder ni lagt in :)

Kan det vara så att många Vorsteh ägare byter till stående fågelhundarnas formel 1 = Breton, så därför blir det brist på Bretonvalpar och överskott av Vorsteh valpar  ;) ;D

Nog kommer jag att pröva att para henne igen. Om det blir kommande löp eller nästa återstår dock att se! :)

Sedan kan jag ju faktiskt erkänna att efter Breton så ligger Kh Vorsteh (som jag är uppvuxen med) på klar andra plats i mitt hjärta  :)

Publicerat
  • Författare

Som ni säkert läst är en träff utlyst i sept före Bretonklubbens jaktprov i Kittelfjäll.

Vem som helst e välkommen att bli spöad av en Breton då  ::) ::) ::)  ;):D :D :D

Ju fler desto bättre o roligare ;)

O som ni läst har inte min lille kille blivit Elithund ÄN så de finn ju en LITEN chans för er att visa oss vart skåpet ska stå :)

Publicerat

Ella du kommer väl och sätter gubbarna på plats i 5-kampen! :D :D

Maggan som legat i topp flera 5-kamper har firmafest så hon kommer nog inte.

Det blir som lite bättre stämning när gubbarna får köpa ned sig.(mindre skryt) 8)

Häls/regionombudet.

Publicerat
börjar bli brist på breton tikar :-

http://www.blocket.se/vi/11973495.htm?ca=6_s

lite trist blandning bara

Trist att sådant ska behöva ske. Valparna kommer förmodligen gå till icke-jägare och de kommer lika troligt ha mycket jaktlust i sig och inte kunna få utlopp för dem.  :(

Publicerat
Ella du kommer väl och sätter gubbarna på plats i 5-kampen! :D :D

Maggan som legat i topp flera 5-kamper har firmafest så hon kommer nog inte.

Det blir som lite bättre stämning när gubbarna får köpa ned sig.(mindre skryt) 8)

Häls/regionombudet.

Har inte bestämt mig än!  ;)

Det där med att spöa gubbarna......vi brukar ju alltid lyckas strula till det för oss så vi brukar inte hamna nå högt i prislistan på dessa tävlingar ;D

Dock så låg vi ju rätt högt upp i inkallningstävlingen för nått år sedan!!! ;D ;)

Är det många som är anmälda?

Vilka här inne på forumet har bestämt sig för att fara dit???

Publicerat
  • Författare

De blir inge för mig  :'( :'(

Sjukhus både fre em o mån fm.

Känns lite långt att fara över dan bara!

Men de går fler tåg!

Publicerat

Zakke ställer upp!

Vi är ju nybörjare så vi har tänkt se o lära.

Publicerat

Åker inte dit. Det är för långt och tar för mycket tid. Även om det hade varit roligt.. :- :)

Publicerat
  • Författare

Inte ett ord eller bild från femkampen ÄN  :o ::);):D :D

Var på besök hos svärfar igår o skulle visa opp lillan för ngr kompisar till honom.

Som vanligt börjar man prata om hunden som möter en i hallen, en Waleshisk Springer Spaniel eller hur de nu stavas.

Damen i sällskapet frågar var jag gjort av min ögonsten.

I bagaget svarar jag varpå damen tittar lite chockat på mig o säger: " Självklart mena jag din dotter"

SNACKA OM BORTGJORD ;)

Publicerat

Mer om 5-kampen kommer på hemsidan och i bretonbladet .

Lite förhandsvisning. ;) ;)

post-1210-1179644095_thumb.jpg

post-73-1179644095_thumb.jpg

post-73-1179644096_thumb.jpg