Publicerat Februari 28, 200818 yr När jag gick in genom dörren på veterinärstationen så förväntade jag mig att han skulle vara lite spak av alla lukter och stora schäfrar osv. som fanns där inne. Fan heller...han drog som aldrig förr! Spann hela tiden på plastgolvet och skulle frammåt! Vad är det för liten tuff krabat jag fått tag i?? Breton är en social ras (dom flesta iaf) Så jag ser egentligen inte problemet här annat än att han inte ännu lärt sig att inte dra i kopplet! : Var glad att han glatt promenerar in till vet. och att han gillar andra hundar! Min gamla dam har efter att hon blev opererad börjat avsky vet. vilket hon visar med hela sitt kroppsspråk. När hon väl är inne så är det inga problem att undersöka henne, ta spruta osv. Då står hon snällt stilla på bordet utan tjaffs och vet får göra vad h*n vill med henne. Men in på vet.station går hon inte frivilligt : utan bara för att jag kräver det av henne!
Publicerat Februari 28, 200818 yr Författare Är det inte normalt att hundvalpar är lite restriktiv när det är så mycket intryck som på en veterinärstation?? ISF har ja me en onormal hund. DAMP har man ju funderat på mer än en gång o när andra hundar viftar på svansen viftar Zingo me hela kroppen. SOCIAL? Så de räcker för 5 hundar ;D ;D ;D Men de e lite av tjusningen ;D I höstas när han knappt kunde resa sig upp från liggandes eller hoppa i o ur bilen försvann varenda krämpa på vet.stat. Snacka om att tycka de e kul hos veterinären > :( :'(
Publicerat Februari 28, 200818 yr Att han ännu inte lärt sig att inte dra i kopplet är helt rätt antagande! Han har knappt haft koppel på sig hittils. Halsbandet hade han nästan jämt första veckan och koppel vid rastningen första veckan, men inte efter det. Han är nu 12 månader och 5 dagar och redan 40cm...hoppas han stannar snart. Mankhöjden på föräldrarna är inte speciellt hög, så man hoppas på att han ärver dem... Men åter till koppelträningen... Har nu bara ett vanligt halsband som dessutom är i största laget, så det tar bara mot bogarna när han drar. Att rycka emot och "nej:a" (fint ord va...) hjälper föga. Nej ger mer än rycket i allafall.. och det är väl på sätt och vis bra.... Vill att han ska bli lite äldre innan jag sätter på honom ett strypkoppel....några veckor till åtminstonde. När börjar ni med strypkoppel? ...eller dressyrlänk om man vill kalla det så... Men skulle jag nöta på med kopplet varje dag så blir det säkert bra, men hemma har man liksom inte orken att ta fram halsband och koppel då det ändå inte behövs...mer än isåfall för koppelträningens skull. De är ju otroligt starka redan vid 12 veckors ålder. Igår var lite lite halkigt utanför vet.station och han höll fan på dra ikull mig då jag tittade åt ett annat håll.
Publicerat Februari 28, 200818 yr Men skulle jag nöta på med kopplet varje dag så blir det säkert bra, men hemma har man liksom inte orken att ta fram halsband och koppel då det ändå inte behövs...mer än isåfall för koppelträningens skull. Nedan följer mina högst personliga åsikter utifrån hur jag har målet att min hund skall uppföra sig. Rätt eller fel? Men det är så jag ser på saken Sedan säger jag för den delen inte att min hund är 100% lydig för det är den deffenitivt inte och det kommer säkert inte kommande hund heller att vara. Men jag har en vision av hur jag vill att hundarna skall vara och hur jag kommer dit! :-I mina öron klingar det inte bra att redan nu inte "ha orken" att koppelträna. Jag är av åsikten att utan att vara för hård och utan krav mot den lilla valpen så bygger man de första månaderna den grund och ledarskap man senare skall stå på så att säga. Det gäller att få bästa möjliga start. Det kan vara jobbigt vissa gånger det är jag av erfarenhet medveten om, men det finns bara en väg till att få en bra hund och det är träning. Att vi sedan råkar välja fel väg i träningen och tar en omväg mot målet så att säga är en annan femma. Det gör vi alla någon gång och så blir man en erfarenhet rikare! Om jag var du skulle jag träna en del koppelträning innan han präntat in att man tar sig framåt om man drar! Jag skulle inte använda strypkoppel, men jag skulle börja med att pröva stå stilla tills han inte drar, då först går ni framåt. Så fort han drar då stannar ni = då blir det tråkigt. Han ska bara ta sig framåt så länge han inte drar............ du är nog påläst om den metoden så jag ska inte babbla mer Lite träning varje dag. När jag började med stryphalsband på Ella har jag faktiskt ingen aning om? Det bara kommer en dag att man känner att det är dax??? Hmmm........ kan återkomma i den frågan när jag hamnar i den fasen med nästa hund
Publicerat Februari 28, 200818 yr :- I mina öron klingar det inte bra att redan nu inte "ha orken" att koppelträna. Jag är av åsikten att utan att vara för hård och utan krav mot den lilla valpen så bygger man de första månaderna den grund och ledarskap man senare skall stå på så att säga. Det gäller att få bästa möjliga start. Det kan vara jobbigt vissa gånger det är jag av erfarenhet medveten om, men det finns bara en väg till att få en bra hund och det är träning. Att vi sedan råkar välja fel väg i träningen och tar en omväg mot målet så att säga är en annan femma. Det gör vi alla någon gång och så blir man en erfarenhet rikare!Om jag var du skulle jag träna en del koppelträning innan han präntat in att man tar sig framåt om man drar! Jag skulle inte använda strypkoppel, men jag skulle börja med att pröva stå stilla tills han inte drar, då först går ni framåt. Så fort han drar då stannar ni = då blir det tråkigt. Han ska bara ta sig framåt så länge han inte drar............ du är nog påläst om den metoden så jag ska inte babbla mer Lite träning varje dag. Jo jag är medveten om detta...men då jag bor som jag bor så betyder det att jag nästan måste sätta mig i bilen och åka iväg nånstans för att koppelträna. Jaja, visst det går säkert bra framför huset 100meter fram å åter som är plogat, men det är inte så kul. Det är bara smala skoterspår och då går ju hunden oftast bara bakom mig.....och ibland framför beroende på hur ivrig han är. Han är så klok att han inte plumsar i djupsnön bredvid mig i allafall... Å man kan ju inte lämna gården så länge då man har en sovandes Klara i barnvagn ute...samtidigt som man inte kan gorma på en olydig hund hur mycket som helst då hon sover heller... Så därför förpassas man till djupsnön och skoterspåren... Då jag har plöjt igenom många "hundböcker" så har jag faktiskt provat det där med att bara stanna och vänta, men då vänder han sig och tittar på en...och börjar streta åt nåt annat håll istället...slutar dra gör han inte på bra länge. Nåja, det är nog bara träning som fattas. Blir säkert bättre bara vädret stabiliserar sig och att man kan dra upp lite bredare skoterspår. Det kom ju ett par dm lössnö nu sen iförrgår igen...*suck*. Ska börja med ett bättre anpassat halsband och sen får jag väl koppelträna de gånger vi är två hemma och en kan passa Klara. Nu när jag ändå har det i huvudet så passar jag på att fråga: Är det nån som läst Bertil Rödseth:s bok Fågelträning på naturens villkor ??? Funderar på införskaffa den...
Publicerat Februari 28, 200818 yr Nu när jag ändå har det i huvudet så passar jag på att fråga: Är det nån som läst Bertil Rödseth:s bok Fågelträning på naturens villkor ??? Funderar på införskaffa den... Har inte läst den men har hört rykten om att den skall vara bra! Jag förstår att det blir lite besvärligare när man har små barn. Men just den första tiden(året) med valpen är enormt viktig och det är då grunden läggs........detta vidhåller jag fortfarande
Publicerat Februari 28, 200818 yr Nu kan jag avslöja att från och med 12april är det upp till bevis för mig att leva som jag lär : Då hämtar jag en valp efter dessa två föräldrar: INTUCH SUCH NUCH DKUCH SV-04,-05,-08 KBHV-04 J Pasties De La Cour Des Perdrix SV-08 Elske Van 't Gillishof Gissa om jag längtar!!!!!!!!!
Publicerat Februari 28, 200818 yr Ella: Får man fråga var du hämtar valpen? Finns några bilder på föräldrarna någonstans?!?
Publicerat Februari 28, 200818 yr Henrik! Jag bor längst ut i ett villaområde, så jag har skoterspåret utanför tomten. Sen kommer det skog med motionsspår. Jag gick oftast med Zakke lös.Tänkte att det var bra för samarbetet. Koppelträning tänkte jag inte på. Men som vuxen drar han för mycket, framför allt när frun håller i kopplet. Hon har dessutom ont i en axel, så det blev inte bra. Så träna även att gå fint i koppel! För han blir snart stor o stark! (Fortare än du kan tänka dig). Lennart.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Ella: Får man fråga var du hämtar valpen?Finns några bilder på föräldrarna någonstans?!? Mamman har jag bara bild på på min mail och iom att det inte är min hund vill jag inte lägga ut den, men hon har väldigt mycket svart i sig. Hela skallen och större delen av kroppen är svart och sedan är hon vit på benen, bröstet och under magen. Pappan hittar du här: http://www.breton.se/index.cfm?mID=9&p...16&subref=1 Tiken är 47,5 och hanen 49 så valpen hamnar mest troligt därikring storleksmässigt! Kan tillägga att Ella är 49cm hög så blir det lite jämförelse!
Publicerat Februari 29, 200818 yr Kul, Ella! Nu blir det åka av! Snart är lugnet över hemma hos Ella, men det är en rolig tid när man tittar i backspegeln! Spännande föräldrar! /Rosen
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare De e inte hunden som avgör resultatet, eller hur e de du brukar säga Ella ;D ;D ;D Förmodar att de blir en tik du tar? Ska bli intressant att följa! Appropå tigga satt ja o käka en hårbrömacka med gravad ripa på igår då den slank ur näven på nå mystiskt vis. GISSA vem som kom som en kanonkula OJ va förvånad Zingo blev då en stor näve o en barsk röst satt MKT tydligt stopp för denna beteelse. Varför tänkte ja inte ut denna plan själv? Ibland styr ödet ens handlingar tror ja. Har inte sett Z kolla särskilt storögt åt oss sen dess men han har inte ätit sin mat sen igårkväll heller :- Men han e inne i en sådan period. Mkt motion äter för 2/lite motion slutar äta!
Publicerat Februari 29, 200818 yr Ja jag tror verkligen på denna kombination och hoppas att den uppfyller mina förväntningar. Det finns väldigt bra jaktmeriter bakåt på båda sidor och dessutom är det snygga hundar vilket gör att det finns förutsättningar att det ska gå bra i utställningsringen också. Sedan kommer vi ju till rasens lilla aber..... höfter...... även om nu dessa föräldrar har HD A och HD B så kan det ändå misslyckas, men förutsättningarna är bra iaf! Ser väldigt mycket fram emot att få åka och hämta denna valp v.15 en bit utanför Trollhättan. Samtidigt får jag då träffa Panter :-* Någon gång i framtiden ska jag ha en valp efter honom också, men än finns det plats för några hundar till hos mig så jag ser inget problem där. : Jag hade ju tänkt vänta med valp tills jag fick en tikvalp efter Panter nu när jag inte kan få en valp efter Ella och Panter. Men jag kunde inte missa denna chans jag fick! Dock så lever som sagt planerna gällande Panter kvar Jag kommer att ta denna valp på halvfoder vilket betyder att uppfödaren har om hon vill chansen att ta en kull på denna tik om hon skulle vilja det, sedan går hunden över i min ägo även på pappret.
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare Varför "Halvfoder" Ditt eller uppfödarens krav? Vad e de som gäller då mer än att du får hunden efter första kullen. Kan du avsäga dig den me tex om höfterna e kass o den int duger till avel? Aldrig hört de förr! Z äter sin mat med glupsk aptit nu
Publicerat Februari 29, 200818 yr De e inte hunden som avgör resultatet, eller hur e de du brukar säga Ella ;D ;D ;D Du har helt rätt här! Jag får ett bra hundämne att jobba med och sedan är det upp till mig vad jag gör av det ämnet jag fått. Dressyren skall anpassas till just denna individ, korrigeringar och beröm skall ske vid rätt tidpunkt, vara konsekvent (valpen kommer inte att få Ellas gammelhunds förmåner precis :) Ska bli spännande att se hur jag lyckas!!! Jag har mina mål, men dom avslöjar jag inte än för då vet ni ju deffenitivt om jag misslyckas med att nå dem : Förmodar att de blir en tik du tar? Ska bli intressant att följa! Jo det är en tik jag tar!
Publicerat Februari 29, 200818 yr Varför "Halvfoder"Ditt eller uppfödarens krav? Vad e de som gäller då mer än att du får hunden efter första kullen. Kan du avsäga dig den me tex om höfterna e kass o den int duger till avel? Aldrig hört de förr! Uppfödaren vill ha chans att kunna föra dessa linjer vidare! Det blir ingen annan skillnad än "pengamässigt" och hon kan ta en kull om hon skulle vilja och efter kullen övergår hunden även på pappret i min ägo. Tar hon ingen kull så övergår hunden i min ägo ändå från de att den blir 3-5år. Som vi pratade så lät det som om det kommer att vara 3år som gäller för innan dess vet hon om hon vill ta en kull eller ej. Även om jag skulle kunna, tror du jag skulle klara av att skeppa tillbaka en hund jag haft i flera år bara för att den har dåliga höfter Inte en chans! Det är jag för blödig för : Då skeppar i sådana fall av den hunden som enbart jakthund hos mina föräldrar : och köper in nytt till mig själv som då förhoppningsvis kan vara en tillgång i aveln! Gå gärna in på denna länk och ge namnförslag på E http://jaktsnack.se/index.php?topic=11337.0
Publicerat Februari 29, 200818 yr Författare Förstår din blödighet men frågan var bara OM de var så? Lagt 1mil under skidorna ikväll men inte gjorde jycken mkt för att hjälpa till > Tror jag ska byta till en Vorsteh. Nä huvva. Fasiken va de ska gå då snön stelna till lite : Va nån dm puder o -4. Gled lätt men var nog rätt tungdraget me löst under tassarna! Imorn ska ja kanske testa me 2 hundar nu då de finns lite löst som bromsar osså blir de mjuka fall ;D
Publicerat Mars 2, 200818 yr Författare Nyss hemkommen från en tur med 2 jyckar! O ja som trodde Zingo drog dåligt. Idag fick han dra både mig o den inlånad dragtyngden > Fick bryta efter 2km fara tillbaks lämna av den inlånade odågan i bilen o sen börja om. Oj så mkt snabbare o lättare! Me andra ord funka de inte alls me en Turbojaktmaskin o en knähund (svärfars). Som bäst såg de ut såhär då spanieln sprang glad i hågen mot sambon på tillbakavägen! Med ett par tikar framför går de kanske bättre nästa gång. Notera hur de uslingarna slåss om det lättrampade spåret, var löst på sidan om!
Publicerat Mars 3, 200818 yr Jag skulle lägga in bilder från mitt galleri men dom kom inte med utan det blev ett rött kryss så då tog jag bort hela inläget
Publicerat Mars 3, 200818 yr Författare ska testa om de går att lägga in från mitt gallerie. En av de mer irriterande stunderna häromdagen o givetvis hamna den på bild me. Men så såg de ut nästan hela turen Zingo drog, men då framåt, o partnern streta sidled eller bakåt Har även kommit på att dubbelkopplet skall minskas i längd vesentligt. 2x30 e nog tillräckligt? Vad använder ni?
Publicerat Mars 3, 200818 yr ska testa om de går att lägga in från mitt gallerie.En av de mer irriterande stunderna häromdagen o givetvis hamna den på bild me. Men så såg de ut nästan hela turen Zingo drog, men då framåt, o partnern streta sidled eller bakåt Har även kommit på att dubbelkopplet skall minskas i längd vesentligt. 2x30 e nog tillräckligt? Vad använder ni? Jag anv. liknande förut när jag vågade åka skidor med hundarna och hade inga problem. Numera åker jag bara i egen takt och låter hundarna springa fria ist. ;D
Publicerat Mars 3, 200818 yr :D :D :DTog sig jycken upp där på egen maskin, eller? Nja nästan, men lite hjälp på vägen fick hon : Vad gör man inte för en rolig bild ......Ella ställer då upp på de mesta ;D