Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Bretonklubben brukar varje år anordna ett vinter"träningsläger" för Bretonklubbens medlemmar.

Vi brukar då bo på Storsjö Fiskecamp för att fara ut på fjället varje morgon.

Blir nån km på skidor men de e de värt!!!

Hit e självklart intressenter välkommen också.

Vi brukar även ha vallfärdande från Norges Bretonklubb som brukar komma o träna om inte de krockar med ngt av deras prov.

Oerhört bra träning med allt från nybörjare till elit.

Men framförallt kul att träffa Bretonägare från hela Sverige!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat

Aha låter som en otroligt trevlig tillställning.. :)

Vilken helg har ni planerat in detta?

//linus

Publicerat

ahh. .    Attans va trevligt...  Åja bara hoppas man nån gång kan joina sällskapet tsm med en Breton.. =)

Eller kanske nån behöver medföljande?  "Medföljande person utan hund betalar 450 kronor per person och dag." :P

Publicerat
  • Författare

E du sugen på att följa med så e de bara att ringa Lars-Håkan som e ansvarig eller så ringer du mig!

Jag kommer bara kunna vara där lör/sön 15-16:e som du säkert läst men de finns ju massor av andra som kan lotsa runt dig om du e sugen.

Mvh: Jimmy

Publicerat

jimbolo! Är alla andra raser bannlysta? Jag letar med ljus o lykta efter liknande kurs/träningsmöjlighet men inte funnit nått. Hundskolan vision hade fulltecknat för länge sen och hittar inga andra. Skulle så gärna vilja åka med ett gäng som kan mer än man själv så man kan få lite tips! Är själv nybörjare när det kommer till fjälljakt iaf. Funderar på att åka själv nånstans men folk är ju så jäkla hemliga och vill inte tipsa om några ställen :- . Jag har inte tillgång till skoter så behöver boende i nära anslutning till jakt/träningsmarken. Nån som har tips? Bor i Umeå så helst i V-bottenfjällen.

Publicerat
  • Författare

Ring ansvarig, Lars-Håkan Elenius o densamme är Ordförande i Bretonklubben.

MKT trevlig o sympatisk människa.

Brukar alltid trilla med ngn som känner ngn med udda raser som Vorsteh o töcke trams ibland ;)  :D :D :D ;D ;D ;D

Tror säkerligen att de kan finnas möjligheter, MEN att medlemmar i Bretonklubben har företräde.

Annars får vi välan dra iväg själva en helg?

Heta tipps är att åka o träna på rena hundträningsmarker.

Kan vara oerhört bra där.

MEN då kan du ju inte jaga. Som jag förstod dig var inte de tanken?

Publicerat

Ska ta och ringa och kolla med honom, det vore kanon om man fick plats!

Hundträning är det jag vill åt, jakt är inte viktigt (i år iaf)!  ;) Hon är 10 månader nu och har inte haft så många fågelsituationer ännu så det är det jag vill slipa på.  Var kan man kolla vilka områden som är öppna för endast hundträning? Länsstyrelsen eller? Det är väl främst boendet som är "problemet" för mig iaf, fattig student som man är så vill/kan jag inte pröjsa för mycket och så har jag som sagt inte tillgång till skoter så det får inte vara för långt till marken från boendet....vi får se hur det går, om jag hittar nått! Men det optimala för oss vore om man kunde hitta nån kurs eller nån mer kunnig att åka med!

Publicerat
Jag kommer i ren protest att åka till både fjällen OCH Tossåsen men de får bli lör o sön bara, TYVÄRR.

Hade ju liasom tänkt utnyttja tillfällena o vara flera dagar.

Får åka flera helger ist  ;D ;D ;D ;D Men då kommer väl nästa instans att säga ifrån (sambon).

När hade du tänkt åka upp? Går ju samåka om du vill!

Vet inte om du skulle tjäna på de men jag iaf ;)

Dvs om inte hela familjen ska åka?

Tänkte du ha valpen med isf? De blir ju heldagar ute på fjället!

Hör av dig vetja!

Mvh: Jimmy

Om jag nu kommer mig iväg så blir det 16-17 även för mig...i mån av plats också då förstås..

Samåkning...ja jag vet inte om jag tjänar just nåt på det? Får kolla! Det blir förmodligen bara jag ändå som åker upp...ensam utan hund också. Ha Troy med sig är nog inte så lätt!

Publicerat

Det skulle inte vara dumt det där..  Dock får det nog bli ett annat år då jag planerar att vara i stugan dessa dagar för jakt..

Men vi får väl dra ihop en forum träff någon gång så man får träffa alla.. :)

Annars är ni välkomna upp till mina trakter så kan jag erbjuda lite fjälljakt... Höst som vinter..

//Linus

Publicerat
  • Författare
Ska ta och ringa och kolla med honom, det vore kanon om man fick plats!

Gör de. Vore kul om du kunde vara med.

Hälsa från mig!

På länsstyrelsens jaktkartor finns hundträningsområde utmärkta i egen färg.

Där är ingen jakt tillåten.

Henrik.

Tror också att de skulle kunna bli knivigt att ha "Troy-den frusne" ;):D ;D med sig!

Kör du över Östersund då?

Själv kör jag via Birsta/Ånge.

Linus!

Finns de nå fågel kvar däruppe då?

Publicerat

Joo då noog finns de fågel kvar.. Gäller ju bara å hitta åt dom.. :P

Men annars kommer det ju en höst så småningom också..  Om jag står för husrum så håller du med hund.. :P

Har nu lagt in en jakt helg i Miekak här i början av Mars också... :) Blir första gången man åker dit.. Blir härligt..

//Linus

Publicerat
  • Författare
Om jag står för husrum så håller du med hund.. :P

Har nu lagt in en jakt helg i Miekak här i början av Mars också... :) Blir första gången man åker dit.. Blir härligt..

//Linus

OK. Ska vi boka datum inför hösten på en gång ;)

Ser fram emot utförlig rapport om Miekak i både bild o text.

Hur tar du dig dit? Skoter/flyg/skidor?

Publicerat

Hehe det kan vi väl göra.. Alla dagar passar mig.. :P

Utförligt reportage ska jag försöka ge när vi är tillbaka vad jag vet nu är att:

Vi kommer att åka skoter från Örnvik = c:a 5 mil enkel väg tydligen.. Sen blir det att bo i Tentipi kåta när vi väl kommer fram..

Dom övriga har varit iväg tidigare, men de blir som sagt första gången för mig..

//Linus

Publicerat
  • Författare

Tog en break från allt byrokrattjaffs jag dragit mig in i (men de e kul att j...las).

Slängde upp lillan på ryggen i bärselen o tog jycken på duvjakt, i stan.

Såg inga då de helt plötsligt kommer 2 kammikasepiloter flygandes över huvet o landar ngr meter bort.

Försöker få jycken intresserad men han har siktet totalt inställt på ett opissat träd.

När jag gjort honom införstådd me att de inte e va ja vill så ser han fåglarna o ansmygning påbörjas.

Nog fan dyker de upp en opissad buske o nu e husse sur.

Då börjar han jobba, ganska habbituerad på duva, o fattar stånd 2m ifrån.

Kör en avance vilket leder till direkt sitt o duvor som flaxar upp 2m o landar 3m ifrån.

Hmmmm. Vad göra? Jag manar vidare avancen o duvorna lyfter, hunden sitter o denna gång flyger duvorna över huvudet o landar 3m bakom oss.

Va i h.......Hmmm.

Denna gång ska de få se på f......

Låter hunden gå fram o ställa 2m ifrån. Stannar där i ngr minuter för att jycken ska bli mer triggad o sen JAAAAA.

Denna gång flyger de upp på taknocken åtm o sätter sig o jycken får mkt beröm samt undersöka platsen där fågeln suttit OCH pissa in både buske o trä.

Trevligt avbrott från lagvrängningar odyl.

Sen va de ba på ett igen.

FACKET e åtm på min sida nu. Känns ju tryggt!

Publicerat

Idag fyller dottern 1år och vad passar väl bättre då än att fara ut och åka pulka!

Klara i pulkan och Troy springandes lös bredvid var tanken....

Tillslut förstod han dock att vila kan man göra inne i buret/bäddan...och inte när man ska ut och åka pulka!

post-73-1202387364_thumb.jpg

post-1154-1202387364_thumb.jpg

Publicerat

Härliga bilder.....

Ni har också en del snö ser jag! :)

Ikväll ska jag och Ella till Luleå på dressyrträning (Ni kanske läst om den på Bretonklubbens hemsida?).

Vad vi ska träna exakt vet jag inte riktigt, men jag funderar på att låta Ella träna lite passivitetsträning iaf! :) Sånt tränar vi alldeles för lite. Den dagen jag får mig en valp ska det tränas desto mer passivitet både med Ella och valpen! Väldigt nyttigt träningmoment som ofta glöms bort!

Publicerat

Ella:  Dum som jag är så måste jag ju bara fråga, vad menar du med Passivitetsträning?!? 

Antar att det är enklare än vad jag kan komma på nu.. :P

Publicerat

Fina foton barn och hund ihop. :D

Publicerat
Ella:  Dum som jag är så måste jag ju bara fråga, vad menar du med Passivitetsträning?!? 

Antar att det är enklare än vad jag kan komma på nu.. :P

Det betyder att Ella ska inte förvänta sig att få vara med på "det roliga" utan lära sig att passivt (Lugnt) ligga bredvid och titta på medans dom andra hundarna jobbar tills jag ger kommando om annat. :)

Publicerat
Det betyder att Ella ska inte förvänta sig att få vara med på "det roliga" utan lära sig att passivt (Lugnt) ligga bredvid och titta på medans dom andra hundarna jobbar tills jag ger kommando om annat. :)

En av de allra viktigaste träningarna om du vill ha en lugn hund under vissa sitvatiuoner.

Min gamling har jag misslyckats med totalt när det gäller andjakten, då han FÖRVÄNTAR sig att få hoppa i och hämta änder så fort det smäller någonstans i fjärden.

Mellan apportjobben piper han konstant och skakar av iver, medans jag håller på att bli tokig :(

Men detta är helt och hållet mitt fel då han som unghund fick apportera över 100 änder under några veckor och förväntar sig göra samma sak 8 år senare så fort vi forkar ut båten i vassen.

Unghunden jag har nu kommer inte att få apportera speciellt mycket nästa höst, utan bara fågel jag inte hittar själv.

På så sett vänjer man hunden med sitvationen och skruvar inte upp förväntningarna om att den ska få jobba på apport så fort det smäller.

Samma sak gäller igentligen för allt roligt hunden vill göra, den måste acceptera att helt enkelt få sitta brevid och se på när andra hundar eller husse göra något skoj. :)

Publicerat

se där ja ana nästan att de var nått åt de hållet..  Men nu Vet jag ju.  :)

tack för svaret..

Publicerat
  • Författare

HÄRLIGA BILDER HENRIK O GRATTIS TILL DOTTERN!

Ser ut o bli både fjällsemester och sjukhus då arbgivarn hade SÅÅÅÅ fel, har jusristerna nu kommit fram till.

SÅÅÅÅÅ j...la GÖTT. Gissa om ja myser.

Nu ska vi bara få arb.giv. att begripa paragraferna me innan nästa vecka, då de ska jagas, annars blir de stämning!

Man kan aldrig passivitetsträna för ofta.

De viktiga e bara att vara konsekvent för ja har glömt bort jycken flera ggr vid sådana övningar o kommit på mig nån timme senare!

Ibland ligger han kvar o ibland har han somnat för att glömt bort kommandot då han vakna.

Men som Seger säger: De blir som man själv gör de till!

Däremot tror ja inte passivitet passar alla hundar!

Zingo får apportera allt men han ser inte överentusiastisk ut för de!

Men de e som med barn, man måste individanpassa!

Var på duvorna idag igen  ;D men Zingo verkade ha en annan plan idag.

-"Hmmmm, de där kan ja nog få mig en munsbit av" Husse:-" :o"

Men vi tränade på att avancera framåt på gående fågel o stanna då fågeln var på väg att flyga, gick efter då de gick osv.

Vet att springande fågel triggar Zingo oerhört, iaf ripor.

SEEEEN kom zingos plan i verket med ngt lång avance o en pensionär som tittade bistert på vårt upptåg :-[

Ngt ja sa fick Zingo att tro att de va avancekommando vilket överrumplade mig o de blev nästan en duva med hem.

Men han satte sig fint då fåglarna var ur ätbart avstånd o innan husse hann säga sitt :)

Där fick han sitta ett tag!

Imorn ska ja försöka få kamera med mig men de e svårt att plåta utan koppel mitt i stan. E så fult , MED koppel i fågelsituationer.

Men va gör man inte för lite träning.

Ikväll ska vi iväg med nå bretonkompisar o köra lite drag med bestarna.

Måste ju börja tränas lite innan Tossåsen o Vemdalen.

Publicerat

Henrik: glömde ju berätta så härliga bilder du lagt in.. Mer av den varan tack.. :)

Jimbolo: Är du å "jagar" duvor mitt inne i stan? eller har du någon bakgata du kan arbeta relativt ostört på? :)

Härligt också att det förhoppningsvis löste sig för dig med jakten..

Själv är man fullt upptagen med att försöka hitta vikarier åt en sjukskriven..  I värsta fall blir det att arbeta själv, men när ska man då hinna jaga?!? :(

Publicerat
  • Författare

Stan o stan!

De e mitt i stan men inte mitt på torget.

Bor väl 500-1000m från (bya-) centrum

De duvor jag jobbar på nu sitter ibland på min gård ibland på grannens o ibland ute längs me gatan nånstans vid hyreshusen = massor av pensionärer = mat till duvorna = fågelsituatoner för oss  ;D ;D ;D ;D

Då brukar ja kolla mig om lite extra så de inte står nån vegan me knivar i blicken!

Men de e bara om vi ska avancera.

Inte alldtid vi gör de, faktiskt rätt sällan då ja tänker efter!

Stånd o lugn e de viktigaste tycker ja.

Ingen kan ju hindra oss från att stå o kolla på duvor iaf ;)  :D ;D

Brukar vara i stadsparken på sommrarna men man får kolla så de inte väcker anstöt o förklara för dem som kommer nära.

Kör aldrig avance då utan går mot dem Zingo får stå osså ser ja till att de lyfter genom att gå raskt mot dem (så lite avnce blir de ju)

Utanför domkykan brukar också funka :)

Ibland sitter de nere i centrum o då får man ju ta en promenad  ;) ::) ;D

De gäller bara att vara smidig o veta vad man vill.

Zingo e rätt avtrubbad på duvor o skiter för de mesta fullkomligt i dem om de finns nå uppstående att markera/pissa på istället.

Men ibland vaknar jaktdjävulen till, som idag o för ngr veckor sen.

DÅÅÅÅåååå e de kul att träna :)  :D ;D ;D ;D

(min arb.givare e H-sands Kommun så ja tyck inte synd om dem då de va de som började j...las med mig för den som undrar  >:( )