Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Min tik hette Beyaz Little by Little ( e B. the Pink Panther). Mycket trevlig hund på alla sätt och vis, saknaden efter henne var mycket stor.

Aha.... en Beyaz hund!  :) För några år sedan hade jag tänkt para min tik med en Beyaz hund. Vädigt fin, trevlig och duktig hund!

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har varit ut o plåtat min klubbkamrats hund/-ar idag.

Behöver göras om deffinitivt men ngr bilder kan man ju alltid slänga in här.

Pigg tik me mkt spring i bena :)

Gamlingen o springern får också va med på nån bild  :)

post-399-1204821385_thumb.jpg

post-73-1204821385_thumb.jpg

post-73-1204821386_thumb.jpg

post-73-1204821387_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Zingo fick inte vara med idag då tikarna löpte hela högen.

Men nog nyttja vi situationen ändå o träna lite, fast linförighet utanför hundgården. Tillräckligt nog me tre löptikar innanför.

Men han gjorde de bra trots "lite" stress.

Noppa igen.

post-399-1204821526_thumb.jpg

Publicerat

Vet inte om jag ställt denna fråga tidigare..

Men hur långa promenader tar ni varje dag med era hundar?  Främst för "rastningen"..

Är det 1 timme direkt på morron åsså 20 min vid lunch sen minst 1 timme på kvällen också..

Eller släpper ni ut dom på gården å bara låter dom kissa av sig på morgonen för att ta en längre vid lunch osv....

//Linus

Publicerat
Vet inte om jag ställt denna fråga tidigare..

Men hur långa promenader tar ni varje dag med era hundar?   Främst för "rastningen"..

Är det 1 timme direkt på morron åsså 20 min vid lunch sen minst 1 timme på kvällen också..

Eller släpper ni ut dom på gården å bara låter dom kissa av sig på morgonen för att ta en längre vid lunch osv....

//Linus

Jag brukar gå en längre promenad/dag eller fara och släppa henne så hon får springa lite i skogen eller på isen eller efter någon grusväg. En längre rastning med tillhörande dressyrträning/dag för "gamlingen".

Valpen kommer det att bli lite annorlunda med iom att den ska göras rumsren = ut varje gång den sovit och ätit. Och man kör ju inte långa promenader eller dressyr med en liten valp på de sätt jag kör med Ella, så det blir valpanpassade dagar helt enkelt.  :)

Publicerat
  • Författare

Jag följer inge speciellt schema.

3-4ggr i veckan kör vi hårt o 3-4dagar vilar vi med mindre kisspromenader.

Men de e i ickejaktsäsong.

Inför jakt tar vi småpissningar bak huset o 1-2 längre träningspass/dag 1dressyr o 1 kondition + massa apportövningar i vatten under dagarna då man själv ligger o plaskar i de blå.

Publicerat

aha så det är inte 3 timmar promenad varje dag. :P nu var det mest ur rast synpunkt jag tänkte. Främst morgonen. Är ju lite morgon trött av mig. Å börjar man då jobba kl 6 så försöker man sova in i de sista. Men de kanske inte är några problem med att bara kissa på väg ut till bilen för att 2 timmar senare få en lite ordentligare promenad. :P    är nån av er insatt med allt detta med champions å kan hänvisa till en sida de står eller förklara lite kort å enkelt för mig? :P 

Publicerat

Här kommer lite nytt blod i Bretonforumet.

Sedan en tid tillbaka, har jag fått upp ögonen för Bretonen.

Jag har läst det mesta och pratat med mycket folk,och jag blir mer och mer

övertygad om att detta är en hund för mig.

Husqvarnas gamla hanbössor hanterar jag skapligt,men datorer är inte min grej,så detta är ett litet test för att kolla hur det här funkar.

Om jag har lyckats,så hoppas jag på många trevliga och givande "samtal" framöver!

Publicerat
  • Författare

Välkommen in Jens o de ser ut som du lyckats finfint.  :)

Kan inte tänka mig annat än att en Breton skulle passa dig om du tycker om jakt över stående!

Att de sen extraknäcker som apportör vid andra jakter gör väl inget?  ::) ;D

Publicerat

Välkommen hit Jens G! Precis som Jimbolo sa så gillar du jakt över stående fågelhund så är breton ett riktigt bra val! :)

Publicerat

Fina foton jimbolo! :D

Publicerat

Jag tackar för det varma välkomnandet!

Enligt mitt tycke,så är jakten över stående den roligaste jaktform som finns.

Jag har jagat med pointer, vorsteh och munsterländer,mest i fjällterräng, men även gråfågel

i skogsterräng.

I mina trakter finns som bekant inga fjäll, så jag vill ha en hund som funkar både i skog och fjäll.

Ett par andra saker som tilltalar mig är storleken och inte minst temperamentet.

Jag har två barn i familjen,så det är ju viktigt att dom funkar som familjemedlem,men av Jimbolos bilder att döma så behöver jag inte vara orolig......dom verkar ju vara perfekta barnvakter :)

Publicerat
  • Författare
Jimbolos bilder att döma så behöver jag inte vara orolig......dom verkar ju vara perfekta barnvakter :)

Du har ju lång erfarenhet av hundar, verkar de som, så då vet du säkert att valpar e rätt buffliga.

Fråga annars "Henrik O" hur de går me valp o småbarn.

Eftersom Zingo e min första hund kan ja inte uttala mig om hur en Bretonvalp e med barn.

Vet bara att Zingo alltid ÄLSKAT barn. Men då spinner de lätt upp i varv me :)

MEN man lämnar ju ALDRIG barn o hundar ensam ändå, utan viss uppsyn dvs!

Men jag har både hund o barn (sambon me  ;D ) fritt springandes/krypandes i min lägenhet  ;D ;D ;D

Publicerat

Jag har lite lagom erfarenhet av många olika hundraser, men detta blir blir min första EGNA hund.

Det är mina kamrater som har fått hålla med hund,men nu känns tiden mogen att skaffa en jycke.

Vi har medvetet väntat tills att barnen ska bli lite större (4 o 7 år) ,för man vill ju ge både barnen och valpen den tid som krävs.

Publicerat

Jimbolo: Nu behöver jag snart Zingo's hjälp för att hitta fågel!

Var ut å jaga igår på fjället... såg ett 30 tal ripor som var så snälla å flög i från mig.. de var 1 fågel som satt kvar å de var på vägen hem stanna jag med skotern precis vid träd gränsen..  å när jag sitter där så hoppar det upp en ripa 15-20 meter ifrån mig.. den springer iväg ett 20 tal meter och sätter sig å flinar åt mig..  Bara för att den visste att jag inte fick gå å hämta bössan som låg väl ner packad i skoterpulkan!!!  Sen flög ripan skrattandes iväg!

Men jag fick ju frisk luft ialla fall.. :P

//Linus

Publicerat
  • Författare

;D När jakten e som den brukar vara "linusg"  ;D

Imorn går första släppet i Tossåsen!

Inte utan att man längtar trots att man ligger i feber idag.

Men de rer nog ut sig tills på tors, annars e de bara o ignorera de  ;):D

Bara jag härinne som skall upp en sväng?

Jag ska dit tors-sön!

Publicerat

mm de är tydligen så här de ska vara..  har inte blivit mycket fågel hem i år..  Men men då hinner dom ju växa till sig till nästa höst.. =)

Publicerat
;D När jakten e som den brukar vara "linusg" ;D

Imorn går första släppet i Tossåsen!

Inte utan att man längtar trots att man ligger i feber idag.

Men de rer nog ut sig tills på tors, annars e de bara o ignorera de ;):D

Bara jag härinne som skall upp en sväng?

Jag ska dit tors-sön!

Febran du också... Men man får se det positiva, man kanske är frisk till påsk, och du till Tossåsen.

Själv "får" jag inte fara...eller ja...det går bara inte...tyvärr! Hade gruvligt stor lust att titta på i år, så man vet vad man ska förvänta sig av det lilla yrvädret/"minimonstret" som jag har här hemma!

Frun grinade just till lite då blodvite uppstod...tydligen fick han in nån tand i hennes finger....

Så "linusg": det är inte alltid frun är så positiv till hunden...

Förbered dig mentalt på att få höra ett och annat efter ni skaffat hund. För vissa gånger är det helt plötsligt "min hundjävel"...

Nåja, oftast går det bara bra! ...och han lugnar ner sig mer och mer för varje vecka.

14 veckor nu...eller 3,5 månader, det låter mer...

Bilder utlovade jag ju...humm...inte så bra bilder, men några på hunden i allafall!

- Med på en bild är bordercollin Bonnie, som inte vill vara med och leka med de yngre hundarna och ligger därför på lite avstånd...

- Våra utflyktskompisar tyckte att Troy var lite bortskämd som fick ligga på en dyna...hehe. Enda sättet vi fick han att varva ner efter allt bus med den yngre BC:n.

- Syns det att han är lite sugen på korvarna som är på grillning??

post-1154-1205089929_thumb.jpg

post-73-1205089929_thumb.jpg

post-73-1205089930_thumb.jpg

Publicerat
Jag har lite lagom erfarenhet av många olika hundraser, men detta blir blir min första EGNA hund.

Det är mina kamrater som har fått hålla med hund,men nu känns tiden mogen att skaffa en jycke.

Vi har medvetet väntat tills att barnen ska bli lite större (4 o 7 år) ,för man vill ju ge både barnen och valpen den tid som krävs.

När vi helt plötsligt "blev med barn" så funderade vi också oss för att kanske vänta tills barnet/n blev lite större....men nu fick blev det inte så i allafall. Klara precis 1 år när Troy kom...och det funkar bra.

Visst...det är lite besvärligt ibland med att Klara är på samma höjd som valpen och kommer inte så lätt undan en blötpuss...om man själv inte hinner stoppa.

Men hon är inte rädd så det går bra.

Lägger in ett par bilder från första dagen tillsammans...

post-1154-1205090687_thumb.jpg

post-73-1205090687_thumb.jpg

post-73-1205090688_thumb.jpg

Publicerat

HenrikO: hehe kan tänka mig att det är så.. anar också att det är så det låter när det är dags för rastning när det är 25-30 grader kallt...  :P 

Härliga bilder har du ännu en gång bidragit med..

//Linus

Publicerat
  • Författare

Då vet ni hur ja har de!  :D :D :D

Sambon vägrar medge att hon någonsin ville ha hund. >:(

Men de e mest för att ja vill ha fleeeera hundar!  8)

Härliga bilder Henrik!

Huvudet ser lite oproportionerligt stort ut mot kroppen som de brukar göra i den åldern. Men alltid lika kul att se!

Han har snart växt i de :)

Publicerat

Fina bilder Henrik! :D

Publicerat
Då vet ni hur ja har de!  :D

Sambon vägrar medge att hon någonsin ville ha hund. >:(

Men de e mest för att ja vill ha fleeeera hundar!  8)

Ella följde som jag nämnde med mina föräldrar till fjällen ons-sön. Hon var mäkta billig när jag ringde till dem en av dagarna. Då var hon MIN hundjä...l :)

Då hade hon lurat iväg papsen upp i nå tätt skogsområde så det slutade med att han fastnade med skotern och hunden försvann över knabben :) Hade tydligen tagit väldigt lång tid att få lös skotern och vad vovven gjort under tiden har han ingen aning om :D Han tror att hon hittat fågel och stått för dem ovanför knabben varför det tog så lång tid innan hon kom tillbaka. Efter ett tag kom hon iaf och såg undrande på honom... var f...n tog du vägen :D

Dom är rara dom små liven :D

Kan ju meddela att även Ella var "till salu" under vissa delar av hennes unghundsperiod. När hon hade energi för 5breton ;) och testade varje gräns som vi satt upp. Då var hon billig vill jag lova ;) Nu är hon min lilla pärla och jag kan tänka mig att jag i vissa lägen kommer att uppskatta henne ännu mer under tiden jag försöker få till den nya lilla odresserade hårbollen. ;)

HENRIK O: Fina bilder! Man blir inte lite valpsjuk av att se dem.....

Publicerat
  • Författare

Har ni sett att man nu kan klicka på "Gemet" framför trådnamnet"Breton" o få fram samtliga bilder i tråden.

Hur läckert som helst ju.

Slipper man sitta o bläddra i ett helt dygn för o hitta ngt speciellt :)

Publicerat
Har ni sett att man nu kan klicka på "Gemet" framför trådnamnet"Breton" o få fram samtliga bilder i tråden.

Hur läckert som helst ju.

Slipper man sitta o bläddra i ett helt dygn för o hitta ngt speciellt ;)

Finfin funktion. Då är det väl bäst att man börjar döpa om sina bilder till nåt sökbart namn istället för kamerans konstiga benämning!

Hittils ser forumet bra ut tycker jag!