Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Finfin funktion. Då är det väl bäst att man börjar döpa om sina bilder till nåt sökbart namn istället för kamerans konstiga benämning!

Hittils ser forumet bra ut tycker jag!

Japp, nu blir de ännu mer slit för att få in bilderna :)

När jag förminskar döper jag de endast för jaktsnack:s skull :angry:

Har hört att de mest oaptitliga apportobjekt man kan tänka sig är kråka o kaja!

Vet absolut inte om de stämmer men med de i baktanke så bestämde jag direkt att DE SKA Zingo apportera.

O de gjorde han, som ung.

Sen tyckte ja de lukta så hemskt att ja sluta med dem som apportobj.

Nu har ja börjat jaga kråka så då va de dags för test.

Skjutit både kaja o kråka som Zingo fick hämta.

INGA problem. Förstår inte att de skulle va nån konst.

Är ja måhända felinformerad om deras apptitlighet?

Snart e de dags för bäverapportträning IGEN. Bara man skjut nån rackare först!

Ska bli spännande.

Febern har släppt o nedräkning till Tossåsen har börjat.

• Svar 3,8k
  • Visningar 493,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
Har hört att de mest oaptitliga apportobjekt man kan tänka sig är kråka o kaja!

Vet absolut inte om de stämmer men med de i baktanke så bestämde jag direkt att DE SKA Zingo apportera.

O de gjorde han, som ung.

Sen tyckte ja de lukta så hemskt att ja sluta med dem som apportobj.

Nu har ja börjat jaga kråka så då va de dags för test.

Skjutit både kaja o kråka som Zingo fick hämta.

INGA problem. Förstår inte att de skulle va nån konst.

Är ja måhända felinformerad om deras apptitlighet?

Snart e de dags för bäverapportträning IGEN. Bara man skjut nån rackare först!

Ska bli spännande.

Febern har släppt o nedräkning till Tossåsen har börjat.

Hemma hos farsan var det otroliga mängder kajor och kråkor, men ingen bössa med naturligtvis...

Om de är lite motbjudande kanske man måste ta och plocka ner nån kaja då för apportträning.

Allt, oavsett vad det är, är ju så himla roligt att tugga på....även apportföremålen.

Jag står lite på två ben här... jag vet inte riktigt när jag ska börja med apport av vingar/fåglar etc. och inte enbart dummy som jag kör med nu.

Å ena sidan så är väl risken att han bara tuggar å äter, och inte koncentrerar sig på själva avlämningen.

Men å andra sidan så är det bättre vittring och dessutom kan man få korrigera de där tuggandet.

Vissa säger att man inte bör korrigera ett felaktigt grepp eller tuggande allt för tidigt....vad anser ni?

För övrigt så apporterar Troy faktiskt förvånansvärt bra för att vara 14veckor. Om det är lite tyngre så är det slit å släp, men han kommer in!

250grams dummyn är det som används mest, men testar ibland med 0,5kg och det funkar det med. Sura vedklabbar på över 1kg bär han in, men får kämpa lite...

Lycka till i Tossåsen Jimmy! ...och naturligtvis alla er andra som åker dit!

Publicerat

Var det nån som såg "Mannen som talar med hundar" med Cesar Milan igår?

Så mycket tragiskt vilken liten gris till Breton de visade. Måste ju ha vägt 25kg minst!!

För övrigt så har det nu hänt...

Det var en tjej som visste vad jag har för hundras!!!

Annars är ju stående frågan: "Men vad är det där för ras??"

Å andra sidan var jag på en träningsträff för SSRK här i Övik, så det var ju inbitna hundmänniskor, men ändå!

/Henke (som har det lite segt på jobbet....)

Publicerat
  • Författare

Tror de här med apport e väääldigt individinriktat.

Kompisens Bretontik Noppa bär gärna på allt men är "INTE" särskilt förtjust i fågel (har ja för mig).

Zingo älska att tugga på saker men inte bar nästan inget (har ja för mig).

Vi hade en hel del jobb med att få honom att bära fågel.

Jag tror att vi var ut lite tidigt men svårt att säga då han apporterar klanderfritt idag!

Jag har alltid kört i de tre stegen: HÅLL, BÄR, TA UPP!

Testa honom på att hålla en vinge på bus eller ngt så ser du snabbt om han e mogen.

Minns inte när jag börja men bläddrar du i denna tråd så ser du nog alla steg ja gjort för de har skrivits MKT i ämnet här!

Publicerat
  • Författare

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=1680&st=100

Bläddrade fram det själv, sid 6, men har inte läst.

De får du göra själv Henrik! ;)

Såg att Zingo var strax över året då jag gick över!

Men så minns jag svagt att jag hade vingar på dummys innan (har ja för mig).

Publicerat

Så mycket tragiskt vilken liten gris till Breton de visade. Måste ju ha vägt 25kg minst!!

Jodå jag såg den lilla badtunnan ;) Tyckte dock att det var tråkigt att han inte en enda gång nämnde vad hunden egentligen är avlad till!

Publicerat
Om de är lite motbjudande kanske man måste ta och plocka ner nån kaja då för apportträning.

Allt, oavsett vad det är, är ju så himla roligt att tugga på....även apportföremålen.

Jag står lite på två ben här... jag vet inte riktigt när jag ska börja med apport av vingar/fåglar etc. och inte enbart dummy som jag kör med nu.

Å ena sidan så är väl risken att han bara tuggar å äter, och inte koncentrerar sig på själva avlämningen.

Men å andra sidan så är det bättre vittring och dessutom kan man få korrigera de där tuggandet.

Vissa säger att man inte bör korrigera ett felaktigt grepp eller tuggande allt för tidigt....vad anser ni?

För övrigt så apporterar Troy faktiskt förvånansvärt bra för att vara 14veckor. Om det är lite tyngre så är det slit å släp, men han kommer in!

250grams dummyn är det som används mest, men testar ibland med 0,5kg och det funkar det med. Sura vedklabbar på över 1kg bär han in, men får kämpa lite...

Jag tror inte att du ska gå för fort fram. Det ska vara roligt att hämta. Risken är att om han inte tar kråkan så börjar du ställa krav på honom (14v gammal) att han ska ta kråkan. Får du honom att spontanapportera så är det bra, men jag tror det kan bli fel om kraven på apport kommer för tidigt. Dock kan jag inte säga när man ska lägga in dem heller för man får anpassa efter individen. Men kraven ska iaf inte läggas in när hunden är valp!

Publicerat
Jag tror inte att du ska gå för fort fram. Det ska vara roligt att hämta. Risken är att om han inte tar kråkan så börjar du ställa krav på honom (14v gammal) att han ska ta kråkan. Får du honom att spontanapportera så är det bra, men jag tror det kan bli fel om kraven på apport kommer för tidigt. Dock kan jag inte säga när man ska lägga in dem heller för man får anpassa efter individen. Men kraven ska iaf inte läggas in när hunden är valp!

Ja...jo du har rätt! Det är så lätt att man skyndar iväg när det fungerar bra!!

Men ETT krav har jag dock, och det är att han kommer in när han får springa efter en kastad pryl. Skulle det misslyckas så bryter jag. Har dock inte hänt än!

Han kommer in även om retsamma katter sitter bredvid!

Men tanken är dock inte att apportera en hel kråka nu, utan isåfall bara fågelvingar fasttejpade på nån rundstav. Men å andra sidan så räcker det säkert med de här fula dummisarna som han hämtar för tillfället.

Har försökt att hålla mig till dummys hittills, men nångång ibland en vedpinne eller liknande. De få gånger han hellre vill tugga och inte komma direkt har jag plockat bort föremålet och istället använt den gamla vanliga dummyn. Då har det gått bra igen. Slutar alltid med en lyckad apport.

Självklart använder jag inte kommandot apport ännu, än fast det kanske ser ut så när jag skriver. Det är JAA, varsegod som gäller...precis samma som innan han får mat, gå in genom dörrn etc. etc.

För övrigt så börjar jag nu på förstå dig Ella när du skriver att kraven trissas upp eftersom man lyckas. Det känner jag redan av!! Hur ska det bli om ett par år? ;)

Nån som har bra förslag på kontaktövningar? (förutom godis i handen som belöning när han tittar på mig...)

Har lite svårt att få kontakt med killen ibland. Igår bland alla hundar på SSRK så tog det nog 40-45 minuter innan han ens tittade upp på husse!!

Nåt kommando, typ sitt, fungerar inte sånna gånger....hehe! Men då han tittar på mig och får kommando gör han vad han blir tillsagd i allafall!

Publicerat
Jodå jag såg den lilla badtunnan ;) Tyckte dock att det var tråkigt att han inte en enda gång nämnde vad hunden egentligen är avlad till!

Det är nog enbart sällskapshundar som är med i de där programmen. Jag tycker det är lite tråkigt. Å andra sidan så är det nog inga som har arbetande hundar som blir sådär problematiska. Det sitter ju allt som oftast hos hundföraren...och en som använder sin hund är nog mer informerad hur man får till sin vardagslydnad.

Tycker ändå programmet kan vara intressant emellanåt. Om än det oftast resulterar i samma sak... Mer motion och att visa vem som bestämmer.

Publicerat
För övrigt så börjar jag nu på förstå dig Ella när du skriver att kraven trissas upp eftersom man lyckas. Det känner jag redan av!! Hur ska det bli om ett par år? ;)

Jepp jepp......Ella har det inte så lätt alla gånger ;):D

Gällande apporten:

Nog tror jag att jag kommer att plocka fram någon torkad vinge rätt snabbt åt lilla Cobra som hon får bära runt lite på ;) Har en del torkade ripvingar och tjädervingar! Det är detta som är det svåra med dressyr av hunden. Individanpassning. Jag utgår ifrån min/mina hundar vilket kanske inte alls passar din. Den kan vara både tidigare eller senare i utvecklingen vilket gör att man bör påbörja momenten vid olika tidpunkter i hundens liv. Du får känna av din hund lite. Gillar han att tugga mycket när han får tag i fågel så är givetvis inte detta ett bra beteende. Du kan ju korrigera, men detta kanske medför att han framöver tycker det är obehagligt/tråkigt att hämta en fågel. Och du har då en jobbigare väg till en bra apportör. Eller så tar han korrigeringen på ett bra sätt och är lycklig över att göra rätt och lär sig snabbt hur han ska hålla rätt.

Som sagt det är svårt, så jag törs inte ge dig nått konkret tips på just detta. :huh:

Publicerat
  • Författare

Tror du ska passa dig för o kasta apporter!

Fick förklarat för mig att en kastad apport triggar bara igång jaktbeteendet o en apport e ju ett gripkommando.

Lägg en sak framför tassarna o se om ditt "varsego" utlöser samma lust till apport.

Jag gjorde EXAKT som du o de var faktiskt en kastapport som just utlöste lusten till att apportera fåglar för Zingo.

Men med kastapport menar jag att först när objektet ligger still fick han gå.

ALLDRIG i rörelse.

Publicerat
Tror du ska passa dig för o kasta apporter!

Fick förklarat för mig att en kastad apport triggar bara igång jaktbeteendet o en apport e ju ett gripkommando.

Lägg en sak framför tassarna o se om ditt "varsego" utlöser samma lust till apport.

Jag gjorde EXAKT som du o de var faktiskt en kastapport som just utlöste lusten till att apportera fåglar för Zingo.

Men med kastapport menar jag att först när objektet ligger still fick han gå.

ALLDRIG i rörelse.

Ja det är jättemånga som inte tycker man ska kasta dummys för att det stressar hunden...ja inte vet jag.

Men Troy sätter sig själv bredvid mig och väntar....och går jag sen iväg utan att kasta så släpper han tanken på att få springa och gör annat rätt omgående.

Kastar jag så sitter han kvar och tittar på kastade föremålet ett par sekunder och sen tittar på mig och lägger huvvet på sné....och ett tag senare kommer JAA, varsågod...och då 200knyck till dummyn.

Jag varvar att kasta dummyn och att släppa den bakom oss och att han får söka den. Det sistnämnda går mindre bra än sålänge...

Nåja, hursomhelst så tror jag det är väldigt individuellt. Men Troy ser ut att klara denna kastade dummy utan att bli stressad å så...

...så jag kör vidare till jag märker annat.

...och givetvis får han inte gå på nåt kastat föremål förrän det är tillåtet. Har sett alldeles för många retrivrar som springer bara man ämnar att kasta nånting. Det är rätt jobbigt!!!

Edit: Dummyn är så bekant och han vet att den är rolig, så håller jag den framför honom och ger vassego så nyper han den direkt. Han gör ingen skillnad på om jag kastat den, håller den i handen, vare sig högt eller lågt.

Publicerat

För övrigt så har det nu hänt...

Det var en tjej som visste vad jag har för hundras!!!

Annars är ju stående frågan: "Men vad är det där för ras??"

Å andra sidan var jag på en träningsträff för SSRK här i Övik, så det var ju inbitna hundmänniskor, men ändå!

/Henke (som har det lite segt på jobbet....)

Jag såg också programmet. Förfärligt!

För att få er på bra humör: gå in på www.engelsksetter.se, klicka på "Lite av varje" under fliken "Bilder". En underbart, härlig bild på en breton i flygande fläng! Titta noga på minspelet!

Publicerat
  • Författare
Jag såg också programmet. Förfärligt!

För att få er på bra humör: gå in på www.engelsksetter.se, klicka på "Lite av varje" under fliken "Bilder". En underbart, härlig bild på en breton i flygande fläng! Titta noga på minspelet!

Ja de va en go bild de.

Glad att jag missa programmet igår!

Publicerat
  • Författare

Då var man där igen. PACKA inför Tossåsen!

Finns de nå tråkigare än att packa?

Kom på idag att de kanske va bra om man tvätta upp lite kläder. :lol:

Hoppsan.

Pratade lite flyktigt med "FIN" i telefon nyss, som befinner sig i Tossåsen, o fågeltillgången var väl kanske inge o skryta med.

Skumt.

Jag VET att de finns massor av fågel i området.

Men de e ju mkt väderberoende också.

I vilket fall som så får ja veta de imorgon då yrbollen ska våldföra sig på fjället :P:lol:

Publicerat

Hoppsan.

Pratade lite flyktigt med "FIN" i telefon nyss, som befinner sig i Tossåsen, o fågeltillgången var väl kanske inge o skryta med.

Skumt.

I vilket fall som så får ja veta de imorgon då yrbollen ska våldföra sig på fjället :D:P

Ja...men ha´re så kul dårå... (inte alls avundssjuk....) :lol:

Publicerat

Hoppsan.

Skumt.

I vilket fall som så får ja veta de imorgon då yrbollen ska våldföra sig på fjället :D:P

Då inväntar vi rapport efter helgen :lol:

Publicerat

Kom på idag att de kanske va bra om man tvätta upp lite kläder. :rolleyes:

Hoppsan.

Skumt.

I vilket fall som så får ja veta de imorgon då yrbollen ska våldföra sig på fjället B);)

då inväntar vi rapport OCH bilder.. =)

Klart du kommer å hitta fågel.. Zingo ska väl me? :lol:

Själv har man tagit semester Tors-Fre och åker upp till stugan om 15 minuter för att avsluta denna jaktsäsong med lite rip jakt Tors- Fre.. Hoppar över Lördagen då vi får främmande då så..

Känner mig dock lite febrig så bara hoppas att det ger sig innan imorgon bitti..

/Linus

Publicerat

För några veckor sedan ,så var Bretonen ett hett alternativ i min hundväljarprocess.Men efter alla goda ord här i forumet, så är det nu det ENDA alternativet.

Vid senaste familjerådet, så godkännde även hustrun Bretonen,och då är ett stort steg taget. ;):D

Min tanke är att skaffa en tikvalp till våren -09, men med tanke på efterfrågan så är det nog lika bra att kasta sig in i valpjakten redan nu. Alla tips om kommande kullar välkomnas.(här i forumet eller mail)

Jag tänker åka till Vemdalen och titta på jaktproven för att träffa lite folk i Bretonkretsar och givetvis även hundarna. :)

Nån härinne som ska dit?

Publicerat
För några veckor sedan ,så var Bretonen ett hett alternativ i min hundväljarprocess.Men efter alla goda ord här i forumet, så är det nu det ENDA alternativet.

Vid senaste familjerådet, så godkännde även hustrun Bretonen,och då är ett stort steg taget. ;):D

Min tanke är att skaffa en tikvalp till våren -09, men med tanke på efterfrågan så är det nog lika bra att kasta sig in i valpjakten redan nu. Alla tips om kommande kullar välkomnas.(här i forumet eller mail)

Jag tänker åka till Vemdalen och titta på jaktproven för att träffa lite folk i Bretonkretsar och givetvis även hundarna. :)

Nån härinne som ska dit?

Jag har gruvligt stor lust att åka upp, men har inte riktigt förankrat det med frun än...

Om jag nu åker upp så blir det ju med hela familjen som en samtida fjällsweekend.

Men är det OK för icke tävlanden att följa med på ett prov. Ska det meddelas på nåt sätt?

Publicerat
  • Författare

Nån härinne som ska dit?

Jag o mitt stolpskott ska vara där alla dagar :)

Kul att träffa folk live.

Kommer upp till samlingen fre morgon.

Ser du inte mig där så fråga gärna i reception vilket rum ja bor i o kom över o snacka skit, dvs om vi inte ses i baren dessförinnan.

Publicerat
Jag har gruvligt stor lust att åka upp, men har inte riktigt förankrat det med frun än...

Om jag nu åker upp så blir det ju med hela familjen som en samtida fjällsweekend.

Men är det OK för icke tävlanden att följa med på ett prov. Ska det meddelas på nåt sätt?

Jag har pratat med jaktprovsansvarige Lillemor, o man är varmt välkommen att vara med som åskådare!

Publicerat
Jag o mitt stolpskott ska vara där alla dagar :)

Kul att träffa folk live.

Kommer upp till samlingen fre morgon.

Ser du inte mig där så fråga gärna i reception vilket rum ja bor i o kom över o snacka skit, dvs om vi inte ses i baren dessförinnan.

Det där med baren låter trevligt..... :)

Jag vet inte än om jag åker fredag eller tidigt på lördag morgon.

Jag har tillgång till en stuga utanför byn,men jag ska försöka boka ett rum på Vargen,så att man får vara med där det händer......

Jag tar kontakt när jag kommer upp!

Publicerat
  • Författare

Brukar alltid vara med ngr stycken spekulanter varje år på proven.

En del av dem är idag Bretonägare :)

Ska inte vara ngt problem o huruvida man bör kontakta ngn vet jag ej.

Men du e ju i mitt sällskap Henrik så då e du ju anmäld :)

Men ska ni bo under klubbens namn måste ni ju anmäla detta själva till hotellet!

Publicerat
Brukar alltid vara med ngr stycken spekulanter varje år på proven.

En del av dem är idag Bretonägare :)

Ska inte vara ngt problem o huruvida man bör kontakta ngn vet jag ej.

Men du e ju i mitt sällskap Henrik så då e du ju anmäld :)

Men ska ni bo under klubbens namn måste ni ju anmäla detta själva till hotellet!

Har aldrig varit på Vemdalenprovet själv, men har hört att det är en riktigt trevlig tillställning!

Har man valpfunderationer så vet jag att det mest troligt kommer vara några där som kommer att ha valpkull framöver :blink:

Dessutom är halva avelsrådet (kanske tom hela :lol: ) där och deltar med sina hundar! :blink:

Ypperligt tillfälle att få veta massor om rasen och även bilda sig en engen uppfattning om den iom att man får se så många olika hundar i olika nivå!