Publicerat Juni 5, 200917 yr någon här som byggt ett eget flugspö? isåfall, var det svårt? behöver man nån specialmojj till att linda spöringar och lacka?
Publicerat Juni 6, 200917 yr Det är inte så svårt att tillverka ett eget flugspö men det underlättar om man har tillgång till en maskin som roterar klingan när lacket ska torka. Sök på nätet det finns förslag på grillmotordrivna lackmaskiner och även "hur göra sidor" som är bra. Svarva handtag går att göra med en vanlig borrmaskin men en svarv underlättar eller också köpa färdigt. Fyra gängstänger och två plattor fixerar korken i handtaget så det är inga avancerade grejor. Ett par böcker som klämmer fast tråden fixar förspänningen i lindningstråden o.s.v.
Publicerat Juni 7, 200917 yr Det tog ca 40 minuter innan den var på land. Flera gånger var den på väg ner i strid fors, men jag lyckades vända den varje gång. Som tur var högg den uppströms en stor hölja och det var bara att gå med ner dit. Jag hade haft hugg från samma lax på kvällen och på morgonkvisten gick jag tillbaka och försökte igen. Första kastet så satt den! Flugan var en Green Highlander.
Publicerat Juni 18, 200917 yr Lax 12kg tagen med enhands flugspö i Orkla!! Vacker fisk. Funderar själv på att börja med enhandsflugfiske efter lax.
Publicerat Juni 20, 200917 yr De jag fått inatt är bara agn åt den laxen. Här kommer en bild på rödingmat i juni. Frilevande nattsländelarver och fjädermygg. Fick tre rödingar i natt och ska nu gå och lägga mig. Lite entomologi för de intresserade som har idetorka vid bindstädet. Jag fick en sån där koma idag och blev sittande med bindtråden i handen och ett sånt där fånigt tomt uttryck i nyllet, ett så kallat processorhäng . Kom inte på ett enda mönster som jag kunde behöva i askarna trots att jag vet att alla var fulla förra året och nu gapar flera fack tomma. Den största larven är strax under 20mm så den är ganska stor mätt med rödingmått.
Publicerat Juni 20, 200917 yr Jodå, visst viftas det här med... Endast enhands, harr/öring/röding gädda å regnbåge Har inte haft så bra med tid ännu i år, men snart e de semester å fiske för hela slanten som gäller... Å vad jag längtar Här skulle jag gärna vara just nu...
Publicerat Juni 21, 200917 yr Öringarna behöver inte vara stora när dom ser ut sådär. Säkert goda i stekpannan också. Här kommer en panoramabild från de nordligare delarna av sverige. Orkade inte sitta ensam och häcka på midsommaraftonen så jag tog bilen och åkte och fiskade istället. Solen går ju inte ner än på ett tag.
Publicerat Juli 16, 200917 yr Jag var upp till kiruna och fiskade fluga en natt i veckan och hade ett kanonfiske på harr. Fyra fick följa med hem och ingen var under 40 cm och den största var runt de 50. Säkert 30 harrar från 15-50 fick jag kroka lös under natten. En oförsiktig vadning gjorde att jag skrämde en av de största harrar som jag sett någonsin. Tyvärr inga bilder då jag hade för mycket att göra under kvällen. Det var en jättekläckning av en stor mörkbrun dagslända som gjorde fisken galen. Jag fiskade uppströms nymf som jag oftast gör och precis innan jag tänkte åka hem så hittade jag en grop där det stod flera väldigt vackra harrar. Första fisken trodde jag att det var bottennapp en bra stund innan det började att fara runt och stöka. Spännande med 0.16 tafs och så stor fisk i strömmande.
Publicerat Juli 16, 200917 yr Gött mos... Vad avis jag blir... Skulle vara trevligt med en tur norröver ser jag.
Publicerat Juli 18, 200917 yr Jag var upp till kiruna och fiskade fluga en natt i veckan och hade ett kanonfiske på harr. Fyra fick följa med hem och ingen var under 40 cm och den största var runt de 50. Säkert 30 harrar från 15-50 fick jag kroka lös under natten. En oförsiktig vadning gjorde att jag skrämde en av de största harrar som jag sett någonsin. Tyvärr inga bilder då jag hade för mycket att göra under kvällen. Det var en jättekläckning av en stor mörkbrun dagslända som gjorde fisken galen. Jag fiskade uppströms nymf som jag oftast gör och precis innan jag tänkte åka hem så hittade jag en grop där det stod flera väldigt vackra harrar. Första fisken trodde jag att det var bottennapp en bra stund innan det började att fara runt och stöka. Spännande med 0.16 tafs och så stor fisk i strömmande. Låter som ett trevligt fiske! Vakande fisk! Provade du aldrig torrfluga? Jag har själv varit däruppe och då menar jag runt Kaitumälven. Glömmer aldrig en sjö som heter harrejaure med grov harr..... Vi tog fjällflyg upp till en sjö som heter vidjajaure och vandrade nerströms. Ett oförglömligt fiske med rödingar på över 2 kg. Vi förstod aldrig vad det rödmarkerade betydde på kartan....
Publicerat Juli 18, 200917 yr Nog provade jag med lite cdc sländor men jag fick bara småharr, dom stora dränkte bara flugan och fastnade aldrig. Dom där rödmärkta vattnen brukar alltid ge bäst fiske för där fiskar man inte så gärna med nät. Just nu vräker man ut nät i magasinet för att det är så lågt vatten. Jag fiskar helst nymf för att övervägande delen av fiskarna äter efter botten och varken röding eller harr kan motstå en hjälplös fridriftande nymf. Jag har en ask med torrflugor och flera nymfaskar i olika stadier. Det är ju nästan bara sjösandslända och åsandslända som kan dra upp de största fiskarna från botten. Vår största nattslända kan göra harren tokig men rödingen verkar inte vara lika förtjust i den som i nymferna. Jag tror det blir 15 fotarn idag och lite tuber i ängesån. Har lovat att fota lite för ullattis hemsida. I morgon så blir det rödingfiske med fluga till fjälls och sedan ska man jobba en vecka.
Publicerat Juli 19, 200917 yr Vilket fiske! 7 rödingar mellan 3hg till strax över kilot på fluga och ett antal harrar på spinn som fick gå tillbaka. Har ett 360 graders flin just nu men det kommer snart att vara borta om jag inte tar mig i säng nu. Ska vara i kiruna klockan sju imorgon och har 12 mil att köra. Reveljen gick 0100 inatt så nu är det slut för mig.
Publicerat Juli 19, 200917 yr Vilket fiske! 7 rödingar mellan 3hg till strax över kilot på fluga och ett antal harrar på spinn som fick gå tillbaka. Har ett 360 graders flin just nu men det kommer snart att vara borta om jag inte tar mig i säng nu. Ska vara i kiruna klockan sju imorgon och har 12 mil att köra. Reveljen gick 0100 inatt så nu är det slut för mig. Härligt fiske Nils! Det är kul när man kommer på ett sådant fiske! Det tar som aldrig slut och själv vill man aldrig sluta då heller även om det var plikten som kallade ibland!
Publicerat Juli 24, 200917 yr Det har varit en bra fiskesommar med fin fisk. Hade varit kul att toppa den med någon lax men jag vet inte hur jag ska hinna.
Publicerat Juli 24, 200917 yr Författare Själv har trådskaparen inte ens doppat en fluga i år.. Men nu jobbas det för fulla muggar å då får man ju råd till mer saker till flugfiskeutrustningen.. Får önska er skitfiske resten av detta fiskeår.. Får väl se hur det blir framöver. Mvh!
Publicerat Juli 25, 200917 yr Var ut en sväng igår o testade det omöjliga laxfisket. Såg några fina bitar hoppa o hålla på men ingen av dom ville bita tag i flugan.
Publicerat Juli 28, 200916 yr Vilka personer sysslar med flugfiske här på Jaktsidan? Vad tycker ni är det roligaste med denna underbara hobby och vad är det som skiljer oss flugfiskare från andra fiskare? Är flugfiske roligare än andra fiskesätt? Någon av er jaktnördar som kanske vill börja med flugfiske? Detta är tråden som svarar alla dina frågor... Som pinfärsk medlem på detta jakt forum kan jag nog ställa mig in i ledet flugfiskare jag med.Fiskar mest efter öring och lax med både enhands och tvåhands, har många gånger flera spö än jag har bössor. Lägger massor av soppapengar på mina fiskeresor om året, mest här nere i södra Sverige fast flest öringar fångar jag här hemma vid vår fina kust. Kustfiske med fluga är något jag har börjat med på allvar på senare tid, mycket roligt får jag tillstå. Har väl blivit en 54 öringar i år största på 4kg men den blev på spinn, tyvärr. Men så är det här på skåne kusten blåsigt och jävligt och omöjligt med flugfiske ibland.
Publicerat Juli 28, 200916 yr Som pinfärsk medlem på detta jakt forum kan jag nog ställa mig in i ledet flugfiskare jag med.Fiskar mest efter öring och lax med både enhands och tvåhands, har många gånger flera spö än jag har bössor. Lägger massor av soppapengar på mina fiskeresor om året, mest här nere i södra Sverige fast flest öringar fångar jag här hemma vid vår fina kust. Kustfiske med fluga är något jag har börjat med på allvar på senare tid, mycket roligt får jag tillstå. Har väl blivit en 54 öringar i år största på 4kg men den blev på spinn, tyvärr. Men så är det här på skåne kusten blåsigt och jävligt och omöjligt med flugfiske ibland. Bara att lyfta på kepan o gratulera. Och välkommen till forumet från en annan flugfiskare Verkar som om jag får dra längre söderut på mina fiskesök. Området ovan o nedan Göteborg är inte mindre blåsigt tyvärr
Publicerat Juli 29, 200916 yr Nyss hemkommen efter en månads jobb/fiske i Tröndelag. Trots usla fiskeförhållanden fick jag mig ett par smålaxar samt en hel drös med såna här.. Men det hände att man fick känna på "riktig" fisk Det är sånt som gör att en står där nästa år igen..
Publicerat Juli 30, 200916 yr På fredag åker jag upp till Lima för lite fiske.. ni får hålla tummarna att det blir lite fler bilder uppladdade på måndag
Publicerat Juli 30, 200916 yr Bara att lyfta på kepan o gratulera. Och välkommen till forumet från en annan flugfiskare Verkar som om jag får dra längre söderut på mina fiskesök. Området ovan o nedan Göteborg är inte mindre blåsigt tyvärr Tackar. Jo hela västkusten är ett jävla blåshål för det mesta, just nu full storm och spöregn. Blir inget flugfiske idag heller, tyvärr.Du är välkommen ner här och prova fisket, många från bohuslän och halland brukar komma ner innan ni har haft er premiär 1/4 och stillat sitt fiske sug. Här en kille från Göteborg som fick en fisk med hem.