Publicerat Juli 30, 200916 yr På fredag åker jag upp till Lima för lite fiske.. ni får hålla tummarna att det blir lite fler bilder uppladdade på måndag Bare å önske "Sketfiske" då.... Antar att du har den "store" kroken då
Publicerat Juli 30, 200916 yr Tackar. Jo hela västkusten är ett jävla blåshål för det mesta, just nu full storm och spöregn. Blir inget flugfiske idag heller, tyvärr.Du är välkommen ner här och prova fisket, många från bohuslän och halland brukar komma ner innan ni har haft er premiär 1/4 och stillat sitt fiske sug. Här en kille från Göteborg som fick en fisk med hem. Låter trevligt, lägger det gärna på minnet. Just nu är det lite jagande o annat pangande som står för dörren. Säkert en "Edge" kille. Om du inte redan testat så finns det ju en "dotter" sida http://www.edgeflyfishing.com/ som handlar om flugfiske Sketfiske
Publicerat Juli 30, 200916 yr Författare Här en kille från Göteborg som fick en fisk med hem. Fan vad arg han såg ut.. Om jag hade hållit en sådan fisk skulle flinet vara från öra till öra..
Publicerat Juli 31, 200916 yr Låter trevligt, lägger det gärna på minnet. Just nu är det lite jagande o annat pangande som står för dörren.Säkert en "Edge" kille. Om du inte redan testat så finns det ju en "dotter" sida http://www.edgeflyfishing.com/ som handlar om flugfiske Sketfiske Jo, jag är där också. Sk är mitt nick name där.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Fan vad arg han såg ut.. Om jag hade hållit en sådan fisk skulle flinet vara från öra till öra.. Det syns inte på bilden men det blåste bra och var bara ett par grader över nollan den dagen. Killen var riktigt nedkyld, har för mig att han gick omkull en runda tidigare på dagen Inte roligt men sånt händer emellan åt
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Bumpar tråden i syfte för att se om det är ngn mer än mig som vart ute och svingat fluga på senaste tiden...
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Bumpar tråden i syfte för att se om det är ngn mer än mig som vart ute och svingat fluga på senaste tiden... Jag har nyss varit på en helikopterflygning nordost om Vuoggatjålme... och stannat några dagar. Fått en del röding och öring i halvkilosklassen. Men fiskeintresset börjar rinna av mig helt... jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag får ingen puls längre av fiske och det intresserar mig inte "på avstånd" heller, typ att man funderar på ett nytt spö eller så. Jag förlorade en röding på gissningsvis 1,5-2 kilo under denna resa, det var i söndags, och jag blev inte ens bitter i 10 sekunder... Så nej, tidigare gillade jag allt fiske, sedan bara fiske med torrfluga, och nu får jag inte ens puls när jag får ett tillslag på torrfluga i strömmande vatten.
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Bare å önske "Sketfiske" då.... Antar att du har den "store" kroken då Tack =) Blev en liten öringstackare.. det var alldeles för mycket vatten, precis överallt. Väldigt svårfiskat. Kanske skulle ha doppat skinnkroken istället
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Ska ta med mig sonen till en liten sjö med stort bestånd av öring och röding på lördag så jag hoppas att spö vifftandet inte rostat i hop för mycket. Det är lite prestige att fortfarande spöa grabben.
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Fiskeintresset börjar rinna av mig helt... jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag får ingen puls längre av fiske och det intresserar mig inte "på avstånd" heller, typ att man funderar på ett nytt spö eller så. Så nej, tidigare gillade jag allt fiske, sedan bara fiske med torrfluga, och nu får jag inte ens puls när jag får ett tillslag på torrfluga i strömmande vatten. Synd att det har blivit så. Kände själv hur man skakade och fick en stor adrenalinkick när jag fick på en helt oväntad gädda i helgen.. Synd man tappade den och draget bara...
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Hej Började flugfiska i mars faktiskt. Har fiskat hela mitt liv, kust hav osv. Var i söröya 2 år i rad med och havsfiskade. Fattar inte att det skulle ta 23 år att fatta att flugfiske är kul. Det finns någon mystik över det och jag gillar svårigheten i det. Vanligt fiske tilltalar mig för tillfället inte längre. Har ej rört mina gamla prylar sedan jag svingade ett flugspö första gången i mars. Flugbindning, kastträning osv. Hela grejen är helt grym. Alla kan fiska men flugfiske är en vetenskap och kräver träning. Frontier Den bilden är flugfiske! Helt fantastisk!
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Jag har nyss varit på en helikopterflygning nordost om Vuoggatjålme... och stannat några dagar. Fått en del röding och öring i halvkilosklassen. Men fiskeintresset börjar rinna av mig helt... jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag får ingen puls längre av fiske och det intresserar mig inte "på avstånd" heller, typ att man funderar på ett nytt spö eller så. Jag förlorade en röding på gissningsvis 1,5-2 kilo under denna resa, det var i söndags, och jag blev inte ens bitter i 10 sekunder... Så nej, tidigare gillade jag allt fiske, sedan bara fiske med torrfluga, och nu får jag inte ens puls när jag får ett tillslag på torrfluga i strömmande vatten. Sök genast upp en läkare, för detta är fullkomligt onormalt.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Sök genast upp en läkare, för detta är fullkomligt onormalt. Tja, det var en tjädertupp för 25 år sedan som jag inte kom till skott på som fortfarande plågar mig, hade jag varit lite mindre klantig så hade jag fått den. Och en hare vid ungefär samma tidpunkt. För att inte tala om ett sunkigt val av pass när jag var ute och jagade med en annan av forumets moderatorer för ett par år sedan. Jag är en bitter och långsint människa vad jakten anbelangar, så känslan finns där... men den når inte ut i fiskenerverna.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr flugfisket har allt mer tagit över för min del. fiskar nästan enbart fluga nu, mest öring och röding !
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Jag har nyss varit på en helikopterflygning nordost om Vuoggatjålme... och stannat några dagar. Fått en del röding och öring i halvkilosklassen. Men fiskeintresset börjar rinna av mig helt... jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag får ingen puls längre av fiske och det intresserar mig inte "på avstånd" heller, typ att man funderar på ett nytt spö eller så. Jag förlorade en röding på gissningsvis 1,5-2 kilo under denna resa, det var i söndags, och jag blev inte ens bitter i 10 sekunder... Så nej, tidigare gillade jag allt fiske, sedan bara fiske med torrfluga, och nu får jag inte ens puls när jag får ett tillslag på torrfluga i strömmande vatten. Detta är inte bra, kanske du behöver hjälp att komma vidare.Jag har precis investerat 4.000 i ett nytt kustspö anpassat för endamålet och i morgon kommer syrran från Canada med min nya rulle från Hardy några tusen billigare i canada än här hemma om man över huvud taget får tag i den. En Hardy Zane Saltwater, bara 5.500 med lina och backing. Gud vad jag längtar till premiären 1 januari.
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Jag har nyss varit på en helikopterflygning nordost om Vuoggatjålme... och stannat några dagar. Fått en del röding och öring i halvkilosklassen. Men fiskeintresset börjar rinna av mig helt... jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag får ingen puls längre av fiske och det intresserar mig inte "på avstånd" heller, typ att man funderar på ett nytt spö eller så. Jag förlorade en röding på gissningsvis 1,5-2 kilo under denna resa, det var i söndags, och jag blev inte ens bitter i 10 sekunder... Så nej, tidigare gillade jag allt fiske, sedan bara fiske med torrfluga, och nu får jag inte ens puls när jag får ett tillslag på torrfluga i strömmande vatten. Då är jag inte ensam då att känna så. Förut så levde jag för flugfisket kunde typ fiska jämt var ute tidiga mornar till sena kvällar, drömde om Laxfiske och annat flugfiske. Nu så måste jag tvinga ut mig.
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Min bror var och hälsade på och vi tog en sväng uppåt. Totalt 11 rödingar på två dagar varav jag fick nio. Största runt 1,3. Dåligt väder med blåst gjorde fisket svårt och sjunklina var enda vägen. Dag två fick jag på flytlina med ett blyhagel på tafsen och nattsländepuppa i orangebrunt. Flugorna fick sjunka 2-4 meter på lång tafs och sedan lät jag strömmen lyfta dom mot ytan så kallad Liesenring lift.
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Bumpar tråden i syfte för att se om det är ngn mer än mig som vart ute och svingat fluga på senaste tiden... Jepp, årets fjälltur e nyss avklarad och jag sitter här i lägenheten och vill tillbaka... Lugnet, tystnaden, fisket, lägerlivet.... Fisket var väl sådär, ja trögt kanske e rätta ordet, men en höjdpunkt fanns det i.a.f; en fin öring på 51 cm. Och ja, det simmar fortfarande omkring där den hör hemma . Väldigt varierande väder, regn, åska, hård vind varvat med alldeles perfekta förhållanden för torrflugefiske... Nåt som verkligen stör mig är allt detta skräp man hittar vart man än åker; F*n att vi människor inte kan bete oss som folk ute i naturen . Om man orkat bära med sig skräpet ut så måste man väl klara av att ta med sig skiten hem också . Nåja, lite "renare" blev det efter att jag hade hem en sopsäck med andras skräp då jag åkte... Går ju då man flyger, kanske värre om man går in till vattnet... ....Och är det verkligen tillåtet med flytring i fjällen, såg detta fenomen och skulle utan vidare få förbjudas om man frågar mig... ( Känns lite fusk att paddla runt och dra upp massvis med fisk i känsliga fjällvatten...)
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Författare ....Och är det verkligen tillåtet med flytring i fjällen, såg detta fenomen och skulle utan vidare få förbjudas om man frågar mig... ( Känns lite fusk att paddla runt och dra upp massvis med fisk i känsliga fjällvatten...) Jag skulle inte tycka om ett sådant förbud, men visst fanns det väl ett max antal fiskar man kunde ta med sig upp ur vattnet? Annars låter det förträffligt att åka upp till fjälls.
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Med tanke på hur mycket fisk våran naturbevarande urbefolkning just nu tar upp med nät så känns det som en piss i missisippi om ett antal personer paddlar runt i badring och tar fisk på spö. Det är ganska ömöjligt att påverka en fiskpopulation annat än högst tillfälligt med handredskap. Stryp däremot användandet av nät och fasta redskap, sådant behövs inte för husbehovsfiske. Jag äger ingen flytring och har inga avsikter att skaffa någon heller men om man ska vara ute en vecka hur förvarar man då fisk för kaggfiske under sommartid utan att den blir förstörd. Det handlar om sunt tänkande av var och en.
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Sitter just nu och kollar på SVT1... Tror jag måste fara till Island och flugfiska öring...
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Någon gång i livet ska jag till grönland och fiska havsröding. För tjugo år sedan fiskade jag dom i nordnorge och det måste vara en av de starkaste sötvattenfiskar som går att få.
Publicerat September 15, 200916 yr Hittade denna ganska kuliga bild. Tanken var väl att plåta farsans ganska fina havsöring (tagen på torrfluga i Aurland) men jag lyckades smyga mig med i bilden med min någon mindre fångst.
Publicerat September 16, 200916 yr Författare Hittade denna ganska kuliga bild. Tanken var väl att plåta farsans ganska fina havsöring (tagen på torrfluga i Aurland) men jag lyckades smyga mig med i bilden med min någon mindre fångst. Härligt! Hur gammal var du på bilden?