Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt -09

Featured Replies

Publicerat

Har varit ute sedan 4,45 inte sett ett ändå Rådjur :D

Blev en räv i alla fall.4:e i år

/Lasse

• Svar 312
  • Visningar 59,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Herr Mattsson
    Herr Mattsson

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^ mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass

Posted Images

Publicerat

Har regnat hela natten och morgonen och jag misstänker att det var därför rådjuren lyste med sin frånvaro imorse. Kom till pass 04.20 och satt till 06.30 innan jag bytte torn och provade att locka i 45 min utan resultat. Verkar bli uppklarnande till kvällen vilket brukar föra tur med sig.

Nu ska jag hämta Johka och Mandreas för vidare färd till ett torp som har problem med grävlingar! :D

Publicerat

En jättefin morgon med 2 getter och ett kid inom skotthåll. Tyvärr inget annat!

Publicerat

Jättefin morgon här, men 3 meter utanför ytterdörren kom jag på en sak.. Hund! Sån måste man ju ha tillgång på.. ;):o;):(

Så det blidde ingen bock på premiärtimmarna. Får försöka jaga rätt på nån med hund under dagen, så att jag kan ut i kväll iaf. Har ju bara idag och imorgon på mig, för sen kommer det hit en annan jägare :D

Publicerat

sollebrunn kl 05,20

post-3419-1250407702_thumb.jpg

det blev den lilla av dom två bockarna jag hade kollat in <_< de roligaste va att tjejen som alldrik har varit med om ng form av jakt va med, å när jag hällde upp den andra koppen kaffe så sa jag att kommer de ng bock så kommer han nu. å efter en slurp kaffe så kollade jag över axeln å där stog han ca 100 m bort. Å tjejen va så taggad å upp ivarv när det va klart så de ska nog gå å göre henne till jägare :D

Publicerat

Vaknar 3,00 med en huvudvärk som gör att man glömmer allt vad bocka jakt heter :D så det var bar att gå upp ta ett par staka tabletter och hoppas man kan somna om vilket lyckades sitter nu med lätt värk kvar. Får åka ut i kväll och prova. <_<

Publicerat

Har nu vart ute på min första bockpremiär. Solen lyste med sin frånvaro men satan vad det blåste. Började med att sätta mig i ett torn som står lutat mot en tall, blev en kort visit där då det svajade något bedrövligt. <_<

Bestämde mig därefter för att ta en smygrunda. Stötte på två älgar, en 8-taggare och en ko som låg och vilade i gräset bara 10-talet meter bort från mig. Kom därefter ut i en elgata och smög till en stubbe på en liten höjd där jag tänkte sätta mig en stund... och så upp ur det höga gräset for en bock och en get. Försökte få stopp på bocken och lyckades! Han stannade cirka 50 meter från mig. Jag la upp bössan och tog stöd mot knät, blev då lite vankelmodig om jag skulle skjuta då jag kände att jag inte hade något jättebra stöd. Jag lät bocken gå.. Men fy böveln vad adrenalinet pumpade när bocken hoppade fram och jag la an bössan! Kul upplevelse på premiärmorgonen :D

Ska ge mig ut en runda ikväll igen om vädret tillåter.

Skitjakt på Er! :P

Publicerat

hej,

jag"tappade" oxå en bock under orgontimmarna eftersom jag inte ville skjuta ståendes utan stöd, när en kringgående rörelse på 5 m. till en björk var avklarad var bocken försvunnen :D

dock hade jag sådan tur att en liten bock från fjoråret skulle visa sig på styva linan för ett smaldjur, och eftersom jag denna gång satt på en sten så att jag kunde vila båda armbågarna mot knäna med ett avstånd till rådjuret på ca. 50 m. lät jag skottet gå. resultatet blev ett jätteskutt, en tjurrusning på 30 m. innan bocken la sig ner. efter några minuter visade det sig att det var en perfekt lungträff och djuret hänger nu i föräldrarnas trädgåd för att kylas ner.

måste säga att jag har blivit mycket mer restrektiv med "planerade" skott med kula mot vilt utan bra stöd. att skjuta spontant med hagel/kula innan adrenalinet har börjat fylla kroppen är en sak, men att göra det efter att ha tittat och planerat en stund kan vara väldigt trixigt - iaf. för mig... <_<

Publicerat

Min första bockjakt ägde rum imorse, tyvärr var de ingen direkt aktivitet satt 2 1/2h utan att se ett liv på den fina klövervallen där många bockar har synats, men endå så flög tiden förbi och får idag skylla på vädret eftersom de blåste så mycket att jag ibland trodde tornet skulle ta vind.

Hoppas ni andra har mer tur med vädret och bockarna <_<

Publicerat

Två Bockar Passerade mitt torn nu på morgonen en på lite för långt håll och en kom bakifrån och fick vittring av mig.

Nya tag i kväll <_<

Publicerat

Första bockpasset regnade bort för mig! :D Satt i två och en halv timme utan ett enda djur, inte ens en fågel!

Det enda som hände var att mina kläder blev dyngsura och hänger nu på tork!

På dom ikväll igen <_<

Publicerat

Här lyste dom med sin frånvaro bockarna. Gissar dom höll till i skogen imorse

Publicerat

Jag gjorde som matbohman, vaknade lite för sent <_< . Dock så åkte jag ut i skogen iaf, runt kl 6 var jag på plats. En spillkråka var allt jag fick se. Kompisen sköt en rätt ynklig pinnbock imorse på samma mark.

Publicerat

Ute och pyrschade från 4 till 5 då jag intog pass...fick 6 hjortar mitt framför näsan som gick och betade ett bra tag...lite senare en get med kid och då tänkte man; finns det getter så finns det bockar...Well: ingen bock inom kommande timmen och jag smög tillbaks till bilen bara för att få se en fin bock 10 meter från bilen...den studsade glatt iväg...

Publicerat

Blev en av de kapitala jag spanat in i morse. Kl 08.05 föll han efter att jag siktat på honom i nästan en haltimme. i olika omgångar Det var så mycket ogräs i vägen att det nästan var omöjligt att hitta en lucka men till sist lyckades det och han gick 15-20m efter skottet innan han föll. Var en lite rolig trofé med 7 taggar (hoppas att bilden kommer med), ganska grov så det kan vara medalj.

Ikväll försöker jag på nästa tillsammans med MaxW.

post-424-1250415838_thumb.jpg

Publicerat
Blev en av de kapitala jag spanat in i morse. Kl 08.05 föll han efter att jag siktat på honom i nästan en haltimme. i olika omgångar Det var så mycket ogräs i vägen att det nästan var omöjligt att hitta en lucka men till sist lyckades det och han gick 15-20m efter skottet innan han föll. Var en lite rolig trofé med 7 taggar (hoppas att bilden kommer med), ganska grov så det kan vara medalj.

Ikväll försöker jag på nästa tillsammans med MaxW.

Grattis!

Jag skall snart ut igen och sitta tills det mörknar...

Publicerat

Mitt bidrag i från denna premiermorgon.

RW

Mkt häftig bock.

post-1561-1250417988_thumb.jpg

Publicerat

Ja, man gav sig ut vid 4-tiden. Kom fram och började locka men det kom ingenting fram ur buskarna. Så jag bytte pass. En räv lurade mig när den fick vind. Tänkte kolla lite tjärade träd som jag gjorde förra veckan. Och nog hade grisarna varit där. Traskade ner till åkern och banne mig, dör stod en liten bock med dåliga hornanlag. Först trodde jag att det var en get. Men 07.15 låg den ner. <_<:D

Totalt 5 bockar 1 get och en räv.

Nu får det vila någon vecka, kanske blir det en till annars får det vänta tills oktober.

CC

Publicerat

stort grattis på alla som lyckades i morse varit spännade å kolla hur fort tråden har fylts på med berättelser :D . Å så önskar jag er som ska göra ett nytt försök ikväll, en riktig skit jakt. :P

Publicerat

Kunde blivit en succé premiär, hade räv runt 100 m och en fin tjädertupp i siktet samtidigt.....tyckte dock att räven var lite för långt håll och den var inte intresserad av muspipet ett skit...men bakom mig kommer 6-taggaren ut kanonfint....det här bli jättebra tänkte jag och lät skottet gå då han började bli orolig....han sprang till skogs och några meter innaför åkern inne i storskogen börjar han skälla :o

inget blod på skottplatsen och jag ringade halva åkern utan ett tecken efter bocken......hållet var väll ca 70 meter så allt var ju så perfekt......efter 2 timmar med både hundekipage och handspårning gav vi upp :D

första gången jag bommar en bock och det är väll bara att ta lärdom.....men än har jag inte tänkt ge upp :P

sova sen ut till samma pass i eftermiddag/kväll

ps....provskjutitbössan och han gick helt ok inga större bekymmer..

:huh: grattis ni som lyckats!!

Publicerat

Nybörjarfrågor:

-Nu har det börjat blåsa rejält, hur utnyttjar man det till kvällen?

-Hur långt innan skymningen går ni ut och sätter er?

/M

Publicerat
Nybörjarfrågor:

-Nu har det börjat blåsa rejält, hur utnyttjar man det till kvällen?

-Hur långt innan skymningen går ni ut och sätter er?

/M

Om vinden är stadig kan det vara läge att smygjaga.

Kring 18.30 går jag och sätter mig (Småland).

Publicerat

en snabb fråga. nu när vetecypriosid (tveksam på stavningen) 24% inte fins att köpa vad bleker ni hornen med?? har testat klorin men de blev så där bra....

Publicerat

Kul för er som fått lite action på premiärmorgonen! =)

För mig blir det ut en sväng först torsdag morgon, får vi se. Det har siktats en del rå i området där jag skall, så det kan bli riktigt kul!