Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mollys bravader i hem och skog

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

skickar ett pm till dig när dom första är klara för leverans, tyvärr får du värma upp dem vid ankommst för det blir svårt att leverera dom ljumna :D:P

aha! då kanske du har ett bra recept på äppledricka eller äpplevin, hittade ett på dricka förra sommaren som blev ok men jag tror nog att det finns bättre...

jadu, fallfrukt är mums för älgen. Förra året hade vi en grann 9-taggare som stog i trädgården o mumsa varje dag så vi började köra äpplena 100 m från huset istället och där stog han i godan ro fast vi var ute och härjade i trädgården B)

men.... han var som bortblåst under jaktdagarna, tror nästan att han har vingar :D

• Svar 102
  • Visningar 16,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grabbens hund numera :D Får väl se om ni inte fått en ny hundförare till älgjakten B) grabben försöker alltid smuggla in nån hnd när han ska sova och nästa gång det blir hund så får han väl helt utan baktanke :D följa med och lära sig grunderna, spår och lydnad tillkommer förstås.

Publicerat
skickar ett pm till dig när dom första är klara för leverans, tyvärr får du värma upp dem vid ankommst för det blir svårt att leverera dom ljumna B):P

aha! då kanske du har ett bra recept på äppledricka eller äpplevin, hittade ett på dricka förra sommaren som blev ok men jag tror nog att det finns bättre...

jadu, fallfrukt är mums för älgen. Förra året hade vi en grann 9-taggare som stog i trädgården o mumsa varje dag så vi började köra äpplena 100 m från huset istället och där stog han i godan ro fast vi var ute och härjade i trädgården :P

men.... han var som bortblåst under jaktdagarna, tror nästan att han har vingar :D

Det låter bra! :D Ja, det kan jag göra! Inga problem! :D

Nej, tyvärr! Jag har inte några sådan recept! Det fanns ett musteri i Jönköping som vi lämnade in ca. 100 kg på till must varje år och fick det tillbaka till must för en mindre summa pengar. Det var gott att dricka. Ja, det gör det säkert!

Ja, det är bra att dra till sig älgarna med. :D Ja, dom kunde vara som bortblåsta vid stugan när jag hade den, men dom var ju fina att titta på. :D

Publicerat
Härligt att hon visar intresse fast lite tidigt är det nog som sagt -_-

Hur ser planen ut för det lilla yr vädret lungt i höst eller blir det nå skarpa lägen ?

Själv så tror jag att jag kör skogs vana i höst och vara med och lukta på nån dö älg <_<

FÄr väl skjuta en på det vanliga stället så du får nära till med spårträningen. Det blir en spännande höst när man skall testa ADHD valpen.

Publicerat
  • Författare
Grabbens hund numera :D Får väl se om ni inte fått en ny hundförare till älgjakten :D grabben försöker alltid smuggla in nån hnd när han ska sova och nästa gång det blir hund så får han väl helt utan baktanke :lol: följa med och lära sig grunderna, spår och lydnad tillkommer förstås.

*s* misstänker att det är honom hon kommer följa när han är med i skogen till hösten, men det värmer bara mammas hjärta -_- ska börjas i tid... Jonathan har varje år varit med på älgjakt och i år blir nog inget undantag...

När jag var 7 år hade vi en smålandsstövare vi tog över för ägaren hade inte tid med honom och jag kommer ihåg så väl när pappa kom hem arg som ett bi och hämtade mig för hunden vägrade komma till honom, räckte jag gick ur bilen och ropade en gång så kom han som ett skott och följde glatt med i bilen :D hoppas givetvis att det inte går så långt med Molly... men visst låter det härligt när sonen står på trappan och försöker vissla som jag gör för att hon ska komma :D

Publicerat
  • Författare
Det blir en spännande höst när man skall testa ADHD valpen.

hur går det med utvecklingen på din valp?? hur gallam är den nu?

Publicerat
FÄr väl skjuta en på det vanliga stället så du får nära till med spårträningen. Det blir en spännande höst när man skall testa ADHD valpen.

Gör det så kommer jag som ett skott med lill fröken ^_^

Det ska bli spännande att följa studs bollens utveckling

Publicerat

Kul med nya bilder. Hon växer så det knakar vad det ser ut som ^_^

Publicerat
*s* misstänker att det är honom hon kommer följa när han är med i skogen till hösten, men det värmer bara mammas hjärta ^_^ ska börjas i tid... Jonathan har varje år varit med på älgjakt och i år blir nog inget undantag...

När jag var 7 år hade vi en smålandsstövare vi tog över för ägaren hade inte tid med honom och jag kommer ihåg så väl när pappa kom hem arg som ett bi och hämtade mig för hunden vägrade komma till honom, räckte jag gick ur bilen och ropade en gång så kom han som ett skott och följde glatt med i bilen :wacko: hoppas givetvis att det inte går så långt med Molly... men visst låter det härligt när sonen står på trappan och försöker vissla som jag gör för att hon ska komma :lol:

Underbart!

Publicerat

Fan vad kul med valp, och sjukt söt var den oxå.

Har velat skaffa hund så många år så det är rena plågan att titta på bilderna.

Tror jag vet hur det känns när fruntimmer säger att de får moderskännslor.

Trotts plågan så fortsätt att fota och sätt in bilder på yrvädret.

Ställ ut hunden i Rättvik för det brukar vara lite jaktmässa samtidigt så jag tänkte ha vägarna förbi.

Publicerat
hur går det med utvecklingen på din valp?? hur gallam är den nu?

Han är 1 år nu men fortfarande mycket valpig så det har bara blivit att träna skogsvana hittills. TIll hösten hoppas jag att den har mognat på sig lite så det kan bli riktig jaktträning. Förhoppningsvis så trillar poletten säkert ner någon dag.

Man gör nog misstaget att jämföra honom med gammhunden som var mycket tidig i utveckling.

Publicerat

ohhh så fin jycke, mer bilder nu B)

Publicerat
  • Författare
Kul med nya bilder. Hon växer så det knakar vad det ser ut som :blush:

phu, ja hon växer så det knakar syns om inte annat på bakdelen :D

blir nog lite mera bilder efter helgen :blush:

Publicerat
  • Författare
Fan vad kul med valp, och sjukt söt var den oxå.

Har velat skaffa hund så många år så det är rena plågan att titta på bilderna.

Tror jag vet hur det känns när fruntimmer säger att de får moderskännslor.

Trotts plågan så fortsätt att fota och sätt in bilder på yrvädret.

Ställ ut hunden i Rättvik för det brukar vara lite jaktmässa samtidigt så jag tänkte ha vägarna förbi.

hmm ja det ligger ju inte alltför långt bort ska ta o kolla upp det :D

Publicerat
  • Författare
Han är 1 år nu men fortfarande mycket valpig så det har bara blivit att träna skogsvana hittills. TIll hösten hoppas jag att den har mognat på sig lite så det kan bli riktig jaktträning. Förhoppningsvis så trillar poletten säkert ner någon dag.

Man gör nog misstaget att jämföra honom med gammhunden som var mycket tidig i utveckling.

de jämtar jag har varit med har varit valpiga längre än tex gråhund men det tar man gärna för att få ha en "riktig" älghund :D

känner igen detta misstag men jämför hela tiden...

Kul att följa och se utvecklingen!

Publicerat
  • Författare

DSC02473.jpg

här är nya sovplatsen Molly hittat när man lämnar henne ensam några minuter :P första gången låg hon uppe på skohyllan på skorna det såg inte alltför bekvämt ut. Men hon är välldigt duktig och skäller inte när man stänger dörren och går ut, max har hon nu varit ensam en kvart... inte mycket men jag vill inte lämna för länge ännu utan att hon ska känna sig trygg med det och det verkar hon ju göra när hon väl bäddat runt med allt hon hittar( inte alltid till mattes förtjusning men vad gör man inte för hunden :P;) )

• 4 weeks later...
Publicerat

Har du några nya bilder på valpen? Skulle va kul att se hur hon artar sig:) Hur gammal är hon nu?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

jaha då var Molly nu 4 månader och har låååånga ben :D

hade en hög med nya bilder att lägga in men något har hänt så jag får det inte till att funka, får be sambon vänligt men bestämt i kväll att han får fixa till detta nu ;)

somsagt hon växer så det knakar och har börjat vilja ge sig ut på lite längre upptäcksfärder men kommer som ett skott vid en vissling ännu så det hoppas jag håller i sig.

Vi har börjat lydnadskurs och i går la vi ut spår för första gången, tog väll en stund innan fröken förstod vad jag ville att hon skulle göra men sen såg man när lampan tändes :D tappade spåret en gång men efter lite stöd från mig så snodde hon runt en stund och hittade på det där hon tappade och fortsatte utan problem så nu ska jag försöka lägga ett i veckan till henne iallafall.

På fredag är det dags för första utställningen, har inga stora förväntningar utan ser det mer som en bra träning.

Publicerat
  • Författare

Då var första utställningen avklarad och den gick lååångt över förväntan. Visst var det brukshundsklubben som hade utställningen så ja vi var enda jämthunden som syntes till vilket är lite tråkigt men vi åkte mest för att hon skulle få lite träning, o matte med :lol:

kritiken hon fick kan jag inte vara annan än hel nöjd med : feminint helhetsintryck, korrekt huvud, öron och rygg. bra piggment, tillräckligt vinklad bak rör sig ok för åldern. ja allt var bra ingen komentar om svansen blev det vilken jag tycker själv är liiite för "knorrig" men den kanske växer till sig...

så det hela resulterade i 1:a + HP, BIR valp (säger ju inte så mycket då vi var själva) men sen blev hon BIG :D så sen blev det låååång väntan till BIS valp skulle utses men där blev det tack för medverkan. Men det roliga var att en dommare lät som han gärna velat placera henne men den andra tyckte att jo visst är älghunden välldigt söt men hon är lite ung så där blev det inget.

Så nu får vi se hur det går i Vårgårda i augusti, någon mer som ska dit? Är ju lite roligare att gå på jakthundsutställning men detta var utmärkt övning för både hund o matte och Molly skötte sig exemplariskt utanför ringen (eller som sonen 3½ påtalade "varför säger du ring mamma när det är en fyrkant?" -_- ) och i.

enda som jag blev ARG på var alla schäfer ägare ;) för sjutton håll i era vilddjur som gör utfall mot valpar och vuxna oxå som går förbi!! blev så arg så 3:dje gången en schäfer gjorde utfall när vi passerade sa jag men ta hem hunden! fick arga blickar från ägaren men jag tycker inte att man ska släpa med vuxna hundar som inte kan föra sig bland andra hundar.

Molly var cool iallafall hon la sig vid oss o somnade mitt i allt liv runt om :)

nu har sambon fått ordning på kamera/dator eller vad det nu var så snart ska ni få se vad hon vuxit :D

Publicerat

Kul att det gick bra och ännu roligare att hon tog det hela med ro -_-

Publicerat

Vad roligt att det gick så bra för er! Jo jag vill se hur en fin valp ska se ut så fram med korten :rolleyes:. Min valp är högre bak än fram men det växer väl till sig? :wacko:

Publicerat
  • Författare
Vad roligt att det gick så bra för er! Jo jag vill se hur en fin valp ska se ut så fram med korten ;). Min valp är högre bak än fram men det växer väl till sig? :(

*s* ja den modellen hade min oxå för bara några veckor sedan B) såg inte klok ut trodde han hon skulle trilla över och slå nosen i backen när hon gick men nu har det rättat sig till för denna gången :D

Publicerat
  • Författare
Kul att det gick bra och ännu roligare att hon tog det hela med ro B)

ja jag är mäkta stolt över hennes psyke inget som oroar henne mer än när matte försvinner för långt bort :D Flera som påpekat att det är den lugnaste och stabilaste valp dom sett fast det är klart då har dom bara träffat henne när hon ligger o sover under skrivbordet på jobbet inte hemma när damprycken sätter in :(;)

Publicerat

Härligt att höra att det är fler som får damp ryck <_<

Min lilla tik har fullt sjå med att skälla ut katterna och bråka med tysken tur att jag har henne så hon får göra i från sig lite damp där :huh:

MvhJörgen

Publicerat
ja jag är mäkta stolt över hennes psyke inget som oroar henne mer än när matte försvinner för långt bort ;) Flera som påpekat att det är den lugnaste och stabilaste valp dom sett fast det är klart då har dom bara träffat henne när hon ligger o sover under skrivbordet på jobbet inte hemma när damprycken sätter in :lol::(

Tror inte min jämte hade varit så poppis på jobbet, han hade nog tagit skrivbordet med sig på ryggen :lol:

Han har damp mer eller mindre hela tiden, inte ens värmen rådde på honom.

\mats