Publicerat Oktober 5, 201015 yr Bara att grattulera till en kanon start på ung hunden Ser med spänning fram i mot vilken valör det blev på provet Mvh Jörgen
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare I går kväll fick jag ett sms av provdomaren "Grattis till ett andra pris" så nu blir det till att anmäla till några fler prov som förhoppningsvis blir avklarade detta året. Eftersom hon bara är 19 månader så har vi ju tid på oss Men först innan fler prov så ska vi ha en härlig vecka i älghöstskogen
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Nu blir man ju nyfiken, breätta hur det gick Har själv anmält min till 3 st prov, men har inte fått någon dommare tilldelad än. Men antar att det blir nu under uppehållet. jag han knappast skicka iväg anmälan innan det låg bekräftelse och tid i brevlådan men det är klart vi har ju ingen älgjakt heller förren nästa vecka...
Publicerat Oktober 6, 201015 yr jag han knappast skicka iväg anmälan innan det låg bekräftelse och tid i brevlådan men det är klart vi har ju ingen älgjakt heller förren nästa vecka... Grattis. Hur är det där med att man får en högrevalör om hunden är under 2 år? Väntar fortfarande på att en dommare ska höra av sig om tid
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Grattis. Hur är det där med att man får en högrevalör om hunden är under 2 år?Väntar fortfarande på att en dommare ska höra av sig om tid Tack! är hunden under två år så får man tillgodo räkna sig ett andra pris som ett första pris om hon nu tar två 1:or till. just för att man ska lyfta fram unghundar som har tidig jaktstart.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Grattis. Hur är det där med att man får en högrevalör om hunden är under 2 år? Väntar fortfarande på att en dommare ska höra av sig om tid [/quote Är hunden under 2 år så behövs 2 förstapris och ett andrapris för att bli JCH (plus spårprov). Man behöver inte tre ettor om hunden är under 2 år alltså Reglerna finns att läsa på SÄK´s hemsida Grattis till en fin start med Molly! Är det en ensam kalv hon jobbade med?
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare [/quote Grattis till en fin start med Molly! Är det en ensam kalv hon jobbade med? Tackar! japp tillsist fick hon tag på älg som visade sig vara en ensam kalv. jag var säker på att det var tamboskap hon skällde på då det lät som det stod i en hage där det brukar gå high land cattle... så efter en timmas skall beslöt vi att gå fram och se och kalla in henne så lite snopet var det när vi just var vid sista slyridån som är mellan oss och hagen så tar domaren tag i mig och visar tecken att gå ner på marken då han såg ryggen på älgkalven
Publicerat Oktober 6, 201015 yr [/quoteGrattis till en fin start med Molly! Är det en ensam kalv hon jobbade med? Tackar! japp tillsist fick hon tag på älg som visade sig vara en ensam kalv. jag var säker på att det var tamboskap hon skällde på då det lät som det stod i en hage där det brukar gå high land cattle... så efter en timmas skall beslöt vi att gå fram och se och kalla in henne så lite snopet var det när vi just var vid sista slyridån som är mellan oss och hagen så tar domaren tag i mig och visar tecken att gå ner på marken då han såg ryggen på älgkalven Vad var anledningen till 2:an då? Du skrev att det tog länge innan älgkontakt? Fanns det inte nog med tid kvar för att uppnå skalltiden? Nåja då är det ju bara dunka på med två 1:or till då så är det klart, lite utställningar till sommarn så vipps DCH
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Vad var anledningen till 2:an då? Du skrev att det tog länge innan älgkontakt? Fanns det inte nog med tid kvar för att uppnå skalltiden?Nåja då är det ju bara dunka på med två 1:or till då så är det klart, lite utställningar till sommarn så vipps DCH tid för att uppnå skall tid finns alltid vad jag har förstått då söktiden max är 4 tim + upp till en extra i speciella fall tex när hunden söker bra men man kan inte konstatera älg. söktiden avslutas direkt efter första skallet på älg, och vi gick 4½ timma innan Molly hitta denna älgen så hon var rätt mör då, är enklare att komma upp i högre poäng om de hittar älg tidigare tex efter en timma då finns det krafter kvar. Sen vill hon gärna ha med mig fram till älgarna vilket jag ser som en positiv egenskap men inte på prov då de inte ska söka kontakt med föraren de första 90 min på ståndskallet, så på samarbete blev det en poäng bara. (rätta mig gärna om jag har fel detta är helt nytt för mig...)men som domaren sa att blir det skjutet någon mer älg så blir hon ju säkrare och står bättre själv. Vid kraftigare stötning så älgen stack iväg blev hon nog lite osäker oxå vad det var vi ville varför det inte smällde... hon är ju inte så gammal och har endast en älg på sitt samvete och det var inte så länge som hon fick stå med den. jag tror att blir det skjutit några fler älgar nu på jakten under goa ståndarbeten kommer de andra proven gå helt annorlunda då hon verkligen vet hur det skall vara. tyvärr får jag nog lägga DCH på hyllan för henne men blir hon JCH innan två så är jag mer än nöjd Vi ska inte glöma att det är unghundar vi har och inte rutinerade 5-åringar.... fast det är klart det finns många 5-åringar som inte presterar som våra unghundar
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Författare Grattis till provet! Kul att det går bra för er Tack! känns jätte kul nu inför stundande älgjakt på hemmaplan.
Publicerat Oktober 6, 201015 yr Bara att gratulera till tvåan och påt i gen bara Min ung tik började att löpa förra veckan så hon får stå i hund gården till veckan Och skit jakt på er // Jörgen
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Bara att gratulera till tvåan och påt i gen bara Min ung tik började att löpa förra veckan så hon får stå i hund gården till veckan Och skit jakt på er // Jörgen Tackar! två prov till anmälda nu så får vi se när det blir av. Det är då magiskt med att löpet alltid kommer i älgjakten men ni kanske har chans när löpet lagt sig att jaga kalv? om min tik går efter almenackan nått sånär igen så ska hon löpa först i skiftet nov-dec. är ju bättre än första veckan...
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Tackar! två prov till anmälda nu så får vi se när det blir av.Det är då magiskt med att löpet alltid kommer i älgjakten men ni kanske har chans när löpet lagt sig att jaga kalv? om min tik går efter almenackan nått sånär igen så ska hon löpa först i skiftet nov-dec. är ju bättre än första veckan... Det är riktigt på det i gen bara Det där med löp är ju som det är vill inte ge henne en spruta heller för att skjuta på löpet kan ställa till det i framtiden säger dom som vet Min kan inte almenackan för hon skulle ha löpt i nov men slog till nu ist Vi jagar onsdagar och lördagar efter första veckan så hennes chans kommer nog hoppas jag Med en tilldelnig på 31 älgar så finns det nog kvar vuxna också efter första veckan Lycka till på dom framtida proven och skit jakt på er till veckan // Jörgen
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Författare Det är riktigt på det i gen bara Det där med löp är ju som det är vill inte ge henne en spruta heller för att skjuta på löpet kan ställa till det i framtiden säger dom som vet Min kan inte almenackan för hon skulle ha löpt i nov men slog till nu ist Vi jagar onsdagar och lördagar efter första veckan så hennes chans kommer nog hoppas jag Med en tilldelnig på 31 älgar så finns det nog kvar vuxna också efter första veckan Lycka till på dom framtida proven och skit jakt på er till veckan // Jörgen ja då lär det inte bli problem att få ut henne på riktig jakt efter 1:a veckan heller detta med sprutor föra attskjuta på löpet tror jag inte heller på efter att jag kollat med folk som jag litar på... nä det bästa är väll om man kommer fram till att man inte ska använda i avel att då fixa det permanent... Tack det samma!
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Författare så var de tre första dagarna till ända... Unghunden har skött sig välldigt bra en kviga i måndags gick över till grannlaget och hon släppte efter en halv timma och kom tillbaka för fortsatt färd. i går fick hon vila eftersom hon haltade liiiite på ena frambenet vill ju inte belasta mer då, men då fick den gamla damen på 12 år sin lilla tur då en passkytt observerat två älgar vid morgonpassningen så vi beslutade att släppa henne en lite bit därifrån efter lite sök kom hon på spåren och satte näsan i vädret och drog i väg efter 10 minuter tar jag upp pejlen för att se vart hon tog vägen, hinner bara ta upp den så hör man de grova goa skallen som tyder på älg, än kan den gamla damen stod fast i ca fem minuter för att sedan gå loss och gå förbi en passkytt som skjuter en kviga!
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Gratulerar till älgarna! Vilka duktiga hundar du har. Är Molly fortfarande lika kramig som hon var på utställningen i Vårgårda?
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Författare Gratulerar till älgarna! Vilka duktiga hundar du har.Är Molly fortfarande lika kramig som hon var på utställningen i Vårgårda? Tackar! *s* jodu, gubbarna i älglaget jag var hos idag tittade skeptiskt när molly kryper upp i knät på mig innan släpp men jag lovar att det skeptiska försvann efter en halvtimma utan koppel
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Författare Han inte skriva klart allt i går så här kommer en fortsättning: onsdag morgon gör vi släpp med Molly igen och det tar inte lång tid innan hon tar upp ett hondjur som går förbi tre passkyttar men tyvärr har vi ju förbud på hondjuren, hon hänger i ca kilometern men släpper sedan och går tillbaka till oss. Vi fortsätter färden och efter ett tag ser vi henne ta näsan i luften och kuta iväg och det dröjer inte länge innan det ekar i skogen igen av hundskall ståndskall och jag går på, ser henne i en täting plus fyra vita ben kan inte urskilja vad det är då vänder givetvis vinden och djuret får vittring av mig tror jag för det bäriväg i gångstånd förbi flera passkyttar och givetvis är det en kviga igen!!??? f-n oxå när hon gör så bra jobb. *s* ena passkytten sa till mig sen att när hunden släppte och gick tillbaka samma väg stanna hon vid hans pass och tittade på honom precis som att "va f-n skjuter du inte för när jag kommer med älg!" då kände han sig taskig mot hunden. Nåväl vi far till klubbstugan för lite lunch och bestämmer nästa drag. Jaktledaren tar min gamla dam och jag tar unghunden så går vi från två ställen. Släpper Molly där jag vet det har gått älg på natten och hon gör en liten söktur, hälsar på mig och han som går med mig, ut på ny tur och då börjar musiken igen ko med dubbelkalv gångstånd en bit förbi passkytt som inte skjuter pga han ser inte hunden, tycker om sådana skyttar, hör hunden stå fast i mosskanten och kryper närmare ser ena kalven men kan inte skjuta pga ser inte de andra älgarna eller hunden. Plötsligt går kon iväg med hunden eftersig i gångstånd och kalvarna trippar iväg åt annat håll rakt på en passkytt som skjuter på ena kalven men det fortsätter till nästa passkytt som ger ett skott oxå så den trillar. Molly släpper kon efter 15 min då det bär iväg och går tillbaka och hittar spåren efter kalvarna och går i dom till skottplatsen.! underbart jobb av Molly igen. idag var jag hos ett annat jaktlag som vill ha hjälp med hund. Släpper Molly och det tar en halv timmas sök så hör jag några skall och sen ökar det! yes, jag säger till vägvisaren att jag sticker tillbaka en bit och genar så jag kan se vad det är, hinner inte långt innan jag rundar en gran och på andra sidan av granen kommer en tjur!! vet inte vem som blev mest förvånad men vi stod ca 4 meter ifrånvarandra snacka om närkontakt... så ja han blev ju rejält stött så det bäriväg i en j-dra fart så Molly hänger efter ett tag men släpper sedan och går tillbaka till mig. Då släpper tjuren på farten och går rakt på en passkytt som skjuter honom. Vi fortsätter och går Molly gör en söktur och rätt vad det är efter ett par minuter bara så börjar musiken igen ytterligare ett djur stod på samma plats som tjuren. "vi" jobbar på med det djuret i en timma innan vi kan konstatera att det var bara ett vuxet ensamt hondjur och det var klart skjutförbud så jag kopplar Molly och vi går därifrån, blev ingen mer älgkontakt i dag men nöjda och glada var vi och en stående inbjudan till det laget . Jag tror jag växer lite varje gång hon hittar älg och gör bra jobb... I morgon blir det VILA!! men på´t igen på lördag på hemamarken, då hoppas vi på en tjur eller kalv. nu skulle det sitta fint att få smyga på ett härligt ståndskall och få skjuta för henne där.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare oj vad jakt det blivigt för hundarna, och mig, denna vecka som gått. men vi har haft trevligt med mycket älgkontakt. I lördags hade den gamla damen ett ensamt hondjur som hon jobbade på med i 1½ timma tyvärr var hondelen avklarad så hon fick stå och skälla tills hon tröttnade. unghunden hade tjur, ko och kviga och jobbade med i ca en timma tyvärr efter det att jag varit tvungen att avvika från jakten och lämnat över hunden till jaktledaren men jag följde med spänning hemma i köket med radion på. Tyvärr stod djuren i det tätaste så ingen kom åt att räkna taggar eller komma åt att skjuta. men men det känns som att vi kommer närmare och närmare att få skjuta under ett riktigt härligt ståndskall... men allt är inte en dans på rosor tyvärr Molly har ett par gånger markerat på vänster framben i leden efter heldag i skogen och i lördags när hon kom hem ville hon inte ens stödja på det i med smärtstillande så gav det sig efter en stund men det känns ändå inte bra att en 20 månaders hund ska ha problem med leden efter en dag i skogen så på tordsdag har jag fått tid hos veterinär i Göteborg som ska titta på henne. Hoppas att hon inte varit för bra för att vara sann utan att det är något som går att fixa.
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare jaha så var man hos veterinären i går och Molly blev beordrad koppelpromenader i tre veckor och Rimadyl i två veckor sedan tillbaka för att göra nytt böjprov och markerar hon då oxå blir det en röntgen men i nu läget hoppas vi på att det är en stukning som måste få läka ut. så det var bara att ringa och tacka nej till jakterna som vi var inbjudna till... men men hundens hälsa går ju först och vi har ju mååånga säsonger framför oss. Imorgon blir det alltså den gamla damen som får stå för sången i skogen
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Så tråkigt för er Hoppas att hon blir bra efter vilan. Fram till dess får väl "gamla damen" visa att gammal är äldst. Eller?
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare Så tråkigt för er Hoppas att hon blir bra efter vilan. Fram till dess får väl "gamla damen" visa att gammal är äldst. Eller? absolut! hoppas att hon hittar 14-taggaren i morgon och kan ställa den fint
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Inte roligt hoppas det bara är en stukning och inget värre Annars så ser det ju grymt lovande ut för Molly håller tummarna så vi får läsa mer om era bravader i skogen // J.J
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare Inte roligt hoppas det bara är en stukning och inget värre Annars så ser det ju grymt lovande ut för Molly håller tummarna så vi får läsa mer om era bravader i skogen // J.J ja vi hoppas verkligen att det ska ge sig med några veckors vila... förstår att hon kan stuka sig för med den farten och energin hon har i skogen över stock och sten, det är 220 från det att kopplet åker av till vi ska hem och ändå får hon älgarna att stå?? hon ska iallafall få åka med till skogen i morgon ev. tar jag henne i lina andra föset, om det blir något, så hon får vara med iallafall och få lite motion för det var helt ok sålänge hon var i koppel.