Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mollys bravader i hem och skog

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Tror inte min jämte hade varit så poppis på jobbet, han hade nog tagit skrivbordet med sig på ryggen B)

Han har damp mer eller mindre hela tiden, inte ens värmen rådde på honom.

\mats

*s* du får väll ha ett högre skrivbord B)

ja där ser man hur "personligheterna" kommer tidigt :D

värmen har tagit mycket på Molly och det märktes i går kväll på lydnadskursen då det hade åskat och regnat innan för då var hon mer än full av energi som bara ville ut :rolleyes:

Nu har hon börjat tappa tänder, äntligen snart slutar hon med sitt bitandes o tuggandes på ens händer, och dom bakersta kindtänderna är på g upp oxå så man förstår ju att det kliar rejält.

• Svar 102
  • Visningar 16,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Äntligen kan jag lägga upp lite "gamla" och nya kort på Molly :D skam den som ger sig men jag och tekniken förstår ibland varandra inte så bra B);) Tyvärr är inte det den bästa kvaliten på korten men man ser vad de föreställer iallafall... (hoppas på att få en ny kamera i present om några månader :D )

DSC02479.jpg

3 månader

DSC02477.jpg

Här syns hennes korta el för knorriga svans B) och helt plötsligt vart hon grå.... men det ändrade sig igen...

DSC02513.jpg

en skogspromenad och jaga myror...

*s* kan inte tro att det är samma hund som vi har hemma nu för hjälp vad hon växer och ändrar sig i kroppen.

vrmland0918.jpg

4 månader och nu syns det vad det ska bli för sort på hunden iallafall... och nu är hon mörk igen...

vrmland0930.jpg

Favorit sysselsättningen i trädgården, vi har satt upp en lian till sonen men hunden använder den mest :D

vrmland0924.jpg

Står liiiite bredbent men hon är rätt fin iallafall :D

vrmland0925.jpg

hon tycks säga "jag vill oxå åka ju!"

DSC02569.jpg

Mina tre favoriter hemma :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

nu har vi snart gått klart vår första lydnads(valp)kurs och Molly är välldigt snabb på att snappa upp vad jag vill att hon ska göra och nu börjar det "lossna" även hemma, ett tag funkade allt vi gjorde på kursen perfekt men hemma var det som hon inte hade en aning om vad jag menade men nu funkar det bra. Gå utan koppen vid sidan utan att springa och kolla allt funkar kanon även gå fint i koppel utan dragkamp funkar och inkallningen som jag tycker är bland det viktigaste fungerar skapligt finns att finslipa på men hon är ju bara 5 månader så tid har vi. Det roligaste är att sonen 3½ tycker det är jätte kul när han nu kan sätta eller lägga Molly ner och små springa runt henne utan att hon flyger upp.

I morse när jag och sambon vaknade hade Molly smygit sig upp i våran säng, sonen hade krypit ner oxå vid 5 tiden, då hör vi från sonen "o Molly vi är bästa vänner eller hur?" så tittade vi försiktigt då låg han och höll om henne och hon hade en tass om honom så låg dom nos mot näsa och bara myste :lol:

Nä, nu är det ut och fortsätta måla huset...

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Då var utställnigen i Vårgårda avklarad och det gick över förväntan <_<

Först fick vi vänta o vänta många gråhundar var det före som tur var kom Kristin med sin super goa Daimler och underhöll oss en stund, kul att träffas.

Sedan var vi andra hund ut för jämthundar. Det var en norsk domare som heter Rolf Frostad.

Molly fick en 1:a med följande kritik: Ännu något lätt huvud, normalt för ålder, fina öron och ögon. Något högt ringlad svans, goda ben och rörelser. Bra päls men något lockig över ryggen. Lovande ungtik.

Så ja vi är supernöjda över den kritiken :D

Molly var jätte trött och sov hela eftermiddagen och är även lite slö i dag efter alla intryck.

Nu ska vi konsentrera oss på att gå lite spår och hitta några älgar vi kan titta på :P

Publicerat
Då var utställnigen i Vårgårda avklarad och det gick över förväntan <_<

Först fick vi vänta o vänta många gråhundar var det före som tur var kom Kristin med sin super goa Daimler och underhöll oss en stund, kul att träffas.

Sedan var vi andra hund ut för jämthundar. Det var en norsk domare som heter Rolf Frostad.

Molly fick en 1:a med följande kritik: Ännu något lätt huvud, normalt för ålder, fina öron och ögon. Något högt ringlad svans, goda ben och rörelser. Bra päls men något lockig över ryggen. Lovande ungtik.

Så ja vi är supernöjda över den kritiken :D

Molly var jätte trött och sov hela eftermiddagen och är även lite slö i dag efter alla intryck.

Nu ska vi konsentrera oss på att gå lite spår och hitta några älgar vi kan titta på :P

jättekul med sån bra kritik! själv kommer jag nog att ställa ut min till vintern eller nästa höst. Nu är det bara 3 veckor kvar tills älgjakten börjar här uppe, hoppas tiden går fort framt till dess:)

Publicerat
  • Författare
jättekul med sån bra kritik! själv kommer jag nog att ställa ut min till vintern eller nästa höst. Nu är det bara 3 veckor kvar tills älgjakten börjar här uppe, hoppas tiden går fort framt till dess:)

jo detta med denna tidiga utställning ser jag mest som god träning inför kommande unghundsutställningen men visst är det roligt att höra att dom är på rätt väg :(

Vad gäller att tiden ska gå fort behöver du nog inte längta efter jag tycker den går lite väl fort... :(

Vi beger ju oss upp till Värmland på september jakt så det ser vi fram emot. Vet inte riktigt ännu vilken dag vi kör igång men får besked om det i veckan.

Skulle vara roligt om man iallafall får tillfälle att gå i band fram på död älg.

Publicerat
jo detta med denna tidiga utställning ser jag mest som god träning inför kommande unghundsutställningen men visst är det roligt att höra att dom är på rätt väg :(

Vad gäller att tiden ska gå fort behöver du nog inte längta efter jag tycker den går lite väl fort... :(

Vi beger ju oss upp till Värmland på september jakt så det ser vi fram emot. Vet inte riktigt ännu vilken dag vi kör igång men får besked om det i veckan.

Skulle vara roligt om man iallafall får tillfälle att gå i band fram på död älg.

jag måste nog gå på en utställning och titta hur det går till, tycker det verkar som rena cirkusen :( och träna hur man gör. Jag tror urax skulle bli galen med så mkt hundar omkring sig, han vill fram och hälsa på alla:)

Om du får tillfälle där det ligger en död älg så gå så ni har vinden från älgen och släpp typ 150m därifrån och gå mot älgen så hunden får hitta den. Det tror jag är bra, jag tänker prova det iaf:) Idag tog jag ner ett älghorn från väggen och låtsades vara älg och de va faktiskt ett fint ståndskall. Stog stilla och gjorde ibland små försiktiga utfall för att se reaktionen och hunden backade undan :(

Publicerat

Det låter ju lovande det där! Har du tänkt släppa henne nått senare under jakten?

Publicerat
  • Författare
Det låter ju lovande det där! Har du tänkt släppa henne nått senare under jakten?

Jag har redan släppt henne på en lite fjoling som gick hemma o betade i buskarna det var en liten pinnatjur...

Vi såg den från huset så jag skyndade mig på men skor och tog hunden i koppel och gick föriktigt framåt. O när hon fick den i näsan stannade hon till och sen ville hon framåt. Så jag släppte henne när vi kommit på spåren och hon nosat i dom lite, vill ju inte att hon bara ska gå i vind, hon jobbade hyffsat lugnt o metodiskt tycker jag för att vara så ung har varit med mer att dom kastar sig huvudstupa fram, älgen gick loss och Molly satte efter med ett litet osäkert skall men blev tyst sedan. Jag följde älg o hundspår i mossan och såg att hon följt med iallafall men efter 2 minuter kom hon tillbaka i spåren ich ville att matte skulle följa med o det är jag inte ledsen över hon är dock bara 5 månader. så vi gick i spåren i tio minuter och hon jobbade på bra men stack inte i väg mer.

Släppa henne kommer jag göra under jakten men inte förren senare delen och hon får helt bestämma när hon är mogen för det. Har kommit överens med jaktlaget hemma att jag efter första veckan får gå ut när jag vill själv med henne och gör hon bra jobb så får jag fälla en älg för henne :wub: så då kan man ta allt i hennes egna takt. Framförallt att det inte blir skjutet något "flykt" djur utan skall för henne med en gång vilket är risken om man är hela laget ute. Det bästa vore om det bara är vi ute och hon kan ställa ett djur innan det blir skjutet.

Publicerat
  • Författare
jag måste nog gå på en utställning och titta hur det går till, tycker det verkar som rena cirkusen :o och träna hur man gör. Jag tror urax skulle bli galen med så mkt hundar omkring sig, han vill fram och hälsa på alla:)

Om du får tillfälle där det ligger en död älg så gå så ni har vinden från älgen och släpp typ 150m därifrån och gå mot älgen så hunden får hitta den. Det tror jag är bra, jag tänker prova det iaf:) Idag tog jag ner ett älghorn från väggen och låtsades vara älg och de va faktiskt ett fint ståndskall. Stog stilla och gjorde ibland små försiktiga utfall för att se reaktionen och hunden backade undan :D

Tack för tipset, är ungefär så jag tänkt gå tillväga oxå. *s* leka älg själv har jag inte funderat över hon tränar bra på hästarna hemma :wub: Där har hon fått lära sig att man aktar på sig om det kommer ett stort djur och gör utfall...

men i helgen fick hon (äntligen) en klockren smäll från tråden när hon började skälla på hästen och den började gå mot henne backade hon in i tråden så sen ville hon inte titta åt dom när vi gick förbi så nu hoppas jag att hon lärt sig att INTE skälla på djur inne i hägn. samma sak hände med gamla tiken hemma när hon var valp och sen dess har hon aldrig skällt på tamboskap B)

ang. träning till utställning ska du väll bara få hunden att kunna springa ok jämte dig och sen ställa upp sig hyffsat, Titta i munnen utan protest och mätas.

Molly är rätt lugn på utställning eftersom hon träffas så många olika hundar till vardags så hon bryr sig inte så mycket om dom, så det är väll rätt bra att träna lite på oxå men annars är det mest kul att träffa likasinnade :D

Publicerat
Jag har redan släppt henne på en lite fjoling som gick hemma o betade i buskarna det var en liten pinnatjur...

Vi såg den från huset så jag skyndade mig på men skor och tog hunden i koppel och gick föriktigt framåt. O när hon fick den i näsan stannade hon till och sen ville hon framåt. Så jag släppte henne när vi kommit på spåren och hon nosat i dom lite, vill ju inte att hon bara ska gå i vind, hon jobbade hyffsat lugnt o metodiskt tycker jag för att vara så ung har varit med mer att dom kastar sig huvudstupa fram, älgen gick loss och Molly satte efter med ett litet osäkert skall men blev tyst sedan. Jag följde älg o hundspår i mossan och såg att hon följt med iallafall men efter 2 minuter kom hon tillbaka i spåren ich ville att matte skulle följa med o det är jag inte ledsen över hon är dock bara 5 månader. så vi gick i spåren i tio minuter och hon jobbade på bra men stack inte i väg mer.

Släppa henne kommer jag göra under jakten men inte förren senare delen och hon får helt bestämma när hon är mogen för det. Har kommit överens med jaktlaget hemma att jag efter första veckan får gå ut när jag vill själv med henne och gör hon bra jobb så får jag fälla en älg för henne ;) så då kan man ta allt i hennes egna takt. Framförallt att det inte blir skjutet något "flykt" djur utan skall för henne med en gång vilket är risken om man är hela laget ute. Det bästa vore om det bara är vi ute och hon kan ställa ett djur innan det blir skjutet.

Ok låter ungefär som jag har tänkt då. Kommer att gå mer under veckorna när det är mindre folk och framförallt färre jaktlag runt omkring som jagar. Inge roligt ifall det skjuts skenälgar för henne.

Min utveckas också fint. Senaste 2 gångerna jag har varit ute så har hon bara slängt ett öga mot mig och sen sökt ut. Nu senast blev det bara 2 rundor. Först 10 min sök och sen 30 min.. Totalt 6 km. Fick räcka tyckte jag. Tror inte hon vet än vad hon söker men söker gör hon ^_^

Publicerat
  • Författare
Ok låter ungefär som jag har tänkt då. Kommer att gå mer under veckorna när det är mindre folk och framförallt färre jaktlag runt omkring som jagar. Inge roligt ifall det skjuts skenälgar för henne.

Min utveckas också fint. Senaste 2 gångerna jag har varit ute så har hon bara slängt ett öga mot mig och sen sökt ut. Nu senast blev det bara 2 rundor. Först 10 min sök och sen 30 min.. Totalt 6 km. Fick räcka tyckte jag. Tror inte hon vet än vad hon söker men söker gör hon ^_^

*s* det ligger nog mycket i det ja att dom inte riktigt vet vad det är dom söker efter ;) Men har sett iallafall att det är älg som nog doftar godast då hon "fastnar" på älgspår som den gamla damen är oxå intresserad och vill gå på.

Molly sticker oxå iväg men kommer efter 2-3 minuter ännu vilket jag är helnöjd med, hon började skälla på ekorre i träd häromdagen men det räckte med en vissling så avbröt hon o kom glad till mig.

Vi gör inga större rundor utan blir vardags rundan när det är rastning på ½ timma- timman i skogen.

Publicerat
  • Författare

I går eftermiddag tog jag som vanligt bägge hundarna för en kort rastning, Molly släppte jag som vanligt när vi kommit en bit in i skogen hon brukar springa runt och nosa o greja men inga större turer när den gamla damen är med men i går så när hon gjort av sig och sprungit lite drog hon näsan i luften, o den gamla med så något var det som luktade gott, och försvann i en välldans fart. Jag satte mig ner på en sten och jag o den gamla hade en mysig matte/hund stund och klockan gick... När 15 minuter gått började jag undra lite var hon tagit vägen då hon hittills alltid varit mycket noga att se så jag är kvar, visslade lite men inte ett livstecken. Freja o jag plockade lite blåbär på stället vill ju inte röra mig för mycket då Molly inte har haft kontakt med mig. Ingen mobil med mig att jag kunde ringa hem o kolla för någon stanns anade jag vart hon kunde tagit vägen men ville som sagt inte lämna platsen. Visslar några gånger till nu har 40 minuter :P gått...?? efter 45 minuter bestämde jag mig för att springa hem med den gamla för att kunna gå ut till platsen igen då Freja har tröttnat på att sitta där och glo :P . Tar raska steg hem är inte så långt som tur är... På håll får jag se att mellan pojken är ute på gräsmattan och leker med.... MOLLY!!! :P Vad f*n säger jag har hon varit hemma länge? ja rätt så säger grabben...

så hon hade gjort precis det jag misstänkte... sprungit efter något som luktade gott, var massor av färska älgspår såg jag sedan så det var nog "rätt" djur hon varit efter, tappat bort sig och tagit den vägen tillbaka hon känner alltså hem!!... är ju glad att hon söker sig hem när hon villar bort sig men bäst hade väll varit om hon gått sina bakspår tillbaka till mig!.

Så från o med nu blir det pejl på henne så jag kan följa lite vart hon tar vägen.

Publicerat

Och där fick du sitta med hjärtat lite i halsgropen helt i onödan :P Ja, hundlivet kan fresta på det mest tåliga psyke ibland :P

Publicerat
  • Författare
Och där fick du sitta med hjärtat lite i halsgropen helt i onödan :) Ja, hundlivet kan fresta på det mest tåliga psyke ibland <_<

jo det kan man lungt säga, många tankar han pasera i skallen och tyckte ju man hörde hundskall överallt ett tag :rolleyes:

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Har varit fullt sysselsatt med den gamla damens älgolycka i helgen så jag har inte hunnit med att skriva att Molly 8½ ställde sin första älg i lördags :DB) Det var en ensam kviga som hon stog med i ca 5 min, vet att det inte är en sensation men när det är första tecknet på riktigt älgarbete då är man lycklig, det var välldigt frostigt ute så det var jag som stötte iväg det med min iver att se vad det var hon skällde på, det gick loss och Molly följde efter 500 meter och sen kom hon så fint i bakspåren till mig :mad:

efter mycket klapp och beröm så gick vi vidare och efter en stund drog hon i väg och sedan hörde jag henne skälla mot en liten gård som ligger på marken sedan hörde jag deras hund skälla så jag tänkte att då var det den hon var framme o hälsade på så jag visslade några gånger och hon kom till baka men när jag i går pratade med en jaktkamrat berättade han att dom som bodde på gården hade påhälsning av en kviga och min hund rakt över gårdsplanen!!! se där vad man tror om sina unghundar jag som trodde att hon var frame för att leka B) Jösses kommer jag ha en hund som jag kan vissla av från älgarbete!?!??

men roligt är det och nu kommer det lite spårsnö så i morgon blir det att ta henne och ut o kolla om vi inte kan få syn på någon ko med kalv som vi kanske kan få till det med... lite rädd har man blivigt sedan den gamla veteranen fick en spark av en älg så det inte händer unghunden men jag har ju ändå sett hur hon har jobbat på hästarna här hemma och har vett på att hålla sig på bra avstånd så det är ju bara att hoppas att hon begriper det med älgen oxå... Men det känns iallafall som vi går åt rätt håll :D

Publicerat

Grattis B)

Publicerat
  • Författare
Grattis :rolleyes:

tack, alltid roligt som sagt när unghunden visar framtassarna :P nästa gång ska jag fösöka stilla mig och låta henne skälla iallafall 20-30 min innan jag börjar smyga på o förhoppningsvis utan massa frost...

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Var längesedan jag skrev något här men tiden går fort och man ska hinna med allt...

Molly växer så det knakar, är en dam på 14 månader med mycket engen vilja. Höjden är ca 56 cm idag, nu ska det väll bara musklas till lite mer och höjden hoppas jag att hon inte växer så mycket mer på.

var på utställning i går och hon fick då nedslag på att hon saknar båda P3:orna i överkäken :( så från jättebra kritik i övrigt med 1:a pris så fick hon nöja sig med ett 2:a pris. Ska börja kolla lite om det är fler valpar från kullen som saknar tänder eller om det bara är olyckligt att just hon "tappat" bort dom.

Ska under tidig sommar nu gå viltspårprovet så vi kan börja gå lite öppna viltspårprov, bara kul att få göra något under sommaren oxå. Hon tycker det är hur roligt som helst att få använda näsan och klarar de flesta vinkar och bloduppehåll utan problem. Har oxå tänkt att hon ska få gå det särskillda älgspårprovet så att det är klart sen är det bara att köra på med löshundsproven om hon visar några framtassar i skogen i höst :) men med tanke på hur hon avslutade förra året så hoppas jag att hon kommer ihåg vad hon ska göra. Vi fick tyvärr inte tillfälle att skjuta för henne då det var hopplöst att ta sig intill stånden men jobba det gjorde hon utan något att klaga på så nu ser vi fram emot hösten.

Hemma har hon fortfarande sina böjelser för mattes blommor i fönstren :angry: dom får stå ett par dagar men sen ser man hur det är börjat tuggat på några blad för att ett par dagar senare när man kommer hem ligga helt utspritt över HELA köksgolvet... suck. men nu är det hundgårdsbygge på g där hon och den gamla damen ska få vara på dagarna när vi jobbar, kanske kan hon få utlopp för sin energi lite bättre där än inne i köket... Annars är hon som vilken jämte som helst = snäll, trogen och förstår inte att hon är en stor hund som INTE kan sitta i knät på en i soffan på kvällarna. lätt till bus men avbryter så fort jag säger stop då sätter hon sig ner med huvudet på sned och ber om mer :P .

ska försöka lägga in några nya bilder på henne snart det har ju hänt en hel del sedan sist....

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

tralla la la la :P sitter här och är välldigt nöjd eller ja inte helt nöjd men inte helt missnöjd heller för unghunden har inför nästa vecka sjungt upp sig i kväll ;)

efter lite fredagsmys med familjen tog jag unghunden för att bara gå ut på en snabb promenad innan hundarnas kvällsmat så jag tog inte fram pejlen den behövdes ju inte trodde ja... :) kom 100 m in i skogen så stack hon iväg från min sida jaja hon brukar ta turer om tio minuter så jag ställde mig för att bara njuta av den friska höstkvällsluften då jag plötsligt hör hur hon börjar skälla ute på mossen... avvaktar lite och det står fast så jag tar en rask promenad då man för en gång skull har vinden i rätt riktning och en bra körväg att gå på. Kommer fram till en kulle som är vid mosskanten och ser hunden i andra ändan men ingen älg?? hmm men hon jobbar som om det vore det så jag tar chansen att börja gå runt för att komma närmare och när hon skällt i tjugo minuter så ser jag äntligen vad det är... en stor fin älgtjur med fina utlägg! kan räkna till tio taggar iallafall men skulle inte bli förvånad om det är mer härligt när man ser att sparandet har gett resultat i skogen. Sitter och njuter av att både se och höra hennes jobb och tjuren går bara runt på samma ställe, då ser jag två öron som klipper bakom en buske... och rätt vad det är kommer det ut en kalv och strax efter kliver kon upp oxå!! härligt!

Efter ytterligare tio minuter börjar kon tröttna på gapet och börjar gå mot stora vägen vilket får mig att ta beslutet att springa tillbaka och ta mig runt den lilla skogssjön som är i skogen för att komma ut på vägen och trycka ner dom igen kännde inte för att få ut tre älgar och hunden på vägen... När jag klarat av min lilla löprunda så står dom "fast" på en liten åker plätt i skogen ca 150 m från stora vägen och där får jag återigen en uppvisning i vad unghunden går för, kanon jobb B) försöker mig på en vissling för att prova henne men inte då vad händer när hon hör mig? jo hon öser på ännu mer!! jaja bara att stå och avvakta då nu när älgarna inte kan springa upp mot vägen iallafall.

Plötsligt går det loss vet inte om det hade med att göra att det stod precis jämt en hage med massa ungdjur som betar för jag såg att dom drog sig mot skallet oxå, hursom hunden tystnar och jag förstår att det går fort gör en vissling och då hör jag hunden komma jag berömmer henne och tja hon viftar på svansen och gör en helomvändning för att på älgarna igen och fast efter 100 m ;) nu har det blivigt riktigt mörkt då klockan är 20.30... hmm inte riktigt vad jag tänkt mig så jag går på och lyckas trycka ner det mot mossen, där hon tog upp dom, i lungt gångstånd. väl där så visslar jag igen och kallar på henne mer ordentligt och går helt enkelt därifrån och efter en stun slöt hon upp vid min sida och vi kunde stolta gå hem efter älgarbete på 2 ½ timma :P

Med att inte vara helt nöjd menar jag att jag gärna vill att hon släpper när jag visslar men nu vet jag att det är något jag måste jobba mer på för utan störningar kommer hon när jag kallar utan problem med detta var nog helt enkelt för roligt.

Publicerat
tralla la la la ;) sitter här och är välldigt nöjd eller ja inte helt nöjd men inte helt missnöjd heller för unghunden har inför nästa vecka sjungt upp sig i kväll :P

efter lite fredagsmys med familjen tog jag unghunden för att bara gå ut på en snabb promenad innan hundarnas kvällsmat så jag tog inte fram pejlen den behövdes ju inte trodde ja... :) kom 100 m in i skogen så stack hon iväg från min sida jaja hon brukar ta turer om tio minuter så jag ställde mig för att bara njuta av den friska höstkvällsluften då jag plötsligt hör hur hon börjar skälla ute på mossen... avvaktar lite och det står fast så jag tar en rask promenad då man för en gång skull har vinden i rätt riktning och en bra körväg att gå på. Kommer fram till en kulle som är vid mosskanten och ser hunden i andra ändan men ingen älg?? hmm men hon jobbar som om det vore det så jag tar chansen att börja gå runt för att komma närmare och när hon skällt i tjugo minuter så ser jag äntligen vad det är... en stor fin älgtjur med fina utlägg! kan räkna till tio taggar iallafall men skulle inte bli förvånad om det är mer härligt när man ser att sparandet har gett resultat i skogen. Sitter och njuter av att både se och höra hennes jobb och tjuren går bara runt på samma ställe, då ser jag två öron som klipper bakom en buske... och rätt vad det är kommer det ut en kalv och strax efter kliver kon upp oxå!! härligt!

Efter ytterligare tio minuter börjar kon tröttna på gapet och börjar gå mot stora vägen vilket får mig att ta beslutet att springa tillbaka och ta mig runt den lilla skogssjön som är i skogen för att komma ut på vägen och trycka ner dom igen kännde inte för att få ut tre älgar och hunden på vägen... När jag klarat av min lilla löprunda så står dom "fast" på en liten åker plätt i skogen ca 150 m från stora vägen och där får jag återigen en uppvisning i vad unghunden går för, kanon jobb B) försöker mig på en vissling för att prova henne men inte då vad händer när hon hör mig? jo hon öser på ännu mer!! jaja bara att stå och avvakta då nu när älgarna inte kan springa upp mot vägen iallafall.

Plötsligt går det loss vet inte om det hade med att göra att det stod precis jämt en hage med massa ungdjur som betar för jag såg att dom drog sig mot skallet oxå, hursom hunden tystnar och jag förstår att det går fort gör en vissling och då hör jag hunden komma jag berömmer henne och tja hon viftar på svansen och gör en helomvändning för att på älgarna igen och fast efter 100 m ;) nu har det blivigt riktigt mörkt då klockan är 20.30... hmm inte riktigt vad jag tänkt mig så jag går på och lyckas trycka ner det mot mossen, där hon tog upp dom, i lungt gångstånd. väl där så visslar jag igen och kallar på henne mer ordentligt och går helt enkelt därifrån och efter en stun slöt hon upp vid min sida och vi kunde stolta gå hem efter älgarbete på 2 ½ timma :D

Med att inte vara helt nöjd menar jag att jag gärna vill att hon släpper när jag visslar men nu vet jag att det är något jag måste jobba mer på för utan störningar kommer hon när jag kallar utan problem med detta var nog helt enkelt för roligt.

Kul att någon har älgar som vågar sto still :P

Publicerat
  • Författare

ja här står dom bra och det är ju kanon för unghunden men nästa vecka ska hon upp till dom flyktbenägna Värmlandsälgarna så hon lär sig att dom kan springa i från en oxå :)

men hon har ett välldigt lungt men bestämt skall så det hoppas jag ska kunna få stopp på dom där uppe oxå.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Då var man hemma efter premiärvändan i Värmlandsskogarna för denna hösten och bättre start kunde det ju inte bli... :D

Första älgen nedlaggd för unghunden :D:( jag kom tyvärr inte intill själv då det givetvis ställde sig i det tätaste som fanns så jag såg bara att det var ett hondjur och hon gjorde utfall mot hunden men vågade inte avlossa några skott då jag inte hade en chans att se om det fanns kalvar med.

Efter en stund, lite för tidigt var det väll när jag tänker på det i efterhand, så gick jag på lite mer för att komma närmare men då gick det loss i gångstånd och ut på en avverkning rakt mot en passkytt. när älgen kom ut i det öppna stack hunden framför igen och fick stopp på henne med bredsida mot passet och sen tog det inte många minuter innan jag hörde ett par skott och sen när han anropa mig i radion och sa att jag kunde komma ut då ville jag nästan jubla högt :wub: Molly stod stolt och slickade på älgen där skottet tagit och trodde nästan hon skulle vifta loss svansen när jag kom fram och berömde henne ;).

Dagen efter fick hon ståndskall igen på ett ensamt djur men när hon stått i fem minuter kom en annan unghund springandes på skallet och tjoa i när hon kom fram så det gick loss... men hur som dagarna har varit underbara och hunden skött sig på alla sätt och vis så nu ska jag försöka få till ett jaktprov på henne. alltid kul när andra hundförare berömmer ens unghund och manar på en att redan nu gå ett jaktprov...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Då var första jaktprovet avklart med Molly :)

resultat återkommer jag med men vad det nu än blir var en rolig och lärorik dag för en som aldrig gått prov...

post-2503-1286188614_thumb.jpg

post-2503-1286188645_thumb.jpg

Tack Torkel N för en trevlig och spännande dag i skogen och för fina bilder :lol:

post-2503-1286188628_thumb.jpg

Publicerat
Då var första jaktprovet avklart med Molly :)

resultat återkommer jag med men vad det nu än blir var en rolig och lärorik dag för en som aldrig gått prov...

post-2503-1286188614_thumb.jpg

post-2503-1286188645_thumb.jpg

Tack Torkel N för en trevlig och spännande dag i skogen och för fina bilder :D

Nu blir man ju nyfiken, breätta hur det gick :)

Har själv anmält min till 3 st prov, men har inte fått någon dommare tilldelad än.

Men antar att det blir nu under uppehållet.