Publicerat Januari 17, 201214 yr Testade att locka vid stugan imorses.. 2 skator (fågelvarianten) svarade varav den ena fick smaka 22lr
Publicerat Januari 17, 201214 yr Linus.. detta med bulvanjakt är jag inte så jättebra på. Jagade mycket med bulvaner tidigare men det var rätt många år sen. Min spontana tanke ..eller två spontana tankar är. Köp du några såna bulvaner och sen försöker du fixa till dem färgmässigt. De är ofta rätt färgsatta MEN kontrasten mellan grå och svart ska vara knivskarp. Bulvanerna är ofta spraymålade dvs obra. Kolla på racerback.se, tror de ska ha en bulvan för rävlock. Den ser ut som en hackspett och har en liten motor. Försök få tag på slik och flå sen en kråka. Trä skinnet över hackspetten och vingarna fäster du på hackspettens vingar. Du får då en kråka som slår rätt vettigt med vingarna. Detta i kombination med lock tror jag kan vara helgiftigt! Testat denna hackspett m kråkskinn i uven en gång och kråkorna vart verkligen snortokiga! De var lite underliga höjdmässigt, höll sig högre än vanligt och dök sen ned på uven. Inte helt lätt men i gengälld var de verkligen snortokiga! Just detta med att få en rörelse är vettigt och ska jag orka utveckla detta något så blir det en sån där hackspett eller något liknande som genererar en rörelse för den döda kråkan i uvens klor. Detta recept tror jag kan vara ett bra komplement till en moddad plastuv även. Mvh!
Publicerat Januari 17, 201214 yr jag skulle vilja dela en tanke om en teori jag får upp i huvudet när jag läser om dom "levande" döda kråkorna i uvens klor. Tror nämligen det skulle funka om man hissar upp en moddad plastuv i någon stång och under fäster man en död kråka.. till kråkan kan man kanske fästa någon typ av fiskelina eller något dylikt. sedan måste man väll kunna få lite liv i kråkan av att rycka den runt under uven. Är ju nybörjare på kråkjakt men skulle detta vara praktiskt möjligt? att rycka liv i kråkan från gömslet? Passar även på att fråga hur ni sätter upp era uvar? klättrar ni upp i högsta träd och sätter dom på en gren eller använder ni någon längre stolpe/stång som står rakt upp? har detta någon betydelse för hur kråkan ser uven? Lite delade tankar från en intresserad ungdom!
Publicerat Januari 17, 201214 yr jag skulle vilja dela en tanke om en teori jag får upp i huvudet när jag läser om dom "levande" döda kråkorna i uvens klor. Tror nämligen det skulle funka om man hissar upp en moddad plastuv i någon stång och under fäster man en död kråka.. till kråkan kan man kanske fästa någon typ av fiskelina eller något dylikt. sedan måste man väll kunna få lite liv i kråkan av att rycka den runt under uven. Är ju nybörjare på kråkjakt men skulle detta vara praktiskt möjligt? att rycka liv i kråkan från gömslet? Passar även på att fråga hur ni sätter upp era uvar? klättrar ni upp i högsta träd och sätter dom på en gren eller använder ni någon längre stolpe/stång som står rakt upp? har detta någon betydelse för hur kråkan ser uven? Lite delade tankar från en intresserad ungdom! Jag har en aluminiumstång toppad med en duschdraperistång som jag hissar min uv på. Kan väl vara 6-7m +-. Klättrar upp de metrarna, dvs halva trädet, o sen hissar jag stången därifrån På så sätt slipper jag befinna mig uppe på de klenaste grenarna med mina 95kg. Såg att ngn tipsade om stången till en snöraka på jula, teleskopisk 6m lång. Skulle va bra om man transporterar runt grejorna o framförallt i högre träd. Jag har satt min uv i ett o samma träd nu i 4-5år o de funkar fortf klanderfritt. Gäller bara att skjuta bort alla som sett det
Publicerat Januari 17, 201214 yr Jag har en aluminiumstång toppad med en duschdraperistång som jag hissar min uv på. Kan väl vara 6-7m +-. Klättrar upp de metrarna, dvs halva trädet, o sen hissar jag stången därifrån På så sätt slipper jag befinna mig uppe på de klenaste grenarna med mina 95kg. Såg att ngn tipsade om stången till en snöraka på jula, teleskopisk 6m lång. Skulle va bra om man transporterar runt grejorna o framförallt i högre träd. Jag har satt min uv i ett o samma träd nu i 4-5år o de funkar fortf klanderfritt. Gäller bara att skjuta bort alla som sett det Okej. hade en tanke på att sätta ihop ett gäng VP-rör men är osäker på om det blir instabilt. men har man nått träd att luta det mot kan det kanske funka.
Publicerat Januari 17, 201214 yr Detta med tråd osv.. Testat men det går att få detta att funka bra tror jag. När jag testade fastnade tråden i granen hela tiden, fick ingen rörelse alls. Med hjälp av en gummisnodd i fågeln tror jag man kan få en fin rörelse bara man får tråden att löpa fint bland grenarna. Mvh!
Publicerat Januari 20, 201214 yr var ute med crowen idag tog 1 minut så hade jag 2 korpar rakt över mig men dom såg mig ganska snabbt men om jag ska vara helt ärlig så hade jag åtlat där i 2 dagar
Publicerat Januari 22, 201214 yr Hade en trevlig jakt idag med sporadiska inflyg. Bjöd inte på många superlägen utan mest höga fåglar o långa skott. Efter att ett 10tal fått käka snö kom de in HUR MKT FÅGEL som helst. KUL, eller? De svischade ner 2 fåglar i en jäkla fart ngt höger om mig utanför hagelhåll. Trodde de var 2 korpar för de var typiskt deras leksna flygning. Vid närmre titt var de en rovfågel som dök efter en kråka. Såg ganska vit ut men jag förmodar att det var en duvhök. Utgången fick jag aldrig se då jakten gick in mellan sophusen, men efter denna trevliga show var de stendött. Summa sumarum 15fågel. Jycken jobba bra med apporten idag o självklart har han en egen soffa i gömslet Tycker de e alldelses för mkt fågel i luften för denna årstid. Kul jaktligt men skumt. Kom åter in en flock korp först av allt. Uppträdde som kajjor i 30-40tal. Endast i år jag sett detta fenomen. Sett mkt korp tillsammans förr men inte flyga högt flockvis likt kajjor.
Publicerat Januari 23, 201214 yr bara ett tips till alla kråkjägare som ska pimpa sin uv jag ringde till pandurohobbey och frågade när dom skulle få in kycklingfjädrar och fasanfjädrar och alla dom fjädrar man behöver ni vet och hon sa att dom skulle få in nya den 16 februari MVH Linus
Publicerat Januari 23, 201214 yr Ett tipps till dig Linus! Det finns många fågeljägare härinne som säkert delar med sig av fjäder. Jag tex. har skickat gratis fjädrar från skogshöns mot betalning av frakten bara. Ca: 50kr beroende på vilken av de gröna påsarna de går ner i. Tjäder och Orre tycker jag funkar bäst. Billigare än så blir de inte om man inte själv skjuter fågeln
Publicerat Januari 24, 201214 yr ja det vore jättebra för pandurohobbey får nog inte in i tid du har inga på lager?Jimmy men då frågar jag alla jägare om dom kunde sälja lite fjädrar billigt som passar en uvbulvan bra. ps jag kan tänka mig att betala upp till 150 200 kronor för kanske 120 -150 st bra fjädrar så bara kom med tips jag är mycket intresserad MVH LINUS
Publicerat Januari 24, 201214 yr Linus. Jag fick/köpte fjädrar av Jimbolo och min uv blev riktigt bra. Hittar tyvärr ingen bild just nu men det finni någon uv pimpningstråd på forumet
Publicerat Januari 24, 201214 yr ja det låter bra jag kan tänka mig att betala upp till 200 kr för det
Publicerat Januari 24, 201214 yr Och då fyller jag på med ett i sammanhanget rätt hett tips.. Ni som pimpat och INTE öser på en massa skumma kemikalier som dödar odjur.. se för fan till att ni förvarar era uvar i frysen under icke-säsong! Det finns ngt jävla kreatur som mumsar i sig en uv på någon månad om de får fäste. Min gamla pimpade vart avklädd på noll-tid, tror de där förbannade odjuren bor i mitt garage. De hade smakat lite på någon av de uppstoppade uvarna med såg jag så nu får de bo i frysen med tidvis. Mvh!
Publicerat Januari 24, 201214 yr har funderat ut en kråkplats på ett kalhygge med jätte höga tallar 50 meter ifrån en sjö kan detta ställe funka att jaga med en uv till kråkjakten eller finns det bättre ställen i skogen MVH Linus
Publicerat Januari 25, 201214 yr http://www.youtube.com/watch?v=9icrDb0Ajp8&feature=plcp&context=C3331650UDOEgsToPDskJmNjWOHVOGNGHY_2pnWOzD en dag med 6 kråkor i säcken och många som flög förbi men livet lär...
Publicerat Januari 25, 201214 yr Ett tipps till dig Linus! Det finns många fågeljägare härinne som säkert delar med sig av fjäder. Jag tex. har skickat gratis fjädrar från skogshöns mot betalning av frakten bara. Ca: 50kr beroende på vilken av de gröna påsarna de går ner i. Tjäder och Orre tycker jag funkar bäst. Billigare än så blir de inte om man inte själv skjuter fågeln Även jag skulle gärna vilja pimpa den stora plastuven jag har med lite fjädrar. pma gärna om det går för sig? Kan även passa på att vara ofin och fråga om det finns någon mer vänlig själ som har fjädrar till övers?? om någon vill skänka dom till mig så är jag intresserad. frakt betalas givetvis!
Publicerat Januari 25, 201214 yr Någon som gjort nån slags expansiontest på HP .22lr ammo? Undrar om det spelar nån roll på fågel utan att det snarare är den plattare ytan på HP ammo som slår hårdare. Alltså typ naturalis vs spetsig kula typ. Skjuter själv rws HP subsonic på tomten och de tvärdör.
Publicerat Januari 25, 201214 yr Någon som gjort nån slags expansiontest på HP .22lr ammo? Undrar om det spelar nån roll på fågel utan att det snarare är den plattare ytan på HP ammo som slår hårdare. Alltså typ naturalis vs spetsig kula typ. Skjuter själv rws HP subsonic på tomten och de tvärdör. inte mer ingående än mindre analyser av det jag fällt. har testat både hp och vanlig blyspets. och klart gör det skillnad... har skjutit med rem subsonic hp, cci stinger och cci minimag.. alla gav stora hål, och de stendog av alla sorter.. dock så är det skillnad på fart/kulbana på dom. har även skjutit någon fågel med blyspets och visst dom dör om du träffar rätt. dock blir det inte lika stora hål utan den går mest igenom tycker jag.
Publicerat Januari 26, 201214 yr nu börjar dom verkligen samla ihop sig såg 7 skator ute på åkern och en timme senare 6 kråkor
Publicerat Januari 26, 201214 yr Och då fyller jag på med ett i sammanhanget rätt hett tips.. Ni som pimpat och INTE öser på en massa skumma kemikalier som dödar odjur.. se för fan till att ni förvarar era uvar i frysen under icke-säsong! Det finns ngt jävla kreatur som mumsar i sig en uv på någon månad om de får fäste. Min gamla pimpade vart avklädd på noll-tid, tror de där förbannade odjuren bor i mitt garage. De hade smakat lite på någon av de uppstoppade uvarna med såg jag så nu får de bo i frysen med tidvis. Mvh! Tror hippen har skumma husdjur. Jag har förvarat min uv utomhus o aldrig blivit besvärad av oknytt =) Mitt försök till uppstoppning av trut bjöd däremot på övveraskningar o ligger numera kasserat på tippen.
Publicerat Januari 26, 201214 yr lite annan fråga nu men är det någon annan än jag som har sett ugglbulvanen på Jula kråkor har väl inget i mot en liten uggla på 20 cm den ser ju nästan lite gullig ut så bara undrar kan en sådan grej funka? kanske skator är lite rädda för den MVH LINUS
Publicerat Januari 31, 201214 yr är det någon annan än jag som har tänkt på att i instruktionen till Nordik crow på Youtube säger killen där att det kommer en helt egen film om kråka men den viedon är över ett år gammal och det har inte kommit någon mer film så är det någon som vet något om detta ? MVH LINUS