Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Det har löst sig, sonen tyckte att jag var oaktsam och att den inte skulle ligga ute så han hade tagit in den i garaget :)

Du är så sjuk mannen :) alla som varit med dig på kråkrally vet att din pimpade uv inte gör annat än skrämmer iväg dom :P :P :P
  • Svar 4,6k
  • Visningar 511k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

en fråga om man har en uv stång i uven hur ska man fästa uv stången på trädet kan det funka med ståltråd eller spännband hur gör experterna med detta? :) MVH ,Linus

Publicerat

Nä jompa, uven funkar, det är mitt lockande som skrämmer iväg kråkorna.

Publicerat

Linus, spännband funkar bäst

Publicerat

men om man har röda spännband som jag skrämmer inte det kråkorna då ?

Publicerat

Det har löst sig, sonen tyckte att jag var oaktsam och att den inte skulle ligga ute så han hade tagit in den i garaget :)

Sonen är uppenbarligen klokare än sin far, lämna uven ute!? Har det brunnit eller? :o

en fråga om man har en uv stång i uven hur ska man fästa uv stången på trädet kan det funka med ståltråd eller spännband hur gör experterna med detta? :) MVH ,Linus

Spännband som Wax sa. Du drar fast stången en bra bit under uven så det brukar inte störa. Tror jag skrev om det i kråkbloggen, googla fram den och kolla..

Mvh!

Publicerat

okej tack :D

Publicerat

Vad tror ni om det här upplägget, ute till marken innan soluppgång, upp med Uven, ger det ingenting så bryter man efter 2-3 timmar, tar ner uven och sticker 1km bort till ett annat

ställe där man placerar ut kråkbulvaner på marken och nåt att äta och hoppas på bättre tur med dem?

Publicerat

Jag brukar sikta på att vara där en timme innan soluppgång, de första rätt långt innan solen går upp så jag gör mej klar i gråljuset. Men annars verkar det väl vettigt. Bulvanerna torde väl ge någon kappa även om många kommer att se dej då du roddar med dem och lära sig att hålla sig undan.

Mvh!

Publicerat

Om man ska placera uven en bit ute på en lägda och gömma sig i skogs kanten och ha gömslet där är det endå bra om uven sticker upp ovanför trädtopparna eller spelar det ingen roll då det är så öppen yta?

Publicerat

vad rekommenderar ni som hagelhåll till uven 20 meter så där eller för min storebror är ju inte världsbäst på hagel skytte men ändå inte nybörjare så hur långt ska man ha ? ,linus :)

Publicerat

Om man ska placera uven en bit ute på en lägda och gömma sig i skogs kanten och ha gömslet där är det endå bra om uven sticker upp ovanför trädtopparna eller spelar det ingen roll då det är så öppen yta?

Jag tycker nog att viktigast är att uven syns bra. Det brukar innebära att man försöker pilla upp den så högt som möjligt.

vad rekommenderar ni som hagelhåll till uven 20 meter så där eller för min storebror är ju inte världsbäst på hagel skytte men ändå inte nybörjare så hur långt ska man ha ? ,linus :)

Tycker inte avståndet är enbart avgörande där.. är man lite ovarm i kläderna så är det absolut viktigaste att man har vinden i nacken när man jagar, det ger lättare motskott. Avståndet.. knepigt, vid svag vind går det att hantera 25 meter till uven men om du har en frisk vind och typ 25 så får du problem.

På något ställe där jag brukar jaga har jag typ 10-12 meter till uven.. förjävla enkla och trevliga skott där! Brukar vara riktigt kul jakt. Det är en av anledningarna till att jag trivs i skärgården, vindutsatt skog blir ofta låg = korata avstånd och skoj skytte!

Mvh!

Publicerat

Okej då ska jag försöka få den så långt upp som möjligt :)

Publicerat

Har en uv jag tänkte att jag skulle pimpa men saknar fjädrar så om det är någon som har en låda med lämpliga fjädrar liggandes så är jag intresserad.

Sent from my iPad using Tapatalk

Publicerat

Isen har gått och imorgon ska jag ut till skärgården över helgen och tänkte hissa uven en sväng om man orkar. Ska se om det har kommit något trut eller någon kråkstackare :) Ska se lite men om det finns fågel så ska jag nog göra ett försök. Men fann till min förskräckelse att mina bly 28 grams 7or va slut. Får väl köra med 32 grams 5or eller eley first steel 24 grams 8or. Eley hade jag bra effekt med på dom enstaka duvorna det vart i höstas men även en kråka åkte ner men det var på typ 10 m. Vad hade ni valt om ni hade varit i min sits?

//Mhv!

Publicerat

5:orna tveklöst!

Publicerat

Jo det blir nog så men att jag tänkte ju iaf fråga och höra :D jo för det kan ju komma trut och du ska de rappas till med lite mera krut :)

Publicerat

Helt rätt! Sen kan du få problem med en kråka på 35-40 m med 24 gr stål us 8.. samma kråka är jättedöd om du sköter ditt med bly us 5.

Mvh!

Publicerat

Helt rätt! Sen kan du få problem med en kråka på 35-40 m med 24 gr stål us 8.. samma kråka är jättedöd om du sköter ditt med bly us 5.

Mvh!

:wub:

Publicerat

Har ett parti stålhagel 36g 3or är detta overkill för trut och kråka? Och andra sidan vill jag bli av me skiten har 4-5 askar....

Publicerat

Testade lite gyttorp 28g 6or på kråkorna idag.

De dog men de va lite dålig död i de på längre håll.

Nåväl första snorförbannade vårkråkorna iaf.

post-399-0-22387100-1330788542_thumb.jpg

Publicerat

Jag var ute och testade min pimpade uv för första gången.

Det var ruskigt dåligt med kråka. Stäcket verkar inte riktigt ha kommit igång.

Det blev en kråka till slut, det kunde ha blivit en till men då hade jag fått skjutit på bra långt håll. Så jag hoppade det..

Provade även min ny inköpta MID pipa och blev glatt förvånad.. Den var riktigt effekiv. Jag lockade in en jäkla massa kajor och skator och så dom två kråkor jag hadde på besök. Den fungerade fast jag är totalt tondöv och bara set på youtube hur man använder den.

Den är nått jag starkt rekomenderar.

Jag hade två ormvråkar på besök och dom hade bestämt sig för att ge uven ordentligt med spö. Jag fick gå ut och vifta med armarna och skrika annars hade den nog inte haft en enda fjäder kvar.. :)

Har ni andra sett några streck kråkor? Jag bor i stockholms området.

Publicerat

Har ett parti stålhagel 36g 3or är detta overkill för trut och kråka? Och andra sidan vill jag bli av me skiten har 4-5 askar....

Kör iväg dem på föggel du, det lär nog bita bra!

Det var ruskigt dåligt med kråka. Stäcket verkar inte riktigt ha kommit igång.

Det blev en kråka till slut, det kunde ha blivit en till men då hade jag fått skjutit på bra långt håll. Så jag hoppade det..

Provade även min ny inköpta MID pipa och blev glatt förvånad.. Den var riktigt effekiv. Jag lockade in en jäkla massa kajor och skator och så dom två kråkor jag hadde på besök. Den fungerade fast jag är totalt tondöv och bara set på youtube hur man använder den.

Den är nått jag starkt rekomenderar.

Jag hade två ormvråkar på besök och dom hade bestämt sig för att ge uven ordentligt med spö. Jag fick gå ut och vifta med armarna och skrika annars hade den nog inte haft en enda fjäder kvar.. :)

Har ni andra sett några streck kråkor? Jag bor i stockholms området.

Var i Sthlms området var du ute? Vädret idag var nog inte så där jätteskoj för sträck, såg inte någon sån där klockren sträckfågel i morse. Var iväg i fredags på ett annat ställe och då sträckte det lite försiktigt. Tror det är lite väderberoende eller något.. Lärkorna flög iaf idag :wub: och tillslut 35 kappor i säcken.

Mvh!

Publicerat

Hej rutinerade kråkjägare ! Är lite dålig på detta med uv jakt ,så ja har en fråga angående skator varför sitter de bara i träden bakon mig och skriker när ja lovkar?? Inte en fågel som lyfter ? Tack på förhand Mvh mish;)

Publicerat

Gick ned till gömslet i morse innan det ljusnade för att passa på Kråka/Trut. Brorsan la ut 50kg sillrens inatt så det tog inte lång tid innan det blev liv runt om.

Men det första som dök upp var Grå gässen, det kom 6st par och dom närmsta var knappt 2m utanför gömslet!

Kom ett 20 tal Kråkor flygandes en bit ifrån men ingen ville gå ned. Många Fiskmåsar landade på bra håll på leran vid stranden, sen dök det upp några Gråtrutar men väntade ändå med skottet en stund.

Sen kom en ordnad attack mot åteln och trutarna cirkulerade över den och landade, då letade sig en stor kråka fram bland dem, siktade snabbt på den och tryckte av. Kråkan sjönk ihop efter ett nackskott på 70m!

Sen var himlen full av flygfän i några minuter men gässen var otroligt nog kvar på åkern ;)

På den högra bilden nere till vänster är vårat gömsle och åteln ligger alldeles över den lilla viken till höger.

Ligger bra till för både räv och fågel jakt och det bästa är att det ligger alldeles nedanför huset så man slipper ta bilen och man kan se när det är fart på åteln utan att behöva sitta där hela tiden.. :P

post-6127-0-41338400-1330854695_thumb.jp

post-6127-0-03113500-1330854771_thumb.jp