Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Var ute en runda igår med sonen (8 år) som sällskap. Sköt lite kappor och några Alikor (Kajor) samt en Nötskrika. Nötskrikan åt sedan min son upp till middag med god aptit sedan han plockat den och jag tillagat.

Inget vidare drag, men Korparna och Ormvråkarna gör bulvanjakten hel omöjlig. Flera gånger fick vi gå ut och vifta och hojta för att uven inte skulle bli ett helt vrak av deras attacker. Ormvråkarna ger sig inte heller trots man står och viftar, de tar en lov och återvänder strax efteråt och går på nytt till anfall, skoj att se men tråkigt på uven!

• Svar 4,6k
  • Visningar 511k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

post-7625-0-33288700-1330873355_thumb.jp

mina 2 polare hade lite kul i somras, totalt vart det 140 kråkor och 5 trutar den dagen :)

Publicerat

Var i Sthlms området var du ute? Vädret idag var nog inte så där jätteskoj för sträck, såg inte någon sån där klockren sträckfågel i morse. Var iväg i fredags på ett annat ställe och då sträckte det lite försiktigt. Tror det är lite väderberoende eller något.. Lärkorna flög iaf idag :wub: och tillslut 35 kappor i säcken.

Mvh!

Jag jagar lite utanför Södertälje.. 35 kappor!!! Snacka om dröm jakt. Var det på en återvinnings station?

Publicerat

Japp! Jagar man på normala marker så når man 30 med lite flyt men det händer bara en eller två gånger per säsong.

Mvh!

Publicerat

Ska ut och jaga lite kråkfågel imorgon, kommer sitta med ca 200-400 m åker åt alla håll i en liten dunge med sly och hus. Men eftersom jag är lite lat av mig och verkligen tycker jättemycket om att sova på morgonen så undrar jag vad ni tror om att kasta upp uven redan idag så att jag slipper klättra i träd imorgon. På så vis kan jag ju gå upp några minuter senare och sedan dricka morgonkaffet i gömslet.

Så vad tror ni? Finns det någon anledning till att inte rigga uven ikväll om jag ska jaga över den imorgon?

Publicerat

det går nog enligt min åsikt, gjorde det några gånger förra våren...

Publicerat

Ska ut och jaga lite kråkfågel imorgon, kommer sitta med ca 200-400 m åker åt alla håll i en liten dunge med sly och hus. Men eftersom jag är lite lat av mig och verkligen tycker jättemycket om att sova på morgonen så undrar jag vad ni tror om att kasta upp uven redan idag så att jag slipper klättra i träd imorgon. På så vis kan jag ju gå upp några minuter senare och sedan dricka morgonkaffet i gömslet.

Så vad tror ni? Finns det någon anledning till att inte rigga uven ikväll om jag ska jaga över den imorgon?

Jag är absolut ingen expert på kråkjakt men jag tror inte att det skulle göra någonting att slänga upp den ikväll :)
Publicerat

min storebror och jag var ute lite i går vi bara ställde oss under en gran och lockade lite för vi hann inte ta ett redigt pass denna helgen och redan efter 8-10 minuter kom 2 kråkor perfekt i riktning mot oss och när dom var 35-40 meter i från oss tog min bror skottet för det kom så mycket tall toppar sedan men det var lite för långt :wub: så han bommade givet vis men det var i alla fall roligt att se att crowen funkar men en sak jag har märkt är att jag har aldrig lyckats få in kråka på hetsläte redigt jag har bara lyckats med kontakt läte så tror ni att det går att göra kontaktläte när man har uven också för dom borde ju bli arga när dom ser uven men om jag är helt ute och cyklar nu så kanske det är någon som har tips eller video på hur man gör det med pipan

Publicerat

Min erfarenhet är att tiden då de kommer ensamma kråkor är de svårare att locka in.

Jag lockar tills jag hör fågel på avstånd o sen får uven ta resten.

Min tanke är att de blir lite som att kråkan som gjorde kontaktlätet blivit tagen av uven.

Då kråkorna blir fler kan man med fördel använda hetslätet, men endast med uven uppe, och även vända tillbaks kråkor som tänkte ge sig av.

Ibland även efter skott.

Men de viktigaste är att de finns flera fåglar i luften o gärna inte bredvid varandra.

Döds-skri kan man använda om man vill lite när man känner för det men kolla hur kråkorna reagerar.

De flesta läten skrämmer mest då fåglarna e nära dig.

Använd tutan för att få in dem o sen ska blysprutan stå för resten av trumpetandet =)

Publicerat

I dag lyckades jag äntligen få en kråka på åteln, tidigare har det bara blivit nötskrika, skata & räv.

post-4534-0-50092000-1330885741_thumb.jp

Publicerat

Detta med att hänga upp uven.. visst, har man en plastuv så går det nog att montera på kvällen men då ska det vara mörkt. Skulle aldrig göra det med min uppstoppade, kompisen gjorde det och då han kom ut på morgonen så låg uvens huvud under granen. Någon uggla hade haft en batalj med uven under natten :D

Mvh!

Publicerat

I dag lyckades jag äntligen få en kråka på åteln, tidigare har det bara blivit nötskrika, skata & räv.

post-4534-0-50092000-1330885741_thumb.jp

Hehe nötskrika, skata och räv är ju inte heller dåligt :)
Publicerat

Tog och dammade av och "pimpade" upp den gamla uven idag.

Tänkte testa och se om man kunde göra ett par kråkor förbannade, limmade på en massa fasan fjädrar och gjorde nya ögon som lyser mer.

Gick ned till havet och klättrade upp i en asp och band fast den, band fast kråkan jag sköt på åteln i morse i klorna och lät den hänga.

Satt där ett par timmar utan att det hände något. Gick hem för att käka, innan jag ens hunnit över åkern kom dom första kråkorna och när jag kom in så var det 20+ som anföll uven så antar att den fungerar :D

Nu blir det att köra ett mer seriöst försök i veckan om man får tid!

Publicerat

Du skulle jaga i morgon va? Men ta sen ned uven, risken är att div rovfågel smiskar sönder den annars och får den sitta för länge så lär den tveklöst tappa effekt..

Mvh!

Publicerat

Du skulle jaga i morgon va? Men ta sen ned uven, risken är att div rovfågel smiskar sönder den annars och får den sitta för länge så lär den tveklöst tappa effekt..

Mvh!

Nepp, det blir i veckan om jag får tid. Jag lät bara uven sitta uppe i 3 timmar för att se om den fungerade ;)

Jag tog ned den direkt efter det mörknade, jag är inte så lat att jag inte orkar hämta den igen :P

Men jag vet inte om jag ska sätta upp mitt portabla gömsle inom skotthåll eller om jag ska sitta under en enbuske som växer som ett tak över en sten?

Reagerar kråkorna som andra djur när dom får vind av en eller bekommer det dem inte? Kanske bäst att tvätta jakt kläderna då det har svettats en hel del i dem! :P

Mvh!

Publicerat

Portabelt gömsle? Låter rörigt, få portabla medger ett vettigt skytte. Enbusken och ett camonät torde bli bättre men jag vet inte.

Och nej vinden behöver du inte ta hänsyn till utanför försök göra som om det vore räv fast tvärtom :lol: Vinden i nacken mot uven ger dej enklast tänkbara skott.

Mvh!

Publicerat

Jag har sett ljuset! RWS US 4 52gr 12/76. Dom må vara dyra 11,50kr st men dom biter bra!

S.

Publicerat

Jag har sett ljuset! RWS US 4 52gr 12/76. Dom må vara dyra 11,50kr st men dom biter bra!

Oj! Till kråkor är detta ett fantastiskt övervåld och jag tror det dessutom försvårar skyttet på lite håll då du har rätt usel hastighet på haglen. Däremot om man lär sig skjuta med dem så tror jag de är ybergiftiga på 55 meters trutar :D

Mvh!

Publicerat

Portabelt gömsle? Låter rörigt, få portabla medger ett vettigt skytte. Enbusken och ett camonät torde bli bättre men jag vet inte.

Och nej vinden behöver du inte ta hänsyn till utanför försök göra som om det vore räv fast tvärtom :lol: Vinden i nacken mot uven ger dej enklast tänkbara skott.

Mvh!

Portabelt gömsle: http://www.swedteam...._wood_1337.html

Den ser mycket bättre ut i verkligheten. Väldigt smidigt, stabilt och bekvämt sätt att sitta på pass med :lol:

Hehe bra att veta att dom inte har ont av min stank då :P Jo det blir lättare skott i motvind men jag hoppas att jag träffar, har dom trängsta chokerna i pipan och hittar inte vart dom andra ligger just nu! <_<

Mvh!

Publicerat

Väldigt smidigt, stabilt och bekvämt sätt att sitta på pass med :lol:

..sätt att sitta på pass.. Och hur tror du just detta sittande påverkar ditt skytte? :D

Eller är det så högt skyddet att du kan ställa dej upp? Sitta och skjuta går men är onödigt svårt tycker jag..

Mvh!

Publicerat

..sätt att sitta på pass.. Och hur tror du just detta sittande påverkar ditt skytte? :D

Eller är det så högt skyddet att du kan ställa dej upp? Sitta och skjuta går men är onödigt svårt tycker jag..

Mvh!

Hehe det är helt klart bättre att stå och skjuta men det känns som om man sitter ganska bra i den och har chans på dem som kommer rakt framför en eller när dom landar bredvid uven i trädet som dom gjorde sist, men det är inte omöjligt att jag ändrar uppfattningen efter fösta sittningen :D

Det går bara att sitta i. Mer lämpad för räv och bockjakt..

Publicerat

Mmm tror inte den är helt optimal för hagelskytte mot flygfän.. Sen detta att de landar. Får de hålla på ohämmat och gapa på uven så visst landar de tillslut men jag brukar aldrig vänta på det ingen mening med det utan så fårt du har ett bra läge så ta det, gärna så du har möjlighet på ytterligare en fågel efter att den första fått sitt.

Mvh!

Publicerat

Har suttit här och knarkat kråkjakts tipps hela gårdagen..

En kråkjakts guru vid namn Wäppling säger att kråkan skall hänga utåt och upp å ned.

Upp och ner greppar jag :) men utåt??? Är det magen som skall hänga utåt eller ryggen??

Publicerat

Wäppling? Han har ingen koll, han måste ha fått ngn permanent hjärnskada när han bröt nacken :P Dessutom ägnar han sig mest åt att vårda och föda sina kråkr hemma, han jagar dem fan inte!

Utåt och nedåt.. jag vet inte, det enda jag tycke rmej märkt är att om man har kråkans rygg mot uvens buk dvs kråkans buk synlig så verkar de skygga i högre utsträckning. Jag kör alltid kråkans buk mot uvens buk. Sen uppåt eller neråt vet jag fan inte, brukar ha den på sidan :D

Känner du honom?

Mvh!

Publicerat

Nä jag känner honom inte.. Hans namn nämdes rätt flitigt i många trådar och detta var ett tipps från honom.

Jag har sett lite olika varianter på upphängning av kråkan. En del hänger den i klorna på uven en del har en hängandes i ett snöre under.

Den blir ju lite mer synlig om man hänger den under uven men det ser rätt onaturligt ut.

Vad är att föredra??