Publicerat Februari 4, 201214 yr De vet du!!! Ja nu vet jag hade för mig att det va sam¨s du hade. mvh
Publicerat Februari 7, 201214 yr jag har fått uvbulvanen och limmat på fjädrar den blev väldigt fin men jag undrar jag är så ivrig så jag vill att min storebror ska jaga med mig på sportlovet den sista veckan den 24-25 februari är detta för tidigt? för jag har sett mycket kråkor på våra marker så det borde väl funka MVH LINUS
Publicerat Februari 7, 201214 yr Kan man få se en bild? Jag ska själv fixa en fjädrad uv men har varit lat
Publicerat Februari 7, 201214 yr Svårt att avgöra, en normalvinter brukar jag sikta på 15/3 här uppe i Roslagen lite beroende på väder. Men har det börjat "våra" sig när du har lov så är det väl bara att testa? Mvh!
Publicerat Februari 7, 201214 yr då testar jag och sen bor jag ju i småland så det kanske är lite tidigare vår här
Publicerat Februari 7, 201214 yr då testar jag och sen bor jag ju i småland så det kanske är lite tidigare vår här Är marken ojagad med uvbulvan går de kanon. Sen lär sig kanske de stationära efter ett par ggr o de blir sämre tills sträckkråkorna börja flyga. DÅ ska du jaga på brorsan med blåslampa Jag o "Daddy08" sköt 2 kråkor över uv, i -25, helgen som var. Iof sämsta jakten denna vinter men.....
Publicerat Februari 8, 201214 yr den är helt o jagad och här där jag bor tycker gubbarna att kråkorna nästan inte räknas som vilt dom jagar mest älgoch vildsvin och rådjur kanske räv men det är nog det minsta så detta kan nog bli lyckat
Publicerat Februari 24, 201214 yr om man ska ut lite tidigare och jaga kråka innan sträcken har börjat redigt och man ska skjuta revir kråkor för det vet vi att vi har rätt mycket och om man skjuter dom mesta revir kråkorna då kommer det väl nya inom någon vecka eller 2 eller har jag fel ? ,Linus
Publicerat Februari 24, 201214 yr Kör på bara! Hade lite sträckfågel här uppe i Roslagen idag så är det bara ok väder så torde det fungera. Sen brukar det alltid vara de lokala förmågorna man roar sig med direkt på morgonen, sen kommer ev sträckfåglar. Så kör!
Publicerat Februari 26, 201214 yr Det är fruktansvärt mycket trut och kråkor på räv åteln nedanför huset vid havet, vilket kanske inte är så konstigt när det ligger 100kg sillrens där Gick ned en liten stund igår till gömslet och sköt en trut med 222:an. Idag har det vart jättefint vårväder och kråkorna är verkligen på G har nu. Satte mig en tre kvart nere i gömslet och lyckades inte skrämma grå gås paret som var där så det tog inte lång tid innan kråkorna var framme igen. Den närmsta kråkan satt 60m bort vid åteln, tog sikte med 222:an och sköt. Träffade den i sidan strax under ryggraden men den lyckades ändå ta till vingarna och flög givetvis 20m ut i havet innan den dog. Men våran jaktlabbe tik blev inte besviken, apporterade den med glädje Nu blir det att försöka hitta och damma av uven och se om man kan få några till på fall med den Tror inte att den har så många fjädrar kvar, går det bra att limma på lite fjädrar från höns?
Publicerat Februari 27, 201214 yr Ehh har du en bra åtel så skulle jag överväga att skippa uven och ställa dej i skydd i gott håll från åteln samt vara där i god tid. Tror du kommer att få en skojjig morgon då med hagelbössan! Mvh!
Publicerat Februari 27, 201214 yr Tänkte testa att jaga kråka i helgen som kommer, vet dock inte om jag ska köra med uven eller med kråkbulvanerna, har liksom inget klockrent ställe för uven utan då blir det mer en chansning, kör man med kråkbulvanerna så blir det nog lite lättare lägesmässigt, ska man slänga ut nåt ätbart då vid bulvanerna eller hur gör ni? Har bara jagat kråka en gång tidigare med uvbulan....och utan resultat...
Publicerat Februari 27, 201214 yr Tänkte testa att jaga kråka i helgen som kommer, vet dock inte om jag ska köra med uven eller med kråkbulvanerna, har liksom inget klockrent ställe för uven utan då blir det mer en chansning, kör man med kråkbulvanerna så blir det nog lite lättare lägesmässigt, ska man slänga ut nåt ätbart då vid bulvanerna eller hur gör ni? Har bara jagat kråka en gång tidigare med uvbulan....och utan resultat... Ett litet tips som jag prövade förra året var att lägga ett harskinn i en kohage och sätta uven bredvid, funkade ganska ok och kråkorna gjorde allt för att sno "maten" för uven.
Publicerat Februari 27, 201214 yr Ehh har du en bra åtel så skulle jag överväga att skippa uven och ställa dej i skydd i gott håll från åteln samt vara där i god tid. Tror du kommer att få en skojjig morgon då med hagelbössan! Mvh! Det är en bra åtel men den är utom hagelhåll från gömslet tyvärr men kan fälla upp ett portabelt gömsle som säkert funkar!Får göra ett försök till helgen och funkar det inte får det bli studsarn eller testa med uv. Kan säkert bli kul om dom kommer! Mvh!
Publicerat Februari 28, 201214 yr Ok.. Är det dåligt med käk så är det enkelt att ösa ut maten där du kan gömma dej inom hagelhåll. Att lägga ut ett prortabelt gömsle kan gå åt pipan tror jag.. Men ok har du en väl etablerad åtel med bra tryck men saknar skydd.. då skulle jag satsa på uv i omedelbar närhet till åteln alt på någon av vägarna som fåglarna använder på sin väg till käket. Miljön låter 100% klockren iaf! All jakt i kusten verkar i snitt bättre än inåt land. Blir väl mer koncentrerat sträck där och så har man chans på trut.. kul som fan men kräver ett drivet skytte då truten är lite speciell runt uven Mvh!
Publicerat Februari 28, 201214 yr Tänkte försöka mig på kråkjakt för första gången om två veckor. Införskaffat två bulvaner samt en Nordic Crow... Platsen är på en ö i skärgården. Någon som har några erfarenheter av hur kråkan rör sig i skärgården/kustbandet?
Publicerat Februari 28, 201214 yr Fråga värd att tillägga, Om man är fler skyttar är det lämpligt att placera ut dem på olika ställen/gömslen eller minimerar de bara risken att fågel kommer inom håll?
Publicerat Februari 28, 201214 yr Rekat ngt innan jakten? Vet du att det flyger där? Har du drag där så kan det funka. Jag skulle dock hellre välja uv i stället för kråkbulvaner då du kan lura trut med. Och ska du köra bulvaner så kolla om du har möjlighet att tippa fiskrens i mängd där en eller två dagar innan jakt. Avseende ett eller flera skydd.. Jagat rätt många år nu och haft väldigt mycket folk med till och från. I 97 fall av 100 innebär två eller fler skydd att det blir ngn slags tävling i vem som skjuter först typ vilket ger att man skjuter för tidigt och på för långa håll. När jag är ute så ser jag till att ha ev kompis bredvid mej så vi kan snacka ihop oss om när och om det ska skjutas. Så om du inte har stenkoll på hanteringen och kompisen som ska med så stå tillsammans tycker jag. Finns få saker som triggar igång mej som att ha någon skjutglad idiotjävel i ett skydd en bit bort som ideligen tänder på för tidigt och skjuter illa, då stannar jag hellre i sängen. Mvh!
Publicerat Februari 28, 201214 yr Tack för fin info! Inte rekat mer än att jag sett en del kråka kaja och korp flyga över den egentligen enda öppna ytan på ön där det annars är mycket tät skog och berg. De har tagit några varv över den öppna ytan och sedan dragit. Trut finns det gott om så Uv metoden kanske funkar bättre i detta fall? Kanske dags att börja åtla lite för att få fart på grejerna!
Publicerat Februari 28, 201214 yr Är det mycket skog så ut på någon lämplig udde och upp med bra uv. Mvh!
Publicerat Februari 28, 201214 yr MIN UV HAR BLIVIT STULEN................................... Hade den i bagageluckan på bilen men skulle in och handla så jag tog ut den och ställde den på en bänk mot huset, och nu är den jäveln försvunnen. Helvete, lade ner massa jobb på att pimpa den och jävligt bra blev det.....funkade som man kan begära. SATAN I HELVETE. Ska ringa in till grabben och be honom leta med lite tur är det bara en katt som gett den stryk så den ligger i någon buske.
Publicerat Februari 28, 201214 yr MIN UV HAR BLIVIT STULEN................................... Hade den i bagageluckan på bilen men skulle in och handla så jag tog ut den och ställde den på en bänk mot huset, och nu är den jäveln försvunnen. Helvete, lade ner massa jobb på att pimpa den och jävligt bra blev det.....funkade som man kan begära. SATAN I HELVETE. Ska ringa in till grabben och be honom leta med lite tur är det bara en katt som gett den stryk så den ligger i någon buske. Det har löst sig, sonen tyckte att jag var oaktsam och att den inte skulle ligga ute så han hade tagit in den i garaget
Publicerat Februari 28, 201214 yr Det har löst sig, sonen tyckte att jag var oaktsam och att den inte skulle ligga ute så han hade tagit in den i garaget :D