Publicerat Mars 4, 201313 yr Lägger på ett par rediga grangrenar imorn efter jag hissat uven, för något bättre "insmältning", sen kan jag nog få till det bättre efter jakten när det är ljust. Nät hade varit något!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Tror du klarar dej utan nät. En tanke.. Om möjligt, försök att få uven att luta svagt svagt frammåt, ger ett lite mer hotfullt intryck. Mvh!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Den faller lite framåt av tyngden på klokråkan, har en speciellt framtagen uvstång utav 6 meter dåligt kvistad Asp Dåligt med Gran på marken tyvärr, och absolut inga undertryckta
Publicerat Mars 4, 201313 yr Ok.. räkna med att aspen smäller av rätt snart.. så länge den är färsk/fuktig så håller den nog men om du försöker använda den nästa år så tror jag du är rökt. Mvh!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Det var ett provisoriskt hafsverk. Ska se om jag kan hitta en undertryckt gran någon annan stans, är den 5-6 meter så kan jag nästan ta den på biltaket utan att den sticker utanför bilen
Publicerat Mars 4, 201313 yr På tal om stänger och fästen! Hur fäster ni er uv i stången? i mitt fall är stången ett gärdsle (gärdgårdssträva), under uven har jag två vinkeljärn som jag använder för att skruva fast uven i stången. Har insett att jag kommer slita ut toppen på stången och att det är rätt "meckigt" att ha med sig skruvdragaren upp. Alltså hur fäste ni uven?
Publicerat Mars 4, 201313 yr Jag har ett halvt kvastskaft permanent uppkört i mumindalen på uven, sen sätter jag det längs med toppen på uvstången och knyter fast med några grova snören.
Publicerat Mars 4, 201313 yr Jag har ett halvt kvastskaft permanent uppkört i mumindalen på uven, sen sätter jag det längs med toppen på uvstången och knyter fast med några grova snören. Haha, uppfattat! Låter smidigt, den tar vi!!
Publicerat Mars 4, 201313 yr Jag har borrat ett hål i uven underifrån och trätt in ett rör från botten till toppen. Sen har jag fyllt uven med fyllnings massa sån där man fogar dörrar med för att hålla allt på platts. Då är det bara att trä på uven på uvstången och den sitter bra.
Publicerat Mars 4, 201313 yr Hmm du kanske skall prova en gång till för att se om det bara var vädret som gjorde att dom inte vågade. Men som du beskriver det så verkar kråkorna rädda för något. Jag har kollat in din uv igen och kan inte förstå vad dom skulle vara rädda för. Kan det vara något annat tex hur du har riggat den eller nått annat på platsen inte stämmer? När jag började med min pimpade plastlimpa så verkade kråkorna mest ointresserade av den inte som för dig rädda. Dom skränade lite men tog stora cirklar runt uven mest för att kolla in den kände det som. Efter det så har jag sattsat nästan allt krut på uvens ansikte och försökt att få den se så arg ut som möjligt. Vi kanske skulle prova jaga tillsammans nån gång. O köra ett tag med din uv och sen slänga upp min för o se om det skiljer nått i kråkornas reaktioner. Ska prova att sätta den i ett träd till nästa helg och hänga upp kråkan lite högre med. Skulle absolut vara intressant att ta en tur tillsammans. Man lär sig alltid något nytt. S.
Publicerat Mars 4, 201313 yr Ja då är väckarklockan satt på kl 04, så hoppas jag på lite fler fåglar fällda imorn!
Publicerat Mars 5, 201313 yr Blev 5st imorse. Kallt och klart, inte dom bästa förutsättningarna men reser iväg på jobb ikväll så man vill ju ut lite.
Publicerat Mars 5, 201313 yr Kämpa på med kråkjakten! Själv sitter jag hemma med gipsad fot och drömmer om kråkjakten jag sett framemot... Så mer inlägg å bilder från era jakter!! =)
Publicerat Mars 6, 201313 yr Gårdagen var ett misslyckande. 3 ynka skottchanser, bom på alla. Men man fick ju frisk luft i alla fall. Tyder väl på att det är dåligt med sträckfågel, hemmakråkorna blev säkert påskjutna allihop dagen innan.
Publicerat Mars 9, 201313 yr Hundarna väckte mej nu, ångrar inte att jag stannade hemma. -11 grader här..
Publicerat Mars 9, 201313 yr Då är man påväg! :-) S Och hur gick det? Det där är jävligt lågt, skriva så där och inte uppdatera med resultat.. fyyy!!
Publicerat Mars 9, 201313 yr Ang mitt förförra inlägg om att ångra sig.. i morgon lär jag ångra mej. Var till närmsta tippen med sopor nu och det var bysst med kråka och annat trams. Så mycket att jag ta mej fan ska trotsa minusgraderna i morgon bitt och ge mej ut mot bättre vetande.. Sugen! Mvh!
Publicerat Mars 9, 201313 yr lägger upp en bild även här på min uv med uppgraderade ögon, (en delade pingisboll med dit målade puppiller) vad tror ni om att ?
Publicerat Mars 10, 201313 yr Vad tror ni om dessa bulvaner? http://www.racerback.se/lockjakt/kraka-skata/skata-med-ljud/ http://www.racerback.se/lockjakt/kraka-skata/krakbulvan-med-ljud/ Är ny på kråkjakt och tänkte testa dessa
Publicerat Mars 10, 201313 yr Och hur gick det? Det där är jävligt lågt, skriva så där och inte uppdatera med resultat.. fyyy!! Jag var hos Droggot och jagade. En trevlig och solig morgon,men jävligt kallt! Vi provade ett nytt ställe där han aldrig hade jagat men sätt mycket fågel. Kan säga att hans uv ser ännu bättre ut i verkligheten än vad den gör på bild Var riktigt häftigt att se en flock med kajor attackera uven. Och en stöddig skata. Hade inge kråkor framme alls?Såg 5 st påväg söder ut? Hörde några kråkor som kraxa men ville inte flyga alls? Kan ha varit lamslagna av kölden? Bommade öppet mål på en kaja gjorde jag. Med nya bössan som troligen åker då jag inte är kompis med den alls! Tackar Droggot för en trevlig morgon och hoppas vi syns till påsk S
Publicerat Mars 10, 201313 yr Ok.. Kom på en grej ang detta med vädret.. när det är flytt/sträcktid så flyger de faktiskt oavsett. Var ut sent som fan förra året tror jag det var med farsan på en gård ute på Väddö. Rätt säker på att sträcket var över så vi riktade in oss på kajor på gården.. vart helt paff då jag fick se en hel del sträckfågel faktiskt! Det flög så pass bra att uven utan tvekan hade betalat sig nere vid havet. Så hade det fått stanna vid -4 eller -5 typ så hade jag jagat idag. Ska kolla vädret i veckan nu, onsdag torsdag ska nog kanske kunna fungera. Mvh!
Publicerat Mars 11, 201313 yr Vad tror ni om dessa bulvaner? http://www.racerback.se/lockjakt/kraka-skata/skata-med-ljud/ http://www.racerback.se/lockjakt/kraka-skata/krakbulvan-med-ljud/ Är ny på kråkjakt och tänkte testa dessa De är inte lagliga i Sverige då de räknas som bandspelare.
Publicerat Mars 11, 201313 yr aha..men dem är oki att sälja?? Har du ngt bra tips annars? De är inte lagliga i Sverige då de räknas som bandspelare.
Publicerat Mars 11, 201313 yr Oavsett lagligheten så tror jag inte ett smack på dem Det bästa du kan göra är att fimpa ngr kråkor och försök att montera dem/stoppa upp dem så bra som möjligt. Då har du top of the line bulvaner! Mvh!