Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

He he.. nja tror du ska ha ett hyggligt intakt bestånd.. och haltar det med förekomsten så tror jag du får rikta din irritation mot Walle i stället. Han går tidvis rätt hårt åt kråkbestånden i just Riala :biggrin:

• 2 weeks later...
  • Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Byggde en skat/kråkfälla. Vad tror ni, blir det någon fångst?

post-3334-0-54161000-1359118328_thumb.jp

Publicerat

Inte en susning, ser spännande ut iaf!

Mvh!

Publicerat

Tror ingångshålen är i största laget, men jag kan se fällan från mitt fönster så det lär väl märkas.

Publicerat

Hur illa är det?

Publicerat

ajdå  :sick:    :wink:

Skämt åsido.

Vad tänkte du låta som?

1 Skadskjuten hare eller ska de vara ångestskrik från kråka?

Låter i mina öron mest som en hare.

2. Gör tvärtom. Öpna handen o slut den på slutet men tvärt.

Säger Sam iaf =) o de funkar klanderfritt för mig.

Mänskligt fenomen att vilja mjukstarta och sluta.

Lyssna noga ev spela in kråkskrän o försök härma.

Har märkt att vissa daga nyttjar de en dåvare klang o andra en ljusare.

Finns inget som kan lära dig bättre än äkta varan!

Publicerat

Tror det kan funka ändå. 

Den första svängen där.. tror den fungerar men försök, om möjligt, att blåsa lite svagare eller vad jag ska säga. Lite beroende på hur nära du har fåglarna. Är de för nära och du öser på så där så kommer du nog att skrämma dem rätt hårt, tar du det lite försiktigt så tror jag det kan funka.

Men jag har egentligen ingen koll, ids inte locka när jag jagar kråka, aldrig fått det att funka bra.

Mvh!

Publicerat

Lite segt idag.

5 fågel bara. En enda kråka.

Skumt väder.

-17 på morgonkvisten men stigande.

Luftfuktigheten gjorde det kallare än då ja jagade i -22

Måste fasiken klä gömslegolvet med granris nu för fötterna e ingen kul nu i kylan.

Eller kanske ta på vinterstövlarna  :dry: 

Publicerat

När det gäller FT2an så gör som jimbolo säger. Du börjar med öppen hand och sluter den men bara med lill och ring fingret. Du skall inte ha hela handen stängd.

Du gör nu som man skall göra med nordik crow. Där skall man göra tvärt om enligt instruktions videon. Börja med handen kupad och öppna upp när man skränar.

Det finns flera klipp på när Sam lockar på tuben kolla in dom.. Om du får till skadad kråka/kråka i nöd har du en vinnare. En perfekt kombo till jakt med uv.

Jag var ute igår och gick med dottern i barnvagn. Jag hade tagit med mig FT2an för att öva och fast klockan var ca 20:00 fick jag igång 5 kråkor som cirklade ovanför mig och skränade för fullt. :)

Kan tilläggas att det blev inte mycket sova för henne. Hon vaknade varje gång jag körde igång. Måste vara att hon inte ville missa denna ljuva serenad :D

Publicerat

Tack för dom goda råden och framförallt tack för att ni inte såga mig efter fotknölarna. Bara öva vidare.

• 2 weeks later...
Publicerat

Efter höstens alla drevjakter med hundarna och egna jakter så har det slagit hårt på kråkjakten, ett par turer har det blivit med uven men förvånansvärt dåligt med fågel. Hur ser det ut för alla er inbitna, hade planer att resa Uven till helgen men 30 cm nysnö och ryggskott slog ihjäl mina planer! Har ni varit ute mycket sista veckorna? / M

Publicerat

Nej inte alls. Jagade för tre veckor sen kanske? Hade någon plusgrad och och jag tror vi sköt runt 80 kråkor.. men det var på tipp.

Mvh!

Publicerat

Okey, hoppas på väderskifte och bättre rygg! Börjar få ett enormt sug för Uvjakten nu, värvat in ett par nya klart intressanta marker som verkar hysa gott om fågel.

/ M

Publicerat

Okey, hoppas på väderskifte och bättre rygg! Börjar få ett enormt sug för Uvjakten nu, värvat in ett par nya klart intressanta marker som verkar hysa gott om fågel.

/ M

Det där är så j-la kul med detta, sällan svårt att fixa nya marker och varje gång har man jättehöga förväntningar på platserna. Inte sällan så är jakten avgjort bäst första svängen på en ny mark! Hoppas ryggen fixar till sig  :thumbsup:

Publicerat

Nu har jag äntligen läst hela denna tråden och tänkte börja delta själv! Tog några kvällar att läsa alla sidorna. Är helt ny på kråkjakten men är riktigt sugen på att komma igång!

Har byggt en egen uv av frigolit och vill gärna ha lite input på dess utseende, har provat två mornar förra veckan men det verkar vara lite för tidigt ännu. Bara några kråkor som passerat på några hundra meter. Två bilder på uven och två bilder på gömslet, en tagen från uvens perspektiv när jag röjde plats för uvstången.

post-14396-0-97147000-1360519561_thumb.j

post-14396-0-48329900-1360519599_thumb.j

post-14396-0-05993000-1360519650_thumb.j

post-14396-0-87003600-1360519706_thumb.j

Publicerat

Dålig fart på denna tråden tycker jag! Söndag morgon ligger vinden helt rätt, rakt i ryggen i förhållande till mitt gömsle. Lite moln, 0 grader, 3 m/s från syd. 

Vad jag uppfattat det som så har lite sträckfågel börjat röra sig här nere redan.

Lite tråkigt att båda mina jaktkompisar är iväg på annat bara, inte jätteroligt att klättra i tallen i mörkret ensam, jobbigt läge om det händer något.

Men det kanske går att ragga med nån annan mindre intresserad polare på uppsiktsjakt :yes:   

Vad tror ni om att hänga en halvplockad knipvinge eller två i "klorna" på uven i brist på andra lik? Är ju rätt färger för skata, men betydligt mindre.

post-14396-0-77252000-1360948679_thumb.j

Publicerat

Tror absolut att de lockar mer än ingenting inunder.

Själv har vi nollan inatt med sjunkande under morgondagen o lagom vind.

Tror inte så mkt på sträckisar men sett mååånga lokala innne på sistone o mkt rörelse på kajor.

Blir en tur till tippen o förhoppningsvis en hel del skottchanser.

2 Benellis i gömslet varslar illa för flygfäna  :devil:

Publicerat

Då blir det Knipvingar under uven tills första kråkan är nere!

Här är en bild på vår lilla(ca 8ha) jaktmark(inom de röda sträcken ungefär), gömslet är markerat med en röd ring i mitten. 

Känns som en hyfsat naturlig sträckväg längs med havet

post-14396-0-60941200-1360964852_thumb.p

Publicerat

Mmm Havet utanför? Isf kan detta bli rysligt spännande.. Ev kan du få in trut med! Sett om det rör sig någon fågel där på mornarna? Har du dessutom trut som drar in där så skulle jag gå all-in på uven, du kan få helt okay jakt där tror jag.

Mvh!

Publicerat

Mmm Havet utanför? Isf kan detta bli rysligt spännande.. Ev kan du få in trut med! Sett om det rör sig någon fågel där på mornarna? Har du dessutom trut som drar in där så skulle jag gå all-in på uven, du kan få helt okay jakt där tror jag.

Mvh!

Ja, havet utanför, om man mäter med "skalan" på kartan är det ca 500 meter till havet! Har även fått ett svagt löfte om att få jaga kråka i dungarna mellan vägen och järnvägen, vilket är ännu närmre havet, men dock nere på "markplan".

I höstas så var det en hel del kråka i rörelse, men har ingen aning om har det är på våren. Men börjar väl flyga lite nu, trut har vi sett en del. Eftersom jag bor en mil ifrån marken så har jag svårt att hålla koll på vad som flyger på mornarna om jag inte är ut o jagar.

Vi får se hur det går imorn, är arbetslös och pank så kan inte köpa kråkpipa, vilket hade varit att föredra, men jag ska försöka med harskrik och skräna medelst munnen!  :biggrin:

Har inte lyckats fälla mitt första vilt ännu så får jag bara ner en kråka så är jag överlycklig! Nästan så jag skulle koka skallen och montera på en sköld, haha  :smile:

Hur länge kan det vara värt att sitta tro? 

post-14396-0-85999700-1361027520_thumb.p

Publicerat

Klockan ringer om 5 timmar och inte lyckas man somna..

Publicerat

Såklart =)

Publicerat

Skiten funkar ju! Så jävla kul! 

Två ormvråkar dök upp strax efter det ljusnade, dom var måttligt glada, en sån jävla upplevelse! 

Efter några minuters intensiva anfall så dök kråkor och kajor upp(hamnade i början av youtubeklippet)

Stod och skakade med en puls på 250 så jag kom aldrig till skott, men upplevelsen dög för att frälsa mig i uvträsket! 

Satt kvar till klockan 10 och hade några kråkor på besök i omgångar som cirklade runt uven, 2-3 varv och sen iväg.

Publicerat

Kul emil! Håller på med min uv idag. Kände att de börjar dra ihop sig.

Så var tvungen att få den klar. La lite bilder i min jakt dagbok.

Var är länken till Youtube klippet?

S.

Publicerat

Jag kan se klippet infogat i mitt inlägg men lägger väl upp en vanlig länk också då  :smile:

Edit: Blir ett infogat klipp ändå :S 

Sök på: Ormvråkar attackerar kråkuv.wmv