Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Lätta på förstocken och ta ur pippaketet. Men förmodar att det är kvart och trekvarts.

S.

Vad är det jag letar efter? 

post-14396-0-80254500-1363903166_thumb.j

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

brrr, kallt som i en isbjörns rövhål.. Men så länge man inte glömmer "den där extra tröjan" som man alltid skulle haft på sig, så ska det nog bli en fin morgon!

Publicerat

min brorsa var nere och köpte 200 skott: eley 6,or 28 grams det borde väl funka jätte bra?  men det är väl bara att testa :smile:

Publicerat

Slängde ut några kilo räkskal nedanför vakkojan vid havet idag så tänkte sätta mig där imorgon innan det ljusnar med 22:an och se om man kan knäppa några kråkor och trutar! Sugen på att plocka fram uven så vovven kan få apportera lite snart :)

Publicerat

Hörde inte ens nå kråkor i morse. Hade några kajor o korpar på besök dock.

Ska beställa en FT3a från Gamecall så kanske det blir ändring 

Publicerat

Nyss hemkommen. Bara ladda om och byta bössa! Sen på t igen.

Klockan ringer 0315 14-C nu:-)

S.

Publicerat

Sommar värme:O 11-C ;-)

Publicerat

Ut en sväng nu på morgonen (0415):-) -4 grader 3 i backen. Det har börjat röra på sig:-)

Publicerat

8 kråkor i backen jag sköt mina första två idag, sämsta vädret så de flög högt..

Publicerat

Milt o fint här imorse, not, -10 o frisk vind.

Dock ganska segt o skygg fågel.

Sämsta tänkbara vind o svårt skytte.

Efter 2 halvbommar med videokameran monterad på byssen åkte den kvickt av.

Dock döa fåglar men ack så vingligt o i den vind som var behövdes inga extra svårigheter.

Slutade med 18 gråkappor 4 kajjor o 7 eukråkor.

post-399-0-05131000-1364055207_thumb.jpg

Några var misstänkta sträckisar med tanke på vart de kom ifrån.

Nu e de nästan vindstilla o +grader så de blir en tur imorgon igen.

Men nu ska de malas lammfärs o bakas tårta till lillkillen som fyller 18 imorgon.

Kl 00.01 ska han visst in på krogen har han bestämt så ikväll har man som pappa jour    :unsure: 

Tur han e skötsam  :wub: 

Publicerat

Milt o fint här imorse, not, -10 o frisk vind.

Dock ganska segt o skygg fågel.

Sämsta tänkbara vind o svårt skytte.

Efter 2 halvbommar med videokameran monterad på byssen åkte den kvickt av.

Dock döa fåglar men ack så vingligt o i den vind som var behövdes inga extra svårigheter.

Slutade med 18 gråkappor 4 kajjor o 7 eukråkor.

Några var misstänkta sträckisar med tanke på vart de kom ifrån.

Nu e de nästan vindstilla o +grader så de blir en tur imorgon igen.

Men nu ska de malas lammfärs o bakas tårta till lillkillen som fyller 18 imorgon.

Kl 00.01 ska han visst in på krogen har han bestämt så ikväll har man som pappa jour    :unsure: 

Tur han e skötsam  :wub: 

Haha Eukråka är det korp:)?

Publicerat

Lite hopplock från dagens jakt, mest bommar som kom med på film med det är inte så konstigt det brukar vara så.. 

Publicerat

Ser ut att bli helt okej väder imorn bitti så det blir ut till gömslet o hissa uven!

Ska se om jag kan få med mig en gubbe till också så det blir två bössor i gömslet, dubbelt så stor chans att träffa då, haha  :smile:

Publicerat

Lite bilder från igår morse. Hade i alla fall solsken. 

En bild bakåt/söderut från gömslet, det är därifrån sträckisarna borde komma tycker man.

post-14396-0-97954100-1364049661_thumb.j

post-14396-0-26533000-1364049665_thumb.j

post-14396-0-39604100-1364049670_thumb.j

Publicerat

Dagens resultat: 12 kaajor 3 kråkor. men man msåte vara ärlig. samman lagt har vi nog bommat/skrämt iväg minst 20 fåglar. för det första vi byggde för litet gömsle tror jag :tongue:  och inte hel täckande bara täckande från 1 håll. så på det skrämde man ju iväg mycket. och sedan sådana tabbar som att gå ut för tidigt efter skott och samla ihop fåglarna och så kommer det 5 kråkor och blir ivägskrämda nybörjartabbar :wink:  men bommarna var inte skyttarnas fel knappt vi hde byggt det ena skyddet för nära så det blev ryggradsböjnings-skott-vinklar :sick:  :tongue:  så det gick ju fasen inte. men vi jagade ju på en gård som har 400 kor. och jag säger f'n vad det drar fågel!!!!!!!! :woot:  efter 5 minuter på morgonen kom första kråkan sedan typ 20 kajor, riktigt maffiga flockar ibland. men det blev ingen bra youtubefilm var för kalt för att filma. så fick bara med det sköna ljudet och kajor som skrek på uven :biggrin:http://www.youtube.com/watch?v=HC_bN48zQPQ&feature=player_detailpage men ändå så mycket skrämda fåglar och bommar så fortsatte det komma fågel helt otroligt, där behövdes jagas :thumbsup:

post-10838-0-25490500-1364054574_thumb.j

post-10838-0-14250700-1364054590_thumb.j

post-10838-0-12032700-1364054611_thumb.j

post-10838-0-02598200-1364054638_thumb.j

post-10838-0-70903900-1364054680_thumb.j

post-10838-0-21170200-1364054706_thumb.j

Publicerat

Man lär sig nåt nytt varje gång Linus  :thumbsup:

Ni ser ut att haft en kanonkul morgon.

Publicerat

Vart kråkfitta vi:-(

Publicerat

66 tror jag vi hamnade på jag Lindroth och Walleman. Walle skarvade med fem kajor och en trut.. jag sköt faktiskt en kaja jag med när jag var ute på eftersök. Segt som f-n och vi hade exakt samma upplevelse som många andra, kallt klart och kråkor klart ovilliga att bråka med uven. 8 av 10 var inom bäst håll i första varvet därefter tog de höjd och drog. 

Mvh!

Publicerat

Fin morgon kan intygas med början på -11 grader och stigande senare på dagen, blåsten gjorde det extra kallt.

En del kråkobs kunde göras på Årsta säteris marker och det knallade på en del andra ställen, dock inte hos mig eller passgrannen. Kråkorna gick högt idag kan intygas och för långt borta och det blev inte någon fälld fågel.

Dock skönt att komma ut och prova på kråkjakt i verkligheten, det blir det mera av hoppas jag.

Publicerat

Man lär sig nåt nytt varje gång Linus  :thumbsup:

Ni ser ut att haft en kanonkul morgon.

det var du som gjord det möjligt :smile:  din fjädrar måste jag säga har funkat skitbra än då, så tack :happy:  riktigt kul när det går bra för en!

Publicerat

Japp det var surt att vi inte fick någon men vi fick uppleva rätt mycket.

För mig var det en häftig upplevelse att se en havsörn cirkla runt uven. Satan vad stora dom e.

Tur att du han avbryta attacken annars hade det nog bara varit skräp kvar av uven. :thumbsup:

Precis som Hipshot skrev så var kråkorna rätt lama idag. Dom kråkor som har sett uven och börjat skräna på den brukar vara så upptagna av den att dom inte upptäcker en. Men vi skrämde några fast jag tycker inte vi borde gjort det.

Jag såg en kråka på ingående rakt emot mot oss. Jag gör mig klar men på ca 150 meter tvärvänder den och flyger tillbaka :ohmy:

Publicerat

Dagens resultat: 12 kaajor 3 kråkor. men man msåte vara ärlig. samman lagt har vi nog bommat/skrämt iväg minst 20 fåglar. för det första vi byggde för litet gömsle tror jag :tongue:  och inte hel täckande bara täckande från 1 håll. så på det skrämde man ju iväg mycket. och sedan sådana tabbar som att gå ut för tidigt efter skott och samla ihop fåglarna och så kommer det 5 kråkor och blir ivägskrämda nybörjartabbar :wink:  men bommarna var inte skyttarnas fel knappt vi hde byggt det ena skyddet för nära så det blev ryggradsböjnings-skott-vinklar :sick:  :tongue:  så det gick ju fasen inte. men vi jagade ju på en gård som har 400 kor. och jag säger f'n vad det drar fågel!!!!!!!! :woot:  efter 5 minuter på morgonen kom första kråkan sedan typ 20 kajor, riktigt maffiga flockar ibland. men det blev ingen bra youtubefilm var för kalt för att filma. så fick bara med det sköna ljudet och kajor som skrek på uven :biggrin:http://www.youtube.com/watch?v=HC_bN48zQPQ&feature=player_detailpage men ändå så mycket skrämda fåglar och bommar så fortsatte det komma fågel helt otroligt, där behövdes jagas :thumbsup:

Grattis Linus.. Kul att uven fungerar.. Blev det bättre med dom nya ögonen?

Synd att du inte kunde filma hade varit kul och se kråkornas attacker!

Publicerat

Japp det var surt att vi inte fick någon men vi fick uppleva rätt mycket.

För mig var det en häftig upplevelse att se en havsörn cirkla runt uven. Satan vad stora dom e.

Tur att du han avbryta attacken annars hade det nog bara varit skräp kvar av uven. :thumbsup:

Precis som Hipshot skrev så var kråkorna rätt lama idag. Dom kråkor som har sett uven och börjat skräna på den brukar vara så upptagna av den att dom inte upptäcker en. Men vi skrämde några fast jag tycker inte vi borde gjort det.

Jag såg en kråka på ingående rakt emot mot oss. Jag gör mig klar men på ca 150 meter tvärvänder den och flyger tillbaka :ohmy:

Jo bra lamt var de! Inte ens korpen var på hugget. Såg bara typ 10?

Märklig dag av huvud taget? Efter örnen dog allt! Fega faktiskt och la mig 1, 5 h annars hade de blivit bra biklgt ikväll;-)

Publicerat

det var du som gjord det möjligt :smile:  din fjädrar måste jag säga har funkat skitbra än då, så tack :happy:  riktigt kul när det går bra för en!

Bara kul att hjälpa..... MEN..... de var inte mina fjädrar.

De var en tjäderhönas  :biggrin: ( har ja för mig ).

Imorn ska ja testa en ny gran att hissa i o sitta i mitt swedteam tältgömsle dvs om det e samma vindriktning.

Kan bli riktigt hot eller pest.

Men kul att testa nytt.