Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Kul! Retar du vråkarna så är du på rätt väg.

Kom du inte åt någon kråka?? Har man inte välfungerande uv så är stalltipset att ta de lägen som erbjuds, det är högst osäkert om de kommer igen.. Många gånger kan man höra och se huruvida de kommer att snurra vidare men det händer rätt ofta att man släpper ett sisådär läge i fast övertygelse om att de tar ett varv till. Och så blir man lurad.

Så innan du får uven helt hundra, dra på direkt!

Mvh!

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Kul! Retar du vråkarna så är du på rätt väg.

Kom du inte åt någon kråka?? Har man inte välfungerande uv så är stalltipset att ta de lägen som erbjuds, det är högst osäkert om de kommer igen.. Många gånger kan man höra och se huruvida de kommer att snurra vidare men det händer rätt ofta att man släpper ett sisådär läge i fast övertygelse om att de tar ett varv till. Och så blir man lurad.

Så innan du får uven helt hundra, dra på direkt!

Mvh!

Var som sagt skapligt skakig av upplevelsen så jag ville inte chansa med några "halvbra" skottlägen.

Är en medioker hagelskytt också(man får ju inte skjuta blyhagel på skjutbanan, så det blir dåligt med övning).

Men nu har jag fått uppleva det en första gång så nästa gång kan jag förhoppningsvis hålla mig lugnare.

Uven fick lite stryk på ryggen så nu ska den bättras på med lite hundpäls där med och sen klistra tillbaka "vingarna" ovanpå.

Har lite idéer om ännu elakare ögonbryn så det ska pillas med också. 

Publicerat

Jag låter aldrig vråkarna leva om på detta sättet, svårare för mej att "lappa" ihop en skammad uppstoppad berguv  :dry: Har jag vråk runt uven så räcker det med ett "halv"läge på kråka/kaja så drar jag på direkt! Inga skjutbara så är det ut ur skyddet och vråla och det händer faktiskt att jag skjuter i luften för att värja uven.

Mvh!

Publicerat

Förstår det! Hade dom börjat slå ordentligt i huvudet på uven så hade jag pangat i nån talltopp, men nu vart det inte så farligt. 

Sen funkade ju vråkarnas skrik och anfall som utmärkt lock, kråkorna kom ju som på beställning. 

Nästa gång får vråkarna hållas tills första kråkan dyker upp, så får vi se om jag lyckas träffa  :smile:

Publicerat

Var som sagt skapligt skakig av upplevelsen så jag ville inte chansa med några "halvbra" skottlägen.

Är en medioker hagelskytt också(man får ju inte skjuta blyhagel på skjutbanan, så det blir dåligt med övning).

Men nu har jag fått uppleva det en första gång så nästa gång kan jag förhoppningsvis hålla mig lugnare.

Uven fick lite stryk på ryggen så nu ska den bättras på med lite hundpäls där med och sen klistra tillbaka "vingarna" ovanpå.

Har lite idéer om ännu elakare ögonbryn så det ska pillas med också. 

Riktigt kul att se din film. Ormvråkar är förjävliga på uven. Dom luggar den ren om man inte skrämmer bort dom snabbt.

Kul att en till fallit i kråkjakts träsket :) Klipper du en kråka o hänger upp i uven så får du nog riktigt bra jakt.

Själv sitter jag och längtar till att det skall börja sträcka här uppe.. Så skicka in fler filmer ni som kan så man får stilla sin abstinens..

Jag fått 2 nya ställen som skall provas och ett ligger precis vid mälaren så detta år kan bli bra. :)

Publicerat

Ser mkt trevligt ut  :smile:

Publicerat

Skiten funkar ju! Så jävla kul! 

Två ormvråkar dök upp strax efter det ljusnade, dom var måttligt glada, en sån jävla upplevelse! 

Efter några minuters intensiva anfall så dök kråkor och kajor upp(hamnade i början av youtubeklippet)

Stod och skakade med en puls på 250 så jag kom aldrig till skott, men upplevelsen dög för att frälsa mig i uvträsket! 

Satt kvar till klockan 10 och hade några kråkor på besök i omgångar som cirklade runt uven, 2-3 varv och sen iväg.

fasen vad kul med att få se jakten Emil !! :thumbsup:  kul med youtube klipp fortsätt med det. och att du fick ner ormvråkar i precis uvens höjd måste vara ett bra tecken på verklighets tecken. för ormvråkar brukar ändå flyga rätt högt och skrika annars tycker jag. hundhår kanske vore nåt :tongue:  :thumbsup:

Publicerat

fasen vad kul med att få se jakten Emil !! :thumbsup:  kul med youtube klipp fortsätt med det. och att du fick ner ormvråkar i precis uvens höjd måste vara ett bra tecken på verklighets tecken. för ormvråkar brukar ändå flyga rätt högt och skrika annars tycker jag. hundhår kanske vore nåt :tongue:  :thumbsup:

Ny marknad för hundfrisörer, istället för att slänga all päls  :smile:

Var väl delvis på grund av filmandet som jag inte kom till att skjuta, haha.

Men ska se om jag orkar bära med stativ och kamera nästa gång, om vädret är okej, fast telefonen är ju vattentät och filmar 1080P, och den är ju lite lättare att ha med sig  :wink:

Publicerat

Ny marknad för hundfrisörer, istället för att slänga all päls  :smile:

Var väl delvis på grund av filmandet som jag inte kom till att skjuta, haha.

Men ska se om jag orkar bära med stativ och kamera nästa gång, om vädret är okej, fast telefonen är ju vattentät och filmar 1080P, och den är ju lite lättare att ha med sig  :wink:

är det experia v då eller ? :biggrin:

Publicerat

är det experia v då eller ? :biggrin:

Xperia Acro S, lite mer byggd för "outdoor"-människor, lite mer robust, bästa telefonen jag haft!  :wink:

Publicerat

Drömde om kråkjakt inatt, haha, nu har det gått för långt  :rolleyes: 

Publicerat

Your only in the beginning  :devil:

Publicerat

Nu syns kråkor i STORA grupper inne i stan.

Hur det är på tippen lär ja märka i helgen.

De brukar vara lättare då att få in på uven då de inte flyger ensamma.

En havsörn sabbade jakten för oss förra helgen.

Publicerat

Här hemma har det böjat dyka upp en jäklans massa kajor och är dom här så brukar kråkorna vara på G..

Riktigt skit att jag inte har mitt ny kråkställe igång :( Jag skall ut på lördag och fixa iordning uvstång mm.

Trodde inte att dom skulle vara så här tidiga :(

Publicerat

Här hemma har det böjat dyka upp en jäklans massa kajor och är dom här så brukar kråkorna vara på G..

Riktigt skit att jag inte har mitt ny kråkställe igång :( Jag skall ut på lördag och fixa iordning uvstång mm.

Trodde inte att dom skulle vara så här tidiga :(

Har slarvat med förberedelserna jag med. Bössan var inte laddad när jag kollade den sist;-)

Hade tänkte prova imorgon men ska jaga hare.

S.

Publicerat

vi har kanske 10 korpar på grisåtlen men inga kråkor än :sad:  korparna bara ökar tycker jag.

Publicerat

Har hittat en uppstoppad uv till försäljning i tyskland för en rimlig
peng... Frågan e bara om man vågar köpa den eller ej?? nån som vet hur
de funkar me alla regler o sket?? Han hävdar att den e från 1930 och
inte behöver nåt A10 intyg. Nån här inne som har nån koll??

Publicerat

Trilla lite fågel idag.

Närmare bestämt 27st vartav 11 kråkor.

Några praktbommar lyckades jag med också, annars hade det nog legat 5 kråkor till.

Inte en enda sträckis men de var bre elaka på uven ändå.

Otroligt mkt korp på uven idag.

Fastän jag släppte ett fleratal föll de dryga dussinet ändå.

Trevlig morgon iaf o bättre kommer det bli längre fram mot våren =)

post-399-0-40542200-1361720389_thumb.jpg

post-399-0-03301200-1361720660_thumb.jpg

Publicerat

Uff.. såna där bilder ger en viss inspiration, kanske satsa på en sväng nästa helg?

Mvh!

Publicerat

Grattis till er som lyckats!

Var ut en sväng i morse, mulet och vindstilla och strax under nollpunkten. Hade förhoppningar om bra förutsättningar men det var ingen vidare fart på fåglarna. Visst var det ett antal kråkor, skator, korpar, kajor som seglade förbi men ingen gjorde nåt direkt utfall på uven. Hade en kråka fäst vid uvens fötter men det verkade inte hjälpa. Vi sköt endast två kråkor, men lill-labben fick lite apportövning iaf och han skötte det bra.

Något komiskt var när vi avbröt jakten och jag klättrade upp i tallen för att hämta uven, en kaja kom inflygandes och började göra utfall när jag satt i trädet  :biggrin: Jag ruskade lite på stången till uven och då blev det ännu mer fart på kajan. Jaja, man kanske får börja extraknäcka som bulvan...

Två stämningsbilder, en i arla morgonstund från gömslet och den andra när det ljusnat.

uv1.jpguv2.jpg

Kan det spela roll hur kråkan var vänd? Den hade buken utåt.

Publicerat

Jag inbillar mej det, tycker att jag har haft fler som skyggat för uven när man haft buken utåt så nu kör jag alltid "buk mot buk" så att säga.

Mvh!

Publicerat

Jag kör buk ut o får in fina fåglar.

Uplever bättre o elakare kråkor.

Men så ser ja inte alla de som skyggar heller  :confused:

Såhär satt den uppstoppade kappan monterad idag.

post-399-0-26078500-1361723624_thumb.jpg

Publicerat

På torsdag blir det års premiär vid komposten med Ugglan. Mycket fågel i farten överallt, men det betyder ju inte mycket fågel i backen... :wink:

Publicerat

Klockan ringer vid 5, och jag är husvakt på jaktmarken så det är bara att vakna och kliva utanför dörren, sen 100 meters klättring upp till gömslet på berget  :smile:

Har inte fått tag i någon fågel att hänga i klorna på uven ännu men det ska nog funka ändå. Imorn tar jag alla lägen, kameran får ligga i fickan så jag kan fokusera på skyttet !

Publicerat

Var en lite långsam morgon, kom enbart ensamma kråkor. Men en av dem fick smaka bly! 

Mitt första fällda vilt! Så jag är jävligt glad nu!  :smile:

Nu hoppas jag sträcket kommer igång ordentligt snart!

Kan man ta ur brösten och sy ihop om man ska ha den i klorna på uven? Tänkte så man får ner vikten lite. Sen är jag lite sugen på att smaka kråkbröst också :biggrin:

post-14396-0-64663000-1361805496_thumb.j

post-14396-0-05357800-1361805580_thumb.j