Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Du måste avlägsna allt kött om de inte ska surna. Dvs ben, vingar hals, kropp o hjärna med.

Torka fyll med lämpligt material o sy igen.

Men just det, man får inte göra de själv enl jordbruksverket  :ermm:

Annars förvarar du kråkan i frys mellan gångerna.

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Ja tanken var ju att den ska bo i frysen, så kan man ju byta ut den om man lyckas få ner något mer  :smile:

Publicerat

Jag plockar ut någon illa åtgången kråka ur högen så att säga och använder den som uvkråka så länge den frivilligt sitter kvar så att säga. Under säsong så luftas den rätt regelbundet och när jag inte har jakt inom en vecka så får kråkan flytta ned i frysen tills nästa sväng. Onödigt pill att flå och böka..

Grattis by the way!!

Mvh!

Publicerat

Var en lite långsam morgon, kom enbart ensamma kråkor. Men en av dem fick smaka bly! 

Mitt första fällda vilt! Så jag är jävligt glad nu!  :smile:

Nu hoppas jag sträcket kommer igång ordentligt snart!

Kan man ta ur brösten och sy ihop om man ska ha den i klorna på uven? Tänkte så man får ner vikten lite. Sen är jag lite sugen på att smaka kråkbröst också :biggrin:

Grattis!

Detta med kråkjakt blir lätt en besatthet. Hitta de ultimata ställena fixa till den ultimata uven, få kråkorna till att attackera uven så argt som möjligt.

Dom flesta tittar konstigt på en när jag säger att min favorit jakt är just kråkjakt, men då har dom inte upplevt snor arga kråkor som attackerar en uv en tidig mars morgon.

Nästan alla säger att man skall hellst inte äta gammel kråka utan iså fall ungfågel. Eftersom Kråkan äter as och allt annat mindre aptitlikt.

Publicerat

Har slarvat med förberedelserna jag med. Bössan var inte laddad när jag kollade den sist;-)

Hade tänkte prova imorgon men ska jaga hare.

S.

Det var illa!!

Byta kråkjakt mot harjakt jag förstår inte :s

Själv skall jag ut på lördag. Tror det är lite tidigt än för vårstäcket. Jag har inte sett så mycket kråka flygandes men jag hoppas att det kommer igång till helgen :)

Publicerat

Grattis!

Detta med kråkjakt blir lätt en besatthet. Hitta de ultimata ställena fixa till den ultimata uven, få kråkorna till att attackera uven så argt som möjligt.

Dom flesta tittar konstigt på en när jag säger att min favorit jakt är just kråkjakt, men då har dom inte upplevt snor arga kråkor som attackerar en uv en tidig mars morgon.

Nästan alla säger att man skall hellst inte äta gammel kråka utan iså fall ungfågel. Eftersom Kråkan äter as och allt annat mindre aptitlikt.

Det ska tydligen vara "okej" med vårkråkan, då de har magrat av något och det är tydligen fettet som kan vara osmakligt. 

Jag får prova helt enkelt  :smile:

Publicerat

Det var illa!!

Själv skall jag ut på lördag. Tror det är lite tidigt än för vårstäcket. Jag har inte sett så mycket kråka flygandes men jag hoppas att det kommer igång till helgen :)

håller du till i s-tälje ??....tänkte om det gick att hänga med på ett hörn... :smile:

Publicerat

Grattis!

Amen! Bland det häftigaste jag sett är en ryttlande kråka rätt över uven som gång efter annan sänkte sig och rev till uven i skallen med klorna.. tror jag har det på bild dessutom. Kompisen som var med var rätt snabb att skjuta då kan jag säga, var hans uppstoppade uv  :biggrin:

Det var illa!!

Amen2! Alla har vi våra böjelser men sitta på ryggsäck runt eld och lyssna på hund som driver.. när man kan stå och veva ned förbannade kråkor.. nope, finns inte i sinnevärlden!

Det ska tydligen vara "okej" med vårkråkan, då de har magrat av något och det är tydligen fettet som kan vara osmakligt. 

Jag får prova helt enkelt  :smile:

Stolle  :wallbash:  :biggrin:

Jag ska ha väderkoll här frammåt helgen, blir lördag eller söndag morgon. Ska testa Benellin faktiskt.. har rekryterat en bössa till och om Benellin inte levererar så vet jag att den skabbiga Mirokun är rätt effektiv!

Mvh!

Publicerat

håller du till i s-tälje ??....tänkte om det gick att hänga med på ett hörn... :smile:

+1 på det, om det behövs en bössa till så hojta till :smile:

Lär mig gärna mer om jakten på kråka.

Publicerat

Undertecknad är ny på detta forum och även relativt ny inom jakten. Jag har några frågor till er med erfarenhet av kråkjakt.
Jagar ni på egen mark, arrende eller har ni kommit överens med jakträttsinnehavaren?

Publicerat

Har ju knappt någon egentlig erfarenhet av kråkjakt men i mitt fall är Jakträttsinnehavaren en polare  :wink:

Publicerat

Alla tre.

Jagar på svärsläktens mark, på en arrende mark.

En dag såg jag ett hett ställe så jag tog reda på vem som hade jakträtten, efter ett telsamtal så var det pk att jaga kråkor även där.

Publicerat

Börjar bli lite stressad.

Har bara 500 skott kvar av mina 28g som ja för stunden inte e så nöjd med.

Måste hitta nå bättre till bra pris som antingen skickas eller finns i Sundsvallstrakten.

Nån som har tipps?

24g leadmax 7,5 or o lite trängre choke funkar men e långt ifrån optimalt.

Ska gärna vara 28g 7,5or

Publicerat

Jag använder en gul variant men tror nog att de slutat göras, sjujäkla skjuts i dem!

finns en bild på den i min jaktdagbok :)

Publicerat

Måste hitta nå bättre till bra pris som antingen skickas eller finns i Sundsvallstrakten.

Nån som har tipps?

Ska gärna vara 28g 7,5or

Det kanske finns ett alternativ i Sundsvall om du har vägarna förbi...

Vet inte om priset är bra eller sämre dock.

http://www.jakt.se/ammunition/hagel/gyttorp-leadmax-12-7.5-bly-24g-plast.html

Publicerat

Jag använder en gul variant men tror nog att de slutat göras, sjujäkla skjuts i dem!

finns en bild på den i min jaktdagbok :)

Gul variant av vad?

Finns massa gula hagelpatroner!

Det kanske finns ett alternativ i Sundsvall om du har vägarna förbi...

Vet inte om priset är bra eller sämre dock.

http://www.jakt.se/ammunition/hagel/gyttorp-leadmax-12-7.5-bly-24g-plast.html

Jo som jag sa var detta ett av de sämre alternativen.

XXL e billigare. 1,59 vid köp av tusen. Dvs 39,75/ask.

Publicerat

Gamla gyttorp trap US 7 32gr. Bra skit!

Publicerat

Det var illa!!

De är ungefär samma. Kaffe vänta kaffe vänta. Sen smäller de;-) ja just ja de är musik med;-)

post-5975-0-40307000-1361990173_thumb.jp

S.

Publicerat

Gul variant av 28grams 7,5:or :)

67,5 mm hylsa.

Publicerat

Från min dagbok:

Kråkjakt imorse. Blev 10st som i min värld är godkänt. Skyttet fungerade bra för min del, släppte inte en ända som jag hade första tjing på. 2 riktiga långhållare som dog fint. Men bomma en eller två när jag skulle sekundera. Borde varit några till. Ugglan funka bra och 5 kråkor stöp som attackera. Dom andra cirkla för nära bara. Inga flyttkråkor där ännu, mest lokala vad det verkade. Släppte en massa kajor också. Blir nog en repa till innan jag far på jobb.

WP_001325.jpg

Publicerat

Vad har ni för täcken på era hundar? Brukar bli lite väntan.

Och vad ligger dom på?

Letar efter ett camotäcke till min. Och en camopläd.

Har hittat på petser.eu men ser lite sådär ut? Någon kanske har ett sådant? Ris eller ros?

S.

Publicerat

Nån som har tipps?

Ska gärna vara 28g 7,5or

min brorsa kör med jaktias övningsammunition: eley 7,5, or 28 gram dom funkade bra sist när jag var med :thumbsup:  sedan vet jag inte om du har något jaktia nära dig Jimmy :wub:

Publicerat

Hej!

har inte varit så aktiv på jaktsidan förut men så hittade jag denna tråden och då blev det genast mer intressant :thumbsup:  tycker det är skit skoj med predatorjakt/villtvård och speciellt kråkjakten, jag jagar själv både med uv och kråkbulvaner (inte samtidigt) och har ingen direkt favourit av dem, har inte läst någonstans om att någon av er åtlar in kråkorna innan ni skall jaga (kanske så självklart att ni inte ens skriver det?) för personligen så åtlar vi alltid in kråkfågel på de ställen där vi ska jaga minst 1 vecka innan själva jakten både när vi ska jaga med uv och kråkbulvaner, använder ni er av denna metod eller hur gör ni? :smile:

slänger med en bild från förra kråkjakten en hyfsat bra dag, bra skytte, molnigt & lätt snövall, vind 5-7m/s och vi använde uv

resultatet blev 20 gråkappor 7 trut/mås och 1 skata.

Bild 006

Publicerat

Snacka om att detta suger..

Jag har längtat till kråkpremiären i mars. I nästan ett helt år och så ska man åka på flunsan :(

I stället för att sitta och ha det härligt i kråk kojan får man ligga i sängen å må skit.

Hoppas ni andra där ute har det bättre och får en kanon helg i kråk kojorna!