Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Väckarklockan ringer kl 03, klokråkan ligger på upptining, patronbältet är fyllt med Lead Max, kaffekokaren är förberedd, pannlampan är laddad.

Funderar på att koka gröt också, som jag kan ha i halsen när jag blåser i Nordik Crow.

Hoppas verkligen på lite fågel i luften imorn, gärna lite fågel i backen också!

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Jo ja kan jag!  :biggrin:

Pysslar aldrig med "nära skjuter ingen......."  :thumbsup:

Bröt dessutom nästan av kolvhalsen på Benellin också då jag glatta omkull på en isfläck.

Valde dock att ta smällen i knäet ist. så att byssen klarade sig.

Lessnat på benellin redan ? :;

Jävla korkat val  :dry:

De var liasom inte riktigt min dag.

Ont som faen fortf i knäet men gla ändå att bössan e hel.

Publicerat

Gick igenom bilderna från helgen och hitta min första kråka som jag sköt, den var helt enormt stor! 

forsta-krakan.jpg?width=150

Publicerat

Nu är uven i topp och bössan laddad. Nu är det väl bara fågel som saknas. Väntar en stund med locket så man inte väcker hela nejden

Publicerat

22i backen imorse o nu en öl nere. 

Satan va trut de kommit hit nu.

Får göra ngt åt det nå da framöver  :smile:

Men idag ska de ätas o drickas gott bara resten av dagen.

Hade ja lessnat på Benellin Tövabo hade jag inte sabbat knät ist för byssen!

Däremot lättare att köpa ny kolv än att fixa ett pajjat knä.  :dry:

Publicerat

Ha Ha kunde inte låta bli.:)

Publicerat

Jimbolo, har truten kommit till er nu?! de hade inte kommit till NVskåne i lördags iaf ..

Publicerat

Hade minst ett 50tal trut som cirkla över huvet o förde liv idag iaf.

Många för årstiden i H-sand.

Hört att svan o gäss kommit hit också.

Publicerat

Igår hade bönderna här nere fullt sjå med att så på åkrarna så om de kommit hit så är det snart dags för skyddsjakten :)

Publicerat

Var ute i morse på mitt nya ställe vid mälaren.

Jävlar vilken början på morgonen.

Vi han bara få upp uven så fick jag springa in i gömslet. Farsan han inte med in så han fick sitta hukandes utanför utan bysse o mask.  :)

Det började med att 3 kråkor skränade runt uven och cirklade runt, men vi hade skottröjt lite för dåligt vid gömslet så jag fick vänta som fan innan jag fick ett bra skott tillfälle. Det gjorde att kråkornas skränande drog till sig flera kråkor och vi hade nog mellan 5 och 7 kråkor innan jag kunde skjuta.

Självklart drog dom när jag sköt så jag körde kom tillbaka locket och dom kom tillbaka men då upptäckte jag att jag inte hadde någon ammo kvar för ryggsäcken med ammon låg utanför gömslet. Så jävla klantigt :(

Detta stället är helt ojagat så både uv och lock fungerade kanon på kråkorna.

Det blev tillslut 5 kråkor men det kunde ha varit det dubbla om vi hade skottröjt bättre innan.

post-10360-0-32887200-1364575627_thumb.j

Publicerat

Grymt fin uv, verkar funka riktigt bra!

Detta med att röja, brukar vara lite försiktig med det. Det är aldrig den egna skogen man jagar i så tja försöker välja plats så jag får bra himmel. Ofta blir det att man har grenar över skallen som ska väck, väntar då in rätt tillfälle. Drar ned en kappa i första smällen och är det sen lugnt så plockar jag väck grenar över skallen med andra smällen så att säga.

Men jag är skitimpad av din uv, verkar som de är rejält sura på den! Kul!! Ofta upplever jag att om det blir ett jävla liv kring uven så när man skjuter så drar de som är närmast så att säga men andra fåglar påväg in mot oljudet skiter i smällarna så man får ofta ett nytt anfall omedelbart vilket i sin tur drar in de redan påskjutna en sväng till. Man ser då att de fåglarna ligger lite högre än de andra. Får de bara hålla på en stund så är de strax nere.

Du har mycket kul framför dej med den där uven!

Mvh!

Publicerat

Rolig morgon!

Locket funkade okej, fick in lite fågel, fick ner två kajor, bommade två kråkor.

Väntade för länge på "bättre" skottläge på några kråkgrupper som cirklade runt uven, måste börja smälla lite tidigare.

Första två kajorna dök upp 05:30 och satte sig i en talltopp och stirrade på uven,

slängde upp bössan och fick ner den ena med en perfekt kärnträff, var ett utmärkt doubblé-läge då de satt nån halvmeter ifrån varandra, men jag har ingen aning varför jag inte smällde på den andra också.

Lyckades ropa tillbaka en del fågel efter skott så jag är väl på rätt väg med lockandet  :smile:

Fortfarande ingen egentlig aggressivitet mot uven, börjar bli lite tråkigt. Kanske ska satsa på att göra en ny UV under sommaruppehållet med mina tuppskinn.

Hittade tamefan ett gäng undertryckta granar efter jakten, tog ner en som redan var död och torr, nu ska den bara kvistas ordentligt sen blir den nya uvstången  :smile:

post-14396-0-68211900-1364592799_thumb.j

post-14396-0-82454400-1364592810_thumb.j

post-14396-0-92032900-1364592824_thumb.j

post-14396-0-57798000-1364592841_thumb.j

post-14396-0-32272400-1364592850_thumb.j

Publicerat

Hade in 4 st idag. Började inte förrän 0800. Skjöt på 1 och den fick följa med hem. Trots att hållet var lite styvt och de var en tall imellan:O

Blåste bra idag såg de bara flög fjädrar från uven:-(

S.

Publicerat

Rolig morgon!

Locket funkade okej, fick in lite fågel, fick ner två kajor, bommade två kråkor.

Väntade för länge på "bättre" skottläge på några kråkgrupper som cirklade runt uven, måste börja smälla lite tidigare.

Första två kajorna dök upp 05:30 och satte sig i en talltopp och stirrade på uven,

slängde upp bössan och fick ner den ena med en perfekt kärnträff, var ett utmärkt doubblé-läge då de satt nån halvmeter ifrån varandra, men jag har ingen aning varför jag inte smällde på den andra också.

Lyckades ropa tillbaka en del fågel efter skott så jag är väl på rätt väg med lockandet  :smile:

Fortfarande ingen egentlig aggressivitet mot uven, börjar bli lite tråkigt. Kanske ska satsa på att göra en ny UV under sommaruppehållet med mina tuppskinn.

Hittade tamefan ett gäng undertryckta granar efter jakten, tog ner en som redan var död och torr, nu ska den bara kvistas ordentligt sen blir den nya uvstången  :smile:

Kärnträff då funkar lead maxen bra då !?  :smile:

Publicerat

Kanske inte fel på uven utan 'fel' på årstiden. Jagar oxå i Västra Götaland (5-6mil in från kusten) och normalt så här års brukar det vara bra mycket mer kajor som återvänt efter vintern. Skulle nog vilja påstå att det är tiondel av vad det brukar vara.

Dessutom, de få som finns visar väldigt lite aggressioner, de sitter i ngn trädtopp intill och tittar eller så sveper de in helt ljudlöst och cirklar ett varv eller två runt uven innan de drar vidare.

Ormvråk brukar vara de första som besöker uven på morgonen och sätter i klorna så hårt att det smätter i plastlimpan, men de har inte varit ett enda besök från vråken, har inte ens hört ngn vråk.

Publicerat

Grymt fin uv, verkar funka riktigt bra!

Detta med att röja, brukar vara lite försiktig med det. Det är aldrig den egna skogen man jagar i så tja försöker välja plats så jag får bra himmel. Ofta blir det att man har grenar över skallen som ska väck, väntar då in rätt tillfälle. Drar ned en kappa i första smällen och är det sen lugnt så plockar jag väck grenar över skallen med andra smällen så att säga.

Men jag är skitimpad av din uv, verkar som de är rejält sura på den! Kul!! Ofta upplever jag att om det blir ett jävla liv kring uven så när man skjuter så drar de som är närmast så att säga men andra fåglar påväg in mot oljudet skiter i smällarna så man får ofta ett nytt anfall omedelbart vilket i sin tur drar in de redan påskjutna en sväng till. Man ser då att de fåglarna ligger lite högre än de andra. Får de bara hålla på en stund så är de strax nere.

Du har mycket kul framför dej med den där uven!

Mvh!

Tackar!

Den fungerade riktigt bra tycker jag. Nu har dessa kråkor aldrig jagats förut så det kan var därför men jag är nöjd med den.

Vi trodde att den öppning vi hade skulle fungera men kråkorna flög inte som vi trodde och därför blev skyttet lite onödigt svårt.

Det är tyvärr väldigt svårt att sitta så man får mot skott på kråkorna utan vi fick skjuta när dom svichade för bi uven i rena sidoskott.

Om man inte kan få motskott på dom vill man ju hellst ta dom när dom svänger upp mot uven och dom har låg fart och detta gjorde dom bakom någon av jätte tallarna som stod där.

Men nu är dom värsta grenarna borta så nästa gång borde det gå bättre.

Publicerat

Och då är det en annan vind och helt nytt flygmönster runt uven  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Bara lära sig skjuta i alla lägen =)

Uven ytterligare finslipad o imorgon blir de sovmorgon till kl 04.30  :rolleyes:

Publicerat

Idag var jag ute och satte upp några fågelholkar. Kompisen tyckte jag hålla utkik efter kråkor så jag tog med kråkpipan. När andra holken var på väg upp hörde jag en kråka en bit bort och tänkte att jag testar väl att svara eftersom kråkpipan låg i fickan. Några kraxanden som jag tränat på här hemma och det tog inte många sekunder innan kråkan flög rakt ovanför huvudet på mig, kanske 10 meter upp. Det var så man hörde vingarna eftersom den tvärvände när den såg mitt bleka ansikte titta upp på den :)

Eller så blev den sur för att holken var en mesholk och inte en kråkholk ;)

Så pipan verkar fungera bra och jag verkar kunna bemästra den hyfsat !

Mvh // Johannes

Publicerat

Idag tror jag byssen min fått nå virus.

Taskiga träffar o för många bom för att kännas ok.

Hade iof med mig en ringrostig hatsan turk med skytt bakom (o ALLDELES FÖR TRÅNG CHOKE FÖR DEN KOMBINATIONEN!)

Bara 13 kråkor ner osså 2 sånja därni eu pippisar o en kajja för att slipa skyttet =)

Men de var bra skygga kråkor o bara fåtalet heta anfall.

Publicerat

Ute i morse massor med skrän men nästan inga i luften. Blev bara 2 kråkor o 2 kajor på lika många skott

Publicerat

Som småbarnsförälder kniper det lite med "tillåtelsen" för kråkjakt (går ju inte att äta..) men imorgon så är det en sen kråkpremiär. Rekade lite med barnvagnen imorse och det ser lovande ut.. Man får hoppas att det skulle gå att få tillåtelse ett par gånger till innan det är slut för denna säsongen..

Publicerat

Äntligen!

Var ute i lördagsmorse med brorsan på nya kråkstället, En riktigt bra morgon med sex kråkor och två kajor i backen!! Gjort några mindre förbättringar på uven bla. täckte delar av ögonen för att få en argare uttryck, som verkar gett utdelning. Första gången som ett par kråkor var riktigt förbannade. Nu har jag återfått kråklusten! Finns bilder men kameran glömd hos föräldrarna, ska bättra mig!!

Dessutom lyckats få brorsan att börja med jägarexamen!

Publicerat

Äntligen!

Var ute i lördagsmorse med brorsan på nya kråkstället, En riktigt bra morgon med sex kråkor och två kajor i backen!! Gjort några mindre förbättringar på uven bla. täckte delar av ögonen för att få en argare uttryck, som verkar gett utdelning. Första gången som ett par kråkor var riktigt förbannade. Nu har jag återfått kråklusten! Finns bilder men kameran glömd hos föräldrarna, ska bättra mig!!

Dessutom lyckats få brorsan att börja med jägarexamen!

Grattis!!

Kul att det fungerar för dig.

Publicerat

Kallt och stilla i morse, zipp nada ingen fågel alls i anläggningen. En helt igenom bortkastad morgon som gav tre kråkor och en kaja. En del sträck varav två 120 m flockar dök ned på uven, ser så läckert ut.. men ack så segt.

Mvh!