Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Ser riktigt nice ut  :cool:

Här snöar det o blåser som tusan   :wallbash:

Men jag ska till Gävle o flyga "Draken" nu ändå.

Får se om man kan bomba nå kråkor med misiler ist  :devil:

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Var ute igår och på lördag blir det sista chansen innan uppehållet

Publicerat

Vart en sväng imorse fast att jag spydde som en kalv!

Tog lite tid att få upp stången själv då kompisen försov sig. Och var tvungen att mata räven.

Men gjorde inge då han kom precis när de roliga börja:-)

Fåglarna komm fint alla utom en var sträck kråkor.

1 bom vart de på en kaja så skyttet var på topp. Annars fick alla följa med hem:-)

En vråk piska upp uven. Hade en örn med.

Mycket fågel! Synd att de är slut nästa helg:-( nu när de börjat.

Riktigt trevlig morgon med många fina jakt minnen:-)

post-5975-0-67439800-1365351052_thumb.jp

post-5975-0-49183000-1365351296_thumb.jp

post-5975-0-12816700-1365351181_thumb.jp

post-5975-0-02845700-1365351515_thumb.jp

Publicerat

Locka kråka för första gången idag. Kom några som cirkla högt men inget mer :/ Men å andra sidan så har man allt och lära sig!

Publicerat

Sköt tjugotalet kajor över kråkbulvaner.

Måste varit ont om föda eller ngt för vi kunde skjuta kajor som gick in för landning medans vi var ute ur gömslet och kompletterade bulvanbilden :ohmy:

Publicerat

Idag var det RIKTIGT kul! Fågel över uven mest hela tiden, kom utmärkt på lock, vände de flesta efter skott och lockade ner en del från hög höjd!

Skyttet var som vanligt rätt kass. Men fick ner 3 kajor och en kråka! Kråkan föll några meter från gömslet med en perfekt kärnträff och ena kajan dunsade rakt in gömslets främre vägg efter ett snabbt flyktskott, också kärnträff. De två andra kajorna hittade jag aldrig, men jag är helsäker på att jag gjorde paket av dem, så de ligger väl i toppen på någon enebuske.

Och idag fick jag se första riktiga förbannade kråkorna för min uv, några riktigt fina dyk  :smile:

Hade en tystlåten ormvråk på besök i några omgångar också  :smile:

Kul att det funkade!

Tycker att kajor har en märklig förmåga att packa ihop, landa huvudstupa med en duns och sen resa sig upp igen.

Publicerat

När jag var ute sist nu så letade jag ju efter de försvunna kajorna, och när jag var precis under uven, på väg tillbaka till gömslet, kom ett gäng kråkor och kajor och började skräna över uven.

Självklart var bössan kvar i gömslet så jag såg ingen annan lösning än att gå dit. Gick i ett helt normalt gångtempo, och tro fan att de inte brydde sig, in i gömslet, upp med bössan och ner med en kråka.

Det känns som ett bra betyg på både uven och min camouflage-dräkt  :smile:

Publicerat

Kompostkostym har nog gjort att man kommit till skott på fler kråkor än om man inte hade haft någon.

Kul att uven funkar:-)

Publicerat

Nyfiken som man e tog ja en snabbtur imorse, innan de öppnade anläggningen, för att se om sträcket kommit igång ordentligt.

Temperaturen var -12 o stärnklart med knappt märkbar vind.

Fåglarna börja skräna tidigt men första anfallet kom inte förrän 05.30.

Sträcket kom därimot inte igång förrän efter 06.30.

Kanske pga kylan de vat sena men jädrans vad de vällde in fågel.

Självklart eftersom jag var tvungen att bryta kl.06.40  :sad:

Men ett litet knippe fick följa med hem, 8st.

Nu en snabbvila innan jycken ska paras.

Publicerat

Nu när säsongen snart är över så börjar man undra vad den tog vägen? Känns som om man vart snuvad på minst halva.

När brukar ni hissa uven igen? Själv har den aldrig kommit upp fören 1 februari av någon anledning;-)

S

Publicerat

Nu när säsongen snart är över så börjar man undra vad den tog vägen? Känns som om man vart snuvad på minst halva.

När brukar ni hissa uven igen? Själv har den aldrig kommit upp fören 1 februari av någon anledning;-)

S

Jag tänkte försöka i 1 Juli. Några kråkor skulle man väl kunna lura. Men jag är ju grön också  :smile:

Publicerat

Premiär för mig med uv idag, strävhår var här och visade mig hur det skulle gå till! Vi hade en trög start med några bommar på kajor men sen vart det lite bättre och vi fick ner en kaja samt en skata. Mot slutet så kom det in 2 kråkor lågt och vi fick ner båda med ett varsitt skott :) Filmade lite också så vi får se om jag kan klippa ihop något. Dock bara bomskott på film. 

vlcsnap-2013-04-09-10h28m34s18.png

vlcsnap-2013-04-09-10h25m41s83.png

vlcsnap-2013-04-09-10h21m34s142.png

imgp1870.JPG

Publicerat

S

I normala fall brukar jag sikta på 15/3 men allt beror på vädret. Haft bra eller tom jävligt bra jakt 16:e resp 26/2 något år. Detta året är det väl bara sista veckan som varit jaktbar eller vad jag ska säga, tror nog fåglarna har sträckt i blygsam mängd MEN kylan har gjort att man inte ens övervägt att ge sig ut. Ska försöka få till ett stortag i helgen med ett flertal uvar uppe så får vi se vart det landar.

Jag tänkte försöka i 1 Juli. Några kråkor skulle man väl kunna lura. Men jag är ju grön också  :smile:

1/7 är ofta BRA! Inte samma rörelse på fåglarna men väldigt mycke ungkråka som är väldigt lätta att lura med uv. De är sällan förbannade men alltid nyfikna.

Mvh!

Publicerat

21 fåglar packade ihop idag. 5 bommar o alla med Nike 32g us7:or. Så nä inte jättebra kompis med dom!

Någon annan får överta dessa så kör jag vidare med gamebore pluggen som funkat otroligt bra idag :)

Publicerat

S

När det börjar bli vårligt och det fyller på med kråka och kaja, i år innebar det väl första veckan i mars.

Runt mitten av oktober brukar det bli ngn hiss oxå, känns som det är kortare och intensivare period då, upplever det som att det går väldigt fort från att vara mer kråkfågel än annars till inget alls. Dök upp en rätt så stor grupp kajor och kråkor redan i 1e september förra året, då åkte pyrschpangen in i skåpet och så blev det hagelsprakarn istället.

Publicerat

Väckarklockan står på 03:14, patronbältet är fyllt med plugg, och markägaren är förvarnad om en eventuell väckning medelst hagelknall  :devil: 

Får hoppas på lite fågel i backen!  :smile:

Publicerat

Skitjakt på mig själv!

Publicerat

Dåligt med fågel idag, och skyttet hade en del att önska. En kaja ner efter att jag satt mig i en enebuske lite längre bort från uven. Kändes betydligt lättare att skjuta och träffa när man hade större synfält. Blir nog till att sitta i busken nu de sista försöken i helgen. Fördelen är att jag kan ta dem i "vändningen" när de nästan är stilla i luften!

Hade mysigt i kojan med min nya "handvärmare"  :smile:

post-14396-0-56580000-1365634425_thumb.j

post-14396-0-30384000-1365634429_thumb.j

post-14396-0-56536600-1365634434_thumb.j

post-14396-0-66250800-1365634436_thumb.j

post-14396-0-96504100-1365634441_thumb.j

Publicerat

Dagens morgon bjöd på 3minus o dimma samt vindstilla.

Tänkte gå o lägga mig igen men gav de ändå en chans.

Ångrar jag inte.

15 ner + 1 korp o de var mkt mer fågel i luften.

Hade som avslut in ett 50tal kajjor på uven o sen en dublèe på kråka. 

Blev 3 dubleèr idag  :smile:

Nu väntar jag på att tripplarna ska börja trilla  :devil:

Publicerat

Emil.. nästa gång har du annan vind och då får du "svängen" på annat ställe  :biggrin:

Försök att få vinden i ryggen så du kan skjuta dem då de flyger i rak kurs över uven rakt emot dej, avgjort enklast. I svängen är de rätt svåra och ändrar kurs.

Mvh!

Publicerat

'Hehe, Inser att uven är för nära gömslet oavsett.

Skulle vinden ligga rätt och de kommer rakt mot mig över uven har jag bara nån sekund på mig innan taket på gömslet är ivägen eller skjutvinkeln passerar "rakt upp"

:smile:

Men nu vet jag att mitt "personliga cammo" är fullt dugligt utan gömsle, så jag kan ju välja buske att sitta i efter vinden  :thumbsup:

Publicerat

Är det jätteviktigt att uven är absolut högst i landskapet? Min jaktmark är ju en del av ett stort högt berg med havet åt ett håll och jordbrukslandskapet kring resten. Kråkgömslet är högst upp i ena änden av berget.

Men det finns en del höga tallar och granar "bakom" uven som är högre än jag får upp uven, när jag klättrar så högt som jag vågar utan säkerhetslina.

men jag tänkte flytta uven till ett ännu något lägre träd där jag har bättre sikt. Hur mycket kan det påverka kråkorna att uven inte är "i topp", rent naturtrogenhetsmässigt så kan det la funka, har ju sett film o bild på "riktiga" berguvar som sitter "inne" i höga träd, och inte i toppen, med högre träd runt om.

Självklart syns ju uven bättre om den är högre än resten av landskapet, men jag anser att även med mitt halvdana lockpipekraxande så kommer ju fåglarna och "letar" efter bråket. 

Och således hittar de uven oavsett nivå.

Vad anser proffsen?

Publicerat

Min uv sitter inte i högsta topp o jag skjutsar inte upp den nån extra meter heller.

Däremot vet jag att kråkorna tycker om att sitta i björkarna runt trädet jag hissar i samt att de sträcker runt omkring och över.

När jag hissar högre verkar de skygga mer.

Så att testa olika kan ge bättre res.

Men att studera kråkornas inflyg, sträck o vart de tycker om att sitta i träd var det som avgjorde min plats.

Publicerat

Är det jätteviktigt att uven är absolut högst i landskapet? Min jaktmark är ju en del av ett stort högt berg med havet åt ett håll och jordbrukslandskapet kring resten. Kråkgömslet är högst upp i ena änden av berget.

Men det finns en del höga tallar och granar "bakom" uven som är högre än jag får upp uven, när jag klättrar så högt som jag vågar utan säkerhetslina.

men jag tänkte flytta uven till ett ännu något lägre träd där jag har bättre sikt. Hur mycket kan det påverka kråkorna att uven inte är "i topp", rent naturtrogenhetsmässigt så kan det la funka, har ju sett film o bild på "riktiga" berguvar som sitter "inne" i höga träd, och inte i toppen, med högre träd runt om.

Självklart syns ju uven bättre om den är högre än resten av landskapet, men jag anser att även med mitt halvdana lockpipekraxande så kommer ju fåglarna och "letar" efter bråket. 

Och således hittar de uven oavsett nivå.

Vad anser proffsen?

Att uven täcker (syns ifrån) platser som de brukar hålla till på eller flyger över skulle jag påstå är bättre framför höjd där det aldrig flyger.

Har du tillgång till ett fält som är hårdbesökt av kajor och kråkor men inte bjuder på bra ställe att hissa uv, går det väldigt med bra med kråkbulvaner så års när det fortfarande är lite knapert med föda. Det både retar (ngn form av revirhävdande) och bjuder in. Jag kör med 4-8st i en gles V-formation mot vinden, 3-5m mellan bulvanerna i flanken och nästan vinkelrätt V. Sen fyller du på med det du skjuter ner, kajorna slår gärna där andra kajor är och sätter du kråkor 'för tätt' så håller både kajor och kråkor ut från 'tätningen'. Sen kommer långt ifrån alla att slå, det blir överflygningar, cirkulationer och revirhävdande, så man får skjuta så fort bra tillfälle ges.

Publicerat

Någon som provat Gyttorp Thunder Lead? 28 grams 7,5a. 350 hagel, 410m/s

Fler hagel med samma hastighet som Lead Max. Borde vara lite dyrare men även lite bättre?

Det blev ett gäng Lead Max idag då det var det som fanns inne men Thunder Lead skulle eventuellt komma nästa vecka, men vad hjälper det när jakten är slut.