Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Här fått tillstånd att få skjuta kråkor på en mark hemmavid

Tänkte gå ut ikväll med bössan och reka vår ev uv kommer att hammna.

Någon som har bra tips och trixs.

Men även skjuta kråka utan uv....bra idéer mottages gärna.

Kråkbulvaner, men själv har jag aldrig fått det att fungera (i jordbrukslandskap) annat än utanför odlingssäsongen (sep-maj).

Edit: Prexis innan (mar-maj) och och prexis efter odlingssäsong (sep-okt) är väl en bättre beskrivning. När inte varje kvadratmeter längre erbjuder ngn form av mat så antar jag att det är mer intressant att 'trängas med andra' och mer intressant att komma tillbaka även fast det har smällt. Nov-feb fungerar säkert lika bra om det är ngn svartfågel kvar, för egen del är det soprent på svartfågel nov-feb.

• Svar 4,6k
  • Visningar 516,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Har enorma mängder svartfågel på åkrarna här om kring som jag har jakt på, hur lockar man lättast in kaja?

Publicerat

Turbo Hunter, som du ser ovan är saken utredd och inga hard feelings mellan någon.

Inte menat personligen till dig utan mest överlag. Tycker det är rätt mkt kommentarer om sådant titt som tätt.

Men å andra sidan så om någon utomstående icke jägare läser så är det väl rätt bra om det skrivs eller frågas oxå så finns två sidor av alla mynt!

Publicerat

Har enorma mängder svartfågel på åkrarna här om kring som jag har jakt på, hur lockar man lättast in kaja?

så här års med mycket dumma ungfåglar så är det effektivast med snurra.

Publicerat

Har testat på kråkjakt två gånger nu på kort tid och inte än ända kråka har ens vart i närheten till att flyga förbi eller noterat bulvan eller uv. Vi har gömslen i form av camonät  lockpipor  för kråka och hare med ångestläte samt muspip. Men inget har hjälpt och som vanligt så ser du kråkor över allt på väg till och ifrån marken.

Tips? eller är det bara tålamod som behövs?

Publicerat

kajor brukar vi jaga mycket på gårdar. och dom kommer på uv och vanligt kråk-lock. men jag har börjat exprimentera med crowen lite och det går att härma en kaja genom att blåsa på ett visst sätt och bita in munstycket. men det är inte lätt..  och en sak till alla jägare, som jag märkte förra sommaren på unkråkorna var :att man inte ska locka för mycket, om man lockar och sedan väntar en 5 min så gör det ungkråkorna väldigt nyfikna ! om man ska testa bullvaner på ungkråkorna måsste man ha snurra då ? eller går det att typ sätta up en 4 bullvaner och lägga en köttbit i mitten ?

Publicerat

Har testat på kråkjakt två gånger nu på kort tid och inte än ända kråka har ens vart i närheten till att flyga förbi eller noterat bulvan eller uv. Vi har gömslen i form av camonät  lockpipor  för kråka och hare med ångestläte samt muspip. Men inget har hjälpt och som vanligt så ser du kråkor över allt på väg till och ifrån marken.

Fel "säsong" tror jag. Bättre mot hösten när flytten kommer igång, och allra bäst på våren när de kommer tillbaka 

Publicerat

Känns som du är på fel ställe?

Hitta en punkt där fåglarna flyger över. Studera

Åtla en vecka innan jakt. Kött

Jaga 1 gång per månad. Dom lär sig fort

lär dig lockpipan träna! Och blanda inte en massa

Sätt ut bulvanerna på en stor yta. Inte alla med näbben mot vinden.

Var i tid.

Locka när du hör kråka.

Ta lägena. Och få ner dem.

Kanske kan va till hjälp?

S.

Publicerat

Känns som du är på fel ställe?

Hitta en punkt där fåglarna flyger över. Studera

Åtla en vecka innan jakt. Kött

Jaga 1 gång per månad. Dom lär sig fort

lär dig lockpipan träna! Och blanda inte en massa

Sätt ut bulvanerna på en stor yta. Inte alla med näbben mot vinden.

Var i tid.

Locka när du hör kråka.

Ta lägena. Och få ner dem.

Kanske kan va till hjälp?

S.

Tack för tipsen. Vi har försökt på flera ställen där vi sett ser kråkor i mer eller mindre mängd. Men någon renodlat kråkmark är det nog inte tyvärr. Men trägen vinner som man säger ;)

Publicerat

Vilken är det absolut bästa tiden för svartfågeljakt? Skjutit 8 st nu på eftermiddagen men det känns inte helt optimalt.. 

Publicerat

Gick åt helvete idag! svårt att få något när dom inte flyger! Skulle köra uven men vart omkastat i sista minuten.

Pinsamt när man hade främmande på besök.

S

Publicerat

Kör snurran nu på sommaren o hösten. Uven får vila tills våren är kommen. Ska troligen ut imorgon o testa lyckan!

Publicerat

Kör snurran nu på sommaren o hösten. Uven får vila tills våren är kommen. Ska troligen ut imorgon o testa lyckan!

Hur upplever du snurran funkar?

Var ett tag sedan jag körde med snurra. Men tyckte de funka sådär. Ibland bra och ibland skrämmer den bara.

Vilken fart kör du?

S

Publicerat

börjar bli "pumped up" inför säsongens kråk/trutjakt efter att min kamrat skickade mig några bilder

post-7625-0-35924200-1373404918_thumb.jp

post-7625-0-79932100-1373404944_thumb.jp

Publicerat

Hur upplever du snurran funkar?

Var ett tag sedan jag körde med snurra. Men tyckte de funka sådär. Ibland bra och ibland skrämmer den bara.

Vilken fart kör du?

Det fungerar mkt bra sålänge man står rätt o har bra grejer. Bulvanerna jag har behövs nog bytas ut snart eller iaf spraymålas så dom ser bättre ut.

Snurran är dock det klart mest effektiva jag kört med. Har en äldre model av snurra o där finns bara en hastighet :)

S

Publicerat

Gick åt helvete idag! svårt att få något när dom inte flyger! Skulle köra uven men vart omkastat i sista minuten.

Pinsamt när man hade främmande på besök.

S

Vi kan prova hos mej någon morgon eller kväll om du vill, ser ganska mycket fågel men behöver en spark i rövi för att gå ut och sätta sig en stund

K

Publicerat

Sköt mitt livs första dubblé idag, 2 kajjor föll!  :thumbsup:

Publicerat

Sköt mitt livs första dubblé idag, 2 kajjor föll!  :thumbsup:

Gratulerar. Efter den första kommer fler :yes:

Publicerat

Gratulerar. Efter den första kommer fler :yes:

Jag är sån dålig hagelskytt så det förvånar att det blev en dubblé idag :P

Publicerat

grattis

Publicerat

Ut en sväng o se om man kan locka in nå svartfågel i blåsten, uven stannar hemma.

Publicerat

24g hur långt går dem? har nämligen en väg 300m längre bort på åkern och vill inte riskera någonting.

Publicerat

Och försöker hålla minst 45* vinkel :)

Publicerat

Jag räknar 100 m / hageldiameter i mm, och lägger på lite extra för säkerhets skull. Så mina 7,5or  (2,375? mm) brukar jag räkna som 250-300 meter.

Publicerat

Hade perfekta skottlägen på svalor, trut och ormvråk i eftermiddag.. Det lovliga lös med sin frånvaro.