Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Funkar de bra att hänga en trut i klorna på Uven så här års? eller ska man ha kråka?

S

• Svar 4,6k
  • Visningar 516,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Jag har alltid kråka.

Mest pga av att jag stoppat upp en som jag monterat permanent (mer eller mindre)  :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Har nu läst igenom hela tråden under arbetsdagen. Satans intressant läsning.

Jag har skjutit kråka med gyttorp leadmax 7,5 24g och 6or 30g. Ingen av dessa har funkat superbra. Har 1/4 och 1/2 fast i min bössa. Tips på vad jag ska köpa på mig nu när ny am ska inhandlas?

Där jag sitter finns det även en del trut men de håller sig oftast högt upp, kan man locka ner dem i samma åtel som kråkorna? Alltså blanda bulvaner.

Mina kråkbulvaner är väldigt svarta, kan det vara läge att måla om dem en aning för att få dem sådär gråa?

Publicerat

Jag har skjutit kråka med gyttorp leadmax 7,5 24g och 6or 30g. Ingen av dessa har funkat superbra. Har 1/4 och 1/2 fast i min bössa. Tips på vad jag ska köpa på mig nu när ny am ska inhandlas?

Gyttorp Thunder Lead tror jag är en bra patron för ändamålet, 50 extra hagel jämfört med lead max och jag är nöjd med lead max effekt på kråkorna så TL ska nog uppfylla mina förväntningar  :smile:

Publicerat

Gyttorp ThL e ok men Nsi 28g 7,5 e bättre död i.

Fråga mig inte varför men resultatet när jag skjutit kråka korp trut kajja har nästanaldrig gett skammningar med nsi men med gyttorp har jag sett fågel hoppa upp efter kärnträffar.

Skumt, JA! Skytten slarvat, kanske.

Men då de tecknar för kärnträff o stora dunpuffar uppstår har jag svårt att förstå hur de kan hoppa upp o springa iväg.

Givetvis skadade men ändå.

Inte hänt många gånger men fler än vad ja tycker e ok, dvs 5-10st på 200 kanske.

Jag skjuter kråka nästan uteslutande med 1/2 choke men då de kommer inom 25m föredrar jag 1/4.

Appropå bulvaner kan jag bara råda att kolla hur de slår då du inte jagar o sen försöka återskapa det mönstret!

Finns inget bättre sätt eftersom fåglarna kan betee sig olika på olika platser.

Publicerat

Då får det nog till att testa båda de sorterna om de nu finns inne..

28g 7-7,5 verkar vara poppis.

Publicerat

Tycker mer det handlar om hastigheten på haglen.. Golvade tre korpar i morse (skyddsjakt) med 24 gr blytrap. Vart klart överaskad hur de verkligen stendog trots lite håll. Mina puppor går ut med nästan 450 m/s..

/ Rikard

Publicerat

Bra gjort!

Snackat med handlarn idag. Det de har är eley impax 28g uk 6 och gamebore 28-30g uk 6, bägge var tydligen filtförladdade. Vad tror ni?

Publicerat

Gamebore "känns" roligare tror de går fortare. En skvätt av varje?

Publicerat

ELEY MI LIKE :thumbsup:

S.

Publicerat

Testar båda, känns båda bra kanske man kan få 500 av varje till rabatt då de kostar lika mycket vid köp av 1000:)

Publicerat

Gåspremiär på söndag morgon och gässen sträcker rakt över "uv-trädet"! Har aldrig märkt att de brytt sig om uven, så jag tänkte köra gåsjakt med kråkjakt.

Köpte en ask med Gyttorp Gås 36grams US4, lär väl inte vara någon superpatron men går nog att plocka ner nån gås ändå. Bara man pillar i rätt puppa när fåglarna kommer, ThL och Gås är lika på pricken, men man känner ju skillnad i vikten.  :smile:

Publicerat

Där jag sitter finns det även en del trut men de håller sig oftast högt upp, kan man locka ner dem i samma åtel som kråkorna? Alltså blanda bulvaner.

Åtminstone ute i kustbandet kommer truten ner till vanliga siluetter med trutfärger på (vit bakgrund, gul näbb med röd prick och svarta eller gråa vingsidor).

Publicerat

7 kappor igår på duvjakt, 13 imorse på snurra och bulvaner. Nya tag imorgon.

Publicerat

Helt plötsligt dök det upp en flock med 30-talet kråkor. Upp med gömslet och ut med bulvanerna.

Första fyra timmarna hände nästan ingenting, väldigt avvaktande och endast två i backen.

Sen blev det 8st till på en kvart. Fantastiskt! Så skulle kvartarna vara när det var som sämst.

Publicerat

Blev 7 eller 8 imorse. Mitt och ena kompanjonens skytte var bra, men han 3:e hade en tung morgon. Kunde varit en del till. Men komposten har inte levererat på riktigt länge. Nya tag och nya planer.

• 3 weeks later...
Publicerat

Gårdagkvällens kråkobs:

Efter kvällens träning på Rosersbergs skjutbana svängde jag av efter hästgården till gamla E4:an, på ett nyharvat fält satt nog 60-70 kråkor och gick av och an och väntade rena natta med mörker och nattkvisten.

Så nog fanns det kråkor alltid vid denna tidpunkt igår kväll, hoppas att de flyger vidare till någon hugad kråkjägare som får roligt :smile:

Publicerat

Tips på stänger till camonät, gärna hopfällbara varianter.

Har i nuläget vanliga kvastskaft på ca 110-120cm som är lite för låga men precis går in baksätet på bilen. Vill gärna kunna ha möjligheten att höja och sänka nätet beroende på situation och terräng.

Så om du har någon bra variant eller lösning dela med dig:)

Publicerat

Köpte justerbara stativ för strålkastare med "trefot" på Jula tror jag det var. Funkar bra och är inte så stora. Har en gängad stång i ovankant så jag har stag som jag kan sätta mellan stativen och hänga camonät över detta och kan då justera höjden individuellt på stativen. Var gula från början men målades om i mörkgrönt. Är väl ca 150 cm i högsta läget och kan göras högre med hjälp av el-rör som träs på stången. Har dessa i stort sett alltid när jag bygger gömslen.

Publicerat

ELEY MI LIKE :thumbsup:

S.

När kompisen och jag panga lerduvor i somras sköt jag Eley och han gamla InterJakt, jäkla skillnad på dem. Hans gamla puppor kändes trötta och innehållslösa... :-P
Publicerat

Var ut till närmsta anläggningen.. satt några få korp, kråkor och kajor i skogen en bit från anläggningen. Var ut där för att provskjuta en automat så jag tänkte testa att knalla in i skogen där de satt. Påväg så fick jag se en kappa som landat på en stråkastare vid käket. Tackar! Hade ingen annan plugg för jakt som jag med säkerhet visste att bössan skulle svälja än Stål us 4 så det fick det bli.. JÄTTEDÖD kråka :tongue:

Blir nog ett försök på allvar på söndag morgon, ska se om jag kan inspirera Walleman..

Publicerat

Tips på stänger till camonät, gärna hopfällbara varianter.

Har i nuläget vanliga kvastskaft på ca 110-120cm som är lite för låga men precis går in baksätet på bilen. Vill gärna kunna ha möjligheten att höja och sänka nätet beroende på situation och terräng.

Så om du har någon bra variant eller lösning dela med dig:)

Gjord stänger av alminimum  rör 2 st 80 cm i olika diametrar. Som man trär i varandra. Sedan låser man de mindre röret mot det stora med en ring med svetsad mutter och en vingmutter.

Finns bild i min Dagbok tror jag?

S

• 3 weeks later...
Publicerat

Är kråkorna på väg neråt? Eller är de fortfarande för varmt? Såg några på hög höjd påväg söderut.

S

Publicerat

Kan vara så att de ivrigaste börjar dra nu men det känns lite tidigt, primetime brukar vara under älgjakten.. Det är ingen stress för dem de har bra med mat vart de än är så gissningsvis utnyttjar de optimala vindar. Rätt vind - sträck redan nu.

L-B kanske hittar hit och förklarar, han har nog lite bättre koll på detta även om han mörkar det i syfte att skydda sina vänner  :tongue:

Publicerat

Körde en sväng med uven igår men de var knappt nå kråkor i luften.

Kanske för att dimman låg tät fram till 8.00. 

Blev lite blandad kompott därefter men mest trut.

post-399-0-00671100-1379276092_thumb.jpg

Gav upp då en havsörn cirklade över mig och över den varenda trut i trakten tror jag,