Hoppa till innehåll

Kråkjakten


Foffe

Recommended Posts

Köpte också en liten ask med Thunder Lead häromdagen, ska ta och provskjuta på lite papp och jämföra svärmen med Lead Max som jag jagade med i våras  :thumbsup:

Blev en låda Lead Max till lerduveskyttet också  :smile:

Här tar de lika mkt för lead som thunder så 4 extra gram bly kan ju int va fel =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här tar de lika mkt för lead som thunder så 4 extra gram bly kan ju int va fel =)

Betalar 50 kr för 25 bulor leadmax, 45 kr asken vid köp av 250 bulor. Gav 60 kronor för 25 st Thunder Lead, men antar att de också blir lite billigare om man köper en hel låda. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute igår och pangade lite lerduvor. Provade träffbilden på Thunder lead och den såg riktigt bra ut på 20 meter med underpipan(provade bara ett skott då jag inte orkade tejpa upp mer tidningar), inga luckor, så länge det inte är en jävligt akrobatisk kaja man ska skjuta :rolleyes: 

Provade några Thunder på lerduvorna också, och jag tyckte mig få snyggare pulvrisering med Thunder än Leadmax. Däremot var det en rätt stor skillnad i axelsmäll på de två, mer än jag hade räknat med, så det är skönt att träna skyttet med lead max för att spara axeln lite  :smile:

 

Jag tror att Thunder Lead är en riktigt vass kråkpuppa, en månad kvar tills man får veta!

 

Förresten.

Jävlar vad skyttet förbättrats sen jag satte lite tejp på skjutglasögonen för att kasta om dominansen och således kunna skjuta med båda ögonen öppna, ska bli riktigt intressant att se resultatet när jakten drar igång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 dagar kvar nu! Jävla dumt att premiären hamnar på en måndag bara. Förhoppningsvis har jag hittat ett jobb tills dess så då får nog premiären vänta tills lördag 6/7.

Annars åker uven upp den förste!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du kommunal skyddsjägare eller har några andra skäl för grödor etc att fälla så mycket fågel nu under fredningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länge sen man skrev något här. Närmar sig väl. Denna tråd är ett riktigt bra initiativ för att få fler jägare att orka jaga dom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du kommunal skyddsjägare eller har några andra skäl för grödor etc att fälla så mycket fågel nu under fredningen?

2 kråkor e väl inte så mkt  :ohmy:

Skämt åsido, jag e skyddsjägare!

Under tiden ungarna kläckts och är oförmögna att flyga tar jag uppehåll.

Men här e allt senare än söderöver.

De har ju nyss blivit snöfritt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fick mina membran till crowen. Nu saknar jag bara någe att få ner kråkorna med!?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick mina membran till crowen. Nu saknar jag bara någe att få ner kråkorna med!?

S.

 

Ikväll här i villakvarteret höll ett gäng kråkor serenad med hälsningar sinsemellan, men nu är det tyst för nattkvisten.

 

Det mesta börjar komma på plats för att jaga kråkor, skator och om det dyker upp kaja. Har fått muntligt löfte av jakträttsinnehavaren att panga på marken, bara jag varskor honom att det är aktuellt(sommarstugeområde). Kamo, lockpipor, bössa, ammo finns och en plastlimpa är beställd men den hinner jag inte hotta upp till premiären. Bara att komma överens med kompisen att han kan ställa upp med vovven som apportör. Klart att kompisens vovve ska få lite tidig jakt :woot: innan han drar till fjälls för ripjakt och toppfågeljakt.

 

Hoppas att jag kan återkomma med lite rapporter från skogen efter 1 juli när det är lovligt igen att panga kråka. Får dock reservera mig för att kråkorna har lyst med sin frånvaro när jag försökt hitta kråksträcket :geek:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska börja inhandla plastuv och div fjädrar för att prova på denna jaktform.

Har dock en fråga om tiden man ska ge sig ut.

Ni säger att man ska vara ute en timme för solen går upp men gäller det under sommaren också?

Den 16 juli får solen upp kl 00:57, innebär det alltså att jag ska ut vid 12 tiden eller ska man dra ut senare under natten?

Med vänlig hälsning,/ Robster

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Runt 4 snåret e de igång här nu iaf.

Strax före efter.

Men de e nätt o jämnt de börjat flyga runt.

Tror de fortfarande förder sina ungar här.

Inte sett nå unfågel ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här går solen upp 04:19 nu på måndag, så strax efter kl 03 bör väl uven vara uppe och jag inklämd i någon enebuske. 

Skiter helt i gömsle denna säsong, så man kan flytta sig efter vinden under morgonens gång. 

Funderar på att sätta en "Huva" på patronbältet så de inte hänger där och glänser.

 

Har åkt på nån förkylning och hosta nu bara, så jag hoppas att jag blir kry så jag orkar blåsa i lockpipan.

 

Bild på min nybyggda uv, finns mer i uvtråden.

post-14396-0-04952400-1372185210_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope ingen ironi här. Det är alltid kul när nya kråkjägare lyckas..

 

Japp det är tydligen olagligt på nått sätt måste du vara konservator för att göra detta. Jag kan inte förstå varför. Och jag såg även denna artikel i tidningen så det känns lite konstigt att dom uppmanar till lagbrott :)

Hoppas vi får ett stopp för dessa dumheter.

Jag har läst igenom hela tråden igår och idag för att lära mig mer om denna jaktform, därför kommer detta svar så långt efter det ursprungliga inlägget skrevs...

När jag försökte kolla upp vad som gäller för uppstoppning av djur hittade jag detta:

http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/djur-och-natur/hotade-vaxter-och-djur/artskyddochcites/uppstoppade-doda-djur/Pages/default.aspx

"För att yrkesmässigt eller i förvärvssyfte preparera hela eller delar av vissa arter krävs tillstånd från Länsstyrelsen enligt 35 § i Artskyddsförordningen (2007:845)"

 

Det tolkar jag som att det är ok att stoppa upp för eget bruk men inte för att sälja.

Länk till lagen som nämns ovan:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070845.htm

 

Kanske någon med mer kunskap om lagtexter kan rätta mig om jag har fel.

 

Jag sökte även den beryktade kråkbloggen på svenskjakt men den verkar inte finnas kvar. Är det någon som kan länka annars?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att konservera och hålla käft? Hehe  :smile:

Det lär väl inte hända särskilt ofta att någon åker fast för "olaga konservation, för eget bruk" 

 

Ja kråkbloggen verkar vara borta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att konservera och hålla käft? Hehe  :smile:

Det lär väl inte hända särskilt ofta att någon åker fast för "olaga konservation, för eget bruk" 

 

Nej det lär inte hända eftersom det inte är olagligt som jag tolkar lagtexten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=Jk_zE-_V2Hw

 

Ovan kan ni ju motivera er med en smula  :tongue:

 

Kråkbloggen är nedtagen i samband med att Svensk Jakt skiftade hemsida. Ska kolla lite om de kommer att lägga ut den igen eller vad de tänkt.

 

Jag skrev aldrig om detta att själv stoppa upp bulvaner däremot om Cites konventionen men den gäller inte kråka.

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det.. tror det lär vara lugnt i någon timme minst efter att det blivit ljust, de måste sova de små liven.. Sen, förvänta er inga superanfall, de är ganska lojja på uven nu.

 

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ord för det där, även om jag saknar dem, hippster, du är lite äcklig vet du det. :) /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blir de inte mörkt, bara lite skumt, solen går endast ner bak bergena en stund =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad tror ni om att blanda lite på ungkråkorna ? alltså: sätta uven i ett träd som vanligt men sedan ha en 4-5 kråkbulvaner runt om uven i träden o på marken för att få ungkråkorna att liksom fatta att uven är dum ! :tongue:  för förra sommaren när vi testatde på ungkråkorna så var det ganska mesigt dom flög 1-2 varv sedan stack dom o åt dom jäklarna. och så var det inte i våras :wink:  men vad tror ni? har ni något knep annars för att få dom unga att bli dumma ? :tongue:  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon gång det är viktigt med liket i uvens klor så är det nu, upplever att man tar de flesta ungkråkor på ren nyfikenhet. De är sällan/aldrig arga men alltid nyfikna vilket gör att man inte har lika mycket tid på sig som just arga kråkor. Ungfåglarna landar ofta även..

 

Bulvaner.. i träden kan väl göra skillnad på marken tvivlar jag. Såg ngt uselt klipp på tuben nyligen, några norrmän tror jag som jagade invid tipp. De hängde rätt och slätt upp döda kråkor med skallen i en klyka och hävdade att det var bra. Ingen av fåglarna som de filmade nappade på konceptet, fick en känsla av att de tyckte filmandet och tipslämnandet var det roliga. Sen kvalitén på tipsen var inte så noga... 

 

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon gång det är viktigt med liket i uvens klor så är det nu, upplever att man tar de flesta ungkråkor på ren nyfikenhet. 

 

Ska vi repetera "klokråkan" nu då:

Upptinad. Brutna vingar. Hängandes med magen in mot uvens mage? Huvudet uppåt eller neråt?

Vad säger du Hippen? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...