Publicerat Juni 28, 201312 yr Ska vi repetera "klokråkan" nu då: Upptinad. Brutna vingar. Hängandes med magen in mot uvens mage? Huvudet uppåt eller neråt? Vad säger du Hippen? Rätt så! En tanke, kolla marken innan du ger dej ut.. De är ganska stationära nu kråkorna och har du ingen fågel där du har mark så kan det bli en ganska seg morgon.. Mvh!
Publicerat Juni 29, 201312 yr Rätt så! En tanke, kolla marken innan du ger dej ut.. De är ganska stationära nu kråkorna och har du ingen fågel där du har mark så kan det bli en ganska seg morgon.. Mvh! Har minst två hemmakråkor som håller sig i området, förmodligen har de väl ungar någonstans också, och det är gott om kaja borta vid hönseriet 700 meter bort. Så någon fågel ska nog kunna falla. Jag är mest sugen på att komma ut och mysa lite och få bort hemmakråkorna så man kan främja småviltet Jag vet att jag sagt att jag skulle skita i gömsle denna säsongen men jag kom fram till att det kan vara skönt att åtminstone ha någonstans man kan ställa ryggsäcken och kanske söka lite skydd om det kommer någon skur, så två presenningar senare så har jag ett mysigt litet vind/regnskydd ner i en klippskreva under en ek
Publicerat Juni 29, 201312 yr Måndag är de dags. Dock får de vänta tills helgen då jag är ledig. Blir förhoppningsvis ett riktigt bra rejs! Extremt mkt fågel runt omkring i området o spec ungkajor! Blir snurra o så många bulvaner som möjligt. Även lite plastpåsar under en flock bulvaner ska testas för o få lite mer som sticker ut ur mängden gräs på marken. Btw. 100 plugg åker ner i ryggen o rejält med kaffe! Längtar redan
Publicerat Juni 30, 201312 yr Uven redo, jag redo, kaffebryggaren laddad, kråkorna har förhoppningsvis förberett sina testamenten, klokråkan på upptining, 25 bulor i bältet och 25 i ryggsäcken, kläderna framme. Nu ska man bara lyckas bli lite trött också, väckarklockan ringer kl 02:00, blir väl bara nån timmes sömn som vanligt, räkna bomskott på kråka så man somnar kanske.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Själv med risk för att vara en skjutgalen idiot så vågar man inte panga kråkfågel på markerna..så jag laddar kråkbåsen istället
Publicerat Juni 30, 201312 yr Uven redo, jag redo, kaffebryggaren laddad, kråkorna har förhoppningsvis förberett sina testamenten, klokråkan på upptining, 25 bulor i bältet och 25 i ryggsäcken, kläderna framme. Nu ska man bara lyckas bli lite trött också, väckarklockan ringer kl 02:00, blir väl bara nån timmes sömn som vanligt, räkna bomskott på kråka så man somnar kanske. Ja då somnar man snabbt eftersom de e få.....bommarna altså!
Publicerat Juni 30, 201312 yr Ja då somnar man snabbt eftersom de e få.....bommarna altså! Jag har ett gäng att räkna, haha, det här med sömn är svårt när man är taggad för jakt! Kanske dags att lägga undan datorn nu och ge det ett försök, en bom, två bom, tree bom...
Publicerat Juni 30, 201312 yr Dräpte två kappor idag..Vart så grinig, prio var trut och jag låg och ålade i högt gräs för att det var trut i antågande. Så kom en kråka och flög rätt över.. lyckades behärska mej, kollade in trutarna.. Men så kom tre till varav två erbjöd en gyllene dubbléchans.. Då gick det inte att hålla sig längre, första dök snyggt den andra var jag på men inte med tillräckligt många hagel... fan! Vart en till senare, en singel som skulle förbi bara. Mvh!
Publicerat Juni 30, 201312 yr Det där med sömn gick ju sådär.. Jaja, sova kan jag göra efter jakten i april alltså..
Publicerat Juli 1, 201312 yr fasen nu har ungfåglarna kommit ut, såg 50 kajor komma över åkern idag inte så högt heller faktiskt + 3 kappor som satt i en hög ek längre bort. kanske värt att prova på våran egen mark någon gång sedan en massa mås och trut som är och äter i körsbärsträdet hela tiden. kommer minst 10 mås per tionde minut men detta körsbärsträdet ligger faktiskt på gården är det skyddsjakt att skydda sina körsbär? eller ska man fortsätta att springa ut och tjoa i kalsongerna på mornarna ?
Publicerat Juli 1, 201312 yr Small två gånger, runt kl 05, bom.. Tre besök hade jag, första bommade jag som sagt, de två andra omgångarna höll jag på med annat. Men mycket annan fågel framme, svalorna var som tokiga på uven i flera timmar... Hade ormvråk, trut, duva, svala, talgoxe osv. varit lovliga så hade jag nog haft en respektabel hög med fågel, men svartfågeln lös med sin frånvaro i princip hela morgonen. Uven får nog vila tills hösten så försöker jag smygjaga eller nått för att få bort revirparet. Fällan bör väl gillras också
Publicerat Juli 2, 201312 yr Fråga, varför kan man inte respektera jakttiderna på kråkfågel? 1/7 gäller ju. Misstänker att det är få som har reella skyddsjaktsbehov..... iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 2, 201312 yr Fråga, varför kan man inte respektera jakttiderna på kråkfågel? 1/7 gäller ju. Misstänker att det är få som har reella skyddsjaktsbehov..... iPad Tapatalk HD Igår var väl 1/7, om inte min kalender från InterJakt är feltryckt...
Publicerat Juli 2, 201312 yr Allt beroende på vad man hittar på under helgen kan man förlora ett dygn eller två, här och där. /Christian
Publicerat Juli 2, 201312 yr Ja vad ska jag säga, hänvisar självfallet till de som i tråden skjutit fågel innan datumet. Ingen nämnd.... iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 2, 201312 yr Är det mej du far efter? Säg det i så fall, det där jävla gnället skapar bara dålig stämning!!! Och jo, jag sköt två kråkor sista juni jml skyddsjaktsparagraf.
Publicerat Juli 2, 201312 yr Är det mej du far efter? Säg det i så fall, det där jävla gnället skapar bara dålig stämning!!! Och jo, jag sköt två kråkor sista juni jml skyddsjaktsparagraf. Beklagar om du uppfattar det som gnäll att hänvisa till jaktförordningens tidbestämmelser. Personligen skulle jag inte skrivit om det. Jag tolkade inte ditt inlägg som skyddsjakt, lät inte riktigt så. Men har jag missbedömt att det skrivna ordet inte var med verkligheten överensstämmande så ber jag om ursäkt. Ha en en fortsatt bra kväll.....och det var inte skrivet med ironi utan i all välmening.iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 2, 201312 yr Detta är en populär post. Beklagar om du uppfattar det som gnäll att hänvisa till jaktförordningens tidbestämmelser. Personligen skulle jag inte skrivit om det. Jag tolkade inte ditt inlägg som skyddsjakt, lät inte riktigt så. Men har jag missbedömt att det skrivna ordet inte var med verkligheten överensstämmande så ber jag om ursäkt. Ha en en fortsatt bra kväll.....och det var inte skrivet med ironi utan i all välmening. iPad Tapatalk HD Det är lugnt.. sorry för urlackningen men det där hade du med fördel kunnat ta i ett pm. Jag vidhåller att det var insinuant och illa skrivet.. Men jag ger dej helt rätt i att man blir lite hemmablind. Är kommunskytt, fimpade en grävling jml skyddsjakt i morse och kommer att ge mej på fridlysta trutar på fredag igen. Dessutom har jag uppdrag utanför kommunen att sanera div anläggningar från fågel, får bland annat rätt mycket plugg från ett ställe för detta syfte. Så det är välförankrat på alla sätt. Skriver rätt mycket om det och det är då man blir lite fartblind, missar att förtydliga skälen till att man skjuter som man gör.. Jag ser inga problem att skriva om att man idkar skyddsjakt så länge jag känner att jag kan försvara det, ingen annan kommer någonsin att behöva försvara min jakt så tja problemet är mitt och bara mitt. Sen gör jag saker tidvid som inte lämpar sig att skriva om och då gör jag inte det. Fågeljakten känns tämligen "safe" givet de olika förutsättningarna på de olika platserna. Sedär! Nog om detta nu och åter till ämnet är mitt förslag
Publicerat Juli 3, 201312 yr Tycker personligen att det inte ska behövas sägas att de är skyddsjakt de handlar om. Skjuts det innan den 1 juli så förutsätter jag nästan att det är pga någon bra anledning som just skyddsjakt. Visst kan man skriva det ändå,. men kommentarer om detta kan med fördel utebli eller i så fall fråga om man är fundersam på om det var på skyddsjakt eller ej. Skjuter mkt utanför ordinära jakttider själv men sen tillhandhåller jag mina tjänster på flertalet gårdar som är i faktiskt behov av att bli av med fåglarna som jagas. Nä helgen blirre riktig jakt för snurran på bra sträck då hoppas vi på mkt fågel!!!
Publicerat Juli 4, 201312 yr Turbo Hunter, som du ser ovan är saken utredd och inga hard feelings mellan någon.
Publicerat Juli 4, 201312 yr Här fått tillstånd att få skjuta kråkor på en mark hemmavid Tänkte gå ut ikväll med bössan och reka vår ev uv kommer att hammna. Någon som har bra tips och trixs. Men även skjuta kråka utan uv....bra idéer mottages gärna.